Konsekwentny rozwój WSHE

0
Rektor WSHE dr Aleksandra Aszkiełowicz
Rektor WSHE dr Aleksandra Aszkiełowicz
Reklama
Reklama

W dniu 12 października 2024 r. odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2024/2025. Z tej okazji rozmawialiśmy z Rektorem Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu dr Aleksandrą Aszkiełowicz.

Objęła Pani 1 września 2024 r. funkcje rektora w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu. Czego spodziewa się Pani, obejmując ten zaszczytny tytuł?

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Reklama
Reklama
Reklama

We współczesnym świecie każdy rektor szkoły wyższej pragnie, aby jej ranga porównywana była z najlepszymi uczelniami. Znam doskonale brzeskie WSHE, bo z uczelnią jestem związana od 2015 r., a w latach 2014-2016 nawet jako jej rektor w kadencji dopełniającej. Przez cały ten czas współpracowałam ściśle z ustępującą Panią Rektor prof. zw. dr hab. Krystyną Ferenz, będąc w latach 2016-2024 prorektorem do spraw ogólnych. U jej boku zdobywałam stosowne doświadczenie i dojrzewałam do objęcia tej zaszczytnej funkcji. Przez cały ten cały okres byłam też członkiem senatu uczelni i kolegium rektorskiego. Przejęcie sterów w uczelni odbywa się więc w sposób bardzo naturalny. Mam nadzieję, że to moje rektorowanie przyczyni się do wzmocnienia i ugruntowania pozycji oraz znaczenia WSHE. Szkoła wyższa jest przede wszystkim dla studentów, którzy w niej widzą szansę swojego rozwoju. Studenci chcieliby zdobywać wiedzę w godnych i spokojnych warunkach, a następnie móc ją aktualizować w trakcie swojej pracy zawodowej.

Funkcja rektora to bardzo odpowiedzialne zadanie?

Rzeczywiście funkcja rektora to nie tylko wyróżnienie i zaszczyt. Mam świadomość, że to także odpowiedzialne zadanie, które postrzegam przez pryzmat służenia każdemu członkowi naszej społeczności akademickiej, wszystkim pracownikom i studentom, aby zamierzenia, aspiracje i dążenia każdego z nich mogły być realizowane bez zakłóceń. Niezwykle istotne są dla mnie cele, jakie przyświecają samej uczelni i jej założycielom, a zatem doskonalenie procesu dydaktycznego, dalsze dostosowywanie oferty edukacyjnej do potrzeb środowiska i rynku pracy, rozwój i doskonalenie kadry dydaktycznej, dalsze zakorzenianie w lokalnym środowisku. Przyszłościowe są plany dotyczące staży naukowych, wymiany pracowników, wykładów zagranicznych profesorów oraz wymian międzynarodowych skierowanych do studentów.

Dla Pani ważny jest również osobisty rozwój naukowy, zwłaszcza w zakresie pedagogiki?

Rzeczywiście studia magisterskie z tej specjalności ukończyłam na Uniwersytecie Wrocławskim, potem obroniłam rozprawę doktorską przygotowaną pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Ładyżyńskiego, pt. Życie małżeńskie w narracjach szczęśliwych par. Młoda rodzina i jej funkcjonowanie to tematyka zajęć, które prowadziłam w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Tematyka małżeńska to również główny obszar moich zainteresowań naukowych, publikacji i działalności popularno-naukowej. Wyróżnienia zdobywane przeze mnie m.in. pięciokrotne stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pokazują, że jestem osobą ambitną, zaangażowaną w to, co robię i pełną pasji. Edukacja i zdobywanie coraz wyższych kwalifikacji jest moim osobistym celem, co postaram się przekuć na sukces całej brzeskiej społeczności akademickiej.

To imponujące osiągnięcia, mimo Pani tak młodego wieku?

Za moim stosunkowo młodym wiekiem stoi niemalże dwudziestoletnie doświadczenie pracy w charakterze nauczyciela akademickiego. Przedmioty prowadzone przeze mnie sytuują się w obszarze pedagogiki ogólnej i społecznej, ale także terapii pedagogicznej, poradnictwie i pomocy psychopedagogicznej. Mam doświadczenie w pracy z młodzieżą, studentami oraz nauczycielami, dla których prowadziłam kursy doskonalące w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli. Biorę udział w konferencjach naukowych, warsztatach i szkoleniach, starając się wzbogacać swój warsztat pracy. Udział w konkursie i realizacja trzyletniego projektu z zakresu poradnictwa rodzinnego wzbogaciła moje kompetencje, jako osoby odpowiedzialnej za pracowników i zarządzającej zespołem, a także pozwoliła poznać procedury konkursowe, zasady finansowania podobnych działań przez jednostki samorządu terytorialnego. W listopadzie 2019 r. odbyłam staż w jednej z czołowych uczelni europejskich oraz największym uniwersytecie w Finlandii – Uniwersytecie w Helsinkach. To było dla mnie wielkie wyróżnienie, ponieważ do udziału w tej wizycie studyjnej zostało zaproszonych jedynie 15 osób z całej Polski. Celem szkoleń realizowanych na Uniwersytecie w Helsinkach była poprawa kompetencji zarządczych kadry kierowniczej polskich uczelni dzięki poznaniu dobrych praktyk w zakresie: konsolidacji uczelni, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, rozwoju nowych metod edukacyjnych i kompetencji studentów oraz kadry akademickiej, współpracy uczelni i instytutów badawczych, internacjonalizacji uczelni, komercjalizacji wyników badań. Jestem pewna, że całą, dotychczas zdobytą przeze mnie wiedzę, wykorzystam w zarządzaniu brzeską WSHE.

A co uważa Pani za najmocniejsze atuty naszej brzeskiej uczelni?

To przede wszystkim doświadczona, związana zawodowo i emocjonalnie kadra naukowo – dydaktyczna o zrównoważonej strukturze wiekowej i zawodowej, która identyfikuje się z WSHE. Nasi wykładowcy prowadzą różnorodne badania, które są zgodne z dziedziną, w której ramach prowadzą zajęcia dydaktyczne. To przekłada się na wysokie kompetencje, które nasi studenci widzą i bardzo doceniają. Uczelnia doskonale współpracuje w różnych formach z zewnętrznymi placówkami, instytucjami i organizacjami, w których mogą odbywać się praktyczne zajęcia, odpowiednie do prowadzonych w WSHE modułów specjalnościowych. Nasze oferty kształcenia są zróżnicowane i elastyczne, co także podkreślają nasi studenci. Godne pokreślenia jest stałe wsparcie naukowe Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu Opolskiego.

Ale nieustannie myślicie też Państwo o dalszym rozwoju WSHE?

Tak, wyznaczamy sobie bardzo ambitne cele, które już realizujemy lub zamierzamy urzeczywistnić w najbliższych latach. Mają one bardzo zróżnicowany charakter. Jeżeli chodzi o te związane z kształceniem studentów to zamierzamy doskonalić treści, metody i formy kształcenia w celu uzyskania efektów zgodnych z wysokimi standardami kształcenia na poziomie wyższym. Po prostu chcemy, aby uczelnia należała do przodujących. Dlatego dążymy do tego, aby nasi studenci byli przygotowanie do edukacji całożyciowej i to zarówno w wymiarze zawodowym, jak i osobowym, aby korzystali w kształceniu z literatury obcojęzycznej. Staramy się także stwarzać studentom szansę na bezpośrednie kontakty z wybitnymi badaczami zjawisk społecznych i problematyki humanistycznej, co znacznie poszerzy ich horyzonty.Włączamy ich coraz częściej w badanie problematyki środowiskowej, co przynosi zarówno im, jak i naszej, bardzo mocno zakorzenionej w brzeskim środowisku, uczelni korzyści. Na końcu oczywiście beneficjentami takiego działania WSHE będą nasze miasto i powiat.

No właśnie Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Brzegu zawsze była znana ze swojej bogatej oferty na rzecz lokalnego środowiska. Czy także w tym względzie będą pojawiać się nowe inicjatywy?

To prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób używających ryzykownie, szkodliwie, uzależnionych i współuzależnionych od narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz dla członków ich rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Brzeg. Prowadzimy także Punkt Poradnictwa Rodzinnego, skierowany do rodzin z problemami alkoholowymi i uzależnionymi od innych środków psychoaktywnych. Będziemy oczywiście rozszerzać i doskonalić istniejące już i doceniane przez brzeżan formy naszej aktywności na rzecz środowiska: Świetlicę Socjoterapeutyczną i Uniwersytet Trzeciego Wieku. W ścisłej współpracy z placówkami oświatowymi i społecznymi będziemy chcieli przekazywać im  wyniki badań pracowników i studentów WSHE, dotyczących problemów środowiska społecznego, kulturalnego, wychowawczego do wykorzystania w ich codziennej pracy. Wyniki tych badań na rzecz lokalnego środowiska, będziemy chcieli także popularyzować w lokalnej prasie.

Dotarła do nas wiadomość o bardzo udanej rekrutacji na rok akademicki 2024/2025. Co sprawia, że pomimo niżu demograficznego i kłopotów z rekrutacją studenci chcą studiować w kameralnej WSHE?

Rzeczywiście w tym roku akademickim naukę rozpoczyna rekordowa liczba studentów. Klucza do sukcesu upatruję w codziennej organicznej pracy dla tych, których powodzenie uczelni stanowi radość. Sprzyja temu właśnie wielkość naszej uczelni, która nie jest molochem, gdzie student czuje się wyobcowany. Sprzyja temu ugruntowana pozycja WSHE w środowisku. Jesteśmy uczelnią o profilu praktycznym, pozwalającą zdobywać konkretne umiejętności i kompetencje, co także jest ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji przez młodych absolwentów. Sformułowana przez uczelnię oferta dydaktyczna zauważa nie tylko kanony pedagogiki lecz także potrzeby regionu, rynku pracy, oczekiwania mieszkańców i włodarzy tego terenu. Wsłuchujemy się uważnie w to co mówią mieszkańcy tych ziem, co sugerują nam władze samorządowe i rządowe tego terenu i reagujemy na to tworząc programy coraz bardziej osadzone w życiu tych okolic. Oczywiście olbrzymi wpływ na decyzje potencjalnych słuchaczy WSHE mają także decyzje ekonomiczne, bliskość miejsca zamieszkania, koszty samego studiowania. Prowadzone projekty unijne związane m.in. z wyrównywaniem szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy pokazują, że uczelnia jest otwarta, przyjazna i w praktyce realizuje funkcję integracyjną, spajającą lokalną społeczność.

A jak przedstawia się aktualna oferta dydaktyczna WSHE ?

Na kierunku pedagogika na trzyletnich studiach I-go stopnia, tzw. licencjackich przyszli studenci mogą wybrać następujące specjalizacje: asystent rodziny i edukator osób starszych, doradztwo zawodowe z podstawami przedsiębiorczości, pedagogika kultury i mediów, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną, pedagogika resocjalizacyjna z interwencją kryzysową, doradztwo edukacyjno-zawodowe i coaching, profilaktyka psychopedagogiczna z elementami terapii. Natomiast na dwuletnich studiach II-go stopnia, tzw. magisterskich można kontynuować studiowanie na specjalnościach i modułach specjalnościowych: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną, terapia pedagogiczna, pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią, poradnictwo rodzinne. Oferujemy także kilkadziesiąt specjalizacji na studiach podyplomowych. W tym roku uczelnia decyzją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego uzyskała także pozwolenie na jednolite, pięcioletnie studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna, co stanowi dla WSHE wyjątkowe wyróżnienie, bo niewiele szkół wyższych w Polsce posiada taki przywilej. Trwa jeszcze rekrutacja, dlatego zapraszamy tych niezdecydowanych do studiowania w WSHE w Brzegu.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy samych sukcesów na nowym stanowisku.

Reklama
Reklama
Reklama