„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta” . Te słowa, wypowiedziane przez wielkiego Polaka, papieża Jana Pawła II oddają jedną prawdę, łączącą wszystkich dorosłych na całym świecie – bez względu na kolor skóry, język czy narodowość. Pomimo dzielących nas różnic, my, dorośli, rozumiemy, że to właśnie dzieci są przyszłością narodów, i świata. To dłonie i umysły najmłodszych, już wkrótce, będą kreować otaczającą nas rzeczywistość.


W związku z tym to na nas spoczywa ogromna odpowiedzialność kształcenia następnych pokoleń, wpajania im najważniejszych wartości, kształtowania otwartości na wiedzę i rozwijania wrażliwości wobec innych. Powinniśmy nauczyć dzieci czerpać pełnymi garściami z nieprzebranych bogactw jakimi są nauka i jej zdobycze. Zaszczepić w nich zapał do poszukiwania nowych źródeł informacji. Tę prostą prawdę doskonale rozumieją nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej numer 8 w Brzegu. Każdego dnia starają się zaspokajać głód wiedzy swoich wychowanków, szukając nowych jej źródeł. Jedną z zaproponowanych form jest udział w projekcie „Techniczna PObudka – program rozwoju zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży z regionu brzeskiego” realizowanym przez Wydział Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej w partnerstwie z Urzędem Miasta Brzeg od 11 marca do 10 czerwca 2017.

Jest on skierowany do dzieci w wieku 10-12 lat. Objął 75 uczniów z całego powiatu, w tym aż 40 z naszej szkoły. To cykl niezwykle ciekawych zajęć edukacyjnych realizowanych w soboty w formie wykładów, warsztatów i pokazów laboratoryjnych, m.in „Jak zadbać i pielęgnować swoją kreatywność z elementami świata wirtualnego”, „Czy możemy dziś zbudować miasta poza Ziemią?”, „Internet rzeczy”, „Zaskakująca magia pieniądza – czym był, jest i czy nadal będzie”, „Uwaga drony!”, „Chłopska Szkoła Biznesu”. Zajęcia w ramach projektu są bezpłatne.

Poruszają one zagadnienia związane z magią i znaczeniem pieniądza, rzeczywistością wirtualną czy potęgą Internetu. Prowadzone przez wykładowców Politechniki Opolskiej, w salach uczelnianych oraz brzeskiego Ratusza, nie tylko dają dzieciom możliwość rozwijania swojej wiedzy, kreatywności, ciekawości poznawczej , ale także pozwalają im poczuć się jak prawdziwi studenci. Doskonale uzupełniają i poszerzają wiedzę zdobywaną codziennie w szkolnych murach . To niezwykła okazja obcowania z nauką, nie za pośrednictwem podręczników, ale poprzez zdobywanie doświadczeń, m.in. przez udział w grze symulacyjnej „Chłopska szkoła biznesu” czy też w pokazie możliwości i zastosowań dronów.

Wzbudzają emocje, przełamują nieśmiałość, uczą śmiałego wyrażania własnych sądów i opinii. Budują mocne fundamenty wzajemnego zaufania między dziećmi i dorosłymi, w wymianie wiedzy i doświadczenia. To prawdziwa przyjemność móc obserwować pasję i zaangażowanie młodych uczestników projektu. Ich zapał i dociekliwość dają pewność, że w przyszłości, już jako dorośli wykorzystają je mądrze, budując naszą wspólną przyszłość. Niestety, jak to jednak w życiu bywa, także i w tej beczce miodu znalazła się łyżka dziegciu – żal, że przygoda, do której zaprosiła dzieci z powiatu brzeskiego Politechnika Opolska kończy się już w czerwcu …Być może jednak to doświadczenie stanie się bazą dla następnych, podobnych, projektów edukacyjnych skierowanych do uczniów brzeskich szkół podstawowych? To przecież właśnie dopiero angażowanie dzieci w świadome zdobywanie wiedzy, zgodnie ze słowami Beniamina Franklina „Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę” gwarantuje edukacyjny sukces.

Kalina Łukaszów