21 lutego już po raz 19 obchodzono Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Data obchodów upamiętnia wydarzenia z 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu) doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego – za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan. Poza upamiętnieniem wymienionych wydarzeń ustanowiono ten dzień, aby podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Przewiduje się, że niemal połowa z sześciu tysięcy języków świata może zaniknąć w ciągu dwóch, trzech pokoleń.
Aby temu zapobiec na całym świecie podejmowane są liczne działania mające na celu ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Również w Polsce są organizowane kampanie społeczne, między innymi: „Ojczysty – dodaj do ulubionych” oraz „Język polski jest ą-ę”. Ich celem jest podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. My Polacy szczególnie rozumiemy znaczenie języka ojczystego i jego wpływ na budowanie tożsamości narodowej oraz kształtowanie postaw patriotycznych. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina nam również o roli i miejscu języka polskiego w codziennym życiu. Organizowane w tym dniu spotkania mają na celu kształtowanie świadomości języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji, jego bogactwa i różnorodności stylistycznej.
Jak co roku, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 czynnie włącza się w obchody Dnia Języka Ojczystego. Na początku miesiąca głoszony został konkurs na wiersz promujący poprawność językową lub podkreślający piękno i bogactwo naszego języka. Szkolne korytarze ozdobiły plakaty prezentujące zasady ortograficzne, interpunkcyjne, pojęcia z zakresu nauki o języku, terminy z teorii literatury, literaturę polską itp. Zarówno uczniowie szkoły podstawowej jak i gimnazjaliści z dużym zaangażowaniem przystąpili do konkursu. Rozstrzygnięcie nastąpiło dzień przed szkolnym świętem języka polskiego, a 21 lutego nagrodzone prace zaprezentowano na ściennej gazetce. Oto zwycięzcy konkursu:
w kategorii klas czwartych:
I miejsce Mateusz Hyla z kl. 4 c
II miejsce – Jakub Struzik z kl. 4 b
III miejsce – Martyna Polak z kl. 4 c
wyróżnienie – Adam Habrych z kl. 4 c
w kategorii klas piątych:
I miejsce – Agnieszka Lachowicz z kl. 5 a
II miejsce – Pola Łobodziec z kl. 5 b
III miejsce – Julia Machnik z kl. 5 a
w kategorii klas szóstych:
I miejsce – Kornelia Sachaj z kl. 6 b
II miejsce – Nina Frąckowiak z kl. 6 b
III miejsce – Alicja Wiącek z kl. 6 b
w kategorii klas gimnazjalnych:
I miejsce – Grzegorz Sienkiewicz z kl. II B
II miejsce – Kaja Derlatka z kl. II B
III miejsce – Oliwia Lis z kl. II B
wyróżnienie – Nikola Owczarek z kl. II B
W tym dniu lekcje języka polskiego poświęcone były różnorodnym ćwiczeniom i zabawom słownym, rozwijającym sprawność językową, umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie, a także poszerzającym słownictwo czynne uczniów oraz wiedzę o języku polskim. Szczególnie nagradzana była dbałość o poprawność wypowiedzi, kreatywność i umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy.
Uczniowie szkoły podstawowej bawili się w kalambury, odgadując tytuły lektur, bohaterów literackich, związki frazeologiczne. Rozwiązywali rebusy, zagadki, krzyżówki. Konkurowali w zawodach, szukając haseł w słownikach oraz ukrytych w tekstach błędów. Gimnazjaliści zaś prezentowali pantomimy i scenki dramowe odnoszące się do wybranych utworów literackich. Tworzyli mapy mentalne „W krainie języka polskiego”. Rywalizowali w potyczkach językowych, uwzględniających treści ortograficzne, gramatyczne oraz z zakresu teorii literatury. Wszyscy świetnie się bawili, jednocześnie się ucząc.
Dzień Języka Ojczystego w PSP8 zakończył się, ale cele, jakie przyświecały podjętym działaniom będą kontynuowane. Bo przecież nie chodzi o to, abyśmy tylko w tym jednym dniu zwracali uwagę na poprawność językową i doceniali bogactwo polszczyzny, ale żeby była to kwestia codzienności. Jeśli zaszczepi się to przeświadczenie w młodym pokoleniu Polaków, to jest nadzieja, że w przyszłości język ojczysty będzie dla nich ważny i będą o niego dbać, jak napisał w swoim wierszu Mateusz Hyla – zwycięzca konkursu w kategorii klas czwartych:
„Uczmy się więc języka polskiego pilnie,
Bo tak trzeba, by czytać nieomylnie.
Kiedy już dorośniemy,
Korzystać z tych umiejętności będziemy”.
Teresa Medyńska – Aporowicz