Złożenie projektu uchwały zakładającej podwyższenie sobie samej wynagrodzenia nie było błędem, mimo że nie nastąpiła widoczna poprawa sytuacji finansowej miasta, nie zwiększyły się obowiązki ani zadania, jakie wykonuje pani burmistrz. Nie został odniesiony również żaden spektakularny sukces w okresie, odkąd ustalono jej pensję do czasu, kiedy proponowała podwyżkę wynagrodzenia dla siebie samej. Na takim oficjalnym i publicznym stanowisku stoi burmistrz Jaskólska-Palus i wyjaśnia przyczyny próby podwyżki swojej pensji, którą sama zaproponowała. Szczegóły w naszym tekście.
Sprawa próby podwyższenia samej sobie pensji przez burmistrz Jaskólską-Palus wzbudziła duże kontrowersje. Przypomnijmy zatem fakty. Na czerwcowej sesji (20-06-2024 r.) burmistrz Violetta Jaskólska-Palus złożyła projekt uchwały, w którym sama sobie zaproponowała podwyżkę swojej pensji o prawie 3500 złotych miesięcznie. Nieco ponad miesiąc wcześniej, bo na majowej sesji rady miasta, ustalono już pensję burmistrz Jaskólskiej-Palus. Wówczas radni postanowili, że burmistrz będzie przysługiwało wynagrodzenie składające się z kilku części w następującej wysokości: wynagrodzenie zasadnicze w kwocie: 8.900,00 zł, dodatek funkcyjny na poziomie 2.204,00 zł, dodatek specjalny wynoszący 3.331,20 zł oraz inne dodatki za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz odprawa przysługująca zgodnie z właściwymi przepisami. Tak więc na mocy majowej uchwały rady miejskiej burmistrz Jaskólska-Palus miałaby zarabiać miesięcznie minimum 14.435,20 złotych. Po ewentualnej udanej czerwcowej podwyżce zarabiałaby już 17.875,00 zł miesięcznie, czyli pobierałaby pensję wyższą dokładnie o 3.439,80 złotych.
Zapytaliśmy burmistrz o powody, które zdecydowały, że sama sobie zaproponowała po miesiącu pracy podwyżkę. Prosiliśmy o uzasadnienie, ponieważ w projekcie uchwały, który złożyła brakowało wyszczególnienia powodów, dla których burmistrz Jaskólska-Palus zdecydowała się na zaproponowanie radnym do zaakceptowania podwyżki wynagrodzenia dla siebie samej. Po dłuższym czasie oczekiwania otrzymaliśmy odpowiedź. Pełną jej treść umieszczamy na końcu artykułu. Z dość ogólnikowej wypowiedzi pani burmistrz można poznać główny powód próby podwyższenia swojej pensji.
- Podwyższenie wynagrodzenia jest w tym wypadku uzasadnione urealnieniem wynagrodzenia do zakresu wymagań, pozostając w relacji do wynagrodzeń w gospodarce narodowej. Biorąc również pod uwagę wysokość wynagrodzeń burmistrzów i wójtów w okolicznych gminach, podwyższenie mojego wynagrodzenia jest uzasadnione. – czytamy, między innymi, w odpowiedzi podpisanej przez burmistrz Jaskólską-Palus.
Pytaliśmy też, czy w związku z jej propozycją podwyższenia sobie miesięcznej pensji, nastąpiła widoczna poprawa sytuacji finansowej miasta, czy może zwiększyły się obowiązki i zadania, jakie wykonuje na swoim stanowisku, czy został odniesiony jakiś spektakularny sukces mający wielkie znaczenie dla przyszłości miasta?
W odpowiedzi burmistrz Jaskólska-Palus napisała, że nie nastąpiła widoczna poprawa sytuacji finansowej miasta, nie zwiększyły się obowiązki oraz zadania, jakie wykonuje oraz nie został odniesiony spektakularny sukces w okresie, odkąd ustalono jej pensję do czasu, kiedy zaproponowała podwyżkę wynagrodzenia dla siebie samej.
Pytaliśmy też, czy proponowanie dla siebie samej podwyżki po niecałym miesiącu od ustalenia wynagrodzenia na tej samej sesji było właściwe? Czy burmistrz Palus uważa, że złożenie projektu tej uchwały było błędem? Odpowiedziała, że złożenie projektu uchwały nie było błędem.
Co ciekawe, w swojej odpowiedzi burmistrz Palus napisała, że „… Warto też zaznaczyć, iż wysokość wynagrodzenia burmistrza ustala Rada Miejska. W związku z tym, to grupa radnych zaproponowała podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie…”.
Szkopuł w tym, że projekt na sesji złożyła sama pani burmistrz, a nie grupa radnych. Dopytamy zatem burmistrz Jaskólską-Palus, o jakich radnych chodzi oraz gdzie i kiedy proponowali jej podwyżkę.
Zamiast komentarza:
A może jednak warto przyznać się do błędu, Pani burmistrz?
„Adresaci szczerego przyznania się do błędu nie są jedynymi ludźmi, którzy czerpią z tego korzyści. Uświadomienie sobie własnych błędów i wzięcie za nie odpowiedzialności może być ożywczym, uwalniającym doświadczeniem.”
Elliot Aronson
Pytania redakcji:
W związku z powstającym artykułem na temat uchwały podwyższającej wynagrodzenie burmistrza, proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Ponieważ w uzasadnieniu złożonej przez burmistrz Jaskólską-Palus uchwały brakuje wyszczególnienia przyczyn i powodów, dla których burmistrz Jaskólska-Palus zdecydowała się na zaproponowanie radnym do zaakceptowania podwyżki wynagrodzenia dla siebie, proszę o ich podanie?
- Czy w okresie od ustalenia wynagrodzenia dla burmistrz Palus, czyli od dnia 23-05-2024 roku, do propozycji burmistrz Jaskólskiej-Palus aby zwiększyć wynagrodzenie dla siebie o 3439,80 złotych nastąpiła widoczna poprawa sytuacji finansowej miasta? Jeśli tak to proszę o zestawienie dotyczące poprawy w tym zakresie.
- Czy w okresie od ustalenia wynagrodzenia dla burmistrz Palus, czyli od dnia 23-05-2024 roku, do propozycji burmistrz Jaskólskiej-Palus aby zwiększyć wynagrodzenie dla siebie o 3439,80 złotych zwiększyły się obowiązki i zadania jakie na swoim stanowisku wykonuje burmistrz Jaskólska-Palus? Jeśli tak to proszę o ich wyszczególnienie?
- Czy w okresie od ustalenia wynagrodzenia dla burmistrz Palus, czyli od dnia 23-05-2024 roku, do propozycji burmistrz Jaskólskiej-Palus aby zwiększyć wynagrodzenie dla siebie o 3439,80 złotych dzięki działaniom i podjętym decyzją burmistrz Jaskólskiej-Palus został odniesiony jakiś spektakularny sukces mający wielkie znaczenie dla przyszłości miasta? Jeśli tak, to proszę o wyszczególnienie wraz z uzasadnieniem.
- Burmistrz Jaskólska-Palus wiele razy na sesji w dniu 20-06-2024 roku podkreślała złą sytuacje finansową miasta. Czy proponowanie dla siebie samej podwyżki po niecałym miesiącu od ustalenia wynagrodzenia na tej samej sesji było właściwe. Czy burmistrz Palus uważa, że złożenie projektu tej uchwały było błędem?
Odpowiedź burmistrz Jaskólskiej-Palus
Ad. 1
Poziom wynagrodzenia powiązany jest przede wszystkim z wartościowaniem pracy na danym stanowisku, w którym uwzględnia się takie specyficzne obszary jak niezbędne wymagania psychofizyczne i umysłowe, kompetencje i umiejętności techniczne i miękkie, niezbędna wiedza i doświadczenie, odpowiedzialność, środowisko pracy itp. To zadania stawiane na tym stanowisku, stoją u podstaw decyzji Ustawodawcy ustalającej takie a nie inne widełki dla wynagrodzeń burmistrzów i wójtów, w których moja propozycja się mieści. Podwyższenie wynagrodzenia jest w tym wypadku uzasadnione urealnieniem wynagrodzenia do zakresu wymagań, pozostając w relacji do wynagrodzeń w gospodarce narodowej. Biorąc również pod uwagę wysokość wynagrodzeń burmistrzów i wójtów w okolicznych gminach, podwyższenie mojego wynagrodzenia jest uzasadnione.
Warto też zaznaczyć, iż wysokość wynagrodzenia burmistrza ustala Rada Miejska. W związku z tym, to grupa radnych zaproponowała podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie.
Ad. 2
Nie nastąpiła widoczna poprawa sytuacji finansowej miasta.
Ad. 3
W tym okresie nie zwiększyły się obowiązki oraz zadania, jakie wykonuję na moim stanowisku.
Ad. 4
W tym okresie nie został odniesiony spektakularny sukces.
Ad. 5
Złożenie projektu uchwały nie było błędem.