List protestacyjny w prawie likwidacji połączeń PKP

0
Reklama
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Pan Radosław Preis przesłał do naszej redakcji list protestacyjny w sprawie likwidacji części połączeń PKP na trasach: Wrocław – Opole oraz Nysa – Brzeg. Jak informuje w swoim przekazie, władze województwa opolskiego przystąpiły do planu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Treść listu publikujemy poniżej na prośbę autora.


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Radosław Preis                         Brzeg, 17.06.2015 r.
(adres do wiadomości redakcji)

 

Pan Tomasz Kostuś
Członek Zarządu
Województwa Opolskiego

Otwarty list protestacyjny

 

Z ogromnym zaskoczeniem i niedowierzaniem mieszkańcy powiatu brzeskiego, dojeżdżający do pracy i szkół w Opolu, Brzegu czy Nysie, przyjęli informację o tym, że władze województwa opolskiego przystąpiły do planu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Wiąże się on z cięciem od początku 2016 r. około 1/4 połączeń kolejowych w województwie opolskim, także na trasach Wrocław-Opole oraz Brzeg-Nysa, stanowiących podstawę komunikacji mieszkańców naszego powiatu. Jest to ogromny cios w rozwój turystyki i gospodarki naszego regionu.

Regionalne połączenia kolejowe z Opolem, Wrocławiem oraz Grodkowem (a dalej z Nysą) stanowią znakomitą alternatywę dla zatłoczonych i często niebezpiecznych dróg. Skutecznie konkurują także kosztami oraz czasem przejazdu z transportem samochodowym, przyczyniając się tym samym do rozwoju gospodarczego regionu. Najważniejszą kwestią, dla mieszkańców powiatu o stosunkowo wysokim bezrobociu, pozostaje jednak możliwość dogodnego dojazdu do miejsca pracy i nauki oraz powrotu. Minęły już czasy kiedy godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w zakładach, czy też nauki w szkołach, powodowały poranne i popołudniowe szczyty przewozowe. Dzisiejszy rynek często wymaga elastycznych godzin pracy, także na zmiany. Dotychczasowy system połączeń kolejowych, w niektórych latach funkcjonujący lepiej lub gorzej, wpisywał się w realia rynku Umożliwiał tysiącom pasażerów (także uboższym uczniom, studentom czy pracującym na umowach za minimalną krajową lub śmieciowych), szybki, akceptowalny finansowo, a także elastyczny dostęp do rynków pracy w większych miejscowościach takich jak Opole, Wrocław, Brzeg czy Nysa.

Proponowane zmiany, które nie były konsultowane z samorządami, instytucjami czy społeczeństwem, burzą ten model. Drastyczne cięcie ilości połączeń spowoduje bowiem pogłębienie istniejących oraz powstanie nowych problemów, tj. osłabienie rozwoju gospodarczego oraz społecznego powiatu brzeskiego, utrudnienia w dostępie do szkół, urzędów czy instytucji , a przede wszystkim zagrożenie znacznym zwiększeniem bezrobocia.

Niestety, obecne władze województwa zdają się nie widzieć powyższych problemów lub próbują je bagatelizować. Doskonałym przykładem jest tu Pańska wypowiedź dla Gazety Wyborczej, dotycząca szczegółów cięć połączeń na trasie Opole – Wrocław, Opole – Kędzierzyn-Koźle oraz Opole – Kluczbork: „W tych dwóch pierwszych przypadkach pasażerowie mają do dyspozycji także sporo połączeń ze strony PKP Intercity, zaś w przypadku dojazdu do Kluczborka opolanie mają do dyspozycji szeroką ofertę przewoźników autobusowych – mówi Kostuś”. Droższe połączenia spółki PKP Intercity, mogą być bowiem alternatywą tylko dla mieszkańców miast takich jak Brzeg czy Kędzierzyn-Koźle dojeżdżających do Wrocławia czy Opola (ale już nie stacji Opole Zachód). Inni pasażerowie z mniejszych miejscowości takich jak Lewin Brzeski, gdzie nie zatrzymują się pociągi
PKP Intercity, nie dysponują alternatywnymi połączeniami kolejowymi lub autobusowymi.

Regionalny transport kolejowy nie może być traktowany jako czysto komercyjne przedsięwzięcie. Kolej pełniła i pełni nie tylko ważną rolę gospodarczą ale także społeczną np. integrującą lokalną wspólnotę, wyrównującą dysproporcje w rozwoju mniejszych miejscowości, ułatwiającą przemieszczanie się osobom niepełnosprawnym.

Zwracam się więc z prośbą do wszystkich samorządów, przedsiębiorców, mediów a także zwykłych mieszkańców, myślących o dalszym rozwoju naszego regionu, o poparcie i przyłączenie się do protestu.

Z poważaniem mieszkaniec Brzegu
Radosław Preis

Reklama
Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG - GRZEGORZ CHRZANOWSKI
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego