Żeby na kolei było choć trochę po kolei.

1
Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Rozmowa z Damianem Kapinosem, pasjonatem kolei, członkiem Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. 


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość

Sporo czasu zajęło wywalczenie połączeń kolejowych na trasie Nysa-Wrocław, ale w końcu się udało. Mieszkańcom Grodkowa, z którego pochodzisz, daje to dodatkowe możliwości komunikacji. Jak przebiegała ta walka i dlaczego tak trudno było przekonać decyzyjne osoby, że te połączenia są potrzebne.

Wszystko zaczęło się w 2009 roku, gdy zaczęliśmy walczyć o piątą parę połączeń Nysa-Brzeg. Następnie zajęliśmy się wydłużeniem połączenia aż do Wrocławia. Były to działania zarówno działaczy Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie (mnie, Roberta Wyszyńskiego oraz Waldemara Matkowskiego), jak i mieszkańców powiatu nyskiego i brzeskiego. Zbieraliśmy podpisy pod petycjami, braliśmy udział w różnych konsultacjach społecznych, pisaliśmy wnioski, jeździliśmy na sesje Sejmiku Województwa Opolskiego, prowadziliśmy kampanie medialne. Niestety, w naszym kraju wciąż społecznikom nie jest łatwo. Każda akcja wiąże się z dużymi kosztami finansowymi i pochłania mnóstwo czasu. Napisanie i złożenie wniosku wraz z dokumentacją potrwa jeden dzień, a załatwienie pozytywnie sprawy trwa latami. W naszym przypadku urzędnicy wciąż nie doceniają potencjału linii Nysa-Brzeg, nie jest on wykorzystywany, a pozwalamy na rozwój prywatnych przewoźników. W ten sposób na kolei uciekają pieniądze i klienci. My zwracamy uwagę na ten problem, wskazujemy ważne kierunki rozwoju naszego regionu w przedmiocie transportu publicznego. Powoli podejście władz się zmienia, co pokazuje nasz wspólny sukces – uruchomienie nowego pociągu relacji Nysa-Wrocław Główny.

Czy te nowe połączenie do Wrocławia cieszy się dużą popularnością. Z pierwszego przejazdu skorzystało około 70 osób. Jak wygląda to teraz?

Z informacji, jakie otrzymujemy od podróżnych i własnych obserwacji wynika, że ta frekwencja się utrzymuje, a nawet mamy do czynienia z tendencją wzrostową. W pełni pociąg będzie wykorzystywany dopiero wtedy, gdy będzie kursował codziennie, bez niepotrzebnych zmian terminów i częstych przerw w kursowaniu. Ludzie potrzebują czasu, aby się przekonać i przyzwyczaić do nowego połączenia. Będziemy teraz walczyć, aby ostatnia para pociągów była także wydłużona do Wrocławia. Mieszkańcom wciąż zależy na powrocie z Wrocławia do Nysy w około godziny 20-21. Te uwagi pojawiały się bardzo często w różnych badaniach.

Jesteś członkiem Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. Co to za organizacja i czym się zajmują jej członkowie?

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie powstał przy okazji zagrożenia likwidacji połączeń kolejowych na linii Nysa-Brzeg. W jego skład, oprócz mnie, wchodzą trzy osoby: Anna Ostrowska, Waldemar Matkowski i Robert Wyszyński. Nasza organizacja od kilku lat zajmuje się przede wszystkim obroną istniejących połączeń i linii kolejowych. Walczymy o reaktywację pociągów, dbamy o interesy podróżnych, często interweniując w ich sprawie do spółek kolejowych.  To właśnie na wniosek podróżnych udało się uruchomić WiFi i postawić automat biletowy na dworcu PKP w Brzegu, wprowadzić rozkład jazdy dla stacji Brzeg do wydawnictwa książeczkowego, postawić tablice informacyjne na stacji Grodków Śląski, poprawić informację pasażerską dostosowując ją do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Tego typu przykładów jest bardzo dużo. Wciąż pojawiają się kolejne problemy, którymi staramy się na bieżąco zajmować.

Reaktywacja połączeń Nysa-Wrocław to nie jedyny sukces OKOKnO. Opowiedz co jeszcze udało się wam osiągnąć.

Przede wszystkim udało się reaktywować połączenia na linii Nysa-Brzeg i dodać, po pięciu latach, piątą parę pociągów, dzięki czemu mieszkańcy mają ułatwiony kontakt z urzędami. Ponadto: poprawa infrastruktury kolejowej, poprawa rozkładów jazdy i utrzymanie skomunikowań pociągów, a także wstrzymanie rozbiórki budynku przyległego do budynku dworcowego w Lipowej.

Obserwując twoje działania nie sposób nie zauważyć, że jesteś pasjonatem i ciekawi cię wszystko co związane z koleją. To bardzo popularne hobby w Wielkiej Brytanii, ale w Polsce chyba nieco mniej. Skąd te zainteresowania i czy takich ludzi jak ty jest w naszym kraju dużo?

Wbrew pozorom takich ludzi jest dużo. W większości są to osoby związane z tą branżą – którzy albo na co dzień podróżują pociągami, albo pracują w tym zawodzie lub w rodzinie mają kolejarza. Pokaźne grupy miłośników kolei można spotkać w naszym regionie przy okazji przejazdów pociągów specjalnych np. parowozu. W ubiegłym roku mieliśmy trzy przejazdy Ty42-24 linią Nysa-Brzeg. W moim przypadku zdecydował ten pierwszy czynnik. Sam podróżuje codziennie i widząc na każdym kroku pewne niedociągnięcia, które mnie drażniły, postanowiłem zrobić coś, co  pozwoli zmienić zastaną rzeczywistość. Sprawić żeby na kolei było choć trochę po kolei. Zazębia się z tym też fakt, że pracuję w mediach i interesuje się rozwojem transportu kolejowego. Jeśli chodzi o moją pasję, to sam kolekcjonuję gadżety kolejowe. Mam prawie trzysta biletów o różnej szacie graficznej, dwa mundury, pocztówki i pokaźną kolekcję zdjęć.

Jakie są najbliższe plany – twoje i całego OKOKnO? Możemy się spodziewać kolejnych inicjatyw mających na celu usprawnienie komunikacji kolejowej? A może tym razem zajmiecie się innymi aspektami związanymi z funkcjonowaniem kolei?

Z pewnością będziemy w dalszym ciągu działać. W najbliższym czasie zajmiemy się kontrolą bieżących rzeczy, aby nowe rozkłady nie utrudniły funkcjonowania podróżnym. Dalej będziemy walczyć o wydłużenia połączeń do Wrocławia oraz uruchomienie nowych połączeń bezpośrednich łączących Wrocław z Czechami. Będziemy także współpracowali z PLK przy modernizacji linii kolejowej nr 288 Nysa-Brzeg oraz z gminą Grodków przy modernizacji dworca kolejowego w samym mieście.

Dziękuję za rozmowę i powodzenia w dalszych działaniach.

kapinos

Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI