Podsumowanie projektu „Z niemieckim w drogę” realizowanego przez PSP 5

0

W I semestrze bieżącego roku szkolnego uczniowie klas VII, którzy dopiero rozpoczynają naukę języka niemieckiego i uczniowie klas gimnazjalnych mieli możliwość uczestniczenia w projekcie organizowanym przez Goethe Institut Polen „Erlebnisreise mit Deutsch”oraz Wydawnictwo LektorKlett.


Celem projektu była popularyzacja innowacyjnych form nauczania języka niemieckiego przede wszystkim wśród uczniów szkół podstawowych w ich nowym, 8-letnim kształcie.
Organizatorzy zaplanowali 3-etapowe zmagania z różnorodnymi formami aktywizacji uczniów.

Jako pierwsi z zadaniami konkursowymi zmierzyli się uczniowie oddziałów gimnazjalnych: Łukasz Kośny i Wojciech Tysier z klasy III a oraz Tomasz Bogdan i Michał Kątnik z klasy III b. Zadaniem zespołu było zaprojektowanie kartki z wakacji wraz z tekstem pozdrowień w języku niemieckim. Jurorzy docenili pracę grupy nagradzając ją II miejscem. Biorąc pod uwagę ilość nadesłanych prac był to wielki sukces , a szkoła, dzięki pracy chłopców, miała możliwość zapoznania się z przepięknym „kuferkiem edukacyjnym” do wykorzystania na lekcjach.

Drugi etap projektu to konkurs ukryty pod hasłem „Monster auf Reisen”. Tytułowi bohaterowie to wcale niestraszne potwory, które podróżowały po Niemczech. Zadaniem uczestników było pokazanie samodzielnie narysowanych postaci na tle, kojarzących się z krajami niemieckojęzycznymi, elementów krajobrazu. Wyobraźnia młodzieży i tym razem nie zawiodła, a do zmagań konkursowych przystąpili: Bartosz Szczeblewski z klasy VII a, Julia Habrych, Iga Janas, Olga Ołubczyńska i Julia Szczęsna z klasy VII c oraz uczniowie klas gimnazjalnych Klaudia Drozd, Martyna Michalska, Grzegorz Łysiuk i Kacper Sinkowski z klasy III b oraz Maciej Chwastowski i Szymon Wyrwas z III b.

W tej części projektu na szczególną uwagę zasługuje praca Igi Janas, która na Instagramie zdobyła ponad 100 głosów.

Ostatnim etapem przygody z niemieckim było przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem materiałów będących nagrodami dla szkoły za udział we wcześniejszych etapach zmagań. Kreatywnością i pomysłowością wykazali się tutaj głównie uczniowie klas III gimnazjalnych, głównie klasa III c.

W ramach zajęć uczniowie układali puzzle, grali w gry edukacyjne, samodzielnie podpisywali zdjęcia pokazujące Niemcy. Efektem ich pracy były gazetki i wystawa pokazująca różnorodność kultury naszego zachodniego sąsiada.

Kolejne etapy projektu udokumentowały liczne zdjęcia i plakaty, które na pewno stanowiły urozmaicenie tradycyjnych lekcji języka w szkole.

Dlatego jest nam niezmiernie miło, że wielomiesięczny trud uczniów został dostrzeżony i nagrodzony zdobyciem II miejsca w ostatnim, podsumowującym projekt etapie, skierowanym także do nauczycieli.

Uczniom i wychowawcom klas VII a, VII c , III a i III b i przede wszystkim Dyrekcji PSP 5 za pomoc w realizacji projektu dziękuję, Sylwia Szulc – nauczycielka języka niemieckiego PSP 5.