Władze powiatu brzeskiego zabiegają o tę inwestycję od wielu lat. Jak podkreśla starosta brzeski Maciej Stefański – „Poprzedni rząd nie zauważał naszych potrzeb, ale dzięki panu Adrianowi Czubakowi, dziś możemy mówić o kolejnym kroku w stronę realizacji tego zadania”. Wojewoda opolski rzeczywiście zadeklarował pełne wparcie i nakreślił kierunek działań.
– Pierwszy krok, jaki zrobiliśmy, to złożenie odpowiednich wniosków do GDDKiA w Warszawie oraz Ministerstwa Infrastruktury. W ślad za tymi pismami udaliśmy się z panem starostą do ministerstwa, gdzie spotkaliśmy się z dyrektorem merytorycznego departamentu, który odpowiada za inwestycje. Dla tak poważnych inwestycji bardzo ważna jest kwestia środowiskowa – mówił na ostatniej konferencji prasowej Adrian Czubak.
Wojewoda podkreślił, że aby uzyskać decyzję środowiskową należy przeprowadzić szereg badań, które potrwają rok, ale gwarantem ubiegania się o zewnętrzne środki finansowe jest właśnie pozytywna decyzja środowiskowa.
– Mówię to oficjalnie i biorę to na siebie, że w tym roku podejmiemy działania organizacyjne i formalno-prawne, aby w 2018 roku rozpocząć prace planistyczne. Pozwoli to na stworzenie raportu, który będzie podstawowym załącznikiem do wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Zapewniam, że tego tematu nie odpuścimy i będziemy sukcesywnie działać – deklaruje Adrian Czubak.
Zaznaczmy, że Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi na drodze krajowej 39 (Brzeg-Namysłów) badania natężenia ruchu. To będzie dodatkowy czynnik, który może wpłynąć na ostateczną decyzję o utworzeniu północnej obwodnicy Brzegu wraz z drugą przeprawą mostową. Warto również zaznaczyć, że inwestycja ma charakter ponadregionalny.
– To będzie inwestycja dla dwóch województw. Mamy także poparcie wojewody dolnośląskiego, bo inwestycja jest także ważna dla drugiego regionu. Natężenie ruchu drogowego w Oławie jest podobne do naszego, dlatego druga przeprawa mostowa rozwiązuje problemy dwóch miast i okolicznych miejscowości – tłumaczy Maciej Stefański, starosta powiatu brzeskiego.
Wstępne plany przewidują, że infrastruktura mogłaby powstać na wysokości Brzeziny. Prace zostałyby zakończone w latach 2022-2025.