Kącik Konsumenta
Jeżeli zakład wodociągów i kanalizacji wstrzymał Ci dostawy wody albo arbitralnie nalicza karne opłaty, a może grozi odcięciem przyłącza, nie panikuj tylko Sprawdź czy działa zgodnie z prawem, a w szczególności czy
Twoja umowa nie zawiera klauzul ( postanowień ) niezgodnych z prawem Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków określa usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków jako zadania własne gminy. Ich świadczenie odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą ( np. właściciel domu jednorodzinnego, w budynkach wielolokalowych odbiorcą będzie zarządca/ właściciel budynku). Rozliczanie za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki następuje w oparciu o taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo i zatwierdzoną przez radę gminę w drodze uchwały. Taryfy określane są na 1 rok.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ( UOKiK) zbadał zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
Po przeanalizowaniu wzorców umownych stosowanych przez zakłady m.in. z woj. mazowieckiego, UOKiK zakwestionował szereg postanowień niekorzystnych dla odbiorców indywidualnych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły :
– postanowienie w umowach zobowiązujące klientów do uregulowania rachunku w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia pod rygorem odcięcia wody w trybie natychmiastowym; zgodnie z obowiązującym prawem odcięcie może nastąpić wyłącznie w określonych przypadkach, między innymi gdy: przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano nielegalnie, odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego,
– sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku kradzieży lub zawinionego przez odbiorcę uszkodzenia wodomierza określając ją na maksymalnym możliwym poziomie (niezależnie od poniesionej przez zakład szkody), a także praktyki polegające na ograniczaniu prawa konsumentów do uzyskania upustu w przypadku obniżenia jakości oferowanych usług,
– wyłączania odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców za zawinione przez nich wstrzymanie dostaw wody spowodowane jej brakiem w ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym czy też konserwacją urządzeń
UOKiK stwierdził również, że przedsiębiorcy nie dołączają do umów z konsumentami obowiązujących taryf, pomijają zapisy o sposobie i terminach rozliczeń, nie dookreślają warunków usuwania awarii, nie informują o obowiązku okazania podczas kontroli pisemnego upoważnienia czy legitymacji służbowej.
Jeżeli jesteś odbiorcą indywidualnym, masz podpisaną umowę bezpośrednio z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym, przeanalizuj jej zapisy.
Aby uniknąć podpisywania umów, które zawierają niekorzystne dla Ciebie warunki przeczytaj dokładnie umowę przed jej podpisaniem, przeanalizuj jej zapisy, domagaj się regulaminów, załączników , taryf, cenników, których otrzymanie potwierdzasz podpisem na umowie. Sprawdź na stronie internetowej UOKiK –www.uokik.gov.pl czy postanowienia zawarte w umowie nie zostały uznane za niedozwolone w obrocie z konsumentami i czy są wpisane do rejestru niedozwolonych postanowień umownych.
Komunikat UOKiK !
Spółka Electrolux Poland – poinformowała Prezesa UOKiK o możliwości wystąpienia wady w niektórych egzemplarzach zmywarek Zanussi, Electrolux, AEG-Electrolux
Polski przedstawiciel producenta, poinformował Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wadach mogących wystąpić w niektórych modelach zmywarek Zanussi, Electrolux, AEG-Electrolux – zakupionych w okresie od 1 lipca 2006 r. do kwietnia 2007 r. Podczas używania wadliwych zmywarek może dojść do przegrzania się urządzenia, co może prowadzić do pożaru. W Polsce akcją objętych jest około 1000 sztuk sprzętu. Na stronie internetowej www.uokik.gov.pl znajdziecie Państwo wszystkie informacje w tej sprawie. Spółka zobowiązała się do przeprowadzenia bezpłatnej wymiany niewłaściwie funkcjonującego elementu zmywarek. Konsumenci, którzy zakupili wadliwe urządzenia proszeni są o kontakt telefoniczny 0-22 543 29 64 w celu umówienia wizyty serwisanta.
Małgorzata Bogdan