Samorząd. O co chodzi?

0
Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Trójszczeblowy system samorządu terytorialnego w Polsce w obecnej formie i strukturze funkcjonuje już ponad 10 lat.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Podział na gminy, powiaty oraz województwa miał w swoim założeniu na tyle skutecznie i rzeczowo podzielić zadania publiczne, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby wspólnot samorządowych. Celem ustawodawcy było także stworzenie systemu, który pozwoliłby jak najbardziej optymalnie zarządzać wspólnym dobrem publicznym. Bardzo istotnym elementem w samorządzie terytorialnym jest ustanowienie najkorzystniejszego i przejrzystego systemu gospodarowania finansami publicznymi.
Kształtowanie się obecnego systemu demokracji przez ostatnie lata „wolnej Polski”, kiedy to członkowie wspólnot samorządowych mogli podejmować się sprawowania funkcji publicznych, a także współdecydować o wybranych przedstawicielach do władzy zarówno krajowej, jak i regionalnej oraz lokalnej, miało na celu umożliwienie wszystkim pełnoprawnym obywatelom Rzeczypospolitej aktywny udział w kreowaniu odpowiadającej im rzeczywistości demokratycznej. Jednym z istotnych elementów demokracji jest nieograniczony dostęp wszystkich obywateli do wiedzy. Jednakże nieograniczony dostęp nie gwarantuje tego, że każdy przeciętny obywatel Rzeczypospolitej posiada dokładną i rzeczową wiedzę w każdym zakresie, w tym również w zakresie kompetencji, odpowiedzialności i możliwości systemu samorządu terytorialnego w Polsce
Dość częstym zjawiskiem, obserwowanym na każdym szczeblu administracji samorządowej jest brak jednolitego, przejrzystego, a przede wszystkim efektywnego systemu komunikacji na linii samorząd – mieszkańcy. Komunikacja taka, jeśli chodzi o samorząd gminny, zwykle odbywa się wielotorowo, poczynając od radnych o różnych poglądach politycznych, a kończąc na przekazach wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Z reguły te komunikaty nie mają wspólnego wydźwięku ani spójnego charakteru, a wręcz kreują różną rzeczywistość, przedstawiając fakty w sposób wygodny wyłącznie dla nadawcy. Zatem przekaz, jaki otrzymują mieszkańcy wspólnoty samorządowej jest nieczytelny, a czasami wręcz zniechęcający do głębszego zainteresowania się samym systemem samorządu terytorialnego z ich strony. Skojarzenia, jakie temu towarzyszą, mają negatywne oblicze. Powoduje to często zdecydowany brak zrozumienia dla istoty systemu samorządowego, postrzeganie działań samorządu wyłącznie przez pryzmat polityki lokalnej oraz niechęć do funkcjonujących w tym systemie urzędników.
Rada Miejska Brzegu, jak praktycznie każda inna rada gminy, składa się z radnych mających różnorodne poglądy polityczne. Trudno jest jednak  jednoznacznie przełożyć krajowe struktury, poglądy oraz relacje polityczne bezpośrednio na struktury lokalne. Zależności i oddziaływania polityczne na szczeblu krajowych nie mają odzwierciedlenia w brzeskim samorządzie terytorialnym – Radzie Miejskiej. Odmienność relacji politycznych lokalnych od relacji politycznych krajowych jest diametralna, co potwierdza ogólnie panujący pogląd, że na szczeblu lokalnym liczy się człowiek, a nie jego przynależność partyjna. Chociażby na przykładzie brzeskiej struktury obecnie rządzącej partii politycznej – Platformy Obywatelskiej, można zauważyć brak jakichkolwiek sukcesów tej partii w Brzegu i okolicach, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę efekt ostatnich wyborów samorządowych (2006 r.) – zaledwie jeden radny należący do tej partii. Natomiast trzech radnych, podpierając się utworzonym przez siebie Stowarzyszeniem Młody Brzeg, startowało z listy PO, nie będąc członkami tej partii. Należy zaznaczyć, że na listach wyborczych brzeskiej struktury PO brak było tzw. liderów, za to sporo osób bez żadnego doświadczenia, bez żadnych osiągnięć na gruncie politycznym czy też samorządowym, a przede wszystkim – osób nieznanym mieszkańcom Brzegu. Natomiast, porównując procentowe wyniki Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz Prawa i Sprawiedliwości na szczeblu krajowym do wyników tych ugrupowań na szczeblu lokalnym, należy stwierdzić, że są one zdecydowanie wyższe w brzeskim samorządzie gminnym niż na poziomie krajowym (Rada Miejska Brzegu: SLD – cztery mandaty, PiS – sześć mandatów). Pozostałą liczbę mandatów otrzymały lokalne stowarzyszenia: Samorządowe Porozumienie Prawicy (4 mandaty) oraz Towarzystwo Rozwoju Ziemi Brzeskiej (3 mandaty).
Dość częstym zjawiskiem w naszej Radzie Miejskiej jest brak zrozumienia przez radnych – jako jednostki, że ich zadaniem jest przede wszystkim praca Rady jako całości w celu ustalania organizacji i kierunków działania gminy.
Niezależnie od tego, radzie przysługują kompetencje kontrolne wobec działalności wójta (burmistrza, prezydenta), jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy.
Temat ten jednak wymaga większego rozwinięcia, na co pozwolę sobie w następnych częściach.

 

Częśc I
 

Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA