Nie daj się zrobić „na wnuczka”

0

„Mamo spowodowałam wypadek, potrzebuje pieniędzy…” – tak zaczynały się rozmowy telefoniczne oszustów z brzeskimi seniorami. Na szczęście żadna ze starszych osób nie dała się zwieść. Wszyscy zachowali czujność, a dzięki temu nie stracili swoich oszczędności. Przypominamy o ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. W takich przypadkach kierujmy się ograniczonym zaufaniem – zawsze można zadzwonić pod numer alarmowy 997, by sprawdzić wiarygodność usłyszanej w słuchawce historii.


5 marca kilku seniorów z Brzegu odebrało telefony od nieznajomych osób. We wszystkich przypadkach dzwoniąca kobieta podawała się za córkę i prosiła o pieniądze na pokrycie szkód, jakie wyrządziła podczas wypadku drogowego. Żadna z czterech osób, które odebrały słuchawkę nie dały się oszukać. Zachowały czujność i zakończyły rozmowę.
To zachowanie godne pochwały i naśladowania. Pamiętajmy, że oszuści czekają na chwilę słabości seniorów, wykorzystują ich dobre serca i uczucia, jakimi darzą swoich bliskich. Aby jeszcze więcej osób starszych było świadomych jak się zachować w takich sytuacjach, brzescy policjanci cały czas spotykają się z nimi i rozmawiają. Przestrzegają przede wszystkim przed łatwowiernością i pochopnym działaniem. Radzą, by nie dać się zmanipulować i ponieść presji czasu, jakie wywołują oszuści.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
– Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
– Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.
– Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
– W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
– W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Foto i film: http://brzeg.policja.gov.pl/