Na węźle autostradowym w Przylesiu tworzą się ogromne korki. Kierowcy musieli czekać kilkadziesiąt minut [wideo]

0
fot. Banita

W ubiegłą niedzielę (3. października), aby przejechać przez punkt poboru opłaty na węźle w Przylesiu kierowcy musieli czekać nawet godzinę. Korki w tym miejscu powstają od czasu, gdy w sierpniu br. spłonął jeden kiosk poboru opłat. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach niewiele się zmieni, bo gotówką lub kartą będzie można płacić tylko w jednym stanowisku.


  • „To jest niepoważne, co tutaj się dzieje. Najpierw czekaliśmy w korku we Wrocławiu na przejazd przez bramki, a po przejechaniu niespełna 40 kilometrów czekamy godzinę, żeby móc zapłacić za ten przejazd i wyjechać z autostrady. Zwłaszcza, że mamy e-TOLL i płacimy bezgotówkowo. Często jeżdżę tym odcinkiem i takiego zatoru na bramkach w Przylesiu jeszcze nie było” – informowali naszą redakcję kierowcy.

Do połowy sierpnia na węźle Brzeg były dwa stanowiska z kioskami do zapłaty manualnej, a dodatkowo osoby korzystające z systemu viaTOLL mogły przejechać praktycznie bez zatrzymywania się. Teraz powstał problem, bo od czasu pożaru auta, w którym także spłonął kiosk kasowy, możliwość opłaty manualnej istnieje tylko na jednym stanowisku. Dodatkowo od 1 października wygaszany jest system viaTOLL, a nie wszyscy zdążyli się przenieść na nowy, bezgotówkowy sposób przejazdu, czyli e-TOLL.

O komentarz do zaistniałej sytuacji poprosiliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ale okazało się, że systemem poboru opłat administruje Krajowa Administracja Skarbowa będąca w strukturze Ministerstwa Finansów.  

  • „Utrudnienia w przejeździe przez stację poboru opłat Przylesie (SPO Przylesie) są spowodowane dużym natężeniem ruchu na tym odcinku autostrady A4. Od 1.10.2021 na całym odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica, w związku z wygaszeniem sytemu viaTOLL, została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Na każdej stacji poboru opłat, także na SPO Przylesie, zostały wydzielone odrębne pasy do obsługi manualnej i odrębne dla kierowców korzystających z elektronicznego systemu e-TOLL. Dotychczas użytkownicy SPO mogli zapłacić kartą lub gotówką za przejazd autostradą w dwóch kioskach poboru opłat, obecnie nie ma takiej możliwości. Jeden pas jest przeznaczony  wyłącznie dla płatności w e-TOLL, dlatego zachęcamy kierowców do korzystania z aplikacji e-TOLL PL. Od 1.10.2021 r. prawym skrajnym pasem wyjazdowym na SPO Przylesie można swobodnie przejechać korzystając z nowego systemu e-TOLL (system viaTOLL już nie funkcjonuje). W związku z planowanym zastąpieniem manualnego poboru opłat, elektronicznym poborem opłat w systemie e-TOLL, nie planuje się remontu kiosku, który uległ zniszczeniu” – informuje naszą redakcję Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów.

Zapytaliśmy także o możliwość złożenia reklamacji w przypadku bardzo długiego oczekiwania, które z całą pewnością nie jest spowodowane winą kierowców.

  • „Użytkownik ma prawo do złożenia reklamacji za pośrednictwem dostępnych kanałów komunikacji, szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stronie etoll.gov.pl. Obowiązujące uregulowania prawne nie przewidują możliwości zwrotu pobranej opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady. Aby przejechać szybciej zachęcamy wszystkich kierowców do korzystania z aplikacji mobilnej e-TOLL PL, którą można bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz App Store.  Jednocześnie informujemy, że zaplanowano kolejne zmiany na odcinku autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica i wprowadzenie od grudnia 2021 r. przejazdu w trybie „free flow”, bez zatrzymywania się przed bramkami. Opłatę za przejazd autostradą będzie można wnosić na dwa sposoby: z wykorzystaniem urządzeń GPS (aplikacja mobilna e-TOLL PL, dopuszczone urządzenia OBU lub ZSL) lub poprzez zakup e-biletu autostradowego. Bilet taki będzie dystrybułowany z wykorzystaniem różnych kanałów (np. stacje paliw, strona etoll.gov.pl, aplikacje partnerów)” – podsumowuje resort finansów.