Od stycznia musimy zgłaszać do ZUS umowy o dzieło

0
ZUS w Brzegu
fot. archiwum
Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Od nowego roku ZUS będzie zbierał informacje o umowach o dzieło. Takie rozwiązanie już w marcu 2020 r. przewidziały przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. W tym celu ZUS uruchomił  specjalny rejestr.


Kto powinien zgłosić?
Od 1 stycznia 2021 r., obowiązek powiadomienia ZUS o zawarciu umowy o dzieło będzie miał płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca wykonanie dzieła. Będą jednak wyjątki. Taka powinność ominie pracodawców, którzy będą zawierać umowę o dzieło z własnym pracownikiem. Ponadto nie trzeba zgłaszać umów o dzieło wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem oraz zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Jak to zrobić?
Sposób informowania ZUS o zawieranych umowach cywilnoprawnych będzie bardzo prosty i nie będzie wymagał wizyty w placówce Zakładu. Wystarczy przesłać podstawowe dane
o zawartej umowie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. W zgłoszeniu będą przekazywane tylko ogólne informacje, jak dane adresowe i identyfikacyjne zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy, jak też o jej przedmiocie. Będzie do tego służył nowy formularz o symbolu ZUS RUD – zgłoszenie umowy o dzieło.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Kiedy zgłosić?
Wniosek należy złożyć do 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10. umów zawartych z jednym wykonawcą. 

Po co?
Rejestr, który od nowego roku będzie funkcjonował w ZUS, ma pomóc oszacować liczbę umów o dzieło zawieranych w Polsce. Dane tam zgromadzone będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych. Taka baza danych ma też ułatwić weryfikację obowiązku ubezpieczeń społecznych.

Ważnym powodem dla powstania ewidencji umów o dzieło był fakt, że podczas projektowania form pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, był problem z oceną skali zawieranych umów o dzieło. Stąd nie sposób było ocenić jakiej grupie aktywnych zawodowo osób potrzebna jest pomoc i w jaki sposób ją realizować.

Wprowadzenie rejestru umów o dzieło przewidują przepisy uchwalone 31 marca 2020 r. związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych.

Reklama
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI