Młodzi ekonomiści z brzeskiej „Piątki”

0
Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość

W minionym roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klasy 2d z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 w Brzegu realizowali innowację pedagogiczną Pieniądze to nie wszystko, ale warto je mieć – mały ekonomista czyli jak zarobić, wydać i zaoszczędzić.

W ramach działań innowacyjnych podejmowali liczne zadania. Jednym z nich było poznanie źródeł pozyskiwania pieniędzy. Uczniowie zdobywali wiedzę na temat pracy ludzi w różnych zawodach. Uczestniczyli w wyjściach i wycieczkach do zakładów pracy, w organizacji których z pomocą przyszli rodzice.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Uczniowie uczyli się oszczędzania. Większość z nich podjęła decyzję o gromadzeniu oszczędności w SKO. Od września zebrali już pokaźną kwotę, a naliczane przez bank % zachęcały do dokonywania kolejnych wpłat. Uczniów wspierali w tej kwestii rodzice.

W realizację innowacji wpisał się projekt edukacyjny Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki . Na zebraniu rodzice zostali poinformowani o tym, jak będzie wyglądała praca uczestników projektu czyli uczniów 2d w szkole i w domu. Rodzice zostali zaproszeni do współpracy.

8 grudnia odbyły się pierwsze zajęcia związane z projektem. Najpierw uczniowie wyszukali KAPSUŁĘ PRZYSZŁOŚCI , a w niej znaleźli list od i Przewodnika Grosika. Następnie, po analizie jego treści , próbowali wyobrazić sobie jak wygląda Przewodnik Grosik po czym wykonali jego portret. Następnie debatowali nad tym, jak powinien wyglądać międzygalaktyczny pojazd. Po rozwiązaniu rebusu i plątaninki wykonali rakietę czyli pojazd, którym będą podróżować przez najbliższe dziesięć miesięcy celem poznania różnych finansowych planet : Planetę Złotówkę, Planetę Grosik, Planetę Portfelik, Planetę Skarbonkę i inne. Hitem dnia z Przewodnikiem Grosikiem było poznanie piosenki Od grosika do złotówki. Uczniowie bawili się przy niej odlotowo. Efektem tego dnia jest stworzona przez uczniów galeria prac i gazetka ścienna.

W styczniu klasie 2d na dobre rozpoczęła się realizacja ogólnopolskiego programu Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki. W styczniu przybyliśmy na pierwszą międzygalaktyczną planetę GROSIK. Na planecie przywitał nas list od PRZEWODNIKA GROSIKA, znaleziony przez nas w KAPSULE PRZYSZŁOŚCI. Będąc na planecie wiele się dowiedzieliśmy i nauczyliśmy. Najpierw ustaliliśmy regulamin podróżowania po planetach, następnie poszerzaliśmy swój zasób słownictwa związanego z pieniędzmi. Przy zabawie dowiedzieliśmy się co to jest rewers, awers, moneta, banknot, nominał. Graliśmy w „Awers ,rewers”, „Moneta, banknot”, „Jestem dobrym kasjerem” , zaciągaliśmy pożyczkę w „klasowym banku” i zaraz oddawaliśmy pieniądze, aby nie narosły długi ( odsetki ), bawiliśmy się w „Uciekające grosiki”, „Znajdź nominał”, „Zabawy monet”. Do programu włączyliśmy również rodziców. To właśnie Rodzice rozmawiali z nami o tym, jak ważne są pieniądze w życiu rodziny. Wiemy, że wydatki dzielimy na niezbędne i te, bez których można się obyć. Wiemy też, że aby oszczędzić pieniądze trzeba równocześnie myśleć jak gospodarować wodą, gazem i prądem. Wiele ciekawych i mądrych zadań wykonaliśmy w „Dzienniku podróży”. Kończąc pobyt na planecie GROSIK sprawdziliśmy swoje wiadomości i umiejętności debatując na dywanie. Z Grosikiem staramy się również bezpiecznie spędzić zimę. Przygotowując się do ferii bawiliśmy się w „Zimowe skojarzenia”, „Grosikowe zabawy i sporty zimowe”. Rozwiązywaliśmy Quiz – „Prawda czy fałsz” zdanie prawdziwe potwierdzaliśmy rzutem „kuli śniegowej / papierowej”, zdanie fałszywe potwierdzaliśmy przysiadem. Bardzo podobała się nam ta forma odpowiedzi napytania. Zdobytą wiedzę i umiejętności podsumowaliśmy na kolorowych karteczkach, które umieszczamy w KAPSULE MĄDROŚCI. Z rodzicami jeszcze raz w domu porozmawiamy o bezpiecznych zabawach zimowych. Prze cały pobyt na planecie GROSIK towarzyszyła nam piosenka Od grosika do złotówki , do której układaliśmy zabawy ruchowe.

Żegnając się z planetą GROSIK ciekawi byliśmy jakie „finansowe przygody” czekają nas na kolejnej planecie już w lutym!

Luty powitaliśmy na planecie PORTFELIK. Pobyt na tej planecie pozwolił nam dowiedzieć się , jak zarabiają dorośli, jak mogą zarabiać dzieci. Rozmawialiśmy o tym, czy za każdą pracę otrzymuje się zapłatę. Poznaliśmy zawody ludzi, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo i zdrowie. Utrwaliliśmy numery telefonów alarmowych. Wiedzę zdobywaliśmy i utrwalaliśmy poprzez różne zabawy „ Dorośli zarabiają”, „Na ratunek”, „Alarm”, „Dzieci pomagają”, „Dlaczego pracujemy i pomagamy innym?” Rozwiązaliśmy szereg zadań matematycznych , krzyżówek i łamigłówek . Utrwalaliśmy pisownię trudnych ortograficznie wyrazów. Korzystając ze sztuki origami samodzielnie zrobiliśmy papierowy portfelik. Poszerzyliśmy słownictwo o nowe pojęcia – karta bankomatowa, karta kredytowa, bankomat, konta bankowe. Rozmawialiśmy z Rodzicami w jaki sposób bezpiecznie przechowywać pieniądze. Pobyt na planecie Portfelik był inspiracją do naszego uczestnictwa w wycieczce do zakładu produkcyjnego Johnson Controls w Skarbimierzu. Zajęcia umilała nam zabawa z piosenką „Od grosika do złotówki”.

W marcu uczniowie 2d swoją kosmiczną rakietą wybrali się na planetę SKARBONKA. Podróż ta poświęcona była oszczędzaniu i przechowywaniu pieniędzy. Poruszane były również tematy dotyczące ochrony zdrowia, a szczególnie prawidłowego odżywiania. Na początek ustaliliśmy sobie cele podróży, które powstały z rozsypanki wyrazowej. Potem obejrzeliśmy film pt. „Jak możemy przechowywać pieniądze?” Rozmawialiśmy o historii przechowywania pieniędzy. Ustalaliśmy , który sposób ich przechowywania jest najwygodniejszy i najbezpieczniejszy. Rozwiązywaliśmy liczne zadania matematyczne związane z liczeniem pieniędzy. Towarzyszyły nam zabawy ruchowe ze śpiewem przy piosence „ Od grosika do złotówki”. Pamiętaliśmy o naszym zdrowiu. Stworzyliśmy piramidę żywieniową i „Dekalog zdrowego stylu życia”. Rozmawialiśmy z rodzicami , w jaki sposób prawidłowe odżywianie wpływa na nasze zdrowie. Marysia Kucia i Emila Denes ułożyły przepis na zdrową sałatkę dla swojej rodziny. Podsumowując naszą wiedzę z pobytu na planecie SKARBONKA uzupełnialiśmy komiks w „Dzienniku podróży”, a potem każdy prezentował swoje pomysły na forum klasy. Karteczki zapisane przez nas ze zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami na planecie umieściliśmy w kapsule mądrości.

W kwietniu uczniowie 2d przebywali na planecie ZABAWKA. To tajemnicza planeta pełna niespodzianek. Na niej wszystkie marzenia się spełniały. Będąc planecie Zabawka rozwiązywaliśmy rebusy, rysowaliśmy ulubione zabawki, rozmawialiśmy o wpływie reklamy na nasze zakupy. Pomagaliśmy Ani – bohaterce opowiadania w podjęciu decyzji , które produkty najlepiej wybrać i czym kierować się robiąc zakupy. Zwracaliśmy uwagę na to, aby kupowane zabawki były również bezpieczne. Na planecie zabawka poznawaliśmy budowę roweru oraz przepisy ruchu drogowego dotyczące bezpiecznej jazdy na rowerze. Podczas wspólnej nauki często bawiliśmy się przy muzyce i śpiewie piosenki „Od grosika do złotówki”. Tradycyjnie do zadań włączaliśmy również naszych rodziców.

W maju wyruszyliśmy z Grosikiem na bezpieczną majówkę. Ustaliliśmy cel i miejsce wyprawy rozwiązując wykreślankę. Następnie każda grupa ustaliła sobie kiedy, gdzie, kto , z kim i jak wyruszą na majówkową wycieczkę . Zapisaliśmy kilka ważnych informacji dotyczących zachowań podczas pobytu na łonie natury, aby było bezpiecznie. Dzieci rozważały problem – skąd się biorą śmieci? Segregowały odpady, które zgromadziły podczas majowej wyprawy. Grupowo redagowały i zapisywały artykuł do gazetki klasowej o bezpiecznej majówce z Grosikiem. Rozwiązywały szereg zadań tekstowych związanych z obliczeniami pieniężnymi. Grając w grę dydaktyczną „Połącz w pary” utrwalały pojęcia związane z edukacją finansową. Uczniowie rozmawiali z rodzicami o ty, jakie mamy korzyści z segregowania odpadami i jak bezpiecznie zachowywać się podczas wyjazdów. Tradycyjnie towarzyszyły nam zabawy ruchowe ze śpiewem.

W czerwcu znaleźliśmy się na ostatniej w tym roku szkolnym planecie PARASOL. Parasol to symbol ochrony nas samych , naszych bliskich i naszych pieniędzy. Pobyt na tej planecie był bardzo długi i bogaty w działania. Dotyczył naszego bezpieczeństwa na wakacjach. Spotkaliśmy się z pielęgniarką szkolną , aby dowiedzieć się co zawiera apteczka pierwszej pomocy i jak zachować się w różnych niebezpiecznych sytuacjach. Zabawy matematyczno – ruchowe doskonaliły nasze liczenie pieniędzy. Utrwalaliśmy pojęcia depozyt, gotówka. Omawialiśmy w jaki sposób bezpiecznie przechowywać pieniądze w czasie wakacyjnych podróży. Debatowaliśmy na temat właściwego gospodarowania budżetem, racjonalnego wydawania pieniędzy w czasie wakacji. Przybliżyliśmy sobie pojęcia pożyczka i dług. Bawiliśmy się w kupowanie . Analizowaliśmy postępowanie bohaterek opowiadania Basi i Zosi. Znajdowaliśmy prawidłowe rozwiązania ich problemów. Rozmawialiśmy z rodzicami, jak racjonalnie wydawać pieniądze w czasie wakacji.

Szkoda nam się rozstawać z Grosikiem, ale wiemy, że we wrześniu ponownie się spotkamy . Hurra!

eni

Galeria:

Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI