Samorząd buduje, rząd obiecuje – Felieton Posła RP Tomasza Kostusia z cyklu Widziane z Wiejskiej

0
402

Głośne zapowiedzi, wielkie obietnice, dumne deklaracje. W kwestii poprawy infrastruktury polegającej na budowie dróg krajowych i autostrad rząd Prawa i Sprawiedliwości mówił sporo. W tym czasie jednak rzeczywistych działań próżno szuka. Dość powiedzie, że przez prawie 3 kwartały 2016 roku nie ogłoszono przetargu na żadną nową inwestycję. Z niezwykłą nadętością otwiera się natomiast odcinki, za które w pełni odpowiedzialni byli poprzednicy.


Głębokie opóźnienia
Postępowanie przetargowe w Polsce trwa minimum rok, jeśli nie ma odwołań wykonawców. To jednak mało realne ze względu na dużą konkurencję. W rezultacie od ogłoszenia przetargu do podpisania umowy upływa około 17 miesięcy (średnia z ostatnich czterech lat ze 115 przetargów). Oznacza to, że nowe inwestycje realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych pojawią się więc najwcześniej w przyszłym roku.

Na koniec 2014 roku
Na kilka miesięcy przed wyborami łączna długość dróg ekspresowych i autostrad w Polsce wynosiła 3025,7 km. W realizacji było kolejnych 495,6 km (odcinki, na które zostały podpisane umowy). W 2015 podpisano jeszcze umowy na budowę prawie 700 km autostrad i dróg ekspresowych. W roku 2016, czyli pierwszym roku rządu, na którego czele stoi Beata Szydło podpisano umowy na raptem 234 kilometry dróg ekspresowych i autostrad. W tym roku planuje się ok. 317 km. Ewidentnie widać więc, że tempo zwolniło. Według planu przyjętego przez rząd PO i PSL do 2025 roku w Polsce miało powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg ekspresowych oraz 57 obwodnic, wszystko wskazuje na to, że PiS tego planu zrealizować nie zdoła.

Tymczasem w samorządzie
Od 2004 do 2016 roku województwo opolskie zrealizowało zadania inwestycyjne o wartości 842,1 mln złotych. Dofinansowanie z funduszy unijnych wyniosło 715,8 mln złotych. Dla przykładu, na dniach oddana zostanie największa w historii województwa inwestycja o wartości 124 mln zł polegająca na budowie obwodnicy Czarnowąsów. Długość nowej trasy wynosi 4,11 km, a w ramach zadania zbudowano cztery wiadukty i most drogowy. Działania inwestycyjne prowadzone są też na niższych szczeblach samorządu – w gminach i powiatach. Wszyscy wiedzą, że każda złotówka wydana na drogi zwraca się kilkukrotnie. Rząd PiS na chwilę jakby o tym zapomniał


Tomasz Kostuś – politolog, poseł Platformy Obywatelskiej RP. Wieloletni samorządowiec od 2008 roku członek zarządu województwa opolskiego, w randze wicemarszałka w latach 2008-2014. Od lat specjalizuje się w tematach samorządu, infrastruktury, bezpieczeństwa narodowego oraz energetycznego. W sejmie jest członkiem komisji infrastruktury, a także wielu delegacji oraz zespołów parlamentarnych. M.in. jest wiceprzewodniczącym Polsko-Chińskiej Grupy Parlamentarnej i wiceprzewodniczącym Opolskiego Zespołu Parlamentarnego – którego był inicjatorem. Posła można spotkać w jego biurach Poselskich w Opolu, Niemodlinie oraz Brzegu. Więcej informacji na temat jego pracy na rzecz regionu można znaleźć na stronie www.kostus.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/TomaszKostusOpole.