Wały przeciwpowodziowe w Brzegu. Znamy szczegóły inwestycji

0
Reklama

Pomimo sporów o technologię wykonania budowli hydrotechnicznej, inwestor i wykonawca doszli do porozumienia. Sporą część murów oporowych i nasypu ziemnego Skanska S.A. wykonała w ubiegłym roku, a termin zakończenia prac został wydłużony dzięki podpisanemu aneksowi do umowy. Po przerwie zimowej pracownicy międzynarodowej firmy wrócili na plac budowy, żeby skończyć w wyznaczonym terminie wały przeciwpowodziowe w Brzegu.


– Aneks do umowy podpisaliśmy pod koniec 2016 roku. Nowy termin realizacji tej inwestycji został wyznaczony na czerwiec. Jak tylko poprawiły się warunki atmosferyczne, to wykonawca rozpoczął przygotowania, aby dokończyć mury oporowe, wały przeciwpowodziowe, przepusty i całą infrastrukturę związaną z tym zadaniem – mówi nam Tadeusz Jarmuziewicz, dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
murek z mobilnym systemem przeciwpowodziowym
murek z mobilnym systemem przeciwpowodziowym

Inwestycja, na którą mieszkańcy Brzegu czekali od wielu lat, będzie kosztowała blisko 9 milionów złotych. Znaczna większość tych środków pochodzi z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

żelbetowa ściana szczelna
żelbetowa ściana szczelna

Całość budowli hydrotechnicznej ma ponad 2 kilometry, ale wały przeciwpowodziowe to nie tylko ziemne nasypy. Na odcinku około 400 metrów, od mostu wzdłuż parku, powstanie niski murek z mobilnym systemem przeciwpowodziowym. – Ten murek będzie obłożony kamieniem naturalnym z obu stron. Wzdłuż parku powstanie alejka o charakterze spacerowym. Dalej, na odcinku około 500 metrów, zostanie wybudowana żelbetowa ściana szczelna, wzdłuż której również powstanie ścieżka – wyjaśnia dyrektor WZMiUW w Opolu.

 

Na wysokości dawnej pętli autobusowej przy ul. Oławskiej (skrzyżowanie ul. Oławskiej z ul. Prochową) betonowa konstrukcja zostanie połączona z nasypem ziemnym. Typowy wał przeciwpowodziowy liczy ponad kilometr długości. Kilkadziesiąt metrów za skrzyżowaniem ulic Oławskiej z Filozofów (w kierunku Brzeziny) wał ziemny jest przecięty drogą powiatową. – W sytuacji zagrożenia powodziowego, czyli ostrzeżenia hydrologicznego o możliwym wystąpieniu wody z koryta rzeki, ten „przepust drogowy” zostanie zagrodzony mobilną zaporą – tłumaczy Tadeusz Jarmuziewicz.

nasyp ziemny
nasyp ziemny

Należy zwrócić uwagę, że na koronie wału nie zostanie utworzony ciąg spacerowy, tak jak wcześniej zakładano. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z drogi technicznej, która powstanie wzdłuż nasypu. Przypomnijmy, że mury oporowe i wał przeciwpowodziowy biegnące wzdłuż ul. Oławskiej są dopiero pierwszym etapem zabezpieczenia Brzegu przed wielką wodą. Na budowlę hydrotechniczną czeka Wyspa Odrzańska, a na przebudowę istniejących wałów (poszerzenie polderów zalewowych) – tereny na wysokości Brzeziny.

Reklama