Wyczuwać potrzeby środowiska

0
Ferenz_cmyk__25_.jpg
Reklama

Rozmowa z Panią prof. zw. dr hab. Krystyną Ferenz prorektor ds. ogólnych Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu. Pani rektor, co sprawia, że pomimo niżu demograficznego i kłopotów z rekrutacją w wielu uczelniach studenci chcą studiować w WSHE ?
Klucza do sukcesu upatruję w codziennej organicznej pracy dla tych, których powodzenie jest naszą radością. W chwili obecnej  w szkole panuje atmosfera z jednej strony odpowiedzialnej pracy, z drugiej zaś prawie rodzinna, w której potrzeby człowieka, zarówno studenta jak i pracownika, są szczególnymi wartościami, sprzyja temu wielkość naszej uczelni, która nie jest molochem, gdzie student czuje się wyobcowany.
Oferta WSHE poszerza się z roku na rok. Właśnie rozpoczęła się rekrutacja na kolejny rok akademicki 2011/2012. Czy uczelnia reaguje dostatecznie na potrzeby rynku pracy ?
Sformułowana przez Uczelnię oferta dydaktyczna zauważa nie tylko kanony pedagogiki, lecz także potrzeby regionu, rynku pracy, oczekiwania mieszkańców i włodarzy tego terenu. Wsłuchujemy się uważnie w to co mówią mieszkańcy tego regionu, co sugerują nam władze samorządowe i rządowe tego terenu i reagujemy na to, tworząc programy coraz bardziej osadzone w życiu tych okolic. Oczywiście olbrzymi wpływ na decyzje potencjalnych słuchaczy WSHE mają także decyzje ekonomiczne, bliskość miejsca zamieszkania, koszty samego studiowania. Nasi przyszli studenci obok znanych już kilku bloków fakultatywnych na kierunku pedagogika: pedagogika resocjalizacyjna, zarządzanie i ekonomika oświaty, pedagogika kultury i mediów, poradnictwo edukacyjne i zawodowe, profilaktyka psychopedagogiczna z elementami terapii, edukacja obywatelska i europejska, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, profilaktyka niedostosowania społecznego i opieka socjalna, od nowego roku akademickiego będzie można studiować także na specjalnościach: asystent rodziny oraz pedagogika wczesnoszkolna i pedagogika małego dziecka (żłobkowa).
Asystent rodziny uzyskał ostatnio nawet ustawowe wsparcie w Sejmie. Jakie możliwości będzie miał absolwent WSHE, który uzyska licencjat na tej specjalności?
Coraz częściej z mediów dowiadujemy się o niewydolnych społecznie rodzinach. Często nie są to rodziny z patologicznych środowisk. Niewydolność tych rodzin wynika z różnych przyczyn: ubóstwo, choroba w rodzinie, podeszły wiek, brak czasu i inny „cywilizacyjnych” powodów. Często w takiej rodzinie wystarczy ktoś kto zwróci na to uwagę, podpowie. To profilaktyczne działanie jest z pewnością skuteczniejsze i tańsze. Niestety brakuje nam takich ludzi, którzy potrafiliby w porę ostrzec, pomóc i udzielić wsparcia. Nie mam tu jednak na myśli powołanych do tego osób i służb. Rola asystenta rodzinnego ma być inna, bardziej dyskretna. To ma być osoba, która pomaga zagrożonej rodzinie wcześniej zanim pojawią się rzeczywiste problemy. Ostatnio
Jakie umiejętności zdobędzie student w czasie nauki, aby mógł je wykorzystywać jako asystent rodziny ?
Absolwent 3-letnich studiów o specjalności asystent rodziny będzie przygotowany wielostronnie do pracy z rodziną w warunkach różnych utrudnień. Podstawą kwalifikacji specjalistycznych będzie pogłębiona wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii rodziny oraz poradnictwa wychowawczo – rodzinnego. W czasie studiów uzyska on niezbędną wiedzę o mechanizmach niedostosowania społecznego i patologii, wiedzę z zakresu psychologii klinicznej oraz pedagogiki specjalnej i terapeutycznej. Pomoże to w zrozumieniu problemów rodziny i właściwym doborze form pomocy.
Kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności i dyspozycji osobowościowych czynią go właściwym pracownikiem na stanowiskach: opiekun rodziny niewydolnej wychowawczo, asystent rodzin zastępczych, asystent w pogotowiu opiekuńczo-rodzinnym, pracownik służb socjalnych związanych z rodziną oraz kurator sądowy. Wydaje się, iż ta propozycja powinna być bardzo interesująca dla naszych przyszłych studentów.
Wspominała Pani rektor także o specjalności pedagogika wczesnoszkolna. Czy mogłaby Pani ją przybliżyć naszym czytelnikom ?
Absolwent specjalności – pedagogika wczesnoszkolna zdobędzie kompetencje w podstawowym zakresie dydaktycznym, wychowawczo-społecznym i terapii pedagogicznej, tj. będzie umiał projektować i organizować zajęcia dla dzieci, z uwzględnieniem tych o specyficznych problemach w uczeniu się i zachowaniu, będzie umiał dostrzegać zmiany rozwojowe i stosownie modyfikować metody pracy. Absolwent tej specjalności będzie przygotowany do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym w placówkach opiekuńczo – wychowawczych typu: świetlice szkolne, osiedlowe i inne przy instytucjach opiekuńczo-leczniczych ; do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznych oraz wszędzie tam, gdzie szczególnie ważna jest indywidualna praca z dzieckiem. Ta specjalność jest szczególnie ważna i interesująca w kontekście wprowadzonego przed dwoma laty obowiązku szkolnego sześciolatków.
A specjalność pedagogika małego dziecka, jak ją Państwo określacie tzw. żłobkowa ?
Nie ukrywamy, iż jest to nasza reakcja na najnowszą ustawę sejmową dotyczącą ułatwień w tworzeniu placówek typu żłobkowego. Absolwent tej specjalności zdobędzie w naszej brzeskiej uczelni kompetencje opiekuńczo-wychowawcze do pracy z dzieckiem w okresie po niemowlęcym do 3-4 roku życia. Absolwent będzie przygotowany do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych  różnego typu np.: żłobki, punkty żłobkowe, opieka w placówkach medycznych, indywidualna opieka nad dzieckiem o szczególnych potrzebach w kierowaniu rozwojem. W tym przypadku także odpowiedzieliśmy na wynikające z tzw. ustawy żłobkowej zainteresowanie nowym zawodem opiekuna dziecka w wieku poniemowlęcym.
Czy po otrzymaniu tytułu licencjata w WSHE możliwe jest kontynuowanie nauki na studiach magisterskich ? Czy szkoła ma podpisane stosowne porozumienia z innym uczelniami ?
Jak najbardziej. Do chwili obecnej WSHE nawiązała oficjalną współpracę z Uniwersytetem Opolskim, Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego,  Wyższą Szkołą Zarządzania i Administracji w Opolu, Mazowiecką Wyższą Szkołą Humanistyczno – Pedagogiczną w Łowiczu. W przypadku tej ostatniej uczelni istnieje możliwość kontynuacji studiów magisterskich nawet w Brzegu. Obok kilku innych racji przemawiających za nawiązywaniem takiej współpracy bardzo ważna jest i ta, która stwarza szanse kontynuowania naszym studentom ich kształcenia na poziomie magisterskim. Nie poprzestaniemy w poszukiwaniu partnerskich instytucji naukowo-dydaktycznych, z którymi będzie nam po drodze w realizacji planów naszych studentów i pracowników.
Rozpoczęła się właśnie rekrutacja do Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej ? Jakie są podstawowe zasady zapisu na studia ?
Rekrutacja będzie trwała od 10 maja do 30 września 2011 roku, na wszystkich kierunkach i specjalnościach. Ze szczegółami można się zapoznać na naszej stronie internetowej. Zachęcam młodych ludzi do studiowania na naszej brzeskiej uczelni. Szkoła wyższa jest przede wszystkim dla tych, którzy w niej widzą szansę swojego rozwoju. Studenci na WSHE w Brzegu mogą zdobywać wiedzę w godnych i spokojnych warunkach, korzystać z najwyższej klasy kadry naukowej, która gwarantuje im zdobywanie wiedzy i doświadczeń przydatnych im w dalszej karierze zawodowej i życiowej.
Dziękujemy za rozmowę i życzymy udanej rekrutacji.

Reklama