O rozstrzygnięciu nadzorczym w postaci odwołania wójta Skarbimierza, dowiedzieliśmy się dzisiaj od Jacka Szopińskiego, rzecznika prasowego wojewody opolskiego.
18 września 2012r. na podstawie ustawy o samorządzie gminnym Wojewoda Opolski wezwał Andrzeja Pulita do zaprzestania naruszeń prawa. Naruszenia, jakich dopuścił się wójt – w ocenie Wojewody – polegały na naruszeniu przepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie powierzania stanowiska dyrektora , powoływania i odwoływania dyrektorów oraz powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz.
27 sierpnia 2013r. Wojewoda Opolski zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji z wnioskiem o odwołanie Andrzeja Pulita z funkcji wójta Gminy Skarbimierz. W marcu br. Minister Edukacji Narodowej wskazał również na szereg naruszeń ustawy o systemie oświaty, których – w ocenie Ministra – dopuścił się Andrzej Pulit.
Wójtowi przysługuje skarga na decyzję Prezesa Rady Ministrów do Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od doręczenia decyzji.
Dziś o godzinie 12:00, na konferencji prasowej, Andrzej Pulit zapowiedział odwołanie od rozstrzygnięcia nadzorczego.
Poniżej pełna treść rozstrzygnięcia nadzorczego Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska.
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379), po rozpatrzeniu wniosku Wojewody Opolskiego w sprawie odwołania Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz,
odwołujęPanaAndrzejaPulita z funkcjiWójtaGminySkarbimierz
UZASADNIENIE
W dniu 18 września 2012 r. Wojewoda Opolski pismem znak NK-111,4100.141.2012.KK wezwał, na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379), Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz, do zaprzestania naruszeń prawa.
Zgodnie z ww. wezwaniem do zaprzestania naruszeńprawa, naruszenia popełniane przez Wójta Gminy Skarbimierz polegały w ocenie Wojewody Opolskiego na naruszaniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) w zakresie powierzania stanowiska dyrektora, powoływania i odwoływania dyrektorów oraz powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz.
Wojewoda Opolski w toku postępowańnadzorczych ustalił, że Wójt Gminy Skarbimierz wydało okresie od dnia 29 grudnia 2011 r. do dnia 17 września 2012 r., z naruszeniem ww. przepisów ustawy o systemie oświaty, następujące zarządzenia:
-
nr ZW/0050/112/RSO-39/2011 w sprawie odwołania p. Jolanty Pietkiewicz z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych – WSA w Opolu stwierdził nieważnośćtego zarządzenia, a NSA oddaliłskargękasacyjnązłożonąprzez Wójta Gminy Skarbimierz,
-
nr ZW/0050/18/RSO-7/20'l2 w sprawie odwołania p. Genowefy Prorok z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia, a NSA oddaliłskargękasacyjną,
-
nr ZW/0050/51/RSO-27/2012 w sprawie powierzenia p. Grażynie Przymuszała pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/77/RSO-33/2012 w sprawie powierzenia p. Sławomirowi Michalskiemu stanowiska dyrektora Gminnego Przedszkola Publicznego, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- WSA w Opolu stwierdziłnieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/93/RSO-42/2012 w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie powierzenia p. Grażynie Przymuszała pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Gimnazjum, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/32/RSO-11/2012 w sprawie powołania składu osobowego Komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Gimnazjum, Gminnej Szkoły Podstawowej i Gminnego Zespołu Przedszkoli Publicznych, wchodzących w skład Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia.
Następnie Wojewoda Opolski w toku postępowańnadzorczych ustalił, że Wójt Gminy Skarbimierz dopuściłsięw okresie od dnia 18 września 2012 r. do dnia 27 sierpnia 2013 r., a zatem po otrzymaniu wezwania do zaprzestania naruszeńprawa, szeregu ponownych naruszeńprzepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie powierzania stanowiska dyrektora, powoływania i odwoływania dyrektorów oraz
powierzania pełnienia obowiązków dyrektora poszczególnych jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz. które miały postaćwydania w omawianym okresie zarządzeń:
-
nr ZW/0050/34/RSO-17/2013 stwierdzającego wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy p. Genowefy Prorok na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół-rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/33/RSO-16/2013 zmieniającego zarządzenie w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Gminnego Zespołu Szkółp. Genowefie Prorok -rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/48/RSO-22/2013 w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/56/RSO-27/2013 w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Gminnego Zespołu Szkół- rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0048/66/RSO-30/2013 w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Zespołu Szkółim Komisji Edukacji Narodowej -rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0048/75/RSO-32/2013 w sprawie powołania składu osobowego Komisji Konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Zespołu szkółim. Komisji Edukacji Narodowej – rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia,
-
nr ZW/0050/46/RSO-20/2013 w sprawie zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych w Gminnym Zespole Szkółna rok szkolny 2013/2014 – rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego zarządzenia
oraz postanowienia OŚ.4424.20.2013 stwierdzającego wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy p. Genowefy Prorok na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół-rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono nieważnośćtego postanowienia.
W związku ze stwierdzeniem powtarzającego sięnaruszania przez Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w dniu 27 sierpnia 2013 r. pismem znak NK.III.4103.2.2013.KK Wojewoda Opolski zwróciłsiędo Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji, z wnioskiem o odwołanie, na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Pana Andrzeja Pulita z funkcji Wójta Gminy Skarbimierz.
W dniu 1 października 2013 r., pismem znak DAP-WN-7150-96/2013.AKo Minister Administracji i Cyfryzacji przekazałprzedmiotowy wniosek do Prezesa Rady Ministrów. W ww. piśmie Minister Administracji i Cyfryzacji przychyliłsiędo wniosku Wojewody Opolskiego stwierdzając m.in., że „analiza okoliczności przedstawionych przez WojewodęOpolskiego w przedmiotowym wniosku wskazuje, że może miećon uzasadnione podstawy" oraz „Wójt…dopuściłsięszeregu naruszeńprawa, które zostały potwierdzone orzeczeniami sądów administracyjnych oraz zastosowanymi przez organ nadzoru środkami w postaci rozstrzygnięćnadzorczych".
W dniu 25 marca 2014 r., w skierowanym do Ministra Administracji i Cyfryzacji piśmie, znak DWST-WPZN-423-162/KK/13/14, Minister Edukacji Narodowej również wskazałna szereg naruszeńustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jakich w ocenie Ministra dopuści! sięWójt Gminy Skarbimierz, stwierdzając m. in., że „działania Wójta Gminy Skarbimierz wskazująjednoznacznie na naruszenie prawa w powyższym zakresie".
W zaistniałym stanie rzeczy należy wskazać, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli wójt dopuszcza siępowtarzającego sięnaruszenia Konstytucji lub ustaw, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku – występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru wójta pełni jego funkcję.
Podkreślićnależy, iżśrodek nadzoru, o którym mowa w przytoczonym powyżej przepisie zaliczany jest do środków o charakterze personalnym i represyjnym. Warunkami formalnymi poprzedzającymi zastosowanie środka nadzoru w postaci odwołania wójta przez Prezesa Rady Ministrów sąwezwanie wójta przez wojewodędo zaprzestania naruszeńKonstytucji lub ustaw, a następnie – w sytuacji, gdy wezwanie to nie odnosi skutku – złożenie przez wojewodęwniosku do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta.
Fakt zwrócenia sięprzez WojewodęOpolskiego do Prezesa Rady Ministrów nie bezpośrednio, lecz za pośrednictwem Ministra Administracji i Cyfryzacji, nie znajduje
oparcia w przepisach ustawy o samorządzie gminnym. Tym niemniej, w świetle postanowieńart. 65 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) należy uznać, że okolicznośćta nie ma wpływu na skutecznośćzłożonego wniosku.
W ocenie organu grupa zarzutów wskazanych w części I wniosku Wojewody Opolskiego stanowi dostateczną, samoistnąpodstawędo zastosowania sankcji, o której mowa w art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym.
Zarzuty te dotycząnaruszenia przez Wójta Gminy Skarbimierz wskazanych przepisów ustawy o systemie oświaty:
-
art. 36 ust. 2 – wyłanianie kandydata na stanowisko dyrektora w drodze konkursu,
-
art. 36a ust. 4-7 – powierzanie pełnienia obowiązków dyrektora w razie nierozstrzygnięta konkursu,
-
art. 36a ust. 13 – powierzanie stanowiska dyrektora,
-
art. 38 ust. 1 pkt 2 – odwoływanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego.
Ustalono ponad wszelkąwątpliwość, iżdziałania Wójta Gminy Skarbimierz miały postaćwielokrotnego, uporczywego naruszania wskazanych powyżej przepisów poprzez powierzanie stanowiska dyrektora, powoływanie i odwoływanie dyrektorów oraz powierzanie pełnienia obowiązków dyrektora jednostek oświatowych w Gminie Skarbimierz z. naruszeniem zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, a także, iż miały miejsce zarówno przed, jak i po otrzymaniu przez Wójta Gminy Skarbimierz wezwania do zaprzestania naruszeńprawa w tym zakresie.
Pozostałe naruszenia, wskazane w częściach II-IVwniosku Wojewody Opolskiego, nie mogąbyćnatomiast, w ocenie organu, brane pod uwagęprzy ocenie przedmiotowego wniosku.
W przypadku grupy zarzutów wskazanych w części II wniosku (niezgodne z prawem powołanie składu osobowego komisji konkursowej) Wojewoda Opolski wskazałbowiem, iżprzed wezwaniem do zaprzestania naruszenia prawa w tym zakresie miało miejsce tylko jedno takie naruszenie. Sytuacja taka nie wypełnia zatem dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gdyżzgodnie z wyrokiem NSA z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt II OSK 491/07 „Skoro w przepisie art. 96 ust. 2 u.s.g. użyto liczby mnogiej, to musi dojśćprzynajmniej do dwóch naruszeńprawa.".
W przypadku zarzutu wskazanego w części HI wniosku Wojewody Opolskiego, zarzucany czyn miałmiejsce jużpo wezwaniu do zaprzestania naruszenia prawa, zaś
zarzut wskazany w części IV wniosku zdaniem organu nie mieści sięw dyspozycj omawianego przepisu.
Ponadto należy podkreślić, że wskazane przez WojewodęOpolskiego naruszenia innych aktów normatywnych jak np. rozporządzeńczy teżaktów prawa miejscowego. jakkolwiek naganne z punktu widzenia prawidłowego wykonywania zadańprzez organ gminy, nie mająznaczenia dla zastosowania sankcji określonej w omawianym przepisie. Dlatego teżwskazane części II i III wniosku naruszenia przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373, z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz. U, Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) nie mogąstanowićsamoistnej podstawy odwołania.
Zdaniem organu potwierdzone zarzuty wobec Pana Andrzeja Pulita Wójta Gminy Skarbimierz, wskazane w części I wniosku Wojewody Opolskiego, w pełni uzasadniają zastosowanie sankcji z art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym gdyż:
-
naruszenia prawa przez Wójta Gminy Skarbimierz zostały potwierdzone zarówno orzeczeniami sądów administracyjnych, jak i rozstrzygnięciami nadzorczymi wydanymi przez organ nadzoru,
-
Wojewoda Opolski pisemnie wezwałWójta Gminy Skarbimierz do zaprzestania naruszeńprawa,
-
wezwanie Wójta Gminy Skarbimierz do zaprzestania naruszeńprawa nie odniosło skutku, gdyżWójt dopuściłsięszeregu ponownych naruszeńprawa w zakresie objętym wezwaniem,
-
Wojewoda Opolski skierowałdo Prezesa Rady Ministrów wniosek o odwołanie Wójta Gminy Skarbimierz.
Wobec powyższego należy uznać, że spełnione zostały wszystkie formalne przesłanki ustawowe, warunkujące możliwośćzastosowania przez Prezesa Rady Ministrów rozstrzygnięcia nadzorczego w postaci odwołania Pana Andrzeja Pulita, Wójta Gminy Skarbimierz z pełnionej funkcji.
Rozstrzygając niniejsząsprawęorgan uznałjednocześnie, że także względy merytoryczne, w szczególności koniecznośćzapewnienia zgodnej z prawem realizacji ustawowych zadańorganów gminy, związanych z prawidłowym funkcjonowaniem jednostek oświatowych na terenie Gminy Skarbimierz, przemawiająbezwzględnie za koniecznościąodwołania Pana Andrzeja Pulita z funkcji Wójta Gminy Skarbimierz.
Ze względu na powyższe należało orzec jak w treści rozstrzygnięcia nadzorczego.
Pouczenie:
Od mniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów, w terminie 30 dni od doręczenia niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego.