Pierwsza wyprawa rowerowa członków koła „Jarzębina” Oddziału PTTK Ziemi Brzeskiej

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

W dniach od 30 sierpnia do 04 września dwudziestu entuzjastów jazdy rowerem wzięło udział w ambitnej wyprawie na wyspy Uznam i Wolin. Wyruszyliśmy busem ciągnąc za sobą przyczepę wyładowaną troskliwie zapakowanymi rowerami. W nocy mieliśmy okazję zatrzymać się w Świebodzinie i obejrzeć pięknie oświetloną figurę Chrystusa a rano znaleźliśmy się w Peenemünde.

Peenemünde to miasto w północno-wschodnich Niemczech, położone na wyspie Uznam. W czasie II wojny światowej znajdował się tu niemiecki ośrodek badań nad nowymi broniami III Rzeszy. Produkowano tu m.in. słynne rakiety balistyczne pionowego startu V1 i V2. Pracami przy ich budowie kierował niemiecki uczony Wernher von Braun, który po wojnie zatrudniony został w amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. To właśnie w Peenemünde wystrzelona została pierwsza rakieta w historii ludzkości, która przekroczyła próg przestrzeni kosmicznej. Obecnie na terenie dawnego budynku elektrowni i terenach przyległych znajduje się Muzeum Historyczno-Techniczne Peenemünde, w którym zobaczyć można oprócz dokumentów, filmów, zdjęć i oryginalnych eksponatów wiernie odtworzoną rakietę V2. Na terenie kompleksu znajduje się także muzeum łodzi podwodnych, w którym jedną z największych atrakcji jest  pochodzący z lat sześćdziesiątych XX wieku radziecki okręt podwodny klasy 651 o nazwie Juliett. Zwiedzając okręt mogliśmy poczuć jak ciężko żyło się na łodzi podwodnej. Figury marynarzy i realistyczne odgłosy pracy załogi puszczane z głośników potęgowały niezwykłe wrażenie. Z wielką ulgą opuściliśmy te klaustrofobiczne pomieszczenia i nareszcie siedliśmy na rowery!

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

Czekała nas wspaniała trasa rowerowa R10. Jechaliśmy przez całą wyspę Uznam, wzdłuż wybrzeża, przez piękne niemieckie miejscowości wypoczynkowe podziwiając architekturę starych domów wczasowych i hoteli. Na chwilę zatrzymaliśmy się w Ahlbecku by obejrzeć najstarsze drewniane molo na Bałtyku oraz  na godzinny popas w Heringsdorfie. Do bazy noclegowej Międzyzdrojach dotarliśmy już wieczorem i strasznie zmęczeni ale pełni wrażeń udaliśmy się „na zasłużony odpoczynek”. Kolejne dni wypełnione były przemiennie: plażowaniem, wycieczkami po pięknych trasach rowerowych wyspy Wolin a także zwiedzaniem latarni morskiej w Świnoujściu, Fortów Gerharda i Anioła. Wieczorne ognisko i grille pozwalały wymieniać się wrażeniami oraz wspominać co ciekawsze czy też trudniejsze momenty wyprawy.  W ostatnim dniu zwiedziliśmy jeszcze wspaniały skansen – Centrum Słowian i Wikingów na Kępie Wolińskiej w Recławiu, po którym oprowadził nas niezwykle sympatyczny słowiański wojownik.