Budżet Gminy Grodków uchwalony nieprawidłowo? Błędy proceduralne przewodniczącego Gajewskiego mogą okazać się decydujące

0
Sesja rady Gminy Grodków 19-12-24 (Zrzut ekranu z relacji)
Sesja rady Gminy Grodków 19-12-24 (Zrzut ekranu z relacji)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Czy budżet Gminy Grodków został uchwalony zgodnie z prawem? Sprawa jego przyjęcia przez radę gminy została zgłoszona do nadzoru wojewody przez redakcję „Nasz Grodków”. Nieprawidłowości dotyczą trybu i terminu zwołania sesji Rady Miejskiej. Wszystko wskazuje na to, że przewodniczący Gajewski zwołał sesję nadzwyczajną niezgodnie ze statutem gminy.  

Redakcja „Nasz Grodków” – serwisu na portalu społecznościowym – pierwsza poinformowała, że podczas grudniowych sesji Rady Miejskiej w Grodkowie doszło do nieprawidłowości, które mogą skutkować nawet zakwestionowaniem wówczas procedowanej uchwały budżetowej.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Reklama
Reklama

Przede wszystkim niezgodny z prawem wydaje się być tryb zwołania przez przewodniczącego Dariusza Gajewskiego sesji nadzwyczajnej, na której uchwalono Wieloletnią Prognozę Finansową i uchwałę Budżetową oraz inne uchwały okołobudżetowe. Przypomnijmy, że pierwotnie budżet i uchwały z nim związane (między innymi właśnie WPF) były przedmiotem sesji zwyczajnej zwołanej w dniu 18.12.2024 r. Podczas głosowania Wieloletniej Prognozy Finansowej (przyjęcie jej poprzedza uchwalenie budżetu) okazało się, że ilość głosów radnych za i przeciw była taka sama. Pięciu radnych było przeciw i pięciu było za. Remis w takim głosowaniu formalnie oznacza, że uchwała nie zostaje przyjęta. To powoduje, że nie można głosować następnej związanej z nią uchwały, czyli budżetu. Jedyną możliwością uchwalenia budżetu jest zwołanie sesji nadzwyczajnej. Statut Gminy Grodków w rozdziale 5 opisującym tryb pracy rady wyraźnie w paragrafie 15 w punkcie 3 i 4 wskazuje, że o miejscu i porządku obrad powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ich terminem, doręczając równocześnie porządek obrad wraz z projektami uchwał. Niestety sesja nadzwyczajna została zwołana na następny dzień, czyli 19.12.2024 r. o godz. 9.00. Na marginesie, kuriozalne wydaje się zachowanie przewodniczącego Grajewskiego na sesji, które było szeroko komentowane przez radnych będących w opozycji do obecnego układu większościowego w radzie.

– Kiedy okazało się, że padł remis przewodniczący, samorządowiec z ponad 20 – letnim doświadczeniem, chciał dokonać reasumpcji głosowania. Oczywiście prawnik urzędu powstrzymał go przed tym. Jak jednak traktować kogoś, kto w kampanii chwali się doświadczeniem i wiedzą samorządową, a w praktyce okazuje się, że nie zna przysłowiowego „alfabetu samorządowego” i nie wie, że w takich przypadkach nie można dokonywać reasumpcji głosowania. Jeszcze bardziej groteskowo wypada pytanie do przewodniczącego Gajewskiego po remisowym wyniku: „I co teraz?” zadane przez jedną z osób. To tylko pokazuje poziom jaki prezentują obecnie rządzący gminą. – skomentował jeden z grodkowskich radnych chcący zachować anonimowość.

Kolejnymi nieprawidłowościami przy uchwalaniu budżetu może okazać się tryb i sposób poinformowania mieszkańców o sesji. Statut Gminy Grodków jest tutaj bardzo precyzyjny. Paragraf 16 mówi wprost: „… O terminie, miejscu sesji i porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej zawiadamia mieszkańców Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty, najpóźniej na 3 dni przed sesją…”. Według radnych i portalu „Nasz Grodków” nie poinformowano w prawidłowy sposób mieszkańców, tak aby umożliwić im udział w obradach. Brak było również obwieszczenia o tejże sesji nadzwyczajnej na tablicach ogłoszeń urzędu. Informacji nie było również na stronie internetowej Urzędu.

W konsekwencji redakcja portalu „Nasz Grodków” zgłosiła zawiadomienie do Wydziału Prawnego i Nadzoru Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego dotyczące nieprawidłowości przy uchwalaniu budżetu Gminy Grodków.

– „Zachodzi duże prawdopodobieństwo braku legalności zwołania sesji nadzwyczajnej, oraz uchwał podjętych podczas tej sesji, wnioskujemy do Urzędu Wojewody Opolskiego o zbadanie tej sprawy i wydania stosownego orzeczenia. Prosimy również o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osoby Przewodniczącego Rady Dariusza Gajewskiego za niezgodne z zapisami statutu zwołanie sesji nadzwyczajnej.  – tak kończy swoje zawiadomienie redakcja portalu „Nasz Grodków”.

Zapytaliśmy przewodniczącego Gajewskiego o tę sprawę. Niestety nie odpowiedział nam na zadane pytania. Poniżej prezentujemy je całości. Do sprawy będziemy wkrótce powracać.

Pytania do Gajewskiego

W związku z zawiadomieniem Wydziału Prawnego i Nadzoru Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego przez portal „Nasz Grodków” w sprawie nieprawidłowego trybu zwołania przez Przewodniczącego Dariusza Gajewskiego sesji nadzwyczajnej w dniu 19.12.2024 roku proszę o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Na jakiej podstawie prawnej zwołał pan sesję bez zachowania co najmniej 3 dniowego terminu, o którym mówi Statut Gminy Grodków w rozdziale 5, paragraf 15.1 punkt 3.
  2. Dlaczego informacji o zwołaniu sesji nadzwyczajnej nie było na urzędowych tablicach ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu.
  3. Czy w związku z tymi nieprawidłowościami, kiedy i czy zamierza pan zrezygnować z funkcji Przewodniczącego Rady.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama