Ryby i mieszkańcy głosu nie mają, czyli podsumowanie XI sesji Rady Miejskiej Brzegu

4
fot. Barbara Mrowiec, prezes brzeskiego oddziały ZNP
Reklama

Bilanse  i wyniki spółek miejskich, sprawozdania ZNM-u oraz policji, straży pożarnej i straży miejskiej – to główne punkty XI sesji Rady Miejskiej Brzegu. Tradycyjnie już nie obyło się bez zgrzytów. Przewodnicząca Mrowiec po raz kolejny nie udzieliła głosu przedstawicielom mieszkańców, a radna Szczęsna znowu złożyła  najwięcej interpelacji.


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Pierwsza „powakacyjna” sesja (4.09.2015) rozpoczęła się z kilkunastominutowym opóźnieniem. W momencie rozpoczęcia sesji obecnych było 17 radnych (z 21). Jak zwykle, sesja rozpoczęła się od wniosków do porządku obrad. Radny Szpulak wprowadził do porządku obrad dwa projekty uchwał. Pierwsza dotyczyła skargi na działalność burmistrza miasta. Skargę złożył pan Dudzik. Drugi projekt, pani Pabian, dotyczył skargi na działalność ZNM i MZMK. Radna Goj-Birecka zgłosiła również dwa projekty uchwał. Obydwie to skargi na działalność burmistrza złożone przez pana Ciepielskiego. Radna Szczęsna składała wniosek o możliwość wystąpienia na sesji (w ramach wolnych wniosków) przedstawiciela mieszkańców ulicy Kolejowej – pana Ciepielskiego. Przewodnicząca Mrowiec odpowiedziała, że w związku z bardzo obszernym materiałem sesyjnym nie zezwala na 8-minutowe wystąpienie przedstawiciela mieszkańców ulicy Kolejowej. Przewodnicząca stwierdziła, że na podstawie Statutu Miasta „może, ale nie musi udzielać głosu”. Według niej, wniosek radnej Szczęsnej nie kwalifikował się jako „wniosek formalny o zwiększenie liczby mówców” i nie dopuściła do jego głosowania. Dodała, że podobnie postąpiła w sprawie pana Rosoła (przedstawiciel mieszkańców okolicy „Wozowni”), który też chciał zabrać głos na sesji. Mieszkańców, którzy chcieli zabrać głos i przedstawić stanowisko mieszkańców, których reprezentowali, przewodnicząca Mrowiec skierowała – jak to sformułowała – „do radnego okręgu w celu po prostu zapoznania radnego z problemem, który chciałby zgłosić na sesji”. Konkluzja całego zamieszania z udzielaniem głosu przedstawicielom mieszkańców była co najmniej kuriozalna (trzeba pamiętać, że przewodnicząca Mrowiec nie tak dawno sama ochoczo udzielała im głosu) dlatego cytujemy ją w całości: „… Zgłaszanie na kolejnych sesjach mówców, no nie jest chyba zadaniem radnego, bo wniosek formalny, jeżeli mielibyśmy przegłosowywać to radny może zgłosić w celu ograniczenia liczby mówców…”. Radny Jaros zaproponował, że przeczyta albo zgłosi w formie interpelacji kwestie, które chciał przedstawić na sesji pan Rosół. Przewodnicząca Mrowiec wyraziła zgodę. Wszystkie wnioski do porządku obrad, za wyjątkiem oczywiście dopuszczenia do głosu przedstawicieli mieszkańców, zostały przez radę przyjęte. Następnie radni przyjęli protokoły z poprzednich obrad sesji. Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie burmistrza z bieżącej działalności (całość sprawozdania dostępna na naszej stronie www.brzeg24.pl). Radni sprawozdanie przyjęli, zgodnie z propozycją przewodniczącej Mrowiec, przez aklamację.

Następnym punktem obrad były interpelacje i wnioski radnych. Radny Żebrowski podziękował dyrektorowi ZNM za uporządkowanie skweru na rogu  ulic Jerzego i Kamiennej. Zawnioskował o nasadzenie roślinności niskopiennej na tym skwerze. Radny Szpulak, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, pytał o możliwości zamontowania tzw. „hopków”, które zwiększałyby bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przy szkołach,. Radny pytał też o o statut prawny nieruchomości przy ulicy Piłsudskiego 12 (chodzi o założenie księgi wieczystej dla tej nieruchomości). Radna Goj-Birecka, w imieniu Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych, odczytała wniosek o podjęcie starań przez burmistrza w celu przejęcia drogi gruntowej prowadzącej do ulicy Kolejowej przez miasto. Droga ta jest w chwili obecnej w zarządzie PKP. Radny Korycki złożył wniosek o zamontowanie „spowalniaczy” przy ulicy Westerplatte oraz o oznakowanie poziome (pasy) wyznaczające miejsca do parkowania przy ulicy Westerplatte 16-21. Radna Kużdżał podziękowała burmistrzowi Kostrzewie i dyrektorowi ZNM – Markowi Sidorowi za naprawę chodnika przy ulicy Łokietka. Zawnioskowała o dalszy remont pozostałych odcinków chodnika przy ulicy Łokietka oraz uporządkowanie pasów zieleni przy ulicy Ofiar Katynia. Radny Samul złożył wniosek o odmalowanie słupów oświetleniowych przy ulicy Starobrzeskiej oraz o naprawienie ubytków w chodniku przy tej ulicy (blisko przystanku autobusowego). Wnioskował także o wyznaczenie przejścia dla pieszych przy ulicy Starobrzeskiej 67. Następnie radna Szczęsna złożyła w formie pisemnej 9 interpelacji.

W związku z przeprowadzanymi przez nas relacjami z sesji „na żywo” na naszej stronie www.brzeg24.pl uruchomiliśmy specjalny adres e-mail: nazywo@idb.com.pl, na który radni mogą wysyłać swoje interpelacje, wnioski, oświadczenia i zapytania. Przesłanie ich umożliwi nam prezentację interpelacji w całości podczas relacji z sesji oraz wyeliminuje błędy, jakie mogą się pojawiać. Z takiej możliwości skorzystała radna Szczęsna. Poniżej w całości prezentujemy jej interpelacje (przy okazji zachęcamy innych radnych do korzystania z tej możliwości).

  1. Mieszkańcy okolic ulicy Krótkiej zwracali się z pytaniami dotyczącymi fatalnego stanu okiennic i drzwi w obiekcie, który zajmuje przy tej ulicy Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej. Czy została już wykonana wstępna kalkulacja kosztów wykonania drzwi i okiennic? Jeśli nie, to kiedy jest planowane jej wykonanie?
  2. W okresie wakacyjnym w całym kraju wiele placówek oświatowych i kulturalnych organizuje dla młodzieży tzw. półkolonie lub inne, regularne, formy spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży. Czy w okresie wakacyjnym jakakolwiek z placówek podległych burmistrzowi realizowała takie zajęcia? Jeśli były zorganizowane to proszę o listę wyszczególniającą placówki oświatowe, które organizowały tzw. półkolonie, program takich zajęć oraz zestawienie ilości dzieci i młodzieży korzystających z tej oferty.
  3. Czy burmistrz Wrębiak w związku z nieterminowym wykonaniem obiektu (hotel i galeria) przy ulicy Wrocławskiej zamierza sądownie dochodzić 5-cio milionowej kary należnej miastu? Jeśli tak, proszę o informację, na jakim etapie jest dochodzenie tych roszczeń? Jeśli nie, to proszę o informacje, z jakich powodów odstępuje od próby jej egzekwowania?
  4. Na jednej z lokalnych stron internetowych ukazał się wywiad z burmistrzem Wrębiakiem pt. „Nie mam nic do ukrycia”. Burmistrz na jedno z pytań odpowiedział tu cytuję: „… W radzie mamy jedną osobę, w ostatnim okresie szczególnie uaktywnioną – to p. Bożena Szczęsna, która wykazuje bardzo negatywny stosunek do mnie, nie wiem dlaczego, co tłumaczę emocjami, jakie towarzyszyły ostatnim zdarzeniom z udziałem radnej…”. Nawiązując do tytułu wywiadu, chciałam więc zapytać, o jakie emocje i zdarzenia chodziło panu burmistrzowi? Chciałam przy tej okazji oświadczyć, że absolutnie nie mam, jak to określił burmistrz „bardzo negatywnego stosunku” do jego osoby. Mój stosunek do pana burmistrza Wrębiaka niczym nie różni się od jego relacji z innymi radnymi. Burmistrz jest lokalną władzą wykonawczą, a my radni lokalną władzą kontrolną i uchwałodawczą. Burmistrz realizuje uchwały rady, a rada go z tego rozlicza i kontroluje. Mam nadzieję, że burmistrzowi Wrębiakowi nie chodzi w tym wypadku o moje zapytania i interpelacje wszak sam powiedział, że „nie ma nic do ukrycia”.
  5. Na tej samej stronie internetowej Pani Przewodnicząca Mrowiec również udzieliła wywiadu pt. „Działamy w zgodzie”. Przewodnicząca na jedno z pytań odpowiedziała (powołując się na moją osobę) – tu cytuję: „ … kwestionuje organizację pracy rajców i składa przeróżne interpelacje w drobiazgowych sprawach…”. Proszę panią przewodniczącą o pisemne wyszczególnienie jakichkolwiek moich publicznych wystąpień na forum Rady Miasta, w których zakwestionowałabym organizację pracy Rady. Proszę również o pisemne wskazanie moich interpelacji, które pani przewodnicząca Mrowiec uważa za „drobiazgowe”. Jeśli pani przewodnicząca nie jest w stanie i nie przedłoży mi takich pisemnych informacji, będę zmuszona wydać oświadczenie medialne, że Pani przewodnicząca po prostu kłamie i powinna mnie przeprosić za swoje nierzetelne wypowiedzi!
  6. Na poprzedniej sesji dyskutowaliśmy o planowanej wycince drzew przy ulicy Wolności. Wielu mieszkańców naszego miasta jest zbulwersowanych taką decyzją burmistrza. Wskazywałam możliwość alternatywnego umieszczenia ścieżek rowerowych – po drugiej stronie ulicy – dzięki której nie byłoby konieczności dokonywania wycinki zdrowych i pięknych drzew znajdujących się przy ulicy Wolności. Pan burmistrz zadeklarował przeanalizowanie mojej propozycji. W imieniu zatem zainteresowanych mieszkańców, proszę o przedstawienie wyników tej analizy.
    7. Pani przewodnicząca Mrowiec przekazała nie tak dawno wniosek do służb wojewody dotyczący pozbawienia mnie mandatu radnego w związku z rzekomym naruszeniem przeze mnie ustawy samorządowej. Z różnych mediów lokalnych i regionalnych mogliśmy się dowiedzieć, że wojewoda ten wniosek oddalił. Ponieważ do dziś nie mam żadnej oficjalnej informacji dotyczącej tego wniosku, proszę Panią Przewodniczącą o przekazanie mi kopii całości korespondencji pomiędzy Radą Miejską, reprezentowaną i kierowaną przez Panią Przewodniczącą a Urzędem Wojewódzkim. Proszę również Panią Przewodniczącą Mrowiec (lub służby prawne burmistrza) o pisemne wydanie opinii, związanej z pojawiającym się od dłuższego czasu problemem radnych, którzy pobierają dietę, będąc jednocześnie na nauczycielskim rocznym urlopie dla poratowania zdrowia. Wnioskuję również, aby pani Mrowiec z równym zaangażowaniem wykazanym w mojej sprawie zajęła się takimi przypadkami w naszej radzie.
  7. Wszyscy w naszym mieście dostrzegamy problem związany ze sprzątaniem przez właścicieli psów i kotów odchodów tych zwierząt. Duża część właścicieli tych zwierząt nie przestrzega po prostu obowiązujących przepisów. Akcje edukacyjne i informacyjne, jak wiemy, nie przynoszą spodziewanych efektów. Wydaje się, że jedynym sposobem jest skuteczne egzekwowania obowiązującego prawa. W związku z tym proszę o szczegółowa informację, ile i w jakiej wysokości Straż Miejska wystawiła w obecnym roku mandatów dla mieszkańców, którzy są właścicielami zwierząt domowych i nie przestrzegają przepisów dotyczących utrzymania czystości.
  8. Cytując jeszcze jeden z brzeskich portali internetowej, przytoczę komentarze, które się tam pojawiły, traktując je jako swoiste interpelacje do Pani Przewodniczącej Rady:

– Pani Mrowiec twierdzi, że Rada przyjęła uchwałę o włączeniu zielonki do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST PARK” Pani Przewodnicząca. Czy Pani nie wie, że Rada nie podjęła takiej Uchwały, co więcej, że Rada nie ma takich kompetencji? Do Strefy Ekonomicznej przyjmuje się dany teren na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów a nie uchwały rady!!!! pl.wikipedia.org/…/… Rada Miejska Brzegu wyraziła tylko zgodę (intencję) na przystąpienie. Można byłoby szukać usprawiedliwienia, że radna się tylko przejęzyczyła. Jednak dalej Pani Mrowiec stwierdza, że być może łatwiej będzie pozyskać inwestorów… I tu ręce opadają. Ta uchwała nie ma żadnych skutków dla tego terenu, aż do momentu kiedy Rada Ministrów nie przyłączy go do Specjalnej Strefy, co przewiduje się za kilka lat. Co więcej tam nie można ściągać inwestorów, bo nie został zmieniony plan!!! Czy Pani Mrowiec o tym jako przewodnicząca nie wie???
Panie Puszczewicz, Niesłuchowski i pani Mrowiec, co z obwodnicą Brzegu? !!!!!! „W programie znalazło się sześć obwodnic w województwie opolskim. Oprócz realizowanej już obwodnicy Nysy będą to obwodnice: Niemodlina, Myśliny, Praszki, Kędzierzyna-Koźla oraz Bąkowa i Olesna. Cały tekst: na www.opole.gazeta.pl

Pani Przewodnicząca, proszę potraktować to jako interpelacje mieszkańców naszego miasta! Jest Pani w końcu wieloletnią radną i zagorzałym członkiem Platformy Obywatelskiej. Proszę zatem odnieść się do tych interpelacji poważnie i merytorycznie.

Następnie interpelacje składał radny Jaros. Odczytał fragmentu pisma mieszkańców okolic „Wozowni”. Mieszkańcy zwracają się o „… cofnięcie zezwoleń na sprzedaż i spożywanie alkoholu w miejscu sprzedaży jak i poza nim, wydanych właścicielowi lokalu „Wozownia”. Zwrócili się również z prośbą o wstrzymanie wydania nowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu w lokalu „Wozownia” i przyległych do niego „ogródkach piwnych”.

Radny Andruchowicz złożył interpelację dotycząca remontu odcinka chodnika przy ulicy Żeromskiego 10 oraz ponowił wniosek o zamontowanie tam tzw. spowalniaczy oraz wymalowanie pasów w przejściu dla pieszych. Podziękował w imieniu mieszkańców tej ulicy za pomalowanie pasów przy przejściu dla pieszych. Ostatnia interpelację złożył radny Karlikowski, który wnioskował, aby w sali gimnastycznej przy Gimnazjum Piastowskim umożliwić młodzieży ze szkoły nr 5 odbywanie zajęć wychowania fizycznego.

Po krótkiej przerwie radni zajęli się sprawozdaniami dotyczącymi stanu bezpieczeństwa w mieście.  Po kolei wysłuchali: informacji Powiatowej Policji w Brzegu – Podsumowanie roku 2014 – sprawozdanie referował komisarz Michał Roman; informacji Państwowej Straży Pożarnej w Brzegu – referował zastępca komendanta PSP w Brzegu Krzysztof Łukiewicz oraz informacji Straży Miejskiej w Brzegu, którą przedstawiał komendant Krzysztof Szary. Wszystkie sprawozdania (to już norma w obecnej kadencji) na wniosek przewodniczącej – zostały przyjęte przez aklamację. Po kolejnej, tym razem dłuższej przerwie, radni wysłuchiwali następnych sprawozdań. Dotyczyły one oceny wyników finansowych spółek miejskich za rok 2014 rok. (Sprawozdania dostępne na naszej stronie: BEPEC , PWiK, ZHK, BTBS, MZMK). Prezesi miejskich spółek w następującej kolejności  przedstawiali bilanse i wyniki firm prowadzonych przez nich: Brzeskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Przedsiębiorstwo Higieny Komunalne, Brzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego oraz Miejski Zarząd Mienia Komunalnego. Także te sprawozdania radni przyjęli przez aklamację. Kolejnym punktem obrad była analiza działalności Zarządu Nieruchomości Miejskich w Brzegu w 2014 r. Sprawozdanie referował dyrektor ZNM – Marek Sidor. Wyjątkowo radni nie mieli pytań i przyjęli sprawozdanie przez aklamację, podobnie jak następne sprawozdanie referowane przez Marka Sidora, czyli: „Realizacja w 2014 r – „Wieloletniego Programu Gospodarowania Zasobem Mieszkaniowym Gminy Brzeg na lata 2013 – 2018”. Następnie radni zajęli się zmianami w budżecie Gminy Brzeg na 2015r i towarzyszącymi im uchwałom w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Brzeg na 2015 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej. Wszystkie te uchwały radni przegłosowali (przewodnicząca Mrowiec nie proponowała głosowania przez aklamację). Następnie radni przyjęli uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Brzeg oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów. Kolejnym punktem obrad była uchwała intencyjna dotycząca wpisania zadań pn. „Budowa obwodnicy Brzegu z przeprawą mostową przez Odrę” oraz „Budowa obwodnicy Oławy” do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Następnie radni głosowali uchwałę, dotyczącą zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Brzeg położonej w Jarosławcu gmina Postomino (uchwały także znajdą Państwo na naszej stronie  ( I, II, III, IV, V ). Potem radni zajęli się uchwałą, dotyczącą utworzenia odrębnych obwodów głosowania, ustalenia numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych w Brzegu w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 25 października 2015 roku. Następnie radnych czekała seria uchwał (dokładnie 6), dotycząca umorzeń wierzytelności miasta. Wszystkie zostały przyjęte. Na koniec radni odrzucili wszystkie skargi (na burmistrza, ZNM i MZMK), wprowadzane pod obrady sesji, jako bezzasadne. Kolejnym punktem obrad miały być odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Jednak burmistrz Wrębiak oświadczył, że na wszystkie odpowie pisemnie. W związku z tym radni przeszli do ostatniego punktu obrad, czyli wolnych wniosków i informacji. Radny Karlikowski przekazał radzie pismo, jakie otrzymał z NFOŚ dotyczące petycji w sprawie wałów przeciwpowodziowych. Radna Szczęsna przeczytała list przedstawiciela (list prezentujemy pod relacją z sesji) mieszkańców ulicy Kolejowej pana Ciepielskiego, a radny Jaros przedstawiał sytuację mieszkańców okolic lokalu „Wozownia”. Następnie głos zabrał burmistrz Wrębiak, który poinformował radnych, że otrzymał informację z Urzędu Wojewódzkiego o zwiększonej dotacji (o 100.000 zł) na funkcjonowanie Urzędu Stanu Cywilnego. Poinformował radnych również o otrzymanej dotacji w wysokości ponad 800.000 złotych na zadanie: „Rewitalizacja fosy w Parku Centralnym” oraz planowanym remoncie ulicy Topolowej. Na to zadanie miasto również otrzyma dofinansowanie. Po informacjach burmistrza Wrębiaka przewodnicząca Mrowiec zakończyła obrady XI sesji Rady Miejskiej Brzegu.

Reklama