Kulturakny Grodków, czyli rodzinnie w Bibliotece o książkach i nie tylko

0
Reklama

Od marca do grudnia 2017 r. Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Grodkowie realizowała w ramach programu „Partnerstwo dla książki” projekt pt.: KULTURALNY GRODKÓW, CZYLI RODZINNIE W BIBLIOTECE O KSIĄŻKACH I NIE TYLKO ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem w projekcie było Towarzystwo Miłośników Ziemi Grodkowskiej.


Projekt przygotowywany był przez bibliotekarzy i członków stowarzyszenia Towarzystwo Miłośników Ziemi Grodkowskiej.  Składał się z trzech są cyklicznych działań: 1) FAMILIJNA SOBOTA W BIBLIOTECE, 2) KSIĄŻKA ŁĄCZY POKOLENIA, 3) BIBLIOTEKA W PLENERZE,.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

W ramach FAMILIJNEJ SOBOTY w maju odbyły się warsztaty „Domowy teatrzyk” prowadzone przez Agnieszkę Zyskowską-Biskup – aktorkę Opolskiego Teatru Lalki

i Aktora. Na początku spotkania P. Agnieszka opowiedziała o swojej pracy

i pokazała nam kukiełki, marionetki i pacynki – te rekwizyty, z którymi pracuje,

na co dzień w teatrze. Później każdy mógł wykonać własną kukiełkę po czujnym okiem i z pomocą zaproszonego gościa. Następnie, na podstawie „Bajek samograjek” Jana Brzechwy odbyło się przedstawienie „Czerwony Kapturek”,  w którym „brały udział” kukiełki i ich właściciele. Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w zajęciach i świetnie wczuwały się w poszczególne postacie. Na zakończenie dzieci poznały historię królika, bohatera książki Margery Williams „Aksamitny królik”, czyli jak zabawki stają się prawdziwe. W czerwcu kolejne warsztaty zorganizowane z pedagogiem, neurologopedą i terapeutką z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Grodkowie – Jolantą Ilukowicz. W zajęciach uczestniczyły dzieci z rodzicami lub opiekunami.  Pani Jolanta omówiła, co wpływa na rozwój mowy dziecka, przedstawiła główne wady wymowy, z jakimi borykają się dzieci w szkol i przedszkolu oraz wyjaśniła najczęstsze przyczyny tych zaburzeń. Podkreśliła też ogromny wpływ wczesnego wprowadzania czytania na rozwój dziecka, a następnie zaprosiła wszystkie dzieci do wspólnej zabawy – wykonywały ćwiczenia oddechowe za pomocą słomki i odgadywały odgłosy zwierząt.

Na zakończenie każde dziecko nagrodzone zostało naklejkami, a rodzice otrzymali propozycję ćwiczeń do prowadzenia w domu.  W sierpniową sobotę uczestnicy zapoznali się z nowościami książkowymi

i wymienili doświadczenia dotyczące wyboru książek.

Kolejne warsztaty w tym cyklu odbyły się we wrześniu. Z rodzicami i ich pociechami spotkała się Anna Szor-Bednarczuk – psycholog i specjalista ds. psychoterapii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Grodkowie. Tematem sobotniego spotkania było zagadnienie: „Jak czytanie

i wspólna zabawa wpływa na rozwój dziecka”. Pani Ania omówiła, dlaczego warto czytać dzieciom i jakie książki dobierać do czytania. Poruszony był też temat współczesnej literatury dla dzieci. Omawialiśmy książki stworzone z myślą o wrażliwości dzieci, pomagające mówić w rodzinie o sprawach trudnych

i o problemach w grupach rówieśniczych.

Październikowe sobotnie południe było też okazją do spotkania się z seniorkami, członkiniami stowarzyszenia. Tym razem były to warsztaty, podczas których panie opowiadały o zabawach, książkach i zabawkach z dzieciństwa. Przed spotkaniem biblioteka zorganizowała zbiórkę dawnych zabawek i gier – wszystkie można było zobaczyć na wystawie i… pobawić się nimi. Była też wspólna nauka skocznej piosenki o pocztylionie i wycinanie „firanek” z papieru. Dużo frajdy sprawiło zarówno dzieciom jak i dorosłym, wykonywanie z papieru samolotu, łódki, czapki i „piekła-nieba”.

Ostatnie listopadowe spotkanie z cyklu FAMILIJNA SOBOTA W BIBLITECE zorganizowane zostało już w klimacie Bożonarodzeniowym. Biblioteka zaproponowała nowości książkowe o tej tematyce, a podczas zajęć plastycznych powstały bałwanki-bombki, wykonane przez dzieci z niewielką pomocą rodziców.

Kolejne działanie ramach projektu realizowanego przez naszą bibliotekę to KSIĄŻKA ŁĄCZY POKOLENIA. W związku z przypadającą 23 maja – 175 rocznicą urodzin Marii Konopnickiej członkowie – seniorzy grodkowskiego kabaretu NIE DO ZDARCIA recytowali wiersze autorki i czytali fragment książki „O krasnoludkach i o sierotce Marysi” Wspaniałe stroje i rekwizyty aktorów oddały ducha i klimat czasów bliskich Marii Konopnickiej. ”. Ten występ cieszył się takim zainteresowaniem, że we wrześniu ponownie gościliśmy kabaret w bibliotece oraz w PSP w Kolnicy, która nosi imię M. Konopnickiej.

Z kolei na spotkaniu z przedszkolakami i uczniami klas I-III. członkowie-seniorzy zaprzyjaźnionego z nami kabaretu recytowali swoje ulubione wiersze

z dzieciństwa. Były to utwory J. Brzechwy, M. Konopnickiej i J. Tuwima: „Skarżypyta”, „Kłamczucha”, „Chory kotek”, „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”, „Jesienią” i „ Kaczka-dziwaczka” (wspólnie zaśpiewana).

W listopadzie naszą bibliotekę odwiedziły grupy przedszkolaków i uczestniczyły

w seansie kreatywnego czytania. Poznały legendę „O śląskim Kopciuszku” przedstawioną techniką Kamishibai – teatru i ilustracji. Dzieci po raz pierwszy spotkały się z taką formą czytania i z uwagą śledziły losy Joanny Gryzik, późniejszej Joanny Schaffgotsch.

Z cyklu BIBLIOTEKA W PLENERZE w grodkowskiej bibliotece gościliśmy autorki: Melanię Kapelusz i Wiolettę Piasecką. W spotkaniach uczestniczyło bardzo dużo dzieci wraz z rodzicami, dziadkami i opiekunami. Oprócz prezentacji swoich utworów zaproszone autorki opowiadały o swojej pracy pisarskiej. Uczestnicy brali też udział w konkursach, zabawach i pląsach. W filii w Jędrzejowie dzieci uczestniczyły w korowodzie postaci bajkowych i zaprezentowały krótkie scenki do baśni Wioletty Piaseckiej. Także w filiach w  Gnojnej i w Kolnicy po każdym spotkaniu dzieci miały możliwość porozmawiania z autorkami, zakupienia książek z dedykacjami oraz zdobycia autografów. Spotkanie z pisarkami bardzo zainteresowało dzieci i zachęciło do lektury ich książek. Na rynku przed biblioteką odbyły się także w ramach tego samego cyklu BIBLIOTEKA W PLENERZE spotkanie, podczas którego Seniorzy prezentowali wiersze Brzechwy i Tuwima.

Celem projektu była integracja społeczności lokalnej i współpraca pomiędzy różnymi organizacjami. Wszystkie działania były tak organizowane, aby dzieci, rodzice i seniorzy spędzili czas w sposób aktywny, w atmosferze całkowitej swobody twórczej, a jednocześnie podkreślali ważną rolę książki i czytania. Planując, bazowaliśmy na wymianie doświadczeń między pokoleniami, zależało nam, aby każdy wyniósł z tej współpracy korzyści dla siebie. Dzieci poznały zapomnianą literaturę i zabawy, rodzice wzbogacili swoją wiedzę na temat roli czytania i poznali nowe formy zabawy z dziećmi, a seniorzy podzielili się swoimi pasjami i wykazali swoją aktywność, poprzez którą uchronili od zapomnienia tradycyjne zabawy i literaturę.

Reklama