Eksport do Niemiec? To się opłaca

0
Reklama

Od początku tego roku eksport polskich produktów i usług do Niemiec wzrósł o 4,7 procent w stosunku do lat ubiegłych i wyniósł 38,2 mld euro. Nic dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na podjęcie współpracy z niemieckimi partnerami.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Jak zacząć?

Polskie firmy  eksportują przede wszystkim żywność: mięso, wędliny, ryby, sery, przetwory mleczarskie, soki i owoce. Niemieccy handlowcy chętnie kupują produkty rolne, polską stal, aluminium, miedź, materiały budowlane, a także artykuły chemiczne i tworzywa sztuczne. Kolejną grupę produktów stanowią meble, sprzęt AGD oraz usługi. Bardzo mocną dynamiką wśród eksporterów charakteryzują się firmy z województwa opolskiego. Właśnie do nich skierowany jest projekt szkoleniowy „MŚP z województwa opolskiego liderami eksportu".

Celem dwudniowego bezpłatnego szkolenia jest przybliżenie wiedzy w zakresie prowadzenia działalności eksportowej do Niemiec. Skorzystać z niego mogą firmy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zainteresowanych współpracą gospodarczą z naszym zachodnim sąsiadem.

Rosnąca dynamika eksportu polskich produktów i usług do Niemiec to ogromy sukces polskich firm, tym bardziej, że w Europie nadal odczuwalne są skutki spowolnienia gospodarczego. Niemcy to jednak wymagający rynek i istotna jest wiedza na temat jego specyfiki, a także zasad współpracy z niemieckimi partnerami – wyjaśnia Leszek Słoma, kierownik projektu w firmie PM Doradztwo Gospodarcze.

Czego można dowiedzieć się w trakcie szkolenia?

Po pierwsze, jak nawiązywać kontakty oraz skąd zdobywać informacje na temat partnerów handlowych. Po drugie, jakie są uwarunkowania działalności gospodarczej na terenie Niemiec. Kluczowe są również tematy związane z rozliczaniem podatków (w tym VAT), regułami unii celnej w UE, sposobem zawierania umów handlowych, regulacjami prawnymi oraz aspektami finansowo-organizacyjnymi działalności eksportowej.

Przystępując do rozmów z niemieckimi partnerami warto wiedzieć, na co się przygotować. I chodzi tu nie tylko o sposób prowadzenia negocjacji, ale również o poznanie formalnych i nieformalnych norm kultury biznesowej w  Niemczech. 

Niemcy są bardzo konkretni, nie lubią tracić czasu. Siadając do rozmów, są dobrze przygotowani i chcą jak najszybciej sfinalizować transakcję. Dlatego w negocjacjach biorą udział osoby podejmujące konkretne decyzje. Często jest ich kilka. Tego samego oczekują od drugiej strony. Warto takie rzeczy wiedzieć – dodaje ekspert PMDG.

W trakcie szkolenia poruszane są również tematy związane z wprowadzaniem polskich produktów na rynek niemiecki i ich promocją z uwzględnieniem specyfiki danej branży oraz przyzwyczajeń i wymagań niemieckich konsumentów.

Kto już skorzystał?

Do tej pory w szkoleniach wzięło udział 240 osób z 135 firm z województwa opolskiego, głównie z branży chemicznej, metalurgicznej, budowlanej, spożywczej, energetycznej i usługowej.

Jestem bardzo zadowolony ze szkolenia.  Osoba prowadząca posiada  konkretną wiedzę, którą potrafi doskonale przekazać. Ponadto, uczestnicy z różnych branż mogli nawzajem podzielić się swoimi doświadczeniami z dotychczasowych kontaktów z Niemcami – ocenia Klaudiusz Mandalka, jeden z uczestników.

Muszę przyznać, że to było najlepsze szkolenie, na jakim dotychczas byłam. Prowadząca – niesamowicie pozytywna, energiczna, chętnie dzieliła się swoją wiedzą, opiniami oraz doświadczeniem. Nawet po szkoleniu utrzymuje z nami kontakt – przesyła nam kolejne ciekawe artykuły, zagadnienia do przerobienia – dodaje Natalia Hejda z firmy Delfen International.

Rekrutacja trwa do lipca 2014. Są jeszcze wolne miejsca. Program szkolenia jest na tyle obszerny, że każdy znajdzie coś dla siebie. Trener zawsze może szerzej omówić temat, który najbardziej zainteresuje grupę. Istnieje również możliwość zorganizowania szkolenia zamkniętego, odpowiadającego indywidualnym  potrzebom danej firmy lub branży.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.lidereksportu.pl

Projekt „MŚP z województwa opolskiego liderami eksportu” realizowany przez firmęPM Doradztwo Gospodarcze jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i wsparcie dla przed­siębiorstw”.

Reklama