Sesja Rady Powiatu – relacja na żywo

1
fot. archiwum
Reklama

Dziś (25.06) o godzinie 10:00, w Muzeum Piastów Śląskich rozpocznie się posiedzenie Rady Powiatu. Porządek obrad przewiduje m.in. dyskusję na temat stanu bezpieczeństwa w powiecie brzeskim oraz przedstawienie raportu z przeprowadzonego audytu zewnętrznego w Brzeskim Centrum Medycznym. Radni będą również omawiać i głosować w sprawie kilku projektów uchwał. Przebieg obrad, będziemy relacjonować na żywo.


Koniec sesji. Następna pewnie w sierpniu. Ma być dodatkowa i specjalna, poświęcona tylko restrukturyzacji BCM. Sesja oprócz samej końcówki była w miarę spokojna. Kiedy zaczęły się podsumowania dotyczące restrukturyzacji to „zaiskrzyło”. Jak zwykle na sesjach powiatu w takich sytuacjach błyszczeli radni Puszczewicz i Niesłuchowski, którzy w takich sytuacjach zwykle mają jakąś refleksję i coś do powiedzenia…

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

17.55

Zamknięcie obrad sesji.


 

17.54

Radny Puszczewicz pyta czemu radna Kostrzewa „uwzięła się na niego”.

Radna Arleta Kostrzewa apeluje aby skracać wystąpienia radnych nie dotyczące problemów podejmowanych na sesji. Według niej duża część tych wypowiedzi to „występy” radnych Niesłuchowskiego i Puszczewicza.


 

17.50

Przewodniczący Kowalczyk odczytuje korespondencję jaką otrzymał w okresie międzysesyjnym od Urzędu Wojewódzkiego w Opolu.


 

17.49

Kolejny punkt obrad Wnioski, informacje i oświadczenia radnych.


 

17.48

Przewodniczący Kowalczyk odczytuje pismo od wojewody w sprawie nadania odznaczenia starosty. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony.


 

17.45

BIP kwestia jego uaktualniania – służby starosty potrzebują 10 dni na wprowadzenie informacji (kwestia zatwierdzenia przez wojewodę). Wszelkie braki jeśli są w rzeczywistości uzupełnimy – dodaje sekretarz powiatu


 

17.42

W sprawie chodnika przy ulicy Piastowskiej – trwa procedura przetargowa. 30 czerwca zostanie podpisana umowa.

W sprawie SOR-u (interpelacja radnej Zdebik) starosta obiecał interwencję.

Starosta odpowiedzi na interpelacje radnego Puszczewicza przekaże na piśmie.


 

17.40

Starosta informuje o przebiegu konwentu starostów. Głównie dotyczyły problemów służby zdrowia

Starosta odpowiada na temat „czapek policyjnych”. Chcieliśmy jak najlepiej. Wiem, że licytujący zobowiązał się spłacić ta kwotę do przytuliska – kończy starosta.


 

17.35

Informacja na temat koszenia poboczy – do końca czerwca będą zakończone.

Starosta odpowiada, że konferencja na temat subregionu była organizowana przez burmistrza Wrębiaka. To gospodarz zapraszał.

W starostwie obowiązuje komisja likwidacyjna, która wycenia zbędny sprzęt. W zakresie zbywania majątku ruchomego gospodarowanie mieniem ruchomym należy do kompetencji zarządu powiatu – odpowiada na interpelację radnego Komarnickiego sekretarz powiatu.


 

17.33

Odpowiedzi Starosty na interpelacje i zapytania radnych.

17.31

Radni przekazują skargę do komisji rewizyjnej


 

17.28

Naczelnik Bublewicz rekomenduje skierowanie skargi do komisji rady.


 

17.27

Następny punkt obrad dotyczy skargi wniesionej na przewlekłość podejmowania decyzji budowlanych. Skargę referuje Naczelnik Wydziału Budownictwa Edward Bublewicz.


 

17.25

Radni przyjęli uchwałę jednogłośnie


 

17.24

Kolejny punkt obrad uchwała w sprawie przystąpienia Powiatu Brzeskiego — Powiatowego Urzędu Pracy w Brzegu do realizacji projektu pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, w tym zwłaszcza znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy w Powiecie Brzeskim (I)” w ramach RPO Województwa Opolskiego 2014 – 2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego TUTAJ


 

17.23

Radni przyjęli uchwałę przy 5 wstrzymujących się radnych

Radny Puszczewicz stwierdza, że strata i tak rośnie

Przewodniczący Kowalczyk zamyka dyskusję i poddaje uchwałę pod głosowanie.

Puszczewicz stwierdza, że to on już wiele lat temu mówił o restrukturyzacji.

Starosta dodaje, że zarzuty dotyczące BCM w stosunku do zarządu powiatu są bezzasadne.


 

17.20

Mam wrażenie, że dla pana im gorzej w szpitalu tym dla pana lepiej. Pan ma satysfakcję z kłopotów BCM. Brak panu kindersztuby. Pan krytykuje działalność byłego dyrektora pod jego nieobecnosć. Nie będę przepraszał za PO i NFZ. Pana to boli?- odpowiada Stefański.


 

17.17

Im szybciej sami rozwiążemy te problemy razem, panie starosto Stefański, tym lepiej. Bez Platformy, bez NFZ-tu. Dajmy sobie na wstrzymanie. – kończy Puszczewicz.


 

17.14

Puszczewicz dziwi się, że starosta przywołuje „kwestie polityczne” w służbie zdrowia. Szpital zamarł razem z miastem – dodaje Puszczewicz. Jeśli pan polityki nie zostawi w tyle to źle panu wróżę – dodaje Puszczewicz. Według niego okłamywano radnych przez lata w kwestii BCM. Zwalanie na NFZ nie ma sensu – stwierdza Puszczewicz.

17.11

Niech pan przemyśli co pan mówi – kontynuuje Stefański. Nie ma reformy systemu zdrowia z winy pańskiego ugrupowania.


 

17.10

W piersi to powinien pan się bić = odpowiada Stefański. To rządy pańskiego ugrupowania sprawiłe, że wszystkie szpitale w Polsce mają problemy.

Niesłuchowski twierdzi, ze nie wolno wszystkiego „zwalać” na NFZ. Samemu trzeba przeznać się do błędów.


 

17.08

Radny Niesłuchowski dzieli się „spostrzeżeniami z dyskusji”. Radnemu brakuje „pokory i posypania głowy popiołem” ze strony zarządu powiatu i dyrekcji BCM. Radny Niesłuchowski twierdzi, że radni PO już dawno to wskazywali.


 

17.06

Radna Zdebik wyjaśnia, ze uchwałę musimy podjąć, bo inaczej starostwo „na już” musiałoby pokryć stratę. Dyrektor Konik wyjaśnia, że wysokość amortyzacji wynika z wartości księgowych.


 

17.03

Dyrektor Konik tłumaczy, że rozliczenie straty jest zgodne z ustawą o działalności leczniczej i o rachunkowości.

Radny Puszczewicz ma wątpliwości formalne dotyczące rozliczenia straty. Pyta o kogoś „mądrzejszego kto mu wyjaśni czy jest to prawidłowe czy nie”.


 

16.59

Radny Puszczewicz ubolewa, ze dyrektora Konika nie ma na sali. Okazuje się że jednak jest i radny Puszczewicz przeprasza dyrektora Konika.


 

16.57

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego Brzeskiego Centrum Medycznego SP ZOZ w Brzegu za 2014 r

Ujemny wynik finansowy Brzeskiego Centrum Medycznego za rok 2014 wynosi 1 557 445,78 zł, natomiast amortyzacja za badany rok obrotowy wynosi 852 050,23 zł. Ujemny wynik finansowy do pokrycia przez podmiot tworzący wynosi 705 395,55 zł Mając powyższe na uwadze Zarząd Powiatu Brzeskiego przygotował stosowną uchwałę Rady Powiatu Brzeskiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego Brzeskiego Centrum Medycznego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Brzegu za 2014 rok.


 

16.56

Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę


16.55

Uchwała dotycząca zatwierdzenia regulaminu działalności Rady Społecznej Brzeskiego Centrum Medycznego SP ZOZ TUTAJ

Regulamin działalności określa sposób zwoływania posiedzeń, tryb pracy i podejmowania uchwał, który przedkłada do zatwierdzenia podmiotowi, który utworzył zakład. Na pierwszym posiedzeniu nowo wybrana Rada Społeczna działająca przy Brzeskim Centrum Medycznym Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Brzegu Uchwałą Nr 3 z dnia 10.06.2015r. uchwaliła Regulamin swojej działalności.

16.55

Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę


 

16.54

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Brzeskiego na rok 2015 TUTAJ


 

16.53

Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę


 

16.52

Następny punkt obrad: uchwała dotycząca zmian w wieloletniej prognozie finansowej TUTAJ


 

16.51

Radni przyjeli uchwałę


 

16.49

Teraz uchwała Rady Powiatu Brzeskiego w sprawie zbycia nieruchomości powiatowej TUTAJ

Uchwała dotyczy nieruchomości położonej w Grodkowie przy ul. Krakowskiej – to grunt zabudowany o przewidywanej wartości przekraczającej 100 000,00zł, który jest zbędny dotychczasowemu zarządcy. Według uzasadnienia utrzymanie nieruchomości wiąże się z ponoszeniem znacznych nakładów finansowych.


 

16.48

Radni przyjęli uchwałe(14 za, 5 wstrzymujących się)


 

16.47

Radny Mazurkiewicz stwierdza, że „demografia jest bezlitosna”. Będziemy stać przed perspektywą likwidacji szkół, a nie otwierania nowych sal gimnastycznych. Wszyscy dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych poparli wniosek o sprzedaż więc kompletnie nie rozumie argumentów Niesłuchowskiego. Chyba lepiej sprzedać sale niż zwalniać nauczycieli – kończy Mazurkiewicz

16.45

Radny Niesłuchowski uważa, że nie powinno się sprzedawać sali. Według niego nie podjęto żadnych kroków w alternatywnym zagospodarowaniu tej sali. Radny uważa, ze z demografią jest „różnie” i w przyszłości można by było ten obiekt wykorzystać. Niesłuchowski oświadcza, że klub PO nie poprze tej uchwały.

Radny pyta jakie są przychody z najmu tej sali. Otrzymuje informację, ze to 400 złotych miesięcznie.

Radny Niesłuchowski pyta o sprzątanie tej sali. Czy zostanie zwolniona osoba sprzątająca. Starosta Golonka informuje, że to dyrektorzy placówek oświatowych decydują o zatrudnieniu.


 


16.39

Starosta Golonka informuje, że już są w trakcie realizacji remonty w salach gimnastycznych np. w „ekonomiku”.


 

16.36

Radny Komarnicki prezentuje opinie wszystkich dyrektorów placówek oświatowych, którzy poparli sprzedaż tej sali. Radny Mazurkiewicz twierdzi, że zaplecze tej sali jest w fatalnym stanie i nie nadaje się do użytkowania przez placówki oświatowe. Środki za sprzedaż tej sali zostaną użyte do polepszenia pozostałych obiektów sportowych przy placówkach oświatowych.

Komisje oświaty, rozwoju i budżetu zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały.


 

16.30

Kolejny punkt sesji: Uchwała Rady Powiatu Brzeskiego w sprawie zbycia nieruchomości powiatowej TUTAJ

Uchwała dotyczy zbycia budynku sali gimnastycznej o wartości 690 000,00 zł położonej w Brzegu przy ul. Jana Pawła II 27 wraz z działką który jest zbędny dotychczasowemu zarządcy czyli Zespołowi Szkół Zawodowych nr 1 w Brzegu.


 

16.29.

Radni przyjmują uchwałę bez dyskusji


 

16.29

Następny punkt obrad: Uchwała Rady Powiatu Brzeskiego w sprawie wyrażenia zgody na wynajem lokali użytkowych. TUTAJ

Lokale, o których mowa w uchwale, położone są na parterze w budynku przy ul. przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 23 w Brzegu i zostały wynajęte na okres 12 miesięcy (od 1.09.2014 r.) dla stowarzyszeń nie prowadzących działalności gospodarczej — na cele statutowe (Stowarzyszenia „Pokój i Dobro”, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego Oddział Ziemi Brzeskiej na potrzeby Koła PTTK nr 25 przy PKP w Brzegu, Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych Zarządu Miejsko-Gminnego im. mjr-a H. Sucharskiego w Brzegu, Koła Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Brzegu, Brzeskiego Stowarzyszenia Promocji Zdrowia w Brzegu i Fundacji „RAZEM”. Organizacje, które kontynuować będą dotychczasową działalność występują o przedłużenie okresu zawarcia umowy najmu w trybie bezprzetargowym.

16.28

Nikt nie zabrał głosu w dyskusji. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie.(19 za)

16.23

Klejny punkt obrad: podjęcie uchwały w sprawie informacji dotyczących bezpieczeństwa powiatu (dotyczy sprawozdań wysłuchanych wcześniej). Przewodniczący otwiera dyskusję.


 

16.22

Przewodniczący wznawia obrady. Na sali 11 radnych.


 

16.10

Przewodniczący Kowalczyk ogłasza 10 minut przerwy w obradach


 

16.10

Radny Niesłuchowski proponuje aby „niezwłocznie” przesłać cały dokument – 270 stron do „analizy”

16.09

Starosta Stefański odpowiada, że cześć zmian już jest wdrażanych. Na koniec sierpnia odbędzie się sesja dodatkowa, a dyrektor Konik powinien na nią zdążyć z harmonogramem restrukturyzacji. Czas jest bardzo ważny, ale nie działajmy pochopnie i zbyt szybko – kończy Stefański.


 

16.07

Radny Puszczewicz jest zaskoczony wypowiedzią Konika. Uważa, ze termin utworzenia harmonogramu restrukturyzacji na wrzesień jest zbyt długi. Radnej Kostrzewie doradza, aby się „uczyła i patrzyła” bo wszystkie terminy są odwlekane. Według radnego każdy miesiąc jest ważny.


 

16.05

Nowicki odpowiada, że najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy przekształcamy szpital w spółkę. Wtedy można rozważać kwestię kiedy sprzedawać nieruchomości.

Radny Niesłuchowski pyta kiedy sprzedawać nieruchomości przed czy po przekształceniu BCM w spółkę.


 

16.03

Nowicki odpowiada, że to kwestia przepisów prawa i kosztów funkcjonowania lądowiska. Według niego wystarczające jest obecne lądowisko umiejscowione przy straży pożarnej.

Radny Niesłuchowski pyta o zagospodarowanie nieruchomości szpitala. Według niego w raporcie nie ma nic o przeznaczeniu nieruchomości szpitalnych na ewentualne lądowisko.


 

15.58

Zmiany będą ewolucyjne. Nie można ich zrobić w ciągu tygodni. Podaje przykład – Nie można przecież zlikwidować nierentownych oddziałów (np. psychiatrii, ginekologi i ortopedii) i się cieszyć, że BCM przynosi zysk. Nie jesteśmy instytucją, któa ma być nastawiona tylko na osiąganie dochodu, ale taką która służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców powiatu.- kwituje Konik


 

15.54

Krzysztof Konik dziękuje w imieniu BCM Nowickiemu za audyt. Według niego utwierdza go on w decyzjach o podjęciu głębokich zmian. Zapowiada przygotowanie programu restrukturyzacji Brzeskiego Centrum Medycznego, który będzie zawierał terminy i obszary zmian w BCM.


 

15.51

Przewodniczący nie udziela głosu Puszczewiczowi, który chce odpowiedzieć ad vocem radnej Kostrzewie.  Protestuje Niesłuchowski. Przewodniczący Kowalczyk prosi o merytoryczną dyskusję. Głos zabiera Krzysztof Konik dyrektor BCM


 

15.50

Arleta Kostrzewa stwierdza, że „nie da się wciągnąć w gierki radnego Puszczewicza.” Potwierdza, że parę tygodni radny Puszczewicz był przeciwny audytowi a teraz udaje że jest jego zwolennikiem.

Nowicki odpowiada, że sam w swojej jednostce zrobił audyt.


 

15.47

Radny Puszczewicz stwierdził, że poprzedni dyrektor Mariusz Grochowski okłamywał radnych jeśli chodzi o stan szpitala.

Radny Puszczewicz pyta Nowickiego czy w swoim szpitalu ktoś mu przeprowadzał audyt, czy dokonał go sam.


 

15.45

Piotr Nowicki przestrzega przed problemami jakie pojawią się w trakcie restrukturyzacji, począwszy od protestów a skończywszy na nawet na strajkach. Według niego brzeski szpital ma duże szanse na skuteczną restrukturyzację. Trzeba ją tylko wprowadzić szybko i konsekwentnie.


 

15.43

Audytor potwierdza, że w trakcie sporządzania raportu razem z dyrektorem Konikiem już wprowadzali pewne zmiany

Radna Zdebik uważa, że wszyscy chcemy restrukturyzacji. Chciałaby aby przedstawić w sierpniu program restrukturyzacji.


 

15.40

Starosta Stefański wyraził zadowolenie, że radny Puszczewicz „coś się dowiedział z audytu”, zwłaszcza, że był przeciwnikiem przeprowadzania audytu. Wyraził zadowolenie, że w końcu mamy jasno określone wizje zmian i poparł propozycję Jończyka w sprawie zorganizowania sesji w sierpniu. Poprosił dyrektora Konika o zaprezentowanie już zrealizowanych zmian.

Radny Jończyk proponuje także zorganizowanie dodatkowej sesji, ale w połowie sierpnia.


 

15.36

Wiele szpitali ma gorszą sytuację a i tak funkcjonują. Jak pokazałem konieczność i zaproponowałem sposoby zmian – odpowiada Nowicki

Radny Jończyk pyta czy stoimy przed przepaścią.

Jeśli nie uchwalicie to i tak pokryjecie z ze środków właściciela (czyli powiatu) – odpowiada Nowicki

Radny Puszczewicz nawiązuje do uchwały która będzie głosowana czyli dotycząca zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego Brzeskiego Centrum Medycznego SP ZOZ w Brzegu za 2014 r. Co się stanie jeśli nie zatwierdzimy tej uchwały – pyta Puszczewicz.


 

15.29

Radny Puszczewicz twierdzi, że nie „mówiono nam prawdy o stanie szpitala”. Twierdzi, że „dziś głowy mamy nabite informacjami” oraz widzi konieczność i potrzebę przeczytania „tych dwustu paru stron” w związku z tym proponuje zwołanie w lipcu dodatkowej sesji w sprawie restrukturyzacji Brzeskiego Centrum Medycznego.

Nowicki odpowiada, że w jego opinii jest ich w tej chwili za dużo.

Radna Bożena Kowalkowska pyta dlaczego w audycie przewidziano redukcję 18 etatów pielęgniarskich.


 

15.25

Dyrektorzy szpitali mogą zarabiać maksymalnie 4 średnie krajowe i wg Nowickiego tak zarabiają w większości szpitali.

Radny Komarnicki pyta jak wygląda średnie wynagrodzenie dyrekcji BCM.


 

15.21

Koniec prezentacji raportu. Radni zadają pytania


 

14.38

Cały raport zamyka punkt: „Wskazanie wariantu rekomendowanego z uzasadnieniem”

A w nim czytamy:

Podsumowując, cztery warianty rozwoju tworzą trzy odmienne perspektywy strategiczne, uwzględniające pozostanie w niezmienionej formie prawnej, przekształcenie z właścicielstwem starostwa powiatowego oraz całkowite przekazanie jednostki innemu podmiotowi, w układzie z majątkiem lub bez majątku.

Uwzględniając wszystkie aspekty poszczególnych wariantów należy jednoznacznie stwierdzić, iż dla dalszego funkcjonowania Brzeskiego Centrum Medycznego, istnieje konieczność przekształcenia się w spółkę prawa handlowego, ale po wdrożeniu działań restrukturyzacyjnych oraz strategicznego rozwoju, jedynie w przypadku nie osiągnięcia odpowiednich efektów. Jest to alternatywa, którą można zastosować w późniejszym okresie. Ocena ta wynika, przede wszystkim, z obserwowanej w chwili obecnej, ekonomicznej sytuacji BCM, która pogarsza się od

2012 roku, a w roku 2015 osiągnie bardzo niepokojące rozmiary. Strata planowana na koniec roku wyniesie ponad 1,5 mln zł (zależnie od wprowadzonych działań, ich skutków w 2015 roku). Bardziej zasadnym zatem rozwiązaniem jest przygotowanie i przeprowadzenie tego procesu wcześnie w sposób zaplanowany niż doprowadzić do sytuacji, w której wystąpiłaby obligatoryjność wymuszona przepisami prawa. Pozostawienie struktury SPZOZ, nawet mimo przeprowadzenia głębokiej restrukturyzacji, nie pozwoli na osiągnięcie takich możliwości jakie daje przekształcenie w spółkę. Dlatego rekomendowanym wariantem mogą być tylko warianty II-IV, gdyż opierają się one na tym samym procesie przekształcenia i różnią się jedynie odmiennymi założeniami pod względem struktury właścicielskiej i docelowego posiadania majątku. Uwzględniając to, po przeprowadzonej analizie, firma Consulting-Med rekomenduje w pierwszym kroku realizację wariantu I, która zakłada pozostawienie BCM w formie SPZOZ i przeprowadzenia restrukturyzacji, a dopiero w przypadku dalszego generowania istotnego problemu finansowego, przekształcenie w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem starosty powiatowego – wariant II.

W przypadku przekształcenia wybór wariantu II umożliwia następowo zrealizowanie jednego z wariantów III lub IV. Rekomendacja ze strony firmy, którą należy wskazać, jako wariant najbardziej optymalny docelowo i w dłuższej perspektywie, stanowi rozwiązanie w wariancie III.


 

14.00

W podsumowaniu autorzy raportu zaproponowali warianty strategiczne, które mają pomóc w restrukturyzacji Brzeskiego Centrum Medycznego.

Wariant I – Utrzymanie SPZOZ-u w formie i głęboka restrukturyzacja wewnętrzna oraz działania rozwojowe

Wariant ten oparty jest na dwóch podstawowych założeniach odnoszących się do dalszego funkcjonowania BCM:

– utrzymanie dotychczasowej formy prawnej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – założenie to powoduje, iż SPZOZ w perspektywie najbliższych 3 lat, tj. 2015-2017 nie będzie przekształcał się w spółkę prawa handlowego, a poprzez to nie będą konieczne żadne działania w zakresie formalno-prawnym na poziomie całej jednostki,

– wdrożenie działań o charakterze restrukturyzacyjno-rozwojowych – konieczna jest głęboka restrukturyzacja funkcjonowania BCM, w niezmieniony prawnie kształcie, gdyż dalsze osiąganie parametrów finansowych, podobnych jak w roku 2014, uniemożliwi normalną działalność i wykonywanie usług medycznych, a co za ty idzie będzie zagrożeniem zarówno dla starostwa powiatowego, jak i BCM w dalszej działalności.

Uwzględniając te aspekty należy zrealizować w najkrótszym możliwym czasie następujące czynności:

– wdrożenie działań restrukturyzacyjnych,

– wdrożenie działań strategicznych – prowadzenie działań o charakterze rozwojowym wraz z koniecznymi w tym zakresie inwestycjami oraz zmianami organizacyjnymi,

– sprawne i skuteczne zarządzanie – działanie mające na celu utrzymanie w bieżącym funkcjonowaniu BCM efektów osiągniętych z realizacji powyższych podpunktów, tak aby obszar finansowy jednostki nie uległ pogorszeniu i nie wygenerował w którymś z kolejnych lat ujemnego wyniku finansowego.

Wariant II – Przekształcenie SPZOZ w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem starostwa powiatowego wraz z wprowadzeniem działań strategicznych

Rozwiązanie to polega przede wszystkim na zmianie formuły prawnej w ramach której ma funkcjonować jednostka i opiera się na następujących kluczowych założeniach:

– przekształceniu w spółkę prawa handlowego, jako podmiot prowadzący działalność leczniczą, w oparciu o ustawę o działalności leczniczej. Ścieżka ta zakłada przekształcenie jednoaktowe z SPZOZ w spółkę prawa handlowego, przy czym brak aktów wykonawczych do tej ustawy (rozporządzeń), powoduje, że nie jest dokładnie znana całościowa procedura i tryb związany z tym przekształceniem

 

Wariant III – Przekształcenie SPZOZ w spółkę prawa handlowego z większościowym udziałem starostwa powiatowego oraz współudziałem innych jednostek samorządu terytorialnego wraz z wprowadzeniem działań strategicznych

Wariant III zakłada dokonanie przekształcenia opisanego w wariancie II, co oznacza, że wszystkie opisane tam kwestie związane z tym procesem są adekwatne także dla tego rozwiązania. Odrębną kwestią, która powoduje, że jest to alternatywny wariant jest fakt, iż starostwo powiatowe nie obejmuje docelowo 100% udziałów, ale następuje podział w tym zakresie z innymi jednostki samorządu terytorialnego, które staną się współwłaścicielami spółki. Rozwiązanie to uwzględnia w tym zakresie pozyskanie do spółki wszystkich gmin powiatu brzeskiego.

Wariant IV – Przekształcenie SPZOZ w spółkę prawa handlowego z większościowym udziałem starostwa powiatowego, a następnie sprzedaż części / całości udziałów inwestorowi zewnętrznemu

Wariant ten opiera się na podstawowym działaniu opisanym w wariancie II oraz rozszerzeniu go, po procesie przekształcenia, poprzez sprzedaż części lub całości udziałów inwestorowi strategicznemu.

Wariant V – Przekształcenie SPZOZ w spółkę prawa handlowego z większościowym udziałem starostwa powiatowego, a następnie dzierżawa przez podmiot zewnętrzny

Wariant ten jest również oparty na przekształceniu podmiotu w spółkę, jak w wariancie II, a następnie przekazanie w dzierżawę szpitala innemu podmiotowi.


 

13.42

Najważniejszy chyba na obecnej sesji punkt obrad: przedstawienie raportu z przeprowadzonego audytu zewnętrznego w Brzeskim Centrum Medycznym SP ZOZ w Brzegu.

Audyt przeprowadzała firma zewnętrzna Consulting-Med z Wrocławia. Raport referuje Piotr Nowicki właściciel firmy, na co dzień dyrektor szpitala we Wrocławiu, również były pracownik NFZ. Jak powiedział – nie tylko teoretyk, ale praktyk w zarządzaniu jednostkami medycznymi od 15 lat.

Cały Materiał to ponad 270 stron. TUTAJ do wglądu streszczenie tego materiału (33 strony :-))


 

13.36

Kolejny punkt obrad sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego w rejonie działania Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Brzegu za 2014 rok – lek. wet. B. Maj – Świerczyńska Powiatowy Lekarz Weterynarii.


 

13.26

Kolejny punkt obrad sprawozdanie o stanie sanitarnym Powiatu Brzeskiego w roku 2014 – p. B. Rozmus Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno — Epidemiologicznej w Brzegu.


 

13.24

Komendant tłumaczy spóźnioną interwencję w Grodkowie przez miejscową jednostkę ratowniczą zmniejszeniem ilości etatów. Poza tym w tym czasie w miejscowości Lipowa było podpalenie. W celu ugaszenia tego pożaru trzeba było zaangażować dużą ilość jednostek. Oprócz tego mniej więcej w tym samym czasie strażacy gasili pożar klatki schodowej w jednym z mieszkań.


 

Radny Róża pyta o ocenę pracy straży w Grodkowie w kontekście ostatnich wydarzeń – tzn. podpalenia kilku samochodów.

13.19

Na terenie naszego powiatu jest 9 jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej włączonych do krajowego systemu ratownictwa. Do ich zadań należy już nie tylko pomoc w trakcie akcji ratowniczej, ale także czynne w nich uczestnictwo na przykład w formie tzw. „wejść na obiekty gaszone w trakcie interwencji”.


 

13.11

Strażacy w 2014 roku przeprowadzili około 60 kontroli w różnego typu zakładach i instytucjach. Komendant straży zwraca uwagę na nowe zjawisko, które występuje w coraz większej ilości to tzw. „izolowane zdarzenia medyczne”. Tym mianem strażacy określają wzywanie ich do zdarzeń związanych typowo z medycznymi problemami.


13.06

616 zdarzeń innego rodzaju niż pożary w 2014 roku, gdzie interweniowała straż pożarna. Najwięcej tego typu zdarzeń to Brzeg i Grodków. W nomenklaturze strażaków to tzw. miejscowe zagrożenia.

Największym zdarzeniem w ubiegłym roku był pożar składu opon w Buszycach.  Pisaliśmy o tym zdarzeniu – szczególy TUTAJ. Przyczyną tego pożaru, według statystyk strażaków, było umyślne podpalenie.

Główne przyczyny pożarów to niesprawne instalacje (głównie elektryczne) oraz umyślne podpalenia.

556 pożarów w roku 2014. Najwięcej w Brzegu, potem w Grodkowie i w gminie Lubsza


Komendant straży rozpoczyna od wskazania potencjalnie najbardziej niebezpiecznych miejsc w naszym powiecie. Najbardziej potencjalnie niebezpiecznym obiektem są Zakłady Kruszwica (była olejarnia) ze względu na nagromadzenie między innymi dużej ilości amoniaku i inne różnego rodzaju łatwopalne substancje oraz byłe magazyny paliw w Skarbimierzu


 

12.51

Wznowienie obrad. Sprawozdanie o stanie ochrony przeciwpożarowej Powiatu Brzeskiego w 2014 roku – st. bryg. A. Kwiatkowski Komendant Powiatowy PSP.


 

12.34

W imieniu rady przewodniczący Stanisław Kowalczyk dziękuje za sprawozdanie i ogłasza 15 minut przerwy


12.33

Zastępca komendanta zapowiada wprowadzenie takich patroli niestety nie potrafi sprecyzować kiedy.

Radny Niesłuchowski pyta czy KPP w Brzegu rozważa wprowadzenie patroli rowerowych.

Radny Komarnicki w imieniu szkół dziękuje policjantom za uczestnictwo w zajęciach z dziećmi dotyczących między innymi zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.


Dopytują o możliwości remontów siedzib policji w Brzegu i Grodkowie. Zastępca komendanta informuje, że Komenda Główna w bieżącym roku nie ma zaplanowanych środków na te cele. W 2016 zaplanowano środki na budowę nowej siedziby w Brzegu.


12.20

Radni zadają pytania zastępcy komendanta KPP w Brzegu.


11.57

Sprawozdanie jest bardzo obszerne. Dotyczy przestępstw różnego rodzaju oraz zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Oprócz danych statystycznych zawarte są w nim także informacje dotyczące poszczególnych przestępstw, które udało się wykryć policjantom z KPP Brzeg. Wkrótce będzie dostępne naszej stronie jako osobny news


Komenda Powiatowa Policji w Brzegu została wyróżniona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych jako jedna z najlepszych w kraju. Jest także najlepszą komendą powiatową w województwie. W roku ubiegłym w powiecie brzeskim przestępczość statystycznie zmalała o ponad 10%. W naszym powiecie mamy też jeden z największych współczynników wykrywalności przestępstw.


 

11.40

Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie dotyczące stanu zagrożenia przestępczością Powiatu Brzeskiego w 2014 roku


 

11.21

Kolejny punkt obrad Sprawozdanie o działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie w 2014 roku – p. L. Dyba Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Brzegu


 

11.18

Radny przedstawia drugą interpelację jaką złożył do Zarządu Województwa Opolskiego. Dotyczy ona nawodnienia terenów rolniczych w Gminie Lubsza.


11.15

Radny przedstawia interpelację jaką złożył do Zarządu Województwa Opolskiego w sprawie budowy wałów przeciwpowodziowych na ulicy Oławskiej.


11.14

Następny punkt obrad: Informacja o działalności Sejmiku Województwa Opolskiego. Informację przedstawia radny sejmiku Dariusz Byczkowski.


11.11

Radny Niesłuchowski pyta o Biuletyn Informacji Publicznej. Według niego BIP starostwa jest niezbyt aktualny. Pyta kto jest odpowiedzialny za nadzór nad biuletynem. Radny prosi o odpowiedź na piśmie.

Radny Niesłuchowski pyta o remont chodnika przy ulicy Piastowskiej


 

11.07

Radna Zdebik prosi o interwencję w sprawie SOR-u.

Radny Puszczewicz pyta czy kwoty związanej z tymi sprawami sądowymi nie powinien starosta zwrócić z „własnej kieszeni”

11.05

Radny Puszczewicz składa interpelację związaną z wyrokiem w sprawie dotyczącej oskarżeń Janusza Jakubowa w stosunku do starostwa. Radny pyta o całość kosztów związanych z ta sprawą.


 

11.02

Radny Puszczewicz dostał jak twierdzi „dziwnego emaila” z prośbą o informację dotycząca radnych, radny Puszczewicz dopytuje na jakiej podstawie tworzy się bazę danych dotyczącą radnych powiatowych.

Radny Puszczewicz pyta sekretarz powiatu na bazie jakich przepisów nie przekazała pisma wojewody do radnych. Pismo związane było z nadaniem odznaczenia dla starosty.


 

10.57

Radny Puszczewicz w imieniu przedstawicieli „Solidarności 80” skarży się na działalność dyrektor LO nr 1 . Według nich mają trudności ze swoją działalnością w tej szkole.

Radny Komarnicki kontynuuję kwestię zakupu nowego samochodu. Chodzi mu o nie rozliczanie starego samochodu ze sprzedawcą nowego, ale przekazanie go do jakiejś placówki

Radny Jończyk pyta o konwenty starostów.


 

10.54

Na koniec swoich interpelacji radny Zeman porusza kwestię licytacji czapek policyjnych, która nie doszła do skutku. Prosi starostę o interwencję w tej sprawie.


 

10.50

Radny Zeman pyta o stan wykoszenia poboczy dróg powiatowych.

Radny Zeman prosi o listę wniosków jakie zamierza złożyć zarząd starostwa do nowego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego.

Radny Zeman pyta o konferencję dotyczącą subregionu brzeskiego jaka odbyła się w czerwcu. Prosi aby informować radnych o takich konferencjach. Być może część z nich chciałaby w nim uczestniczyć.

Radny Zeman pyta o procedury obowiązujące w starostwie dotyczące sprzedaży mienia ruchomego.

10.46

Następny punkt obrad – wnioski i interpelacje.


 

10.43

Radny Puszczewicz pyta o utworzenie punktu kasowego TAURONU.


 

10.40

Radny Puszczewicz chcąc spuentować zakup samochodu służbowego powiedział: „Szkoda, że nie zamówiliście państwo skórzanych pedałów do samochodu”.

Cóż każdy podsumowuje jak potrafi…


 

10.34

Radna Zdebik pyta o kwestię działek zlokalizowanych przy ulicy Poprzecznej. Starostwo chce sprzedać te działki, ale przed sprzedażą planowało poszerzyć drogę dojazdową. Zwróciło się do Miasta Brzeg w tej sprawie. UM w Brzegu nie wyraził zgody.


 

10.17

Radni zadają pytania do sprawozdania z bieżącej działalności zarządu. Radny Zeman pyta o pożyczkę na działalność BCM. Pożyczka ma być spłacona do końca bieżącego roku. Radny Jończyk pytał o realizacje programu tzw. „schetynówek” w Gminie Grodków. Radny Jończyk pyta o zmianę trybu zakupu nowego samochodu służbowego dla starostwa. Radny Komarnicki pyta o stan rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Radny Niesłuchowski kontynuuje kwestie zakupu samochodu służbowego. Według radnego niepotrzebna jest w tym samochodzie na przykład skórzana tapicerka. Według niego należy zamówić wersję mniej rozbudowaną.


 

10.05

Przyjęto porządek obrad. Wprowadzono rozpatrzenie skargi na działalność Starosty – dotyczy zwłoki w udzieleniu pozwolenia na budowę.

10.00

Rozpoczęcie sesji

Reklama