Mieszkańcy powiatu brzeskiego sprawy z ZUS wolą załatwiać osobiście

1

Brzeski inspektorat ZUS obsłużył w trzecim kwartale ponad 9,5 tys. klientów. Tradycyjne formy kontaktu z administracją publiczną, w tym z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, nadal cieszą się największym uznaniem mieszkańców Brzegu i powiatu brzeskiego, jednak większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi możemy załatwić nie wychodząc z domu.


– Tradycja ma się równie dobrze jeśli chodzi o wpływ dokumentów w formie papierowej. Od lipca do września zarejestrowano w brzeskiej placówce ponad 4 tys. sztuk korespondencji przychodzącej –informuje Joanna Natali, kierownik inspektoratu ZUS w Brzegu.

Przedstawione statystyki mogą zastanawiać, zwłaszcza, że niemal wszyscy mamy do czynienia ze stacjonarnymi czy przenośnymi urządzeniami elektronicznymi oraz dostępem do internetu. To daje możliwość bezpłatnego korzystania z Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Jest to wspólna nazwa dla zestawu nowoczesnych usług udostępnianych klientom.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS dla wszystkich klientów

PUE ZUS umożliwia załatwienie spraw i uzyskanie informacji na swój temat za pośrednictwem internetu w wygodny, sprawny oraz bezpieczny sposób. Założenie konta trwa kilka minut. Można to zrobić osobiście w placówce ZUS, ale także poprzez internet. Korzystamy wtedy z dodatkowej formy weryfikacji naszej tożsamości – podpisu kwalifikowanego, bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP lub konta bankowości elektronicznej w wybranych bankach (podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP potrzebujemy także do wysyłania dokumentów do ZUS). Kilka chwil wystarczy, aby cieszyć się pierwszym w Polsce kompleksowym e-urzędem. Co zyskujemy dzięki Platformie? Jako pracownicy podlegający obowiązkowym ubezpieczeniom zweryfikujemy,
czy pracodawca odprowadza za nas składki. Przekonamy się, czy nasi bliscy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego. Będziemy mieli wgląd do zwolnień lekarskich i na bieżąco będziemy się orientować, co dzieje się na naszym koncie emerytalnym. Możemy także wysyłać przez Internet wnioski i dokumenty.

Jako płatnicy składek mamy możliwość prowadzenia rozliczeń przez bezpłatną, internetową aplikację ePłatnik. Posiądziemy bieżący dostęp do informacji o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń. Dzięki Platformie uzyskamy tak często wymagane zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.


– Statystyki wskazują, że z nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez Zakład najczęściej korzystają przedsiębiorcy. W trzecim kwartale, w Brzegu prawie 93 proc. płatników zatrudniających do 5 ubezpieczonych złożyło deklaracje zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie przez Internet – podkreśla Joanna Natali.

Forma kontaktu a duch pokolenia

Nadal znaczna część klientów dystansuje się od korzystania z ułatwień, które niesie e-administracja. Przyczyn takiego podejścia można szukać w obawach o popełnienie błędu przy obsłudze konkretnych aplikacji czy programów. Pewnie u części osób wynika to wprost z niechęci do obcowania z takim zdobyczami techniki jak komputer. Górą, póki co, są przyzwyczajenie i większe zaufanie do spotkania twarzą w twarz. Taki kontakt cenią sobie szczególnie osoby starsze, świadczeniobiorcy. Niebagatelną rolę odgrywa zaufanie, jakim darzą urzędników, a to wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najskuteczniejszej i komfortowej formy kontaktu.

– Sposób myślenia młodszych jest odmienny. Liczy się oszczędność, w tym czasu. Dodatkowo większe obycie z komputerem sprawia, że są świadomi bezpieczeństwa i korzyści jakie daje internet.
E-administracja jest priorytetowym kierunkiem dla funkcjonowania urzędów w Polsce. Analogiczną drogą kroczą inne gałęzie usług – zakupy on-line i bankowość internetowa. Są tak powszechne,
że przestajemy je postrzegać jako nowe i niesprawdzone
– podsumowuje Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS w Opolu.

Zmiany w tym aspekcie życia są nieuniknione. Należy zatem już teraz zacząć korzystać z możliwości, które są w zasięgu ręki – także w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.