Umowa na prace projektowe podpisana. To kolejny krok w kierunku budowy obwodnicy Brzegu wraz z przeprawą mostową

0
fot. Opolski Urząd Wojewódzki / Podpisanie umowy na prace projektowe dla obwodnicy Brzegu wraz z przeprawą mostową (15.04.2019 r.)
Reklama

We wtorek, 15 kwietnia br., w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisana została umowa na prace projektowe wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej potrwa do 2021 roku, a koszt tego zadania wyniesie blisko 2,8 mln zł. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej GDDKiA ogłosi przetarg już na budowę obwodnicy wraz z nowym mostem nad Odrą. Ta cześć wielkiej inwestycji przewidziana jest na lata 2022 – 2026.


– „Obecnie DK 39 przecina Brzeg, przechodząc przez obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej obejmującej teren zabytkowego zamku książąt piastowskich w bezpośredniej bliskości ratusza. Dziennie przez miasto przejeżdża tranzytem blisko 900 ciężarówek, co negatywnie wpływa na warunki życia mieszkańców i zabytkową infrastrukturę, a także zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. W ramach inwestycji przewidywana jest budowa obwodnicy Brzegu o długości ok. 8 km. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, droga klasy GP o nośności 11,5 t/oś. W ramach budowy obwodnicy wybudowany zostanie nowy obiekt mostowy na Odrze poza terenami zabudowanymi. Obwodnica będzie przebiegała na terenie gmin Brzeg, Skarbimierz, Lubsza i ominie miasto Brzeg po stronie północno-zachodniej. Wraz z obwodnicą powstanie sieć dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi przyległego terenu oraz infrastruktura związana z drogą” – czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Wojewoda Opolski Adrian Czubak podkreślił na poniedziałkowym spotkaniu, jak ważna jest to inwestycja dla regionu oraz zwrócił uwagę na jej międzyregionalne znaczenie dla sąsiednich powiatów, zwłaszcza dla powiatu oławskiego.

Przypomnijmy, że o realizację tej inwestycji zabiegali od wielu lat m.in. były starosta powiatu brzeskiego Maciej Stefański oraz starosta oławski Zdzisław Brezdeń. To właśnie ci samorządowcy odbyli wiele spotkań z parlamentarzystami i w końcu udało im się przekonać władze na szczeblu centralnym. We wrześniu 2018 roku premier Mateusz Morawiecki zadeklarował budowę obwodnicy w Brzegu wraz alternatywną przeprawą mostową, a miesiąc później wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz zatwierdził program inwestycyjny, który uruchomił formalną machinę i umożliwił GDDKiA rozpoczęcie procedury przetargowej na wykonanie tzw. STEŚ-u (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) oraz Koncepcji Programowej.

– Od wielu lat mieszkańcy Brzegu narażeni są na szkodliwe działanie bardzo natężonego ruchu samochodowego. Zabytki i budynki w mieście, przy najbardziej zatłoczonej drodze przelotowej, odczuwają skutki transportu ciężkiego w postaci drgań i zniszczeń. Dzięki ogromnemu wsparciu Wojewody Opolskiego Adriana Czubaka, europosła Sławomira Kłosowskiego oraz posłanki Katarzyny Czochary udało nam się już w zeszłym roku przekonać władze centralne o konieczności budowy tej obwodnicy i drugiej przeprawy mostowej. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w tym ważnym spotkaniu dotyczącym rozpoczęcia prac projektowych związanych z brzeską obwodnicą. Dzięki temu wiem, że moje wieloletnie starania w tej sprawie doceniają zarówno władze centralne, wojewódzkie oraz lokalne – mówił po spotkaniu Maciej Stefański, były starosta Powiatu Brzeskiego.

Dodajmy, że most nad Odrą w Oławie ma ograniczoną nośność, podobnie jak ten pod Mikolinem. W sytuacjach awaryjnych, np. podczas powodzi w 1997 r. nawet most w Brzegu został zamknięty. Nowa przeprawa ma więc nie tylko znaczenie komunikacyjne, ale także strategiczne. Łączny przewidywany koszt inwestycji to 360 mln zł.

Reklama