Radny proponuje połączenie gmin Skarbimierz i Olszanka

27
Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Połączenie gmin to nie jest nowy pomysł, sygnalizowałam go kilka lat temu.


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Od wielu lat interesuję się samorządem, od czterech kadencji sprawuję funkcję radnego Gminy Olszanka. Znam oba samorządy obserwuję ich funkcjonowanie. Interesuję się rozwojem samorządności zarówno w Polsce jak też w innych krajach. Myśląc o samorządzie biorę także pod uwagę uwarunkowania w jakich działają samorządy tj. oprzyrządowanie prawne, demografię, rozwój społeczeństwa informatycznego. Analiza tych i innych przesłanek w odniesieniu do Gmin Skarbimierz i Olszanka wskazuje na konieczność podjęcia i przeprowadzenia takiego procesu, choć zdaję sobie jednocześnie sprawę z tego, że bez zaakceptowania pomysłu przez mieszkańców obu gmin nie powinno się kontynuować złożonego procesu ich łączenia.

Dla zrealizowania tego projektu właśnie teraz, jest kilka przesłanek, zarówno o charakterze obiektywnym jak i subiektywnym, które w moim przekonaniu są kluczowe ponieważ pozwalają obu społecznościom nie tylko na zachowanie samorządności ale i jej rozwój.

Obiektywnymi przesłankami są te, którymi kieruje się ustawodawca kształtując przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego a więc demografia, rozwój cywilizacyjny, koszt funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Ja dodałbym tutaj również większą możliwość skorzystania z ostatniej, tak hojnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej.

Ocena samorządów gmin dokonana zarówno przez poprzedni rząd jak i niezależne podmioty w takich dokumentach jak „Raport Forum Od-nowa. Samorząd 3.0” (zlecony przez samorządowców) bądź „Samorządy terytorialne w Polsce. Przyszłość nie ogranicza się do powielania teraźniejszości” oraz zapowiedzi dobrej zmiany obecnej ekipy rządowej zbieżne są w kilku kwestiach. Po pierwsze, dostrzegają konieczność wprowadzenia zmian redukujących koszt funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Po drugie, zwiększają partycypację ludności w projektowaniu budżetów samorządowych, po trzecie, wzmacniają efektywność działania samorządów. Wprowadzanie zmian w funkcjonowaniu samorządów jest zatem nieuniknione.

W obecnym czasie preferowane jest dobrowolne łączenie gmin przez stosowne przepisy. Jednak z czasem do łączenia gmin dojdzie w drodze rozwiązań administracyjnych. Przyjmuje się, że gmina, co do zasady, winna obejmować 20 tys. mieszańców, zaś wyjątkowo 10 tys. mieszkańców.

Rozwój techniki, łączności, odejście od tradycyjnych form prowadzenia administracji, wzrost zadań samorządów, wszystko to prowadzi do wniosku, że małe gminy staną się bądź niewydolne bądź zbyt drogie jeżeli chodzi o koszty ich funkcjonowania. Oznacza to, że dokonujący się postęp wymusza zmiany funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego prowadzący do ich łączenia.

Subiektywne przesłanki to wyczerpanie możliwości rozwoju Gminy Olszanka. Do wniosku takiego prowadzi analiza budżetów gminy na przestrzeni lat, w których jestem radnym. Gmina się wyludnia, koszt obsługi administracyjnej i koszty operacyjne wzrastają, zwiększenie zadań administracyjnych, brak możliwości samodzielnego podjęcia zadań z zakresu infrastruktury. Jeśli zaś chodzi o Gminę Skarbimierz pomimo wspaniałego jej rozwoju, kierując się kierunkami rozwoju gmin oraz polityką w rozwoju samorządności zmierzającą do zwiększenia gmin do 20 tysięcy ludności, zmniejszeniu kosztów funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, rozwoju e-administracji, istnienie tego samorządu może być zagrożone. Kierunek rozwoju gmin przewiduje możliwość istnienia gmin liczących nie mniej niż 10 tysięcy ludności, sprawnych organizacyjnie i samowystarczalnych finansowo. Gmina Skarbimierz liczy ponad 7 tysięcy mieszkańców. Połączenie gmin pozwoliłoby zachować samorząd. W tym miejscu przypomnę tylko, że zakusy na „siłowe” włączenie Gminy Skarbimierz były już inicjowane, na razie bezskutecznie. Wskazać należy, że wśród samorządów o otaczających miasta mówi się tzw. „gminy obwarzankowe”, których los zarówno tych biednych jak i bogatych (z różnych przyczyn) jest najbardziej zagrożony.

Szanse na zrealizowanie projektu połączenia gmin są duże. Społeczność obu gmin z całą pewnością potrafi racjonalnie zadecydować w tej sprawie i w moim przekonaniu dojdzie do połączenia. Uważam, że przed taką decyzją należy obiektywnie przedstawić przesłanki i cel połączenia oraz wyjaśnić, że na procesie połączenia żadna z gmin nie straci. Główną przeszkodą w doprowadzeniu do połączenia gmin jest zwykły lęk przed zmianą. Drogą do usunięcia tej przeszkody jest publiczna dyskusja, w której należy jasno przedstawić argumenty za i przeciw. Obecna sytuacja społeczno gospodarcza obu gmin w przypadku ich połączenia spowoduje efekt synergii dający nowopowstałej gminie pewność jutra jako jednostce samorządu terytorialnego. W koncepcji połączenia gmin nie stoją też żadne przeszkody kulturowe, obyczajowe, etniczne itd. Obie gminy zamieszkują przesiedleńcy i ich potomkowie. W Gminie Skarbimierz mamy również do czynienia z napływem ludności do pracy z terenu Polski oraz z zagranicy.

Mówiąc o efekcie synergii mam na myśli zwiększenie potencjału nowej gminy, zmniejszenie kosztów obsługi zadań własnych oraz zadań zleconych gminie, większe możliwości realizacji zadań w zakresie infrastruktury, ochrony zdrowia, oświaty, kultury.

Jako realnego problemu nie dostrzegam tu obaw o to, że połączenie gmin odbyłoby się kosztem bogatszej gminy. Pomijając w tym miejscu kwestię możliwości pozyskania subwencji rządowej na koszty związane z połączeniem gmin chcę podkreślić, że przekonanie moje opieram na tym, że obie gminy obecnie dają sobie radę, a zatem potrzeba połączenia nie wynika z ich niewydolności lecz z przyczyn wskazanych na wstępie rozmowy tj. perspektywy istnienia samorządów. Dobrowolne połączenie gmin zapewnia istnienie samorządu gdyż spieniał on będzie warunki liczebności oraz samodzielności finansowej, a nadto uzyska dodatkowe korzyści finansowe. Zatem nie ma realnych obaw, że proces łączenia gmin odbywać się będzie z jakąkolwiek stratą dla mieszkańców obecnie istniejących gmin.

Uważam, że nie należy zaklinać rzeczywistości, chować głowy w piasek i nie dostrzegać potrzeby połączenia gmin. Wolę otwartą dyskusję na ten temat już choćby z tego względu, aby uniknąć w przyszłości sytuacji, że to ktoś zdecyduje o losie naszych samorządów i ich kształcie.

W następnym artykule przedstawię zagadnienia związane z korzyściami płynącymi z połączenia gmin oraz drogi możliwe do zrealizowania projektu połączenia gmin.

Z poważaniem
Radny Gminy Olszanka
Tokarczyk Jerzy

Artykuł sponsorowany

Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego