Wycieczka podopiecznych Stowarzyszenia Przyjaciół i Osób Niepełnosprawnych „Pomóżmy Im” w Lewinie Brzeskim

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

W dniach 14 – 18 lipca 2017 roku odbyła się wycieczka podopiecznych Stowarzyszenia Przyjaciół i Osób Niepełnosprawnych „Pomóżmy Im” w Lewinie Brzeskim wraz z opiekunami do Jarnołtówka i okolic.  Zakwaterowani byliśmy w Ośrodku Wczasowo – Rehabilitacyjnym  „Ziemowit” w Jarnołtówku,  położonym  na terenie gminy Głuchołazy, która słynie z walorów krajobrazowych i turystycznych.

Podczas pobytu w Jarnołtówku dużo przebywaliśmy na świeżym powietrzu. Chodziliśmy na spacery, zwiedzaliśmy okoliczne lasy, uprawialiśmy sport – graliśmy w piłkę, badmintona i frisbee. Dzień rozpoczynaliśmy  gimnastyką, która miała za zadanie pobudzić do prawidłowego działania układ nerwowy, poprawić przepływ krwi, zwiększyć wytwarzanie hormonów i doprowadzić do organizmu zwiększoną ilość tlenu. Codziennie korzystaliśmy również z zajęć na basenie. Zorganizowaliśmy również wieczorne ognisko z pieczeniem kiełbasek.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

Udało nam się zdobyć najwyższe wzniesienie Gór Opawskich, Biskupią Kopę. Po krótkim odpoczynku w schronisku weszliśmy na szczyt, gdzie znajduje się wieża widokowa, z której rozciąga się przepiękny widok na okolice Głuchołaz, Jezioro Nyskie i Otmuchowskie oraz Czechy. Podczas pieszych wycieczek chodziliśmy ścieżkami przyrodniczo-dydaktycznymi, które umożliwiły nam zapoznanie się z ciekawymi obiektami przyrodniczymi ( np. ścieżka z Jarnołtówka do Rozdroża Pod Piekiełkiem ). Nasze wycieczki pełniły nie tylko funkcje turystyczne, ale służyły przede wszystkim edukacji ekologicznej poprzez nauczanie właściwego spojrzenia na przyrodę i procesy w niej zachodzące oraz wprowadzanie w świat natury i pogłębianie wiedzy przyrodniczej dzięki możliwości prowadzenia obserwacji w terenie.

Duże wrażenie zrobiła na nas wycieczka do KarlovejStudanki, drugiej najmniejszej miejscowości w Czechach, która słynie głównie ze znanego uzdrowiska. Jego wyjątkowość to nie tylko krzyżacki rodowód, ale podobno też najczystsze w całej Europie powietrze. KarlovaStudanka jest też warta odwiedzin ze względu na swą architekturę. Tam czas jakby zatrzymał się w XIX wieku. Ponadto jest to punkt wyjściowy najładniejszej trasy pieszej na Pradziada (doliną rzeki Bila Opava). W drodze powrotnej do ośrodka razem z przewodnikiem zatrzymaliśmy się w Kościele odpustowym Panny Marii Pomocnej, w którym ksiądz przybliżył nam historię tego pięknego miejsca. Kamień węgielny pod budowę nowej świątyni, po jej zburzeniu 1973 r. przez komunistów, został poświęcony przez papieża Jana Pawła II w 1990 roku.

Jedną z atrakcji wycieczki było również zwiedzanie Interaktywnego Parku Rozrywki i Edukacji „Rosenau – Zaginione miasto” w Pokrzywnej, miejsca wypoczynku, zabawy i edukacji. Zgromadzono tu ponad 20 różnych atrakcji, m.in.„Park Żywiołów”, w którym zgrupowano eksponaty pozwalające odwiedzającym samodzielnie poznawać prawa fizyki i charakter czterech żywiołów: ziemi, wody, powietrza i ognia, interaktywny „Ogród Wody” – pierwszą tego typu w Polsce instalację, skupiającą prawie 20 urządzeń wodnych – m.in. ręczne pompy, zapory, fontanny czy koła młyńskie czy „Kopalnię złota – Rosenau”, w której można chodzić korytarzami „Strasznej sztolni”.

Wycieczka dostarczyła uczestnikom dużo niezapomnianych wrażeń. Wielu z nas było bardzo dumnych z pokonania swoich słabości i ograniczeń. Chętnie powtórzylibyśmy przygodę z aktywną turystyką w przyszłym roku. Być może w innych zakątkach naszego pięknego kraju.

Projekt był współfinansowany ze środków Powiatu Brzeskiego oraz Fundacji Górażdże Aktywni w Regionie.