Premier odwołał Andrzeja Pulita z funkcji wójta Gminy Skarbimierz

0
fot. archiwum
Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

O rozstrzygnięciu nadzorczym w postaci odwołania wójta Skarbimierza, dowiedzieliśmy się dzisiaj od Jacka Szopińskiego, rzecznika prasowego wojewody opolskiego.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

18 września 2012r. na podstawie ustawy o samorządzie gminnym Wojewoda Opolski wezwał Andrzeja Pulita do zaprzestania naruszeń prawa. Naruszenia, jakich dopuścił się wójt – w ocenie Wojewody – polegały na naruszeniu przepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie powierzania stanowiska dyrektora , powoływania i odwoływania dyrektorów oraz powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz.
27 sierpnia 2013r. Wojewoda Opolski zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji z wnioskiem o odwołanie Andrzeja Pulita z funkcji wójta Gminy Skarbimierz. W marcu br. Minister Edukacji Narodowej wskazał również na szereg naruszeń ustawy o systemie oświaty, których – w ocenie Ministra – dopuścił się Andrzej Pulit.
Wójtowi przysługuje skarga na decyzję Prezesa Rady Ministrów do Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od doręczenia decyzji.  

Dziś o godzinie 12:00, na konferencji prasowej, Andrzej Pulit zapowiedział odwołanie od rozstrzygnięcia nadzorczego.

Poniżej pełna treść rozstrzygnięcia nadzorczego Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska.

 

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379), po rozpatrzeniu wniosku Wojewody Opolskiego w sprawie odwołania Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz,

odwołujęPanaAndrzejaPulita z funkcjiWójtaGminySkarbimierz

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. Wojewoda Opolski pismem znak NK-111,4100.141.2012.KK wezwał, na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379), Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz, do zaprzestania naruszeń prawa.

Zgodnie z ww. wezwaniem do zaprzestania naruszeńprawa, naruszenia popełniane przez Wójta Gminy Skarbimierz polegały w ocenie Wojewody Opolskiego na naruszaniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) w zakresie powierzania stanowiska dyrektora, powoływania i odwoływania dyrektorów oraz powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz.

Wojewoda Opolski w toku postępowańnadzorczych ustalił, że Wójt Gminy Skarbimierz wydało okresie od dnia 29 grudnia 2011 r. do dnia 17 września 2012 r., z naruszeniem ww. przepisów ustawy o systemie oświaty, następujące zarządzenia:

  1. nr ZW/0050/112/RSO-39/2011 w sprawie odwołania p. Jolanty Pietkiewicz z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych – WSA w Opolu stwierdził nieważnośćtego zarządzenia, a NSA oddaliłskargękasacyjnązłożonąprzez Wójta Gminy Skarbimierz,

  2. nr ZW/0050/18/RSO-7/20'l2 w sprawie odwołania p. Genowefy Prorok z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia, a NSA oddaliłskargękasacyjną,

  3. nr ZW/0050/51/RSO-27/2012 w sprawie powierzenia p. Grażynie Przymuszała pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia,

  4. nr ZW/0050/77/RSO-33/2012 w sprawie powierzenia p. Sławomirowi Michalskiemu stanowiska dyrektora Gminnego Przedszkola Publicznego, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia,

  5. nr ZW/0050/93/RSO-42/2012 w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie powierzenia p. Grażynie Przymuszała pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  6. nr ZW/0050/32/RSO-11/2012 w sprawie powołania składu osobowego Komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Gimnazjum, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia.

Następnie Wojewoda Opolski w toku postępowańnadzorczych ustalił, że Wójt Gminy Skarbimierz dopuściłsięw okresie od dnia 18 września 2012 r. do dnia 27 sierpnia 2013 r., a zatem po otrzymaniu wezwania do zaprzestania naruszeńprawa, szeregu ponownych naruszeńprzepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie powierzania stanowiska dyrektora, powoływania i odwoływania dyrektorów oraz

powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz. które miały postaćwydania w omawianym okresie zarządzeń:

  1. nr ZW/0050/34/RSO-17/2013 stwierdzającego wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy p. Genowefy Prorok na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół-rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  2. nr ZW/0050/33/RSO-16/2013 zmieniającego zarządzenie w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Gminnego Zespołu Szkółp. Genowefie Prorok -rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  3. nr ZW/0050/48/RSO-22/2013 w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  4. nr ZW/0050/56/RSO-27/2013 w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  5. nr ZW/0048/66/RSO-30/2013 w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Zespołu Szkółim Komisji Edukacji Narodowej -rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  6. nr ZW/0048/75/RSO-32/2013 w sprawie powołania składu osobowego Komisji Konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Zespołu szkółim. Komisji Edukacji Narodowej – rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,

  7. nr ZW/0050/46/RSO-20/2013 w sprawie zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych w Gminnym Zespole Szkółna rok szkolny 2013/2014 – rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia

oraz postanowienia OŚ.4424.20.2013 stwierdzającego wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy p. Genowefy Prorok na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół-rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego postanowienia.

W związku ze stwierdzeniem powtarzającego sięnaruszania przez Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w dniu 27 sierpnia 2013 r. pismem znak NK.III.4103.2.2013.KK Wojewoda Opolski zwróciłsiędo Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji, z wnioskiem o odwołanie, na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy

z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Pana Andrzeja Pulita z funkcji Wójta Gminy Skarbimierz.

W dniu 1 października 2013 r., pismem znak DAP-WN-7150-96/2013.AKo Minister Administracji i Cyfryzacji przekazałprzedmiotowy wniosek do Prezesa Rady Ministrów. W ww. piśmie Minister Administracji i Cyfryzacji przychyliłsiędo wniosku Wojewody Opolskiego stwierdzając m.in., że „analiza okoliczności przedstawionych przez WojewodęOpolskiego w przedmiotowym wniosku wskazuje, że może miećon uzasadnione podstawy" oraz „Wójt…dopuściłsięszeregu naruszeńprawa, które zostały potwierdzone orzeczeniami sądów administracyjnych oraz zastosowanymi przez organ nadzoru środkami w postaci rozstrzygnięćnadzorczych".

W dniu 25 marca 2014 r., w skierowanym do Ministra Administracji i Cyfryzacji piśmie, znak DWST-WPZN-423-162/KK/13/14, Minister Edukacji Narodowej również wskazałna szereg naruszeńustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jakich w ocenie Ministra dopuści! sięWójt Gminy Skarbimierz, stwierdzając m. in., że „działania Wójta Gminy Skarbimierz wskazująjednoznacznie na naruszenie prawa w powyższym zakresie".

W zaistniałym stanie rzeczy należy wskazać, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli wójt dopuszcza siępowtarzającego sięnaruszenia Konstytucji lub ustaw, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku – występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru wójta pełni jego funkcję.

Podkreślićnależy, iżśrodek nadzoru, o którym mowa w przytoczonym powyżej przepisie zaliczany jest do środków o charakterze personalnym i represyjnym. Warunkami formalnymi poprzedzającymi zastosowanie środka nadzoru w postaci odwołania wójta przez Prezesa Rady Ministrów sąwezwanie wójta przez wojewodędo zaprzestania naruszeńKonstytucji lub ustaw, a następnie – w sytuacji, gdy wezwanie to nie odnosi skutku – złożenie przez wojewodęwniosku do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta.

Fakt zwrócenia sięprzez WojewodęOpolskiego do Prezesa Rady Ministrów nie bezpośrednio, lecz za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji, nie znajduje

oparcia w przepisach ustawy o samorządzie gminnym. Tym niemniej, w świetle postanowieńart. 65 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) należy uznać, że okolicznośćta nie ma wpływu na skutecznośćzłożonego wniosku.

W ocenie organu grupa zarzutów wskazanych w części I wniosku Wojewody Opolskiego stanowi dostateczną, samoistnąpodstawędo zastosowania sankcji, o której mowa w art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zarzuty te dotycząnaruszenia przez Wójta Gminy Skarbimierz wskazanych przepisów ustawy o systemie oświaty:

  1. art. 36 ust. 2 – wyłanianie kandydata na stanowisko dyrektora w drodze konkursu,

  2. art. 36a ust. 4-7 – powierzanie pełnienia obowiązków dyrektora w razie nierozstrzygnięta konkursu,

  3. art. 36a ust. 13 – powierzanie stanowiska dyrektora,

  4. art. 38 ust. 1 pkt 2 – odwoływanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego.

Ustalono ponad wszelkąwątpliwość, iżdziałania Wójta Gminy Skarbimierz miały postaćwielokrotnego, uporczywego naruszania wskazanych powyżej przepisów poprzez powierzanie stanowiska dyrektora, powoływanie i odwoływanie dyrektorów oraz powierzanie pełnienia obowiązków dyrektora jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz z. naruszeniem zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, a także, iż miały miejsce zarówno przed, jak i po otrzymaniu przez Wójta Gminy Skarbimierz wezwania do zaprzestania naruszeńprawa w tym zakresie.

Pozostałe naruszenia, wskazane w częściach II-IVwniosku Wojewody Opolskiego, nie mogąbyćnatomiast, w ocenie organu, brane pod uwagęprzy ocenie przedmiotowego wniosku.

W przypadku grupy zarzutów wskazanych w części II wniosku (niezgodne z prawem powołanie składu osobowego komisji konkursowej) Wojewoda Opolski wskazałbowiem, iżprzed wezwaniem do zaprzestania naruszenia prawa w tym zakresie miało miejsce tylko jedno takie naruszenie. Sytuacja taka nie wypełnia zatem dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gdyżzgodnie z wyrokiem NSA z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt II OSK 491/07 „Skoro w przepisie art. 96 ust. 2 u.s.g. użyto liczby mnogiej, to musi dojśćprzynajmniej do dwóch naruszeńprawa.".

W przypadku zarzutu wskazanego w części HI wniosku Wojewody Opolskiego, zarzucany czyn miałmiejsce jużpo wezwaniu do zaprzestania naruszenia prawa, zaś

zarzut wskazany w części IV wniosku zdaniem organu nie mieści sięw dyspozycj omawianego przepisu.

Ponadto należy podkreślić, że wskazane przez WojewodęOpolskiego naruszenia innych aktów normatywnych jak np. rozporządzeńczy teżaktów prawa miejscowego. jakkolwiek naganne z punktu widzenia prawidłowego wykonywania zadańprzez organ gminy, nie mająznaczenia dla zastosowania sankcji określonej w omawianym przepisie. Dlatego teżwskazane części II i III wniosku naruszenia przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373, z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz. U, Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) nie mogąstanowićsamoistnej podstawy odwołania.

Zdaniem organu potwierdzone zarzuty wobec Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz, wskazane w części I wniosku Wojewody Opolskiego, w pełni uzasadniają zastosowanie sankcji z art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym gdyż:

  1. naruszenia prawa przez Wójta Gminy Skarbimierz zostały potwierdzone zarówno orzeczeniami sądów administracyjnych, jak i rozstrzygnięciami nadzorczymi wydanymi przez organ nadzoru,

  2. Wojewoda Opolski pisemnie wezwałWójta Gminy Skarbimierz do zaprzestania naruszeńprawa,

  3. wezwanie Wójta Gminy Skarbimierz do zaprzestania naruszeńprawa nie odniosło skutku, gdyżWójt dopuściłsięszeregu ponownych naruszeńprawa w zakresie objętym wezwaniem,

  4. Wojewoda Opolski skierowałdo Prezesa Rady Ministrów wniosek o odwołanie Wójta Gminy Skarbimierz.

Wobec powyższego należy uznać, że spełnione zostały wszystkie formalne przesłanki ustawowe, warunkujące możliwośćzastosowania przez Prezesa Rady Ministrów rozstrzygnięcia nadzorczego w postaci odwołania Pana Andrzeja Pulita, Wójta Gminy Skarbimierz z pełnionej funkcji.

Rozstrzygając niniejsząsprawęorgan uznałjednocześnie, że także względy merytoryczne, w szczególności koniecznośćzapewnienia zgodnej z prawem realizacji ustawowych zadańorganów gminy, związanych z prawidłowym funkcjonowaniem jednostek oświatowych na terenie Gminy Skarbimierz, przemawiająbezwzględnie za koniecznościąodwołania Pana Andrzeja Pulita z funkcji Wójta Gminy Skarbimierz.

Ze względu na powyższe należało orzec jak w treści rozstrzygnięcia nadzorczego.

Pouczenie:

Od mniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów, w terminie 30 dni od doręczenia niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego.

 

 

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA