Żyj sto i więcej lat w aktywności

1
Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

” Każdy z nas jest rzeźbiarzem swego życia. Według posiadanej, a jeszcze lepiej stale nabywanej wiedzy. Nasze życie stopniowo staje się arcydziełem bądź kiczem”.


My seniorzy jeśli stajemy się lepsi, doskonalsi, radośniejsi, inni, to będziemy się rozwijać, nie pozostaniemy w tym samym miejscu. W jakimś sensie zatrzymamy czas. Gdzie można tego dokonać? No właśnie w Uniwersytecie Trzeciego Wieku. W Polsce powstaje ich coraz więcej, rosną jak grzyby po deszczu. To jedyna instytucja, która się zajmuje kształceniem ustawicznym seniorów, dba o zwiększenie aktywności intelektualnej i społecznej, poszerza wiedzę ogólną i specjalistyczną, dba o rozwój zainteresowań, pobudza aktywność edukacyjną i kulturalną osób starszych poprzez prowadzenie wykładów, warsztatów czy seminariów z różnych dziedzin: historii, prawa, psychologii, medycyny, ekonomii i innych. Zajmuje się również problemami wieku senioralnego.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Celem tych zajęć, które przybierają formę warsztatowo- wykładową jest poszerzenie wiedzy dotyczącej seniorów z perspektywy psychologicznej jak depresja, demencja, kryzysy rozwojowe, profilaktyka. Niektóre zajęcia są finansowane przez burmistrza p. Jerzego Wrębiaka. Egzaminów nie zdajemy, tylko słuchamy i zabieramy głos w dyskusji. Trzeba sobie zadać pytanie czy chcę tego spróbować, czy chcę coś jeszcze w sobie zmienić, czy mam jakikolwiek w sobie drzemiący potencjał? A czym on jest? To nic innego jak sprawność, wydajność, zdolność wytwórcza, niewykorzystane zdolności, energia życiowa. Wszystko to kojarzy się z młodością a nie ze starością. Odpowiedzią na to są właśnie między innymi UTW, skupiające osoby starsze, na emeryturze, które mają wiele do zaoferowania innym. Każdy z nas posiada potencjał, w każdym z nas on drzemie. To jak apetyt, który w miarę jedzenia rośnie. Ujawniony, jeden pobudza drugi. Np. przekaz, gdy mówisz i budzisz zainteresowanie, akceptacje tego o czym mówisz czy nie pobudza cię to do ładniejszej mowy, do wyszukiwania ciekawych cytatów, pobudzasz intelekt? Innym przykładem jest mądrość życiowa czy nabyta wiedza, doświadczenie. Czy możesz się nią podzielić? Przekazać młodszym pokoleniom.

A przekaz historyczny, pamięć zatajonych faktów czy patriotyzm? Dynamicznie zmienia się świat a wraz z tym dynamizmem zanikają wartości, o których młodzi nie zawsze mają pojęcie, bo nikt im tego nie wszczepiał. To jest właśnie to porozumienie międzypokoleniowe. Młodsze pokolenie może nie zawsze chce słuchać tego co mogą im przekazać seniorzy, ale jeśli nie dzisiaj, to w przyszłości z pewnością to docenią. Przypomnijmy sobie gdy nam coś opowiadano, nie zwracaliśmy na to specjalnej uwagi, ale po latach przypominaliśmy sobie „tak kiedyś już to słyszałem, ktoś o tym mówił, pamiętamy to z dzieciństwa”. Historia lubi się powtarzać. Bo ze słuchaniem jest tak jak w pewnej przypowieści o siewcy, który rzuca ziarno. Jedno trafia na żyzną ziemię a inne na skałę, ale jedno i drugie kiedyś jednak zakiełkuje. Jedno wcześniej, drugie później. Nie rezygnujmy z przekazu. Warto. Nie bądźmy obojętni na to co zanika, jest wypierane przez modę, trendy, styl i ulega degradacji.

Andragogika, gerontologia, jedna i druga nauka zajmuje się między innymi kształceniem ludzi w wieku senioralnym. Mówi, że niewielki procent potencjału rozwojowego, który tkwi w nas jest w niewielkim stopniu wykorzystany. Jest jakby uśpiony. Jeśli obudzimy go w sobie stajemy się inni, potrafimy w sobie dokonać wiele zmian, obudzić uśpione zdolności, możliwości. Warunek jest jeden, trzeba chcieć.

A druga rzecz, że trzeba nabywać wiedzę, bo bez niej wszystko inne jest niczym. Takim przykładem są zajęcia poza wykładami np. manualne, nauka języków obcych, praca z komputerem czy zajęcia artystyczne. Ktoś zapyta – w moim wieku? Jestem na emeryturze, chcę odpoczywać, po co mi to. I znów niewiedza, brak samooceny. A gdzie poczucie własnej wartości, możliwości powodzenia, optymizmu, siły woli, uporczywości w osiąganiu celu. Każdy rodzaj aktywności pozwala zachować wysoki poziom rozwoju intelektualnego, sprzyja rozwojowi sprawności i zdolności umysłowej. To przede wszystkim myślenie, pobudzenie umysłu, to drażnienie aby obudzić drzemiące w nas zdolności. A wyjście na scenę to nie tylko wyklepanie nauczonych tekstów, to przede wszystkim odwaga, spotkanie oko w oko z widzem, to pobudzenie umysłu, pokonanie ogromnego stresu.

Zachodzi pytanie, z czego wynika brak wiary w siebie, niemożliwość korzystania z osobistego potencjału?
Może to stereotyp starości ? Jestem za stara, mi już nie wypada, nic mi się nie chce, nie będę się wygłupiać, bo co powie rodzina, sąsiadki, a ile mi tam jeszcze pozostało. Zatem zadaj sobie pytanie, czy warto tkwić w życiowym marazmie zamiast się cieszyć życiem ? Zrób coś dla siebie. Jak sobie dobrze zaplanujesz, starczy ci czasu dla rodziny, wnuków czy dla działki. Każdemu w naszym wieku potrzebna jest integracja, a szczególnie samotnym.

Zakończę tę refleksję słowami Dustina Hoffmana „Ktoś mi kiedyś powiedział, że starość nie radość. A ja zawsze wierzyłem, że człowiek w każdym wieku może się rozwijać. Jak się ma już 75 lat, ma przed sobą trzy drogi: rozwijasz się, cofasz się albo stoisz w miejscu. Ja wierzę, że można się rozwijać do samego końca”

Prezes BSUTW
przy WSHE
Ewa Bruzi

Słuchacze (Kopiowanie)

Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość