XLII sesja Rady Miejskiej Brzegu – relacja na żywo

0
Brzeg
Reklama

Stan służby zdrowia, ocena zasobów pomocy społecznej, ocena stanu zieleni miejskiej oraz informacja o stanie dróg, chodników i oświetlenia w mieście – to niektóre tematy, jakie zostaną dziś (20.04) omówione przez Radę Miejską. Obrady rozpoczną się o godz. 10:00 w sali stropowej brzeskiego ratusza. Radni będą także procedować nad kilkoma projektami uchwał, w tym w sprawie odpłatnego nabycia od Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Brzegu nieruchomości położonej przy Placu Dworcowym. Na tekstową relację na żywo z dzisiejszych obrad zapraszamy od godz. 10:00.


13.40

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Koniec obrad sesji

13.38

Radna Szczęsna prosi aby nie „zamykać” głosu innym radnym tak jak to miało miejsce kilka sesji wstecz w jej przypadku. [od red. radna chciała odczytać list mieszkańców dotyczący urzędniczki, która ich zdaniem obrażała ich na publicznym portalu społecznościowym]

13.36

Radna Biss zaprasza w imieniu organizatorów festiwalu piosenki angielskiej You Can Sing na wydarzenie

13.34

Burmistrz Kostrzewa zaprasza na imprezy organizowane przez BCK i MOSiR. Odczytuje listę organizowanych imprez

13.33

Przewodnicząca Mrowiec przypomina o złożeniu  oświadczeń majątkowych

13.32

Trwa dalej odczytywanie listu od pana Jakubowa

12.25

Przewodnicząca Mrowiec odczytuje pismo z komendy policji w Brzegu w sprawie sprawozdania jakie będzie w programie następnej sesji. Przewodnicząca odczytuje pismo pana Jakubowa dotyczące demontażu pomnika „hydraulika”.

13.23

Kolejny punkt obrad: Wolne wnioski i informacje.

13.21

Sprawdzenie wniosku referendalnego musi się odbyć do 16 maja. Komisja ma 30 dni – informuje przewodnicząca Mrowiec

13.20

Mieszkańcy idą na skróty i oceniają potencjał gminy Skarbimierz na wyrost – stwierdza Wrębiak. Nie przejadamy pieniędzy tylko mądrze je wydajemy – kończy Wrębiak

13.19

Wójt Pulit ma bardzo barwny język i nie wiem do końca co miał na myśli – stwierdza Wrębiak. Jesteśmy najbogatszą gminą w powiecie i jesteśmy gmina wiodącą – dodaje Wrębiak.

13.17

W sprawie „przejadania pieniędzy” burmistrz stwierdza, że dofinansowanie oświaty w Brzegu to powód do dumy. Stwierdza, że nie wie co miał na myśli wójt Pulit. Jako powiat brzeski mamy najmniejszy poziom wyludnienia. Jest coraz mniej dzieci i dlatego musimy dostosowywać sieć szkół – stwierdza Wrębiak. Liczba dzieci w klasach na poziomie dwudziestu kilku osób jest naszym świadomym wyborem – stwierdza Wrębiak

13.12

Odpowiedź na interpelację Surdyki: z DPS-u korzystają mieszkańcy Brzegu i Olszanki. W sprawie orlika – w najszybszym możliwym terminie będzie remontowana nawierzchnia.

13.09

W sprawie interpelacji radnej Szczęsnej – burmistrz informuje, że sprawa jest w sądzie. Jest powołany biegły. Doszło tam do wycięcia nielegalnie 13 lip.

13.07

Straż miejska zajmie się „źle wyglądającymi” banerami przy ulicy Jana Pawła II. W sprawie interpelacji radnego Kapeli – burmistrz Wrębiak odczytuje listę wydarzeń, w których księżna brała udział

13.05

W sprawie ubytków w jezdniach – burmistrz obiecuje remonty bieżące. Także w sprawie terenów zielonych przy ulicach tez obiecuje bieżące naprawy.

13.04

W sparwie czyszczenia pojemników na odpady przy ulicy Mlecznej – burmistrz obiecuje interwencję. W sprawie ułatwień dla działkowiczów – burmistrz potwierdza, że zainteresuje prezesa PKS tym tematem

13.03

Dyrektor BCK Jacek Ochmański informuje, że słup ogłoszeniowy przy ulicy Kościuszki powstanie jeszcze w tym roku.

13.02

Następny punkt obrad: Odpowiedzi na interpelacje i rozpatrzenie wniosków

13.01

Radni przyjmują uchwałę 17 za

13.00

Kolejny punkt obrad: skarga na dyrektora Zakładu Nieruchomości Miejskich Marka Sidora. Komisja rady uznała skargę za bezzasadną.

12.59

Radni przyjmują uchwałę 18 za

12.58

Od 1 maja przytulisko będzie prowadzone przez Urząd Miasta, a nie przez Zakład Higieny Komunalnej. Osoby które prowadzą dotychczas schronisko zostaną zatrudnione przez urząd.

12.55

Radny Bagiński pyta jaka będzie wysokość dofinansowania przytuliska przez Gminę Skarbimierz. Otrzymuje odpowiedź, że nie ma jeszcze wyliczonej kwoty, ale będzie ona najprawdopodobniej na wysokości 22 % całości kosztów utrzymania przytuliska.

12.53

Kolejny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego dotyczącego powierzenia Gminie Brzeg zadania publicznego Gminy Skarbimierz dotyczącego opieki nad zwierzętami bezdomnymi (druk nr 8)

12.52

Radni przyjmują uchwałę 17 za

12.50

Radni będą głosować nad „całą” komisję doraźną.

12.46

Rada powołuje teraz komisję doraźną do sprawdzenia wniosku referendalnego.

Zaproponowani członkowie: Kużdżał, Bagiński, Biss, Jędrzejko, Szczęsna, Surdyka

12.46

Radni przyjmują uchwałę 16 za.

12.44

Następny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: ustalenia czasu bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki oraz określenia wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Brzeg (druk nr 6)

12.44

Radni przyjmują uchwałę 16 za.

12.41

Kolejny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia programu polityki zdrowotnej pn. „Program szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Brzeg w wieku 65 lat i więcej” na lata 2018-2022 (druk nr 5)

12.40

Radni przyjmują uchwałę 16 za.

12.38

Sprawozdanie referuje naczelnik Beata Borek

12.34

Następny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały nr XII/99/15 Rady Miejskiej Brzegu z dnia 25 września 2015 roku w sprawie uchwalenia „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Brzeg” (druk nr 4)

12.33

Radni przyjmują uchwałę 18 za.

12.27

Zamiast punktu wyborczego w Brzeskim Centrum Kultury, ze względu na remont, punkt wyborczy będzie w ratuszu. Nowym lokalem wyborczym będzie też lokal przy ulicy 1-go Maja – budynek Stowarzyszenia Chorych na SM. Zmiany są spowodowane dostosowaniem obiektów dla osób niepełnosprawnych.

12.26

Kolejny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: podziału Gminy Brzeg na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych (druk nr 3)

12.25

Radni bez dyskusji przyjmują uchwałę 17 za.

12.24

Następny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej (druk nr 2)

12.23

Radni bez dyskusji przyjmują uchwałę 17 za.

12.22

Kolejny punkt obrad. Przyjęcie uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Brzeg na 2018r. oraz zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Brzeg na 2018 rok (druk nr 1)

12.21

Przewodnicząca Mrowiec liczy radnych i prosi o zajęcie „stałych” miejsc, tak aby mogła ogłosić koniec przerwy. Jest 11 radnych i obrady są wznowione.

12.12

Przewodnicząca Mrowiec ogłasza 5 minut przerwy

12.12

Radny Jędrzejko wyraża opinię, że przedstawiciele BCM-u lekceważą radę – nie referowali sprawozdania.

12.11

Bez pytań radni przyjmują informację  przez aklamację

12.10

Kolejny punkt obrad: Analiza przygotowań do realizacji inwestycji w 2018 roku. Analiza dostępna TUTAJ

12.08

Radna Kużdżał pyta o remont ulicy Spacerowej. Otrzymuje odpowiedź, że po remoncie Parku Centralnego będzie realizowany remont tej ulicy. Sprawozdanie przyjęte przez aklamcję

12.05

  • Od ponad dziesięciu lat nie ma takiej sytuacji, że nie remontujemy w danym roku dróg. Co roku od dziesięciu lat wykonujemy tzw. schetynówki – podsumowuje przedstawiciel miasta

12.02

Radny Jaros pyta o remont ulicy Dzierżonia. Otrzymuje odpowiedź, ze w maju będzie dokonany remont ubytków.

11.58

Radna Biss pyta o ulicę Wydarzeń Brzeskich. Pyta o możliwość doświetlenia tej ulicy. Otrzymuje odpowiedź, że posiada oświetlenie tylko do parku.

11.53

Radna Szczęsna pyta o plany dotyczące budowy chodników przy tzw. Osiedlu Marysieńki. Otrzymuje odpowiedź, że nie ma takich planów.

11.51

Radny Zwierzchowski wyraża opinię, że brakuje informacji o parkingach. Otrzymuje odpowiedź, że parkingami zajmuje się Zarząd Nieruchomości Miejskich.

11.49

Następny punkt obrad: Informacja dotycząca stanu dróg, chodników i oświetlenia w mieście. Informacja dostępna TUTAJ

11.49

Sprawozdanie przyjęte przez aklamację.

11.46

Burmistrz Wrębiak podsumowuje, że ponad 6 milionów złotych zostało przeznaczone na rewitalizację Parku Wolności.

11.45

Przewodnicząca Mrowiec również uważa, że w Parku Wolności jest dużo takich drzew.

11.44

Radny Jaros pyta uschnięte drzewa w Parku Wolności. Otrzymuje odpowiedź, że ramach obecnych prac remontowych zostaną usunięte takie drzewa.

11.40

  • Większość drzew wycinanych przy ulicy Korfantego to tak zwane samosiejki – dodaje burmistrz Kostrzewa

11.34

Radny Surdyka pyta czy wycinanie takiej ilości drzew w Brzegu toi dobry „kierunek” i nawiązuje do wycięcia ponad 100 drzew przy zbiorniku wodnym przy ulicy Korfantego. Otrzymuje odpowiedź, że każda decyzja wycinki jest bardzo mocno przemyślana zarówno przez projektantów jak i władze miasta i że najczęstszą przesłanką wycinki jest bezpieczeństwo.

11.31

Radny Jaros pyta o plac zabaw w Ptasim Gaju. Otrzymuje informację, że koszt budowy tego placu zabaw jest wyższy z powodu „autorskiego” dostosowywania elementów tego palcu zabaw, który miał nawiązywać do „ptasiego charakteru” tego obszaru.

11.28

Radny Zwierzchowski pyta o możliwość uporządkowania zieleni przy ulicy Słowackiego. Według niego są zaniedbane. Otrymuje odpowiedź, że niebawem zostanie rozstrzygnięty przetarg na uporządkowanie pasów zieleni przy drogach miejskich

11.26

Radna Kużdżał uważa, że powinna być jedna osoba wyznaczone do „opieki” tylko i wyłącznie nad nowymi nasadzeniami

11.23

Radna Kużdżał wyraża opinię, że jest bardzo dużo „pięknych” nasadzeń w mieście i pyta kto za nie odpowiada. Otrzymuje odpowiedź, że Zakład Higieny Komunalnej. Część prac wykonują również urzędnicy – chodzi głównie o nadzór i kontrolę prac firm.

11.21

Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie przyjęte przez aklamację: Ocena stanu zieleni miejskiej i małej architektury – potrzeby i planowane inwestycje w 2018 r. ( w tym place zabaw) Sprawozdanie dostępne TUTAJ

11.18

Radny Szpulak pyta o wniosek dotyczący jednej z mieszkanek, tak aby objąć jej rodzinę dodatkowym wsparciem. Otrzymuje odpowiedź, że ta rodzina jest objęta cały czas wsparciem, ale współpraca z tą mieszkanką jest bardzo trudna

11.16

Następny punkt obrad: Ocena zasobów pomocy społecznej. Funkcjonowanie kopert życia -jaka ilość mieszkańców jest objęta tym systemem w Brzegu. Sprawozdanie dostępne TUTAJ

11.15

Kolejny punkt obrad Stan służby zdrowia w mieście. Informacja z Brzeskiego Centrum Medycznego. Sprawozdanie dostępne TUTAJ.

Nie ma nikogo z BCM-u kto przedstawiłby informację

11.14

Sprawozdanie przyjęte przez aklamację

11.10

Radny Szpulak pyta czy burmistrz podpisał wstępny podział działek. Burmistrz Wrębiak odpowiada, że nie pamięta i nie potrafi odpowiedzieć. Stwierdza, że sprawdzi i odpowie.

11.07

Radny Jędrzejko pyta o spotkanie z minister Zalewską. Burmistrz Wrębiak stwierdza, ze spotkanie zdominowało wystąpienie rodziców ze Skarbimierza. Wrębiak informuje, że na spotkaniu minister stwierdziła, że będa dodatkowe środki na pracownie szkolne.

11.06

Burmistrz Wrębiak pyta czy zbierano podpisy w starostwie powiatowym lub innych urzędów. Radny Szpulak odpowiada, że on nie zbierał

11.04

Radny Szpulak stwierdza, że bierze odpowiedzialność za zbierane podpisy. – Niech pan nie udziela żadnych rad skoro pan nie odróżnia przychodów od dochodów – kwituje radny Szpulak

11.01

Burmistrz Wrębiak nie odpowiada na pytanie i stwierdza, że podda się wynikowi referendum. Uważa jednak, że do referendum może nie dojść z powodu źle zbieranych podpisów. Wrębiak uważa, że źle zostały złożone wnioski dotyczące komitetu zbierającego podpisów.

11.00

Radny Szpulak otrzymał pismo z ministerstwa informującego o wstępnym podziale działek pod budowę nowego więzienia. W dokumencie tym przedstawiciele ministerstwa stwierdzają, że nie ma żadnych wątpliwości ze strony mieszkańców dotyczących budowy drugiego więzienia

10.59

  • Osoby trakie jak pan będą mnożyły takie wątpliwości, aby więzienie nie powstało – stwierdza burmistrz Wrębiak

10.57

Radny Szpulak uważa, że burmistrz Wrębiak „zataja” ważne informacje w swoim sprawozdaniu. Chodzi mu o dzień 29-03. Radny Szpulak pyta, ćzy burmistrz potwierdza, że zapadnie decyzja o likwidacji więzienia w Brzegu. Radny stwierdza, że to deklaracja a nie decyzja.

10.56

Koniec nagrania z ministrem Jakim

10.49

Kuriozum!!! Burmistrz Wębiak kończy sprawozdanie i na telebimie przedstawia radnym nagranie z wywiadu ministra Patryka Jakiego z TVP Opole, który wypowiada się na temat budowy drugiego zakładu karnego w Brzegu.

10.41

W tak zwanym  „międzyczasie” pełna treść interpelacji radnego Surdyki

Grzegorz Surdyka Brzeg 20.04.2018r.

Biuro Rady Miejskiej

Rynek – Ratusz

Szanowny pan

Jerzy Wrębiak

Burmistrz Brzegu

INTERPELACJE I WNIOSKI

  1. Proszę o zestawienie kwoty wpływów podatku od środków transportu dotyczące poszczególnych lat od 2013r. do dnia dzisiejszego uwzględniając I kwartał 2018r.
  2. Czy z Dziennego Domu Pomocy w naszym mieście korzystać mogą tylko mieszkańcy Brzegu czy również innych miejscowości? Jeśli korzystający z tej placówki pochodzą spoza Brzegu proszę o informację, w jakich gminach są zameldowani.
  3. Proszę o naprawę nawierzchni boiska do koszykówki na Orliku przy ul. Poprzecznej.
  4. Na sesji RM 22.03.2018r. zapytałem czy: „kamery nagrywające przebieg sesji RM to inicjatywa prywatna czy zlecona przez UM?”. Nie otrzymałem odpowiedzi na to pytanie. Uszczegółowię je zatem. Proszę o informację czy Urząd Miasta zlecał podmiotom zewnętrznym nagrywanie sesji RM? Proszę podać, które sesje były nagrywane na zlecenie urzędu, jaki podmiot wykonywał zlecenie oraz kwotę wydatkowaną na ten cel. Czy UM publikował ogłoszenie takiego zlecenia by potencjalni zainteresowani taką usługą mogli ubiegać się o to zlecenie?
  5. Kolejny raz otrzymałem wymijającą odpowiedź na pytania zadane podczas sesji RM 24.11.2017r. oraz 23.02.2018r. Mówiąc wprost nie odpowiada pan na postawione pytania. Proszę jeszcze raz przeczytać i odnieść się do pytań w sposób merytoryczny. Przypomnę, pytałem: „czy pana zdaniem Gmina Brzeg, którą pan kieruje „przejada” pieniądze – tak jak insynuuje wójt Pulit?”.

Proszę również odnieść się do słów wyemitowanych dnia 07.12.2017r. w Radio Opole, gdzie wójt Pulit mówi: „jak popatrzymy na wydatki nasze a miasta Brzegu, my np. nie dopłacamy do subwencji na oświatę. Miasto Brzeg dopłaca w granicach 5 milionów. I teraz tak mieszkaniówka. My na mieszkaniówkę w zasadzie nie dopłacamy. Mamy powiedziałbym niewielkie zasoby mieszkaniowe ale też można powiedzieć w zasadzie są one utrzymywane z czynszów. W mieście tak się nie dzieje bo w mieście na mieszkaniówkę idzie około 10 mln a z czynszów się uzyskuje w granicach 5 mln. Czyli z tych dwóch prostych rachunków widać, że 10 mln w mieście to idzie na przejedzenie”.

Kolejny raz zapytam i doprecyzuję: panie burmistrzu Wrębiak – czy pana zdaniem miasto pod pana rządami przejada 10 milionów złotych na oświatę i mieszkaniówkę jak to powiedział pan Pulit w Radiu Opole?

Z poważaniem

Grzegorz Surdyka

 

10.40

Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie Burmistrza z bieżącej działalności. Sprawozdanie dostępne TUTAJ

10.37

Przewodnicząca Mrowiec nie pozwala zgłosić dodatkowych poprawek radnemu Surdyce i przechodzi do następnego punktu obrad

10.35

Radny Surdyka nie może zdaniem radczyń prawnych zgłosić poprawek. Radny chce je zgłosić na dzisiejszej sesji. Zdaniem radczyni radny zwlekał do dzisiejszej sesji aby zgłosić poprawki.Radny Surdyka uważa, że przewodnicząca Mrowiec nie zapytała o zgłaszanie poprawek. Przewodnicząca Mrowiec nie zapytała czy ktoś chce zgłosić poprawki – kończy radny Surdyka

10.33

Na sesji mieliśmy awarię prądu i długą kłótnię radnego Surdyki i przewodniczącej Mrowiec. Do kłótni włączyły się też radczynie prawne.

11.21

Kolejny punkt obrad – przyjęcie protokołów z poprzednich obrad.

11.15

Radna Sobolewska prosi o podanie liczby drzew planowanych do wycinki na terenie miasta. Interpelacje składa radny Surdyka. Pełną treść interpelacji  zamieścimy niebawem

10.09

Interpelacje radnej Szczęsnej

Bożena Szczęsna
Radna Rady Miejskiej Brzegu

 

Interpelacje na sesję Rady Miejskiej Brzegu
dnia 20. kwietnia 2018 r.

W listopadzie 2015 roku Gmina Brzeg ogłosiła przetarg na sprzedaż drzew na pniu rosnących przy ul. Małujowickiej w Brzegu. Przetarg wygrał przedsiębiorca ze Słubic, który zobowiązał się własny koszt dokonać:
a) zdemontowania ogrodzenia zewnętrznego ww. działki od strony południowej i południowo – zachodniej o łącznej długości 1.560 m,
b) wycięcia drzew na pniu w ilości 6.483 sztuk oraz 24.600 m2 krzewów,
c) wywozu pozyskanego drewna poza obręb działki,
d) usunięcia z gruntu pozostałych po wycince drzew i krzewów karp i dokonania ich wywozu poza obręb działki,
e) wyrównania i uporządkowania terenu po wycince i karczowaniu.
Gmina Brzeg miała otrzymać blisko 300 tys. złotych za sprzedaż wyciętych drzew na pniu. Okazało się, że w październiku 2016 roku pan Burmistrz odstąpił od umowy z winy kupującego, który twierdzi z kolei, że drzewa zostały źle policzone i nie uzyskał takiej ilości drewna, jaką przewidywała umowa. Ostatecznie wykonawca nie wykonał prac polegających na karczowaniu karp korzeniowych i porządkowaniu terenu, dlatego Gmina Brzeg w marcu 2017 roku ogłosiła kolejny przetarg na wykonanie tych prac, w związku z czym poniosła dodatkowy koszt w wysokości 348 tysięcy złotych.
Pytania:
– Jakie kroki podjął pan Burmistrz w celu wyegzekwowania od firmy ze Słubic ponad 348 tysięcy złotych, które miasto musiało dodatkowo zapłacić ze swojego budżetu, aby prace na „Zielonce” zostały ukończone?
– Jeśli Gmina Brzeg wystąpiła na drogę sądową, to proszę o informację, na jakim etapie jest ta sprawa i dlaczego pan Burmistrz nie informował na bieżąco Rady Miejskiej o tej sprawie?
– Jeśli Gmina Brzeg nie wystąpiła na drogę sądową, to proszę o uzasadnienie takiej decyzji oraz wskazanie sposobu na odzyskanie ponad 348 tysięcy złotych.
– Czy prawdą jest, że pierwotny wykonawca prac na „Zielonce” dokonał wycinki drzew, na które nie otrzymał pozwolenia? Jeśli tak, to jakie działania w tej sprawie podjął pan Burmistrz?
– Czy prace zgodnie z drugim przetargiem zostały zakończone w terminie i zgodnie z umową?

 

10.08

Radny Szpulak pyta burmistrza Wrębiaka czy nagabuje młodzież na ulicach domagając się poparcia dla budowy drugiego więzienia. Pyta też o koszty druku ulotek dotyczących więzienia jakie wydał Urząd Miasta Brzeg. Radny Jaros w imieniu mieszkańców prosi o zmianę godzin kursów autobusów komunikacji miejskiej.

Radna Biss pyta o uwagi jakie wpłynęły od mieszkańców w sprawie remontu ulicy Jana Pawła II

Radna Kużdżał prosi o uporządkowanie pasa zieleni przy ulicy Piastowskiej i ofiar Katynia. Radna Kużdżał prosi o usunięcie zniszczonych banerów przy ulicy Jana Pawła II.

Radny Kapela składa interpelację dotyczącą wyboru księżnej/księcia – prosi o wyszczególnienie wydarzeń, którymi będzie się zajmował/ła.

10.05

Interpelacje radnych

 

10.00

Rozpoczęcie obrad.

Reklama