Warto wiedzieć

0
Reklama

Kącik Konsumenta

Jeżeli zakład  wodociągów i kanalizacji  wstrzymał Ci dostawy wody  albo   arbitralnie nalicza karne opłaty,  a może   grozi odcięciem przyłącza, nie panikuj tylko Sprawdź czy działa zgodnie z prawem, a w szczególności  czy

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Twoja umowa nie zawiera klauzul ( postanowień  ) niezgodnych z prawem  Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków określa  usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków  jako zadania własne gminy. Ich świadczenie odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą ( np. właściciel domu jednorodzinnego, w budynkach wielolokalowych odbiorcą będzie  zarządca/ właściciel  budynku).  Rozliczanie za dostarczoną wodę  i odprowadzane ścieki następuje w oparciu o taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo i zatwierdzoną przez radę   gminę w drodze uchwały. Taryfy określane są na 1 rok.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ( UOKiK)  zbadał  zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
Po przeanalizowaniu  wzorców  umownych stosowanych przez zakłady m.in.  z woj. mazowieckiego, UOKiK zakwestionował szereg postanowień niekorzystnych dla odbiorców indywidualnych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły :

–   postanowienie w umowach  zobowiązujące  klientów do uregulowania rachunku w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia pod rygorem odcięcia wody w trybie natychmiastowym; zgodnie z obowiązującym prawem odcięcie może nastąpić wyłącznie w określonych przypadkach, między innymi gdy: przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano nielegalnie, odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego,

–  sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku kradzieży lub zawinionego przez odbiorcę uszkodzenia wodomierza określając ją na maksymalnym możliwym poziomie (niezależnie od poniesionej przez zakład szkody),  a także praktyki polegające na ograniczaniu prawa konsumentów do uzyskania upustu w przypadku obniżenia jakości oferowanych usług,

–  wyłączania odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców za  zawinione przez nich wstrzymanie dostaw wody spowodowane jej brakiem w ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym czy też konserwacją urządzeń

UOKiK  stwierdził  również, że przedsiębiorcy nie dołączają do umów z konsumentami obowiązujących taryf, pomijają zapisy o sposobie i terminach rozliczeń, nie dookreślają warunków usuwania awarii, nie informują o obowiązku okazania podczas kontroli pisemnego upoważnienia czy legitymacji służbowej.
Jeżeli jesteś odbiorcą  indywidualnym, masz podpisaną umowę  bezpośrednio z  przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym,  przeanalizuj jej zapisy.   
Aby uniknąć podpisywania umów, które zawierają niekorzystne dla Ciebie warunki przeczytaj dokładnie umowę przed jej podpisaniem, przeanalizuj  jej zapisy, domagaj się regulaminów,  załączników , taryf,  cenników, których  otrzymanie potwierdzasz podpisem na umowie. Sprawdź na stronie internetowej UOKiK –www.uokik.gov.pl    czy postanowienia zawarte w umowie nie zostały  uznane za niedozwolone  w obrocie z konsumentami  i czy są wpisane do rejestru niedozwolonych  postanowień umownych.  

Komunikat UOKiK !

Spółka Electrolux Poland – poinformowała Prezesa UOKiK o możliwości wystąpienia wady w niektórych egzemplarzach zmywarek Zanussi, Electrolux, AEG-Electrolux

Polski przedstawiciel producenta, poinformował Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wadach mogących wystąpić w niektórych modelach zmywarek Zanussi, Electrolux, AEG-Electrolux – zakupionych w okresie od 1 lipca 2006 r. do kwietnia 2007 r. Podczas używania wadliwych zmywarek może dojść do przegrzania się urządzenia, co może prowadzić do pożaru. W Polsce akcją objętych jest około 1000 sztuk sprzętu. Na stronie internetowej www.uokik.gov.pl znajdziecie Państwo wszystkie informacje  w tej sprawie. Spółka zobowiązała się do przeprowadzenia bezpłatnej wymiany niewłaściwie funkcjonującego elementu zmywarek. Konsumenci, którzy zakupili wadliwe urządzenia proszeni są o kontakt telefoniczny 0-22 543 29 64 w celu umówienia wizyty serwisanta.


Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Małgorzata Bogdan

 

Reklama