KODEKS DROGOWY – DOBRE RADY (25)

0
Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

 Ostrożnie z nowym
W zeszłym tygodniu obiecałem, że zajmę się znakami drogowymi, co do których mam spore wątpliwości, czy aby pomagają one kierowcom w bezpiecznym poruszaniu się po ulicach Brzegu. W ostatnim czasie, przy kilku skrzyżowaniach w okolicy rynku, ktoś ważny uzupełnił znaki drogowe dodatkowymi tablicami. Niestety, ale moim skromnym zdaniem, nie wszystkie one są czytelne. Do znaku drogowego STOP, przy jednym z wyjazdów z rynku, dołączono żółtą tablicę (zdjęcie nr 1). Na mój rozum, poprzedni, pojedynczy znak stopu, w zupełności wystarczał i spełniał swoje zadanie na tym prostym skrzyżowaniu.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość

Ostrożnie z nowym

W zeszłym tygodniu obiecałem, że zajmę się znakami drogowymi, co do których mam spore wątpliwości, czy aby pomagają one kierowcom w bezpiecznym poruszaniu się po ulicach Brzegu. W ostatnim czasie, przy kilku skrzyżowaniach w okolicy rynku, ktoś ważny uzupełnił znaki drogowe dodatkowymi tablicami. Niestety, ale moim skromnym zdaniem, nie wszystkie one są czytelne. Do znaku drogowego STOP, przy jednym z wyjazdów z rynku, dołączono żółtą tablicę (zdjęcie nr 1). Na mój rozum, poprzedni, pojedynczy znak stopu, w zupełności wystarczał i spełniał swoje zadanie na tym prostym skrzyżowaniu.

 

zdjęcie nr 1 

Teraz kierowcy muszą się zastanawiać, co autor znaku miał na myśli. Przypomnę, że według kodeksu, grubsza linia (w tym wypadku pozioma), wskazuje przebieg drogi posiadającej pierwszeństwo przejazdu. Pozostałe cztery linie określają, jak na skrzyżowaniu wygląda układ dróg podporządkowanych. Jeśli mnie wzrok nie myli, to owo skrzyżowanie składa się tylko z dwóch przecinających się dróg, a nie z czterech. Widzimy, że jedna z dróg praktycznie nie istnieje. Jest na niej znak zakazu ruchu i droga jest fizycznie zablokowana. Jeżeli już ktoś uparłby się na zastosowanie dodatkowej tablicy, to czarne linie dróg powinny tworzyć literę… T.  Myślę, że kogoś poniosła fantazja. Jeszcze gorzej jest na sąsiedniej, równoległej uliczce (zdjęcie nr 2). Wyjeżdżając z tej uliczki kierowca nie wie, czy znajduje się na drodze oznaczonej przez linię lewą czy prawą. Jeśli przypadkiem uzna, że jest na środkowej, to może pojechać prosto w bramę i wjedzie na podwórko. Teoretycznie, omawiane tablice pomagają kierowcom w orientacji na skrzyżowaniu. Doskonale sprawdzają się, jak w przypadku tego skrzyżowania (zdjęcie nr 3). Natomiast kilka z nowych tablic, śmiem twierdzić, może wprowadzać kierowców w błąd. Proponuję decydentom zająć się odnawianiem starych znaków drogowych, a nie wydawaniem pieniędzy na sporne, nowe. Kilka tygodni temu pisałem, że Polska ma najwięcej znaków drogowych na świecie i najwięcej wypadków drogowych w Europie. Ten czarny scenariusz nadal jest realizowany. 
Zachowaj ostrożność!
Każdy posiadacz prawa jazdy doskonale wie, że kierowca i inne osoby znajdujące się na drodze są obowiązani stosować się do sygnałów świetlnych oraz do znaków drogowych. Ogólnie mówiąc, tak jedne, jak i drugie, wyrażają: ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub informacje. Oprócz tego, kierowcy muszą stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem.

 


zdjęcie nr 2
 

Owe polecenia i sygnały mogą wydawać kierowcom: policjanci, żołnierze Żandarmerii Wojskowej, funkcjonariusze Straży Granicznej, inspektorzy Inspekcji, Transportu Drogowego, umundurowani funkcjonariusze kontroli skarbowej lub celnej oraz strażnicy miejscy. Tych ostatnich jest w mieście coraz bardziej widać, a wieść gminna niesie, że od jesieni będzie ich nieco więcej, i chwała Bogu! Wspomniane powyżej uprawnienia mają także: drogowcy wykonujący prace na drodze oraz na przejeździe kolejowym – pracownicy kolejowi. Oprócz ww. służb i instytucji czasami na drodze porządzić sobie mogą także: osoby nadzorujące dzieci podczas zapewniania im bezpiecznego przejścia przez jezdnię (tzw. Labudy) i kierowcy autobusów szkolnych, ale tylko w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci. Należy przypomnieć, że sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi, natomiast polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem mają pierwszeństwo przed sygnalizacją świetlną i znakami drogowymi. Warto, zwłaszcza na obszarze zabudowanym, być czujnym i ostrożnym, aby nie przeoczyć, a nie daj Bóg, nie rozjechać takiego delikwenta, który nie bez potrzeby pęta się przy drodze. Szerokiej drogi życzy Wam brzeski amator czterech kółek

Marek Popowski

Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA