Logo 728×90
Reklama 750×150 pod menu

Dobry czas dla Brzegu – Felieton Posła RP Bartłomieja Stawiarskiego z cyklu „Widziane z Wiejskiej”

bartlomiej-stawiarski-brzeg24pl-1

Ostatnie tygodnie to dobry czas dla Brzegu i powiatu brzeskiego. A to wszystko dzięki podnoszeniu spraw lokalnych w rozmowach z przedstawicielami różnych ministerstw i zaangażowaniu parlamentarzystów. Sam angażuję się intensywnie w sprawy lokalne. Tydzień temu przekazałem opinii publicznej dobre informacje o kilku inicjatywach, które uda się zrealizować dzięki wsparciu i zrozumieniu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


Brzeska „Zielonka” w strefie
Jak wiadomo, od wielu lat Brzeg cierpi – ze względu na granice administracyjne – na brak terenów inwestycyjnych. To wiąże się z wieloma korzyściami, z nowymi miejscami pracy, podatkami dla samorządu i generalnie – z możliwościami rozwoju. Udało się bowiem przekonać Ministerstwo Rozwoju, że warto tereny przy ul. Małujowickiej w Brzegu wpisać do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. 19 stycznia tego roku dokumenty zostały przekazane do Ministerstwa Rozwoju. W odpowiedzi na moją interpelację padło zapewnienie, że decyzja polegająca na wpisaniu tych terenów do strefy zapadnie jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Teraz pozostaje nam tylko czekać na dobrego inwestora, który zlokalizuje tam zakład pracy. Jest to niewątpliwie sukces dla Brzegu, sukces, którego nie byłoby bez wsparcia na Wiejskiej.

Nareszcie Żłobizna i ścieżki pieszo rowerowe
Palącym problemem komunikacyjnym na obwodnicy Brzegu, na wysokości Żłobizny, było zapewnienie poprawy bezpieczeństwa. Obiecywałem, że zajmę się tą sprawą osobiście. Napisałem też w tej sprawie interpelację 27 listopada 2016 r. Interwencję ponowiłem kolejny raz 28 stycznia 2017 r., zwracając uwagę, że nadal dochodzi w tym miejscu do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Wielokrotnie zwracałem uwagę Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa na ten problem – tak, jak obiecałem. Nareszcie udało się przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do budowy sygnalizacji świetlnej na obwodnicy Brzegu w Żłobiźnie. Mam nadzieję, że zwiększy to bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Do tego dodać należy jeszcze budowę ścieżki rowerowej ze Żłobizny do Skarbimierza, która została ujęta w planach inwestycji drogowych. Zanim to jednak się stanie, to w III-IV kwartale tego roku będziemy się cieszyć wielofunkcyjną ścieżką rowerową z Michałowic do Lubszy. Także tych dwóch spraw pilnowałem osobiście. Z perspektywy Sejmu, problemy lokalne też są dostrzegane, tylko trzeba o to zadbać. To właśnie tego typu potrzeby muszą być widziane z Wielskiej. Ostatnie felietony poświęcałem bardziej sprawom lokalnym, nie zaś wielkiej, warszawskiej polityce. Uważam bowiem, że są one nie mniej ważne, a może i ważniejsze od tych „na górze”.


Bartłomiej Stawiarski, doktor nauk humanistycznych, historyk, archeolog, Poseł na Sejm VIII kadencji z ramienia Prawa i Sprawiedliwości. W latach 2014-2016 Wicestarosta Namysłowski i Radny Rady Powiatu Namysłowskiego. Wcześniej pracował jako Komendant Środowiskowego Hufca Pracy i jako muzealnik. Na studiach doktoranckich zaangażowany w pracę samorządową. Senator Uniwersytetu Wrocławskiego, pierwszy Przewodniczący Rady i Sejmiku Doktorantów Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Zarządu Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Jest autorem ponad 100 publikacji naukowych i popularnonaukowych. Wyróżniany za swoje prace przez Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie. Od 8 lat jest związany z Uniwersytetem w Trewirze (Niemcy). W latach 2009-2014 prowadził własną działalność gospodarczą. W Sejmie VIII kadencji pracuje w Komisji Finansów Publicznych i Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Ma żonę i dwóch synów.

widziane-z-wiejskiej-brzeg24pl-1

Related posts

13 Comments

  1. Łazarz

    Bez rzadnej interpelacji, analiz i sprawozdań na miejscu „pomnika chydraulików” powstanie pomnik Pana Prezydenta Leha Aleksandra Kaczyńskiego, który poległ o świcie pod Smoleńskiem dnia 10 kwietnia 2010 roku śmierciom bochatera walczącego o wolnom i niepodległom Polskie!
    Hwała bochaterom!

    Reply
  2. zalatwiamy

    WOW posel, jestes top gun!!! Zalatwiles :D. Jakze niedobry jest ten net. Na prostackie klamstwo zawsze ma antidotum.

    Dla chcacych sobie kliknac:
    Odpowiedź na interpelację nr 5921
    w sprawie poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu obwodnicy Brzegu na wysokości miejscowości Żłobizna
    http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=2DEE17C0

    Dla nieklikaczy cala tresc odpowiedzi na interpelacje posla:

    Odpowiedź na interpelację nr 5921

    w sprawie poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu obwodnicy Brzegu na wysokości miejscowości Żłobizna

    Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit

    Warszawa, 07-10-2016

    Szanowny Panie Marszałku,

    w nawiązaniu do przekazanej przy piśmie z dnia 12 września br. interpelacji nr 5921 Pana posła Bartłomieja Stawiarskiego w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obwodnicy Brzegu, w szczególności w obrębie skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 401 oraz drogą powiatową nr 20220, na granicy miasta Brzeg i miejscowości Żłobizna, resort infrastruktury i budownictwa poniżej przedkłada informacje w sprawie.

    Na wstępie należy zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich 5 lat, związanych z rozwojem obszarów zabudowy mieszkaniowej po południowej stronie obwodnicy Brzegu, zmieniły się warunki ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu. Jednakże, nie znalazło to odzwierciedlenia w statystykach dotyczących wypadków. W latach 2011 – 2014 i w 2016 r. nie zanotowano żadnego wypadku. Wypadek śmiertelny z udziałem rowerzysty w 2015 r. był wynikiem wtargnięcia na jezdnię na przejściu dla pieszych z azylem, co należy traktować jako zdarzenie nie podlegające ochronie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Natomiast z informacji uzyskanych z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu wynika, że w latach 2011 – 2015 na przedmiotowym skrzyżowaniu odnotowano znaczną ilość kolizji drogowych: w 2011 r. – 5, w 2012 r. – 3, w 2013 r. – 4, w 2014 r. – 6 i w 2015 r. – 6.

    Dodatkowo zaznaczę, że z pomiarów ruchu wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 r., wynika, że średni dobowy ruch na przedmiotowym odcinku drogi krajowej nr 94 wzrósł o 30 % w stosunku do 2010 r. i wyniósł 9520 poj./dobę, natomiast średni dobowy ruch na odcinku drogi wojewódzkiej nr 401 w Żłobiźnie zmalał o 25 % w stosunku do 2010 r. i wyniósł 3567 poj./dobę.

    Odnosząc się do kwestii dotyczącej przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 401 oraz drogą powiatową nr 20220, należy zaznaczyć, że mając na względzie przedstawioną wyżej analizę, nie planuje w najbliższych latach przebudowy ww. skrzyżowania na skrzyżowanie o ruchu okrężnym.

    Ponadto odpowiadając na pytanie Pana posła w sprawie budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym skrzyżowaniu informuję, że nie jest ona ujęta w Programie Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych ze względu na brak określenia klasy ryzyka (brak wypadków). Niemniej, GDDKiA jako zarządca dróg krajowych, przeanalizuje ponownie potrzebę budowy sygnalizacji świetlnej oraz rozważy możliwość ewentualnego podpisania porozumienia w przedmiotowej sprawie.

    Dodatkowo informuję, iż zgodnie ze stanowiskiem właściwego zarządcy, w kwestii wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu, nie ma takiej konieczności. Skrzyżowanie zlokalizowane jest na prostym odcinku drogi, o dobrej widoczności. Jest również skanalizowane. Przejście dla pieszych przez drogę krajową jest 2-etapowe (2×3,5m), z azylem dla pieszych o szerokości ok. 2,5 m. Ponadto ww. przejście jest właściwie oświetlone (lampa skierowana wprost na przejście). Na azylu znajdują się znaki aktywne, a przed skrzyżowaniem ustawione są znaki ograniczenia prędkości do 60 km/h. Biorąc pod uwagę, że na przedmiotowym odcinku drogi krajowej nr 94 nie ma dużo wypadków, nie znajduje uzasadnienia wprowadzenie znaków ostrzegawczych o wypadkach, np. znaku T-14.

    Nawiązując do powyższego, Starosta Brzeski powinien rozważyć wystąpienie do Delegatury Śląskiej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o przywrócenie stacjonarnego urządzenia rejestrującego prędkość pojazdów w obrębie ww. skrzyżowania (na wlocie drogi krajowej nr 94 od strony Wrocławia), usuniętego w 2014 r. Ze swojej strony resort zwróci się ze stosownym wnioskiem również do GITD.

    Z poważaniem

    Jerzy Szmit

    Podsekretarz Stanu

    Reply
    1. Poseł

      Kochany Panie, to stara interpelacja, później były dwie następne, i zmiana stanowiska GDDKiA 😉 Należy wykazać się większą rzetelnością. Pozdrawiam.

      Reply
    1. BoLo

      @ Bobo – a dlaczego uwazasz, ze rondo jest lepszym rozwiazaniem? Wykonales?:

      1 – analize ekonomiczna rozwiazan, budzet
      2 – analize natezenia ruchu ze wszystkich kierunkow
      3 – czas potrzebny na wprowadzenie obu rozwiazan
      4 – inne, nieprzewidywalne elementy?

      Huh??

      Reply
      1. Bobo

        Uwazam tak dlatego, ze rondo, w porownaniu do sygnalizacji swietlnej nie hamuje (tamuje) ruchu, jedynie go spowalnia, zachowujac plynnosc. Tego typu rozwiazania stosowane sa w Europie juz od wielu lat, i to nie tylko na drogach o ogromnym natezeniu ruchu, ale nawet na malych, osiedlowych uliczkach. Ba, nawet w Polsce mozna zauwazyc tendencje do budowania rond (co jest optymistyczne), przykladem jest chociazby nasze miasto, ktore np. budujac rondo na AK, praktycznie zlikwidowalo odwieczny problem lewoskretu z ulic podporzadkowanych. Zobacz co robia swiatla kolo sadu. To one sa powodem korkow na DK39 biegnacej przez Brzeg. Zauwaz tez, ze w wielu miastach sygnalizacja swietlna jest wrecz wylaczana czasami, aby „rozladowac” korki.

        ad 1. – nie wykonalem takiej analizy. Jesli masz taka wiedze, chetnie poznam. Moim zdaniem,
        nie nalezy tak bardzo oszczedzac w tego typu przypadkach, bo patrzac w ten sposob,
        na pewno taniej byloby postawic limit predkosci do 30 km/h, albo zrobic kladke dla
        pieszych.
        ad 2. – wyobraz sobie, ze byla to czesc mojej pracy magisterskiej (co prawda jakis czas temu,
        ale natezenie ruchu ma tendencje wzrostowa). Prosze zauwazyc, ze zaledwie kilkaset
        metrow dalej, na tej samej obwodnicy mamy swietne rondo. Wiem, ze jest to
        skrzyzowanie drog krajowych, jednak obwodnica jest droga krajowa na calej dlugosci.
        ad 3. – nie rozumiem. Jakie znaczenie ma tu czas? Sprawa tego niebezpiecznego
        skrzyzowania przewija sie od wielu lat, czy kilka miesiecy, lub nawet rok zrobi roznice?
        Przeciez gdyby nie p. posel wymieniony w artykule, ktory zalatwil sprawe, nadal bysmy
        czekali nie wiadomo jak dlugo na jakiekolwiek rozwiazanie. Teraz nagle czas ma takie
        znaczenie?
        ad 4. – nie rozumiem. Nie jestem zleceniodawca, projektantem, wykonawca. Ktos zleca
        wykonanie pracy i projekt rusza. Ew. nieprzewidywalne elementy moga sie pojawic
        nawet przy budowie sygnalizacji swietlnej, lub malowaniu zebry na jezdni.

        Reply
        1. BoLo

          I taka rzeczowa odpowiedz rozumiem :). Dziekuje.

          Co do rond, jako jedynego slusznego rozwiazania, pozwolisz, ze sie nie do konca zgodze. Nie ma idealnych rozwiazan. Przykladem jest miasto Rybnik, Rondami stoi, jak to mowia a wchodzac dzis o 16:30 na natezenie ruchu, czerwono, az milo.

          Moemy sie zgadzac, lub nie w kwestiach techniki ruchu drogowego, ale z jednym nie zamierzam sie nigdy zgodzic.
          Jezeli uwazasz, ze swiatla zalatwil posel jakis tam, to niestety, zostalo mi sie tylko usmiechnac i zyczyc Ci spokojnego weekendu :).

          Reply
          1. Bobo

            Wskaż proszę fragment, w którym twierdzę, że rondo jest jedynym, słusznym rozwiązaniem.
            Zauważ też, że wszędzie pisałem „moim zdaniem”, a to robi ogromną różnice.

            Nigdzie nie twierdzę, że ronda są rozwiązaniem na korki tego świata. Twierdzę natomiast, że spowalniaja ruch, a zatrzymują tylko w razie konieczności. Na czerwonym świetle musisz się zatrzymać nawet kiedy skrzyżowanie jest puste. Rondo na Skarbimierz bardzo sprawnie rozwiązuje problem skrzyżowania.

            Co do tego, kto co załatwił, to czepiasz się słówek. Nie twierdzę, że to ten pan powiedział „niech się stanie”, ale być może wspomniał słówko lub dwa komu trzeba. Być może tego nie zrobił, i szczerze mówiąc średnio mnie to interesuje.
            Milego weekendu 🙂

        2. BoLo

          Witam,

          Jedynie ad vocem, poniewaz nie lubie, jak ktos mi wciska czepianie sie slowek.

          Twoje slowa z ostatniej wypowiedzi:
          „Co do tego, kto co załatwił, to czepiasz się słówek. Nie twierdzę, że to ten pan powiedział „niech się stanie”, ale być może wspomniał słówko lub dwa komu trzeba. Być może tego nie zrobił, i szczerze mówiąc średnio mnie to interesuje.”

          Twoje slowa z poprzedniej wypowiedzi:
          Przeciez gdyby nie p. posel wymieniony w artykule, ktory zalatwil sprawe, nadal bysmy czekali nie wiadomo jak dlugo na jakiekolwiek rozwiazanie.

          KTORY ZALATWIL SPRAWE?

          Ehhh, smutne.

          Milego, EOD.

          Reply
          1. Bobo

            Tlumacze: piszac „czepianie sie slowek”, mialem na mysli „lapanie za slowka”. Tak jak napisalem wczesniej, srednio mnie to interesuje, kto zadecydowal o tej inwestycji. Napisalem to zdanie, po prostu na sucho po przeczytaniu artykulu, w ktorym ww posel wsponina o tym. Jeszcze raz powtorze: nie twierdze, ze w Sejmie RP zadecydowano o swiatlach w Brzegu, ale byc moze, posel zwrocil sie o zapytanie np. do GDDKiA (strzelam, nie wiem jaki byl Jego wklad).

            Napisze Ci cos ciekawszego, po przeczytaniu artykulu, zauwazylem komentarz uzytkownika Aldente, ktory wlasnie pisze to co stwierdzasz Ty, i usmiechajac sie, zgodzilem sie z tym, bo jest to dla mnie oczywiste.

            pozdrawiam

  3. Aldente

    Zasypac dol w Malpim Gaju. Wczesniej ewakuowac matki z dziecmi, wlodarzy samorzadowych i poslow.
    Nastepnie utwardzic, pokryc kostka brukowa i postawic pomnik, jak wladze lokalne sie obsciskuja z poslem Stawrosem …
    Matki z dziecmi beda mialy na czym wieszac ubranka dzieci po letnim deszczu …

    Ludzie, czy Wy wierzycie tym bredniom? Ze swiatla na obwodnicy Brzegu zalatwia sie w sejmie??? Albo sciezke rowerowa z Michalowic do Lubszy???

    Koles podpina sie pod wszystko, co sie zdarzylo lokalnie w ostatnim czasie, „pracujac” tymi bzdurami wypisywanymi nad powtornym wyborem do koryta. Nie dajcie sie oglupiac, prosze.

    Reply
  4. bolo

    Pan Wrębiak obiecywał wielu i wiele…. na razie zrobił niewiele. Pijaru za to ma zdecydowanie za wiele. Strach pomyśleć jak zwiększy kasę na promocję w roku wyborczym i w ilu miejscach i pozycjach porobi sobie fotki i gdzie je będzie umieszczał…. na każdym rogu w brzegu telebim z serią jego zdjęć, przy każdej ławeczce tablica z jego fotkami, a obok kwiatków małe pomniczki Jerzego hehehehe

    Reply
  5. PoPis

    Pan burmistrz Wrębiak obiecywał powiększenie i modernizację placu zabaw który jest w Małpim Gaju przy osiedlu Bohaterów Westerplatte. Ma ktoś jakieś informacje czy temat już umarł dla miasta? Na tym placu zabaw jest pełno dzieciaków a jest na nim tylko jedna huśtawka. Plac położony jest w wielki dole i po deszczu można w nim pływać. Wstyd dla miasta.

    Reply

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *