Nowe pomysły zagospodarowania Brzegu

0
Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

O tym, jakie zmiany przewiduje się w okolicach ulic Piastowska, Łokietka czy Jana Pawła II, o nowym pomyśle dotyczącym umiejscowienia przeprawy przez Odrę oraz o innych  zmianach planowanych  w Planie Zagospodarowania Przestrzennego  naszego miasta rozmawiamy z z-cą burmistrza Brzegu ARTUREM KOTARĄ

 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

LJ. Na przełomie 2008/2009 powstało tzw. Studium Komunikacji Miejskiej Brzegu. Jakie ono ma przełożenie na zaplanowane w najbliższym czasie zmiany w Planie Zagospodarowania Przestrzennego naszego miasta?

AK. Studium ma za zdanie określić, które drogi są dla miasta ważne, w jaki sposób je traktować i co na nich trzeba zrobić. Przed jego powstaniem zostało zrobione badania natężenia ruchu. Na tej podstawie projektanci wskazali, które drogi są ważne dla miasta i w jakiej kategorii, a co za tym idzie  w jakim standardzie te drogi powinny być robione w przyszłości – jako krajowe, wojewódzkie, powiatowe czy gminne. Ale studium, co warto wiedzieć, nie jest prawem miejscowym i nie podlega uchwaleniu przez Radę Miasta . To jedynie kompleksowa analiza sytuacji urbanistycznej i materiał pomocniczy dla urbanisty, który będzie projektował zmiany w planie zagospodarowania miasta. Wówczas powinien sięgnąć właśnie do Studium. Wcześniej takiej kompleksowej analizy urbanistycznej nie było.

 

LJ. Czy w studium są jakieś istotne różnice w stosunku do tego co zawiera obecnie obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego?

AK. Tak, dla przykładu – w obecnym Planie Zagospodarowania Przestrzennego jest zaprojektowana droga idąca z ulicy Piastowskiej (jadąc od ronda) idąca wprost przez kamienicę przy ul. Jana Pawła II. Zgodnie z planem kamienica powinna być wyburzona. Tak na dzień dzisiejszy stanowi prawo miejscowe, do którego powinno się dostosować.

LJ. Jakie ograniczenia z tego wynikają?

AK. Wszyscy, którzy są na obszarze planowanej drogi tak naprawdę mają ograniczony ruch inwestycyjny, bo nikt im nie udzieli żadnego pozwolenia, ponieważ nie będzie ono zgodne z tym co widnieje w Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Nie ma też możliwości sprzedaży żadnych znajdujących się na terenie planowanej drogi nieruchomości. Jak powstawał obecnie obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, czyli w 2002 roku nie było takiego kompleksowego studium czy badań dlatego urbaniści przewidując drogę opierali się na wskazówkach, które wcześniej były w urzędzie miasta.

 

LJ. Czy w najbliższym czasie w tym rejonie miasta coś się zmieni?

AK. W najbliższym czasie do Planu Zagospodarowania Przestrzennego będziemy chcieli wprowadzić kilka zmian. Dotyczą one między innymi kwartału ulic Jana Pawła II. Nie będzie tego przebicia przed dworcem, Piastowska, Łokietka i Szkolna. W studium komunikacji nie ma już tej drogi i urbanista sporządzający zmiany w planie, projektując ten fragment miasta będzie się posiłkował studium. W efekcie wykreśli tą drogę w inny sposób. Chcemy w tym rejonie uporządkować pewne rzeczy. Dotyczy to na przykład strefy handlu. Nie wiemy jeszcze czy będzie to teren  przeznaczony na usługi czy na przykład na „mieszkaniówkę”, a może i na to i na to. O tym rozstrzygnie dopiero projekt. W chwili obecnej jest czas na składanie wniosków, które zostaną przeanalizowane przez sporządzającego projekt urbanistę. Potem projekt trafi pod obrady Rady Miasta, a po zatwierdzeniu do planu zagospodarowania przestrzennego stanie się prawem miejscowym.

 

LJ. Czy to jedyne zmiany w planie zagospodarowania, które zamierzacie wprowadzić?

AK. Cały czas walczymy o drugą przeprawę na rzece Odrze, ale to wygląda jak uderzanie głową o mur sądząc z informacji z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, które mówią, że na przeprawę nie ma szans . Po dokonaniu analizy i badań stwierdziliśmy, że dobrze byłoby wrócić do bardzo dawnego pomysłu, aby druga przeprawa mostowa nie była w północno – zachodniej części granic miasta, ale w innym miejscu, naszym zdaniem lepszym, bo krótszym i co za tym idzie tańszym. I tak – z obwodnicy wjeżdżalibyśmy do Brzegu ulicą Sikorskiego, skręcamy w ulicę Saperską i tu właśnie robimy przeprawę na rzece. Potem przez gminę Lubsza włączamy się do drogi nr 39. Wówczas droga nr 39 mogłaby się stać drogą powiatową, natomiast „krajówką” stałaby się część ulic Sikorskiego i Saperskiej.

Korzyścią takiego rozwiązania jest to, że droga do przeprawy nie biegłaby przez całe miasto. Byłoby to mniej uciążliwe dla również z tego powodu, że ten fragment, przez który przebiegałaby ta droga ma mniejszą funkcję mieszkaniową. Jak będą robione zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego tego fragmentu miasta,  będziemy się starali wprowadzić te zapisy. Jeżeli Rada Miasta wyrazi zgodę to tak właśnie będzie. Wtedy mamy przeprawę w mieście, ale tylko dla lekkich samochodów.

 

LJ. To jedyna planowana zmiana w planie zagospodarowania przestrzennego?

AK. Druga zmiana, będąca w trakcie opracowywania, to teren wyspy. Obecnie jest tam sporo ograniczeń. Na przykład nie ma tam możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Zmiany w planie zagospodarowania pozwolą na rozszerzenie tej możliwości i na prowadzenie tam każdej działalności gospodarczej. W chwili obecnej wiele znajdujących się na wyspie obiektów znajduje się w prywatnych rękach. Wiele jest zaniedbanych i opuszczonych. Między innymi właśnie z powodu znajdujących się w obecnym planie zagospodarowania ograniczeń.

Mam nadzieję, że po wprowadzeniu zmian znajdą się inwestorzy zainteresowani kupnem tych terenów od prywatnych właścicieli, którzy nie są zainteresowani prowadzeniem tam działalności gospodarczej. Miasto będzie miało podatek, a ludzie zatrudnienie.

Kolejnym miejscem, w którym planuje się zmiany jest ulica Słowackiego, w kierunku dworca PKP. W części, gdzie obecnie przewidziano jedynie budownictwo wysokie, chcemy wprowadzić budownictwo niskie.

Zmiany dotyczą też  ulicy Słonecznej. Znajdują się tam działki zbyte pod zabudowę wielorodzinną. Idąc w kierunku torowiska jest natomiast część terenu (z betonowych płyt), która obecnie w planie jest przewidziana jako izolacja zieleni. Tych działek obecnie nie można sprzedać, a są to przecież tereny uzbrojone. Chcemy aby w planie zagospodarowania przeznaczenie tego terenu rozszerzyć również na działki budowlane. Może tam powstać od 5-6 działek. To są te kwartały, które obecnie najbardziej interesują miasto jeżeli chodzi o zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego. Myślę, że do końca tego roku będą one przygotowane pod obrady Rady Miasta.

 

Rozmawiała Lidia Jaguszewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA