Market jednak powstanie

0
azur.JPG
Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

Decyzje podjęte przez Wydział Budownictwa Starostwa Powiatowego w Brzegu były prawidłowe. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił zaskarżoną przez Wojewodę decyzję w całości i odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Brzeskiego w sprawie pozwolenia budowlanego dla powstającego przy ulicy Ofiar Katynia marketu

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

W kwietniu bieżącego roku Wojewoda Opolski unieważnił pozwolenie budowlane wydane we wrześniu ubiegłego roku przez Starostwo Powiatowe dla powstającego w Brzegu przy ulicy Ofiar Katynia marketu. Przypomnijmy, że w październiku 2011 radny miejski Jacek Juchniewicz wystosował pismo do Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości Urzędu Wojewódzkiego w Opolu, gdzie zarzucał inwestorowi, między innymi niezgodność projektu budowlanego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Chodziło głównie o zapis, który zobowiązuje inwestora do pozostawienia połowy zabudowywanej działki jako biologiczne czynnej, czyli pokrytej zielenią. Podobnie, jak w przypadku wielu marketów w Polsce, inwestor, aby podporządkować się tym wymogom, zastosował ażurowe płyty, wykładając nimi praktycznie całą powierzchnię wokół powstającego budynku. Oczka, które wypełniają takie płyty są wypełniane ziemią, w której zasiana jest trawa. Dzięki temu część powierzchni ułożonej z takich płyt inwestor może traktować jako czynną biologicznie. Po unieważniającej decyzji przez Wojewodę, Starosta zapowiedział zmiany w Wydziale Budownictwa swojego urzędu. Inwestor, czyli Frapo-lnvest Sp. z o.o. w Koninie, złożył odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ten, po przeprowadzeniu postępowania, nie stwierdził, aby rozwiązania projektowe przewidziane w kontrolowanym projekcie budowlanym, rażąco naruszały ustalenia z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W kwestii dotyczącej największej kontrowersji, czyli terenu biologicznie czynnego, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego zarzucił organowi wojewódzkiemu zastosowanie nieaktualnego przepisu wynikającego z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Według Głównego Inspektora, Nadzór Wojewody swoje rozważania dotyczące powierzchni biologicznie czynnej oparł w znacznej mierze błędnie poprzez odniesienie się do pojęcia "gruntu rodzimego" Wojewoda nie wziął pod uwagę rozporządzenia, wprowadzonego przez Ministra Infrastruktury dnia 12 marca 2009 roku, które określało już wyraźnie pojęcie terenu biologicznie czynnego. Wydając swoją decyzję o unieważnieniu wydania pozwolenia na budowę, Wojewoda powinien kierować się właśnie tym rozporządzeniem. Według Głównego Inspektora, brak jest podstaw do nie zaliczenia powierzchni utwardzonej betonową kostką ażurową do powierzchni biologicznie czynnej. Nawierzchnia ta, zgodnie z definicją wynikającą z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, ma zapewniać naturalną wegetację, a nie jak wskazał organ wojewódzki ma być „…gruntem rodzimym, który należy rozumieć jako grunt naturalny, niepokryty materiałami wytworzonymi przez człowieka…". Z dokumentu wynika również, że organy administracji architektoniczno-budowlanej (w tym wypadku Starostwo Powiatowe w Brzegu) nie mają prawa ani też obowiązku dokonywania weryfikacji wyliczenia powierzchni biologicznie czynnej podanej przez projektanta. W aktualnym stanie prawnym brak bowiem przepisów prawnych, które obligowałyby organy administracji do podejmowania czynności sprawdzających w tym zakresie. Główny Inspektor w swoim piśmie podkreślił, że decyzja Starostwa nie została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości, bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem przepisów obowiązujących w dniu jej wydania, w tym zwłaszcza przepisów ustawy Prawo budowlane oraz aktów wykonawczych. Stąd też uchylił w całości decyzję Wojewody Opolskiego i odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Brzeskiego. Decyzja jest ostateczna. Urząd Wojewódzki może ją zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Jak dowiedzieliśmy się od rzecznika Jacka Szopińskiego, Wojewoda Opolski nie zamierza skorzystać z tego prawa, gdyż uznaje decyzję organu wyższego.

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA