Straty po powodzi

0
falawww(1).jpg
Reklama
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Majowa powódź zalała miedzy innymi ulicę Grobli, Cegielnianą, Błonie, Strzelecką i Oławską. Miasto oszacowało już straty w majątku gminnym na zalanych terenach.

 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość

Zniszczonych zostało ponad 40 mieszkań komunalnych (dane nie dotyczą mieszkań własnościowych), w których do wymiany pójdą podłogi, drzwi i być może skuwać trzeba będzie tynki.
– Licząc średnio po 70 tysięcy złotych na remont jednego mieszkania to jest około 2 milionów 800 tysięcy złotych – mówi Artur Kotara, wiceburmistrz Brzegu. – Ta kwota może się różnić, bo nie każde mieszkanie jest takie samo. W każdym trzeba wymienić podłogi, zrobić izolację przeciwwilgociową, izolację cieplną, położyć warstwę wyrównawczą i dopiero wykończyć płytkami, albo innym materiałem. Trzeba powymieniać drzwi, częściowo tynki, pomalować i doprowadzić mieszkanie do możliwości wprowadzenia się lokatorów – wylicza Kotara.
Materiały, które zostaną użyte do remontu w mieszkaniach komunalnych, wybierze miasto. Można się spodziewać, że nie będą to materiały z najwyższej półki (czyt. najdroższe), ale takie, które pozwolą ograniczyć koszty. Lokatorzy będą mogli jednak wykonać remont we własnym zakresie za pieniądze uzyskane z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i sami dobrać sobie materiały.
– Z tymi, którzy wyrażą taką chęć, będziemy zawierać umowy – mówi Artur Kotara. – Będą oni wówczas mogli wybrać materiały o wyższym standardzie i uważam, że to będzie dla nich bardziej korzystne.
Z MOPS-u, w zależności od poniesionych strat, będzie można uzyskać dotację w wysokości do 20 tysięcy, lub do 100 tysięcy złotych. Wnioski przyjmowane będą już od poniedziałku 14 czerwca.
Do MOPS-u zgłaszać się mogą też ci, którzy wykupili mieszkania od miasta i posiadają do nich prawo własnościowe. Z uzyskanych dotacji trzeba będzie się rozliczyć na podstawie faktur. Wysokość strat poniesionych w powodzi, a tym samym kwotę, o jaką można będzie się ubiegać, określać będą rzeczoznawcy. Do niektórych mieszkań już dotarły komisje złożone z pracowników Zarządu Nieruchomości Miejskich i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Dodatkowych przeglądów dokonywali też pracownicy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Jeżeli kwota dotacji będzie wynosić powyżej 20 tysięcy złotych, rozmiar strat ocenić będą musieli jeszcze rzeczoznawcy wyznaczeni przez wojewodę opolskiego.
Miasto oszacowało też straty w infrastrukturze drogowej. Na remont dróg i chodników potrzebne będzie 1 750 tysięcy złotych.
– Złożyliśmy stosowną informację wojewodzie – mówi wiceburmistrz Brzegu. – Natomiast do dziś nie dostaliśmy odpowiedzi ani od wojewody, ani od rządu, czy otrzymamy jakąś pomoc.
Jeżeli nie uda się uzyskać dotacji zewnętrznych, koszty remontu dróg i chodników miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.

Rafał Ochociński
 

Reklama
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego