VII sesja rady Miejskiej Brzegu – relacja na żywo

0
Reklama
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Polityka senioralna, działalności schroniska dla bezdomnych zwierząt „Przytulisko Przytul Psisko” oraz informacja o stanie dróg i chodników w mieście, to niektóre tematy dzisiejszej (28.03) sesji Rady Miejskiej Brzegu. Obrady rozpoczną się o godzinie 10:00 w brzeskim ratuszu. Radni zapoznają się także ze sprawozdaniem z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz sprawozdaniem z realizacji Gminnego Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi. W porządku obrad znajduje się również analiza trwających oraz zaplanowanych inwestycji.

Dodajmy, że radni miejscy będą dziś także procedować nad ok. dziesięcioma uchwałami. Na relację tekstową z obrad zapraszamy od godz. 10:00.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

20:06 – Przypominamy, że transmisję z obrad można oglądać na żywo na kanale You Tube.

20:05 – Dokument dostępny TUTAJ

20:02 – Kolejny punkt obrad: Analiza trwających oraz zaplanowanych w 2019 roku inwestycji oraz analiza złożonych w roku 2018, rozplanowanych w 2019 roku wniosków mających na celu pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizowanie zadań gminnych i jednostek gminnych.

19:58 – Najpierw zaproszono mieszkańców do składania propozycji, później zignorowano ich głos w „konsultacjach”, aby dokonać przebudowę bez wycinki drzew, później zaproszono ich na sesję i kazano czekać 9,5 godziny, a na końcu nie odpowiedzieli, dlaczego nie przygotowano koncepcji bez wycinki…

19:55 – Nie ma! Nie ma żadnej odpowiedzi ze strony władz miasta, dlaczego zignorowano głos największej grupy mieszkańców w „konsultacjach”

19:47 – Obecnie na ul. Jana Pawła II znajdują się 52 drzewa

19:45 – Trwa pokaz slajdów z drzewami, które uległy wycince sanitarnej

19:42 – Do wypowiedzi mieszkańców odniesie się przedstawiciel Urzędu Miasta

19:41 – „Czy rozważano poprowadzenie ścieżki rowerowej przez osiedle przy ul. Popieuszki? Część drzew byłaby oszczędzona”

19:40 – Głos zabierze pan Kamil

19:39 – „czy osoby, które badają te drzewa, są drwalami, czy osobami, którzy kochają nasze miasto?”

19:37 – Głos zabrał pan Marcin. Mieszkaniec odnosi się do przeprowadzonych „konsultacji” i złożonej propozycji grupowej – „zignorowano nasze pismo i przygotowano koncepcje z wycinką”

19:33 – Mieszkanki zwracają uwagę na pozytywne aspekty dużych drzew i negatywne skutki ich wycięcia. Proszą o przygotowanie trzeciej koncepcji dla przebudowy, która nie uwzględnia wycinki drzew

19:32 – „Kiedy zdecydowaliśmy się na zakup mieszkania przy ul. Jana Pawła, to właśnie ze względów estetycznych” – mówi pani Marta w nawiązaniu do planowanej wycinki drzew w związku z przebudową drogi

19:30 –

19:27 – „Mam nadzieję, że pamiętam, po co tutaj przyszliśmy” – rozpoczyna pani Barbara nawiązując do czasu oczekiwania na zabranie głosu

19:27 – W końcu, mieszkańcy doczekali się!

19:07 – Radny Grzegorz Surdyka zwraca uwagę, że w budżecie przegłosowano 300 tys. złotych na drogi i prawie pół miliona na promocję…

19:04 – Minęła dziewiąta godzina od rozpoczęcia sesji, a mieszkańcy miasta wciąż czekają na sali, aby porozmawiać o planowanej przebudowie ul. Jana Pawła II. To efekt przygotowania porządku obrad przez przewodniczącego Jacka Niesłuchowskiego

19:01 – Do „koncertu życzeń” dołącza się radna Renata Biss i zwraca uwagę, że mówi się o złym stanie chodników, ale na osiedlu przy ul. Marysieńki w ogóle nie ma chodników

19:00 – „Wszyscy ładnie, pięknie mówią, ale Osiedle Południowe jest zaniedbane, tak jak powiedziała radna Szczęsna” – oznajmia radny Kozłowski

18:56 – Radni są zgodni, że prośby o remonty dróg są czymś w rodzaju koncertu życzeń, jednak zamiast piosenki słyszymy – „będą pieniądze, będziemy robić”

18:50 – Radny Komarzyński pyta o termin remontów na ul. Krzywej, Lwowskiej i Wojciecha, szczególnie w zakresie chodników. „Na dzień dzisiejszy potrzebujemy ok. 700 tys. złotych, nie ma ich w budżecie, jak będą środki, to będziemy robić” – odpowiada kierownik Biura Budownictwa i Inwestycji Urzędu Miasta w Brzegu

18:40 – Przypomnijmy, że w tym punkcie obrad głos będą mogli zabrać mieszkańcy miasta, którzy chcą omówić kwestie wycinki drzew związanej z planowaną przebudową ul. Jana Pawła II

18:37 – Informacja dostępna TUTAJ. Referuje Lucyna Mielczarek, kierownik Biura Budownictwa i Inwestycji Urzędu Miasta w Brzegu

18:35 – Sprawozdanie zostało przyjęte i przechodzimy do kolejnego punktu obrad: Informacja o stanie dróg i chodników w mieście ze wskazaniem potrzeb inwestycyjnych oraz możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych przeznaczonych na ten cel.

18:34 – Sprawozdanie dostępne TUTAJ 

18:33 – Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.

18:27 – Przedstawiciel UM wyjaśnia, że pracownicy schroniska nie pracują za najniższą krajową. Jest to kwota wyższa, ale nie może podać dokładnych stawek

18:25 – Pani Ewa Kowalska odpowiada, że jest prowadzony w prywatnym domu. Obecnie prowadzi opiekę nad ośmioma kotami.

18:24 – Radny Paweł Grabowski pyta o funkcjonowanie szpitaliku dla kotów

18:17 – BTMZ nie pobiera żadnych pieniędzy na wynagrodzenia z  dobrowolnych wpłat. Jedynym kosztem są prowizje bankowe, a cała reszta wpłacanych pieniędzy est przekazywana na rzecz zwierząt – tłumaczy przedstawicielka Brzeskiego Towarzystwa Miłośników Zwierząt

18:14 – „Pracownicy schroniska pracują za najniższą krajową” – mówi Ewa Kowalska

18:11 – BTMZ koncentruje swoją opiekę nad kotami. Obecnie zajmuje się trzydziestoma kotami

18:10 – Stowarzyszenie ściśle współpracuje z brzeskim schroniskiem dla zwierząt

18:08 – Głos zabierze Ewa Kowalska, przedstawicielka Brzeskiego Towarzystwa Miłośników Zwierząt

18:06 – Radny Witkowski pyta behawiorystki, czy słyszała o terapii muzycznej dla zwierząt. Pyta też, czy była stosowana taka terapia. Alicja Michałowicz odpowiada, że chętnie spróbuje, ale potrzebny jest sprzęt do nagłośnienia

18:05 – Radny Preis informuje, że jadąc do schroniska pierwszy raz, miał problemy, aby do niego trafić. Sugeruje, aby odpowiednio oznakować dojazd do schroniska

17:52 – Z przekazanych informacji przez pracowników schroniska wynika, że nie ma potrzeby utworzenia dodatkowych etatów, dla pracowników schroniska. Największym problem wydaje się być tzw. adopcyjność. Niektóre zwierzęta przebywają w nim po 5, 7, 10 lat. Część z nich po trafieniu do ośrodka już go nie opuszcza

17:43 – Przedstawiciel UM wyjaśnia, że te pieniądze nie są „przejadane”, a wydatki wzrosły, bo doszedł koszt wynagrodzenia pracowników, koszty mediów, lepsza jakościowo karma, itp.

17:43 – Radny Witkowski zwraca uwagę na koszty. Porównując wydatki w roku 2014 i 2018 można pomyśleć, że zwierzęta w schronisku mają osiem razy lepsze warunki niż w kilka lat temu.

17:40 – Głos zabierze Alicja Michałowicz, behawiorystka z brzeskiego schroniska dla zwierząt

17:33 – Zdaniem przedstawiciela Urzędu Miasta obecny stan osób zatrudnionych w schronisku jest wystarczający

17:31 – Wracamy do tematu schroniska. Na dzień dzisiejszy znajduje się w nim ok. 70 psów

17:26 – W tzw. międzyczasie warto odnotować, że porządek dzisiejszych obrad został tak przygotowany, że mieszkańcy Brzegu wciąż czekają na punkt, w którym będą mogli zabrać głos w interesującej ich sprawie. Przypomnijmy, że sesja rozpoczęła się o godz. 10:00…

17:21 – Tak przedstawia się tabela ilości zwierząt trafiających do brzeskiego schroniska

17:18 – 1 maja 2018 roku Gmina Brzeg przejęła prowadzenie schroniska od Zakładu Higieny Komunalnej

17:16 – W 2016 roku przytulisko przekształcono w schronisko dla zwierząt bezdomnych, a nazwa „Przytul Psisko” funkcjonuje do dziś

17:15 – Obecnie funkcjonujące schronisko dla zwierząt rozpoczęło swoją działalność w 2004 roku, jako przytulisko. W 2008 roku rozstrzygnięto konkurs i wybrano nazwę „Przytulisko Przytul Psisko”

17:04 – Informacja dostępna TUTAJ

17:01 – Przechodzimy do kolejnego punktu obrad: Informacja o działalności schroniska dla bezdomnych zwierząt „Przytulisko Przytul Psisko”.

16:52 – Brzeski Wyścig Kaczek to także inicjatywa prowadzona przez Fundację CAW

16:51 – Wolontariusze prowadzą wiele akcji charytatywnych, w tym m.in. na rzecz Brzeskiego Centrum Medycznego

16:48 – Fundacja wdrożyła w Brzegu program Multimedialna Pracownia Orange

16:45 – Teraz głos zabierze Natalia Nowosad, przedstawicielka Fundacji Centrum Aktywnego Wsparcia

16:41 – W Punkcie pracują m.in. terapeuci, psychologowie, instruktorzy terapii uzależnień, pedagodzy i prawnicy

16:40 – W ramach działalności PPK przeprowadzane są bezpłatnie testy na obecność alkoholu, marihuany i amfetaminy. Wykonanie testu wymaga wcześniejszego wyrażenia zgody osoby badanej na jego przeprowadzenie a w przypadku osoby niepełnoletniej zgody rodzica lub opiekuna prawnego.

16:39 – Punkt Pomocy Kryzysowej będący w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej to miejsce w którym mieszkańcy miasta Brzeg oraz Gminy Olszanka mogą skorzystać z różnych form wsparcia kryzysowego.

16:36 – Budżet jakim dysponuje PPK wynosi 100 tys. złotych. Jednostka prowadzi wiele działań

16:24 – Teraz czas na zreferowanie informacji o działaniach Punktu Pomocy Kryzysowej

16:23 – Statystyki wskazują na wzrost spożywania alkoholu

16:07 – Sprawozdanie dostępne TUTAJ 

16:06 – Kolejny punkt dzisiejszej sesji: Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za 2018 r.

16:05 – Wznawiamy obrady

16:03 – Jacek Niesłuchowski prosi wszystkich o zajmowanie miejsc

15:40 – Przewodniczący ogłosił przerwę do godziny 16:00

15:37 – 19 radnych ZA, 2 PRZECIW – wnioski zostały skierowane do Komisji stałych

15:36 – Będzie głosowanie

15:34 – Zamieszania ciąg dalszy. Tak naprawdę nie wiadomo już, co było wnioskiem, a co nie

15:33 – A jednak nie… tu chyba jednak chodzi o przegłosowanie wniosku o skierowanie wszystkich wniosków do Komisji…

15:30 – Jacek Niesłuchowski poddaje pod głosowanie wniosku, aby skierować wniosek Renaty Listowskiej do Komisji

15:23 – Na razie nie wiadomo, jaki los czeka inne wnioski

15:22 – … i wycofuje swój wniosek

15:21 – Radna Biss ma odczucia, że bierze udział w wyreżyserowanym spektaklu…

15:20 – Przewodniczący Niesłuchowski nie przyjmuje chyba tłumaczeń służb prawnych i mówi, że podda pod głosowanie wnioski

15:17 – Temperatura rośnie, a dyskusja wydaje się być jałowa. Wciąż nie ma precyzyjnych ustaleń – co zrobić?

15:11 – Kolejną propozycję wniosku składa radny Radosław Preis, ale wydaje się, że nie prowadzi ona do konsensusu

15:08 – „Wypracujmy przynajmniej jakiś projekt uchwały, aby to było wiążące, a nie tylko słowa, słowa i słowa” – mówi radny Wojciech Komarzyński

15:07 – „To są pilne potrzeby, nie odkładajmy tego” – mówi radny Janusz Wójcik

15:07 – Trwa dyskusja – „co zrobić???”

15:00 – Trzeba przyznać, że sytuacja jest dość dziwna. Wygląda to trochę tak, jakby radni nie posiadali żadnych kompetencji w omawianym zakresie. Z drugiej strony wszystko musi być zgodne z literą prawa. Nie wiadomo tylko, kto ten „alfabet” prawidłowo interpretuje

14:59 – Wiceburmistrz Witkowski przychyla się do stanowiska radnego Grabowieckiego

14:59 – Radny Krzysztof Grabowiecki zwraca uwagę na kontrowersje i  proponuje aby skierować te wnioski do komisji

14:57 – Wydaje się, że taki wniosek również nie może być głosowany

14:56 – Kolejny wniosek dotyczy utworzenia Klubu Seniora. Mecenas UM zadaje pytanie, czy burmistrz ma kompetencje, aby taki klub utworzyć?

14:55 – Wniosek radnej Renaty Biss nie będzie jednak dziś poddany pod głosowanie

14:54 – Dzisiejsze głosowanie takiego wniosku prawdopodobnie byłoby nieskuteczne

14:52 – Głos zabrała mecenas Urzędu Miasta. Służby prawne proponują, aby radna cofnęła swój wniosek i złożyła go w trakcie ustalania budżetu na 2020 rok

14:51 – Jeden z takich wniosków dotyczy zabezpieczenia w budżecie na 2020 rok środków na działanie Brzeskiej Rady Seniorów

14:47 – Przewodniczący Jacek Niesłuchowski poinformował, że radni będą teraz procedować nad zgłaszanymi wnioskami

14:45 – Radny Radosław Preis zwraca uwagę, aby przy opracowaniu strategii polityki senioralnej wzięła udział Brzeska Rada Seniorów

14:42 – Wniosek ws. wprowadzenia nowej polityki senioralnej składa radny Janusz Wójcik

14:37 – Głos zabrała Halina Łukaszewicz z Harcerskiego Kręgu Seniorów

14:27 – PCK jest organizacją samofinansującą się. Jedną z podstawowych działalności jest prowadzenie Punktów Opieki PCK nad chorym w domu. W Brzegu działa taki punkt od 45 lat

14:23 – Przewodniczący Jacek Niesłuchowski zaprasza do mównicy pana Waleriana Twardzika, prezesa Oddziału Rejonowego PCK w Brzegu

14:20 – Kierują również słowa uznania za dotychczasową działalność BSSM

14:18 – Radni wysłuchali przemówienia i deklarują wparcie

14:10 – Wybudowanie Środowiskowego Domu Samopomocy przy BSSM kosztowało blisko 1,8 mln złotych

14:07 – Prezes BSSM zgłasza akces na nabycie gruntów przy ul. Oławskiej [nieużytkowane ogródki działkowe], które mogłyby zostać dołączone do budynku, w którym powstaną mieszkania chronione

14:05 – Tzw. mieszkania chronione, które powstaną w województwie opolskim będą prowadzone przez BSSM

13:56 – „Głównym celem stowarzyszenia jest zrzeszanie się osób z SM i innymi chorobami neurologicznymi i aktywne ich uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym, sportowym i turystycznym. Ponadto służy wyzwalaniu inicjatyw osób chorych w kierunku jak najwszechstronniejszej ich rehabilitacji i leczenia, aby osiągnęły optymalny poziom funkcjonowania w społeczeństwie. Przede wszystkim chodzi o wyciągnięcie ludzi chorych z domu i przeciwdziałanie uczuciu rezygnacji, bezwartościowości i osamotnienia. Od grudnia 2005 roku Brzeskie Stowarzyszenie Chorych na SM utworzyło Warsztaty Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych z wszechstronną rehabilitacją” – czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia

13:53 – Teraz głos z mównicy zabierze Robert Hejman, prezes Brzeskiego Stowarzyszenia Chorych na SM

13:51 – Radny Janusz Wójcik składa wniosek o utworzenie w Brzegu Centrum Seniora. Placówka obejmowałaby zakresem swojego działania m.in. telefoniczną pomoc dla seniorów, drobne naprawy domowe, transport do lekarza

13:45 – Wiceprezes Fundacji „MARKO” wnioskuje o wygospodarowanie pomieszczenia i zatrudnienie osoby, która utrzymywałaby na bieżąco kontakt z osobami potrzebującymi pomocy

13:41 – „Seniorzy potrzebują poczucia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do służby zdrowia” – mówi Ewa Lin

13:40 – Teraz głos zabierze pani Ewa Lin, wiceprezes Fundacji na rzecz osób chorych i niepełnosprawnych „MARKO”

13:37 – Przewodnicząca Ewa Bruzi odpowiada, że obecnie jest ok. 50 osób

13:36 – Radna Renata Biss pyta o ilość członków UTW.

13:25 – „Inauguracja działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku miała miejsce 30 marca 2004 r. na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu. Wykład inauguracyjny pt. „Idea Uniwersytetu Trzeciego Wieku jako koncepcja rozwoju człowieka w okresie późnej dorosłości” wygłosiła dr Walentyna Wnuk – Dziekan WSH-E.
Uniwersytet Trzeciego Wieku jest stowarzyszeniem propagującym wśród osób starszych wartościowy sposób życia, umożliwiając uzupełnianie czy też aktualizowanie wiedzy, poznanie współczesnych osiągnięć nauki, sprzyja kontaktom towarzyskim, wspiera, włącza do pracy na rzecz drugiego człowieka. Adresowany jest do seniorów, którzy odczuwają głód wiedzy i potrzebę ciągłego rozwoju osobistego, a przy tym mają wiele do zaoferowania środowisku lokalnemu”

13:18 – Głos zabrała Ewa Bruzi, przewodnicząca stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku

13:15 – Radny Komarzyński poruszył inną przedwyborczą obietnicę – „Złotej rączki dla seniora”. Uważa, że taka pomoc dla seniorów powinna zostać zorganizowana w ramach działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

13:13 – Radna Renata Listowska zwraca się do burmistrza Jerzego Wrębiaka, aby zabezpieczył lokal z przeznaczeniem na Klub Seniora

13:12 – Maria Chlebowska zakończyła swoje przemówienie wierszem, który był dedykowany seniorom

13:10 – „Oczekujemy na spełnienie obietnicy przedwyborczej, że powstanie w Brzegu dom seniora albo klub seniora” – mówi wiceprzewodnicząca brzeskiego oddziału PZERiI

13:07 – „Możliwości finansowe naszego związku są mocno ograniczone”; „Największą popularnością wśród naszych członków cieszą się zabawy taneczne” – mówi pani Maria Chlebowska

12:54 – Informację w zakresie działalności Związku uzupełni wiceprzewodnicząca Maria Chlebowska

12:52 – „Od pana marszałka Buły otrzymaliśmy 10 komputerów, zorganizowaliśmy 3 kursy komputerowe” – mówi przewodniczący brzeskiego oddziału PZERiI Zbigniew Kawecki

12:46 – Związek zaplanował na rok 2019 m.in. wycieczki jednodniowe, kilkudniowe, wczasy, wyjazdy m.in. do Chorwacji i Bułgarii

12:44 – Związek obecnie liczy ok. 1300 członków

12:42 – Teraz głos zabiorą przedstawiciele brzeskiego oddział Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów: przewodniczący  Zbigniew Kawecki i wiceprzewodnicząca Maria Chlebowska

12:40 – Brzeska Rada Seniorów otrzymuje pomoc logistyczną z Biura Promocji Urzędu Miasta w Brzegu. Pomocy finansowej nie otrzymuje, bo w budżecie miasta nie ma zabezpieczonych środków

12:38 – Przypominamy, że obrady można oglądać na żywo, na kanale You Tube

12:17 – Czas na informację przewodniczącej Rady Seniorów Brzegu. Na mównicy pani Elżbieta Kużdżał

12:01 – W skład delegacji Forum weszły: Przewodnicząca Leokadia Kubalańca, Bożena Hasij-Domagała, Anna Moch, Monika Poręba oraz Barbara Dębska (również członkini Brzeskiej Rady Seniorów)!

11:55 – Teraz głos zabierze pani Leokadia Kubalańca, przewodnicząca Forum Seniorów Samorządu Województwa Opolskiego

11:31 – Referuje kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – informacja dostępna TUTAJ

11:30 – Najpierw burmistrz Wrębiak przedstawi informacje w tym zakresie, później głos zabiorą przedstawiciele środowisk senioralnych

11:30 – Przechodzimy do kolejnego punktu obrad: Polityka senioralna Gminy Brzeg – analiza stanu obecnego i nowe perspektywy działalności na rzecz środowisk senioralnych, z uwzględnieniem poszerzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność na rzecz emerytów i rencistów.

11:22 – Interpelacje radnej Anny Głogowskiej:

Anna Głogowska
Radna Rady Miejskiej Brzegu

1. Zbliża się sezon letni. W zeszłym roku, przed samymi wyborami burmistrz Jerzy Wrębiak odtrąbił wielki sukces, związany ze zbiornikiem i otoczeniem na terenie ul. Korfantego. Mowa, oczywiście o terenie dawnego basenu. Burmistrz stwierdził wówczas, że nie widzi przeszkód, aby w najbliższym sezonie, czyli już niebawem, korzystać z tego kąpieliska. Jak jest faktycznie? Coraz głośniej mówi się wśród mieszkańców, że pieniądze wydane na pseudoremont tego miejsca, to pieniądze wywalone w błoto. I znowu mieszkańcy Brzegu będą musieli szukać miejsca do wypoczynku poza terenem miasta!
Proszę o informację, kiedy spełni Pan swoje obietnice przedwyborcze związane z basenem w Brzegu? Czy zamierza Pan sam skorzystać w najbliższym sezonie letnim z możliwości kąpieli w zbiorniku na Korfantego? I wreszcie, dlaczego Pańskie służby, które są odpowiedzialne za dbanie o porządek w tym miejscu tak bardzo zaniedbują swoje obowiązki? Każdy, kto odwiedza ten teren z nadzieją na pozytywne efekty tego remontu, jest zniesmaczony stanem, jaki zastaje. Brud, śmieci, zaniedbanie. Proszę o pisemną odpowiedź w tym zakresie.

2. Czy wszystkie place zabaw, które w swoim zarządzie ma Gmina Brzeg i jednostki podległe są pod stałą, systematyczną kontrolą, zarówno estetyki, jak i bezpieczeństwa (stan techniczny i bieżąca wymiana zdegradowanych urządzeń do zabawy)? Proszę o szczegółową odpowiedź w tej kwestii, wraz z protokołami przeglądu i kontroli placów zabaw w tym sezonie, a także planów działania i planów budżetowych na ten cel.

3. Zwrócili się do mnie mieszkańcy ulicy Tęczowej. W ostatnim czasie na ul. Tęczowej powstały nowe bloki mieszkaniowe. Deweloper przez drogę przeciągał jakieś instalacje, naruszając jej powierzchnię. Niestety, nie doprowadził ulicy do stanu sprzed inwestycji (zapadnięta kostka w kilku miejscach jezdni, uszczerbek na spowalniaczu). Kto jest odpowiedzialny za wydanie zgody na takie prace ze strony służb pana burmistrza? Kto odbierał drogę po jej naprawieniu przez dewelopera, nie zwracając uwagi na ubytki i zniszczenia jezdni? Nadmieniam, że droga ta jest stosunkowo nową drogą i takie zaniedbania powodują, że narażona jest ona na zdecydowanie szybszą degradację. Jednocześnie proszę, aby służby burmistrza z należytą starannością podeszły do tego terenu i zadbały, aby doprowadzić stan drogi do należytego porządku.

4. Również ulica Tęczowa. Deweloper, o którym mowa, przerwał prace już jakiś czas temu i od kilku miesięcy nic nowego z budową się nie dzieje. Pozostawił natomiast na jednej z działek mnóstwo śmieci, odpadów budowlanych, w tym odpadów wielkogabarytowych. Wnoszę, aby odpowiednie służby pana burmistrza zajęły się tą sprawą, gdyż sterta odpadów, która się tam znajduje może w sezonie letnim być niebezpieczna dla okolicznych mieszkańców.

5. Od początku marca br. część męska słynnego szaletu miejskiego przy ul. Piastowskiej ponownie jest nieczynna. Proszę o informację na temat przyczyny zamknięcia tej toalety. Proszę również o informacje, jaki przychód wygenerowała płatna toaleta publiczna w tym miejscu od początku jej funkcjonowania oraz jakie koszty Gmina Brzeg poniosła w związku z notorycznymi uszkodzeniami automatów wrzutowych pobierających opłatę. Proszę o uwzględnienie wszystkich kosztów: zakupu zamków, kasetek, montażu tych elementów oraz innych jeśli występowały.

11:15 – Interpelacje radnego Wojciecha Komarzyńskiego:

11:07 – Interpelacje radnej Bożeny Szczęsnej:

Bożena Szczęsna
Radna Rady Miejskiej Brzegu
Interpelacje
na sesję Rady Miejskiej Brzegu dnia 28.03.2019 r.

1.Na prośbę mieszkańców ulic: Marszałka Piłsudskiego oraz Legionistów, którzy dostrzegają w tym wielki kłopot, zwracam się z prośbą o usystematyzowanie na tych ulicach miejsc parkingowych, poprzez wyraźne odznaczenie ich liniami. Sytuacja obecna, kiedy nie ma wyznaczonych poszczególnych miejsc postojowych rodzi bowiem wiele niekomfortowych sytuacji drogowych. Jasne określenie liniami miejsc parkingowych na tych ulicach pozwoli w przyszłości na lepsze zagospodarowanie i efektywniejsze wykorzystanie wyznaczonych miejsc parkingowych oraz zdecydowanie zmniejszy ewentualne konflikty na tym tle.
2.Mieszkańcy korzystający z przejść dla pieszych zwrócili się do mnie z prośbą o reakcję w sprawie fatalnego stanu słupów drogowych sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Słowackiego. Słupy oświetleniowe są skorodowane, z łuszczącą się farbą, co wygląda bardzo nieestetycznie i niechlujnie a być może i ich stan techniczny wymaga przeglądu i ewentualnej naprawy. Bardzo proszę o zajęcie się to sprawą.
3.Za pobieranie opłaty targowej na terenie naszej gminy odpowiedzialny jest burmistrz. Handlowcy z terenu miasta skarżą się od jakiegoś czasu, że pobieranie opłat przez inkasenta nie jest sprawiedliwe, jeśli chodzi o różne rejony miasta. W jednych rejonach inkasent pojawia się codziennie, a do innych udaje się sporadycznie, raz na jakiś czas, od święta. Przez to ci, którzy taką opłatą obciążani są systematycznie, czują się dyskryminowani w stosunku do tych, w odległych rejonach Brzegu, gdzie inkasent pojawia się rzadko, bo ma np. za daleko, choć sprzedaż odbywa się tam w sposób ciągły. Proszę zatem o przedstawienie na piśmie systemu pracy urzędowego inkasenta za okres: 2017 r., 2018 r. oraz obecnie, system odwiedzania brzeskich ulic, zestawienie wpływów z tego tytułu za okres od stycznia 2017r do chwili obecnej z podziałem na miesiące oraz miesięcznym wykazem ulic, na których dany podatek był zbierany przez okres od stycznia 2017 r. do chwili obecnej. Proszę również o pisemną informację:
a) kto z ramienia burmistrza prowadzi oraz w jaki sposób nadzór nad działalnością zatrudnionego inkasenta?
b) kto i w jaki sposób weryfikuje zgodność pracy inkasenta z obowiązującą uchwałą o opłacie targowej?
c) jak wygląda system prowadzonych kontroli?
d) jakie są dotychczasowe wyniki tych kontroli (kserokopie wyników kontroli) oraz jakie analizy z nich wynikają (kserokopie analiz).
4.Z racji wielokrotnych i powtarzających się insynuacji z różnych źródeł sprzyjających obecnemu burmistrzowi, bardzo proszę o pisemne przekazanie zestawień zakupów kwiatów, wiązanek, bukietów i wszelkiego rodzaju zakupów związanych z kwiaciarstwem i ozdobami ogrodowymi (drzewa, krzewy, rośliny ozdobne) wraz z opisem, na jaki cel były one przeznaczane. Proszę o zestawienie zakupów za następujące okresy:
a) lata 2010 – 2014
b) lata 2014 – 2018
c) cały rok 2018
d) rok 2019 do chwili obecnej,
e) ilość i wartość zakupu sadzonek krokusów, na tle których burmistrz robił sobie ostatnio zdjęcie oraz koszt ich nasadzenia (jeśli robiła to zewnętrzna firma) lub oszacowany koszt pracy pracowników urzędu miasta, jeśli to oni byli odpowiedzialni za nasadzenie krokusów na parkingu urzędowym.
Proszę o przygotowanie zestawień zakupów, o których mowa powyżej, nie tylko z budżetu Urzędu Miasta, ale również z budżetu Brzeskiego Centrum Kultury, Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej.
5.Z racji trudnej obecnie sytuacji w oświacie na terenie całego kraju w kontekście zapowiadanego za niecałe 10 dni ogólnopolskiego strajku nauczycieli, proszę o szczegółową informację, w trybie pilnym, jakie to zagrożenie strajkiem ma przełożenie na brzeskie szkoły podstawowe oraz przedszkola? Jak wygląda sytuacja w brzeskich placówkach oświatowych, podległych burmistrzowi? Ile procent brzeskich szkół i przeszkoli, podległych burmistrzowi, będzie brało udział w zapowiadanym strajku? Jakie działania w tej sprawie burmistrz podejmował, podejmuje lub zamierza podejmować?
6.W związku z podniesieniem opłat za wywóz odpadów komunalnych oraz zapewnieniami prezesa Zakładu Higieny Komunalnej w Brzegu Sp. z o.o. na sesji w dniu 31.01.2019 r. przed głosowaniem niniejszej uchwały w tej sprawie, że nie zamierza zwiększać zatrudnienia w spółce, a następnego dnia zatrudnia nową osobę na stanowisko dyrektora, proszę o szczegółowe i wyczerpujące informacje:
a) czy prezes spółki ZHK Tomasz Skibiński w dniu 31.01.2019 r. wiedział o planowanym zatrudnieniu od dnia 01.02.2019 r. nowej osoby na stanowisko dyrektora spółki ?
b) kto i w jakim trybie zlecił lub nakazał prezesowi zatrudnienie tej osoby na stanowisko dyrektora spółki miejskiej ZHK Sp. z o.o?
c) czy w związku z zatrudnieniem nowej osoby została zmieniona struktura organizacyjna spółki, jeśli tak, to kiedy i na czyje polecenie?
d) czy Rada Nadzorcza ZHK Sp. z o.o. wiedziała o zatrudnieniu nowej osoby na tym stanowisku?
e) czy został ogłoszony konkurs na w/w stanowisko?
f) czy kwota zaproponowana przez ZHK Sp. z o.o. w ogłoszonym przetargu przez Urząd Miasta w Brzegu na wywóz odpadów komunalnych na rok 2019 uwzględniała koszt utrzymania takiego stanowiska?
g) jaki jest zakres obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku i kiedy został sporządzony?
h) kto wcześniej wykonywał obowiązki powierzone nowo zatrudnionej osobie?
i) czy były ustalone kompetencje, jakie powinna spełniać zatrudniona osoba na to stanowisko, jeśli tak, to jakie?
j) czy w porównaniu do roku 2018 wzrosła czy zmalała w tym roku (2019 r.) ilość zadań związanych ze świadczonymi usługami na rzecz Gminy Brzeg przez ZHK Sp. z o.o.?

11:05 – Część radnych wysłała swoje interpelacje do naszej redakcji, dzięki temu możemy poznać je już dziś

10:54 – Interpelacje i zapytania radnych są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej – https://bip.brzeg.pl/?id=3979

10:52 – Przechodzimy do kolejnego punktu sesji: Interpelacje i zapytania radnych

10:49 – Radny Grabowiecki pyta o utrudnienia związane z przebudową ul. Chrobrego. odpowiedzi udzielają przedstawiciele UM w Brzegu. Poniżej publikujemy kilka informacji ze strony internetowej brzeskiego magistratu: „W okresie wykonywania robót wystąpią znaczne utrudnienia komunikacyjne wynikające z kompleksowej przebudowy konstrukcji drogi, a na czas budowy zostanie wprowadzona w tym rejonie nowa organizacja ruchu zatwierdzona przez Starostwo Powiatowe w Brzegu. Zgodnie z nią, wskazany powyżej odcinek ul. B. Chrobrego zostanie wyłączony z ruchu. W celu zminimalizowania utrudnień prace będą postępować etapami, począwszy od skrzyżowania z ul. Piastowską”.

Ponadto, w związku z koniecznością czasowego wyłączenia z ruchu przebudowywanego w pierwszym etapie odcinka drogi zmieniona zostanie trasa autobusów komunikacji miejskiej linii 0B 1, 5 i 8. Autobusy, w czasie wyłączenia z ruchu części ulicy B. Chrobrego, będą kursowały przez Rynek, a odjazdy tych linii będą odbywały się z przystanku zlokalizowanego po stronie północnej Rynku (dawna lokalizacja przystanku przy sklepie meblowym).

Kolejne utrudnienia w ruchu drogowym wystąpią w związku z przebudową ulicy Bolesława Chrobrego na odcinku od ul. Piastowskiej do ulicy Armii Krajowej (droga powiatowa). Roboty na tym odcinku będą prowadzone pod stałym ruchem z lokalnymi przewężeniami.

10:45 – Radny Grzegorz Surdyka pyta burmistrza, kiedy zostało podpisane porozumienie z GDDKiA? Burmistrz Jerzy Wrębiak odpowiada, że na początku tygodnia – 20 marca

10:43 – Radny Paweł Grabowski pyta o ilość drzew wyciętych. Przedstawiciel UM odpowiada, że zgodnie z dokumentacją zostało wytypowanych łącznie około 700 drzew

10:42 – Przewodniczący otwiera dyskusję dotyczącą sprawozdania

10:40 – Przypominamy, że obrady można oglądać na żywo, na kanale You Tube

10:34 – Trwa odczytywanie sprawozdania… a zaproszeni na sesję goście czekają. Okazuje się, że przewodniczący Niesłuchowski chciał przenieść na koniec sesji tylko interpelacje i wnioski radnych, a sprawozdanie burmistrza pozostało w porządku obrad przed punktami dotyczącymi gości

10:22 – Sprawozdanie dostępne TUTAJ

10:21 – Teraz czas na sprawozdanie burmistrza z działalności międzysesyjnej

10:20 – Radni przyjmą protokół

10:19 – Przechodzimy do kolejnego punktu obrad: Przyjęcie protokołu z sesji Rady Miejskiej z dnia 21.02.2019 r.

10:18 – Jacek Niesłuchowski tłumaczy, że zmienił formułę, bo dziś na sesję zaproszeni zostali goście

10:16 – Radny Janusz Wójcik apeluje o wyciszenie emocji

10:15 – Podobnego zdania jest radny Grzegorz Surdyka – „proszę nie zmieniać standardów”

10:14 – Dariusz Socha przychyla się do propozycji Komarzyńskiego

10:11 – Radny zgłasza także, aby wioski i interpelacje radnych wprowadzić do porządku obrad przed lub po sprawozdaniu burmistrza

10:10 – Wojciech Komarzyński składa wniosek do porządku obrad, aby w pierwszej kolejności zająć się sprawami dzisiejszych gości, którzy przybyli na dzisiejszą sesję. Chodzi o przedstawicieli różnych organizacji, w tym mieszkańców Brzegu

10:06 – 20 radnych zalogowało się do systemu. Jeden z radnych zgłaszał swoją nieobecność

10:04 – Przewodniczący Jacek Niesłuchowski otwiera obrady VII sesji RM

Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA