Sukces matematycznego projektu w NSP im. św. Tomasza z Akwinu w Brzegu!

0

Przez ostatnie cztery miesiące 2017 r. w naszej szkole co drugi tydzień odbywały się dodatkowe warsztaty matematyczne dla uczniów IV i V klasy.


Idąc za myślą: „Powiedz – zapomnę, pokaż – zapamiętam, przeżyję, doświadczę – zrozumiem” celem projektu było ukazanie i doświadczenie przez uczniów zagadnień matematycznych w różnych zawodach – mówi realizatorka projektu p. Katarzyna Glesel – Drankowska.

Już we wrześniu projekt „mPotęga” rozpoczęliśmy warsztatami dla rodziców, podczas którego zaprezentowaliśmy sposoby „Jak pomagać dziecku w matematyce?”. W czasie warsztatów rodzice mogli się przekonać, że grając w gry i układając logiczne układanki też można uczyć matematyki. Dlatego, gdy dziecko przychodzi pytając nas „ile jeszcze tygodni do moich urodzin?” – weźmy kalendarz i policzmy z dzieckiem. Przy okazji można zastanowić się wspólnie: ile tygodni ma rok, ile miesięcy, czy wszystkie miesiące mają tyle samo tygodni, dni, ile dni ma rok, co to znaczy, że rok jest przestępny? Jedno pytanie, a jaki temat do rozmowy… przy wspólnej herbatce i ciasteczku.

Wiadomo, że bardzo ważne jest nastawienie, więc jeśli rodzice kiedyś mieli problemy z matematyką nie powinni straszyć nią swoich dzieci, bo złe nastawienie odbiera chęć do nauki.

Jak już wcześniej wspomniałam celem programu było przybliżenie pojęć matematycznych w praktyce pod hasłem: „W każdym zawodzie z matmą po drodze”.

Już w październiku odbyło się pierwsze spotkanie na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu. Tutaj uczniowie dzięki Pani Barbarze Fomicz dowiedzieli się wiele ciekawych rzeczy dotyczących architektury zamku i tego co architekci i budowniczowie brali pod uwagę przy jego powstawaniu. Uczniowie uczestniczyli również w grze, w której należało na dziedzińcu zamkowym dostrzec jak najwięcej podanych w „karcie patrolowej” brył geometrycznych – zadanie to znakomicie udało się wszystkim uczniom. W jednej z zamkowych sal czekała następna gra, tym razem w małych grupach należało układać z klocków dokładnie takie figury przestrzenne jakie wylosowało się na kartach. Celem gry było kształtowanie intuicji geometrycznej, orientacji w przestrzeni i kombinatorycznego myślenia. Gra wzbudziła wiele emocji i pozytywnych wrażeń.

Kolejne spotkanie odbyło się w Restauracji Relaks, w której zajęcia przygotowała Pani Sylwia Roczniak – zajmująca się na co dzień praktykowaniem i propagowaniem zdrowego żywienia. Podczas zajęć uczniowie przygotowywali zdrowe ciasteczka, przy okazji zaznajamiając się z przelicznikami masy i objętości różnych produktów. Nauczyli się również odczytywać z opakowań skład i gramaturę poszczególnych składników. Była to wspaniała
i smaczna lekcja matematyki.

W listopadzie uczniowie gościli u „Mistrza Getriko” – witrażysty z gry (o takiej samej nazwie), który chętnie przekazuje swoim uczniom wiedzę na temat tworzenia witraży. „Nazwa Mistrz Getriko nie jest przypadkowa. Została utworzona z sylab: GE – geometryczna, TRI – tzn. oparta na trójkątach, KO – tzn. kombinatoryka. Dokładnie taki obszar myślenia ma rozwijać ta gra”1. Podczas rozgrywek było sporo emocji, ale jeszcze więcej przy tworzeniu witraży z geometrycznych figur transparentnych, które po podświetleniu tworzyły efektowne wzory. W czasie ich tworzenia uczniowie zapoznali się z nazewnictwem i właściwościami niektórych płaskich figur geometrycznych.

Kolejne listopadowe spotkanie miało miejsce na Poczcie Głównej w Brzegu. Uczniowie mieli niepowtarzalną okazję gościć w salach budynku, których klienci poczty na co dzień nie widzą. Po tych, jak to młodzież określiła „labiryntach” oprowadzał nas naczelnik poczty Pan Janusz Reil, który przygotował ciekawe zajęcia dotyczące pracy na poczcie. Uczniowie wypełniali różne blankiety (ćwiczyli umiejętność słownego zapisywania dużych liczb), dowiedzieli się jak robi się zlecenie do kasy (mnożenie dużych liczb z zerami na końcu), mierzyli grubość i szerokość przesyłek, dowiedzieli się, co to są gabaryty, od czego zależy wysokość opłat pocztowych oraz jak oblicza się procenty. Jednym słowem, żeby pracować na poczcie trzeba znać się na matematyce.

Ostatnie spotkanie odbyło się 6 grudnia tak, w same Mikołajki. Było to spotkanie podsumowujące zdobyte doświadczenia i wiedzę. Aby sprawdzić samych siebie uczniowie uczestniczyli w grze terenowej po szkole, gdzie w różnych miejscach były rozmieszczone zadania. Na koniec koordynator projektu dokonał punktacji wykonanych zadań i wyłonił zwycięzców. Wszyscy uczestnicy zostali uhonorowani pamiątkowym dyplomem oraz grą matematyczną.

Dokonując podsumowania całego projektu można śmiało stwierdzić, że przed matematyką nie można się schować, ona po prostu jest wszędzie. Te warsztaty pokazały, że uczniowie szybciej i łatwiej podejmują wyzwania w działaniu nawet jeśli zadania wykraczają ponad ich wiadomości. Nie boją się wyzwań a wręcz przeciwnie dokonują tzw. odkryć, co wpływa na ich motywację do pogłębiania wiedzy, w tym przypadku matematycznej.

I pamiętajmy matematyka to nie tylko liczenie tzw. słupków 🙂

Do zobaczenia przy następnej okazji.

Koordynator projektu,

Katarzyna Glesel – Drankowska