Najnowszy felieton radnego Wojciecha Komarzyńskiego z serii „Prosto z Sejmiku Wojewódzkiego”. Radny pisze między innymi o powodzi oraz kolejnych swoich ustaleniach i działaniach w sprawie wątpliwych, w jego ocenie, wydatków Urzędu Marszałkowskiego.
Zgodnie z obietnicą złożoną w poprzednim felietonie dziś odniosę się do sprawy powodzi, ale także poinformuję o swoich kolejnych ustaleniach i działaniach w Samorządzie Województwa Opolskiego. Przede wszystkim należy dziś postawić pytanie, czy państwo i podległe mu instytucje zdały egzamin, czy zdali go tylko (i to wzorowo) ludzie dobrej woli, wolontariusze, wojsko, samorządowcy, strażacy ochotnicy, wopr-owcy i inne służby? Zacznijmy jednak od oczywistego faktu, że szkody spowodowane przez powódź mogły być znacznie mniejsze, gdyby do ostatnich chwil premier rządu, mający do dyspozycji wszelkie służby i wyraźne ostrzeżenia nie tylko własnych, ale także europejskich instytucji nie przekonywał do ostatniej chwili, że “prognozy nie są przesadnie alarmujące” usypiając czujność nie tylko ludzi, ale także samorządowców, którzy mieli często skrajnie mało czasu na ewakuację, czy ochronę swojego mienia.
Wiele wskazuje na to, że skutki powodzi byłyby także mniejsze, gdyby znacznie wcześniej zaczęto spuszczać wodę z przepełnionych zbiorników w czasie, kiedy koryta rzek były wręcz wyschnięte, nie doprowadzając do kumulacji zrzutów wody, kiedy już było znacznie za późno. Do wielkiej tragedii niestety jednak doszło. Ludzie dobrej woli, wolontariusze, wojsko, samorządowcy, strażacy ochotnicy, wopr-owcy i inne służby stanęli znacznie wyżej, niż na wysokości zadania . Co na to państwo? Jedną z pierwszych zapowiedzi powodziowej pomocy były uwaga! Oprocentowane pożyczki na usuwanie jej skutków ogłoszone przez Minister Henning – Kloskę, która pojawiła się na tę okoliczność w Opolu i w towarzystwie Pani Zielińskiej oraz Aleksandry Drescher ogłosiły tę formę pomocy. Następnie ogłoszono nabór wniosków z alokacją 5 mln. zł., która wyczerpała się w mgnieniu oka. Swoją “hojność” zaprezentował także Marszałek Województwa Opolskiego proponując samorządom uwaga! 10 mln. zł. Dokładnie tak. Samorząd dysponujący blisko miliardowym budżetem, który potrafił rocznie wydać kilka milionów złotych na promocję Marszałka Buły zaproponował samorządom kwotę, która nie pozwoli odbudować choćby jednego mostu. Jeśli zaś chodzi o aktywność rządu, znalazła ona swój wyraz głównie w aktywności powołanego do tych zadań Ministra Kierwińskiego, który na swoje biuro, jak ustaliła Pani Poseł Katarzyna Czochara otrzymał 25 mln. zł., tymczasem pomoc na odbudowę otrzymało w kraju zaledwie 16 wnioskodawców! Brak realnej pomocy władza postanowiła nadrabiać, jak zawsze propagandą. Pan Kierwiński rządową limuzyną regularnie przyjeżdża na tereny powodziowe, gdzie czekają już skierowane na niego kamery, w przypadku naszego województwa także te finansowane przez Marszałka Województwa Opolskiego, następnie podkładają przejmujący dźwięk, pokazują ściskające za serce sceny, ale czy o to chodzi? Nie propagandy, lecz szybkiej i realnej pomocy potrzebują dziś ludzie i apeluję do władz, aby to w końcu zrozumieli, czasu jest coraz mniej.
W zakresie działalności w Samorządzie Województwa Opolskiego podczas ostatniej Sesji złożyłem kolejne interpelacje w sprawie nepotyzmu w Samorządzie Województwa Opolskiego, w sprawie podejrzenia tworzenia sztucznych stanowisk w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego, w sprawie wsparcia finansowego przez nasze województwo kosztem KGW, OSP, LZS wulgarnej imprezy Pana Rafała Trzaskowskigo, w sprawie stosowania niedozwolonych klauzul w umowach o dotacje Urzędu Marszałkowskiego dla stowarzyszeń w celu osiągnięcia wizerunkowej korzyści osobistej polityków Platformy Obywatelskiej, w sprawie kosztów delegacji służbowych w latach 2018 – 2024 członków Zarządu Województwa Opolskiego oraz Prezydium Sejmiku, w sprawie raportu na temat realizacji programu Czyste Powietrze i 1.471 miejsca, jakie zajmuje w nim Opole, w sprawie potwierdzenia złamania prawa przy zmianie składu zarządu WFOŚiGW w Opolu, w sprawie kolejnych ujawnionych przypadków finansowania promocji Marszałka Buły ze środków publicznych, w sprawie wsparcia dla poszkodowanych w powodzi osób, firm oraz samorządów, w sprawie informacji o braku środków na usuwanie skutków powodzi, w sprawie informacji o “sposobie rozstrzygnięcia” naboru wniosków na usuwanie skutków powodzi w Województwie Opolskim. Pełne treści interpelacji znajdziecie Państwo w internetowej wersji felietonu pod adresem www.brzeg24.pl. Ostatni czas to także kolejne działania kontrolne, jakie w ramach pełnienia mandatu radnego prowadzę od dłuższego czasu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego. Oprócz wielu ustaleń, jakich dokonałem i o których pisałem w poprzednich felietonach okazuje się także, że w latach 2018 – 2024 Zarząd Województwa rządzony przez koalicję PO-PSL-Mniejszość Niemiecką na kwotę 5.941.476,77 zł. udzielił zamówień z tzw. „wolnej ręki”. Samochód elektryczny, usługi budowlane, ochrony, druku, a także usługi sprzątania, a przy tych ostatnich okazuje się, że dwa zamówienia na sprzątanie, na łączną kwotę 364.389,54 zł. udzielono w 2021 roku z wolnej ręki spółce, która z kapitałem 5 tys. zł. powstała w roku 2020, a której siedziba, jak ustaliłem znajduje się bez jakiegokolwiek oznaczenia w prywatnym mieszkaniu. Zwróciłem się i oczekuję wyjaśnień, jaka była podstawa i okoliczności udzielenia tych zamówień. Czy to co robię ma sens? Uważam, że tak. Naprawdę wiele osób przyznaje mi, że urząd stał się na skutek moich działań bardziej powściągliwy w swej dotychczasowej rozrzutności.
Wojciech Komarzyński
Radny Sejmiku
Województwa Opolskiego
——————————————————————————————-
INTERPELACJE ZŁOŻONE PRZEZ RADNEGO WOJCIECHA KOMARZYŃSKIEGO
w sprawie nepotyzmu w Samorządzie Województwa Opolskiego
Przedstawienie stanu faktycznego Jak wynika z informacji zamieszczonych na Biuletynie Informacji Publicznej Opolskiego Regionalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. prezesem tej instytucji jest Pan Jakub Wierdak. Instytucja ta podlega w całości pod Samorząd Województwa Opolskiego, w którym Wiceprzewodniczącym Sejmiku Województwa Opolskiego jest tymczasem Pan Bogusław Wierdak, radny rządzącej w tym samorządzie Platformy Obywatelskiej. O tym, że w administracji publicznej, mając odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie oraz żadnych koneksji rodzinnych nie można pracować będąc radnym opozycji Sejmik Województwa Opolskiego dał bezrefleksyjny wyraz w uchwale z dnia 18 czerwca br. Proszę jednak o precyzyjne informacje, czy w przypadku powołania syna Pana Wierdaka na stanowiska Prezesa ORFK odbył się transparentny konkurs, które zapowiadała Koalicja 13 grudnia? Czy kryterium wyboru Pana Wierdaka był fakt jego pokrewieństwa z Wiceprzewodniczącym Sejmiku Województwa Opolskiego?
w sprawie podejrzenia tworzenia sztucznych stanowisk w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego
Przedstawienie stanu faktycznego Jak wynika z informacji medialnych w Urzędzie Marszałkowskim zaczęło funkcjonować stanowisko pełnomocnika ds. rolnictwa. Jest to o tyle zaskakujące, że w strukturach urzędu funkcjonuje departament rolnictwa, mający przecież swojego dyrektora, zastępcę oraz całą kadrę urzędników. Co więcej na stanowisku tym został zatrudniony były poseł Platformy Obywatelskiej Ryszard Wilczyński, który z poparciem Premiera Donalda Tuska nieskutecznie ubiegał się o mandat posła w 2023 roku. Proszę zatem o informacje w jakim celu stworzono to stanowisko? Jaki jest zakres obowiązków pana pełnomocnika, który nie mógł być realizowany przez kierownictwo istniejącego w strukturach urzędu departamentu? Czy w przypadku Pana Wilczyńskiego odbył się transparentny konkurs, które zapowiadała Koalicja 13 grudnia? Czy kryterium wyboru Pana Wilczyńskiego na to stanowisko był jego związek z Platformą Obywatelską, fakt bycia byłym posłem, a obecnie politykiem tej partii?
w sprawie wsparcia finansowego wulgarnej imprezy Pana Rafała Trzaskowskigo
Przedstawienie stanu faktycznego Jak wynika z informacji medialnych Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego wsparł kwotą 45 tys. tzw. Campus Polska – partyjną imprezę Pana Rafała Trzaskowskiego, której przy aprobacie ministrów rządu Donalda Tuska myślą przewodnią okazały się wyjątkowo wulgarne i obrzydliwe hasła „Je*** PiS” oraz w dalszej części „Je*** was pisowskie śmiecie”. Na czym polegało partnerstwo naszego samorządu z tym patologicznym wydarzeniem? Jakie korzyści odniosło Województwo Opolskie poświęcając na ten cel kosztem naszych mieszkańców, OSP, KGW, czy LSZ tak znaczną kwotę? Czy koszty podawane przez media były kosztami całkowitymi, czy były również delegacje służbowe, jeśli tak to jaki był ich koszt i ilu osób dotyczyły oraz jaka była tam ich służbowa, wynikająca z zakresu obowiązków rola?
w sprawie stosowania niedozwolonych klauzul w umowach o dotacje Urzędu Marszałkowskiego dla stowarzyszeń w celu osiągnięcia wizerunkowej korzyści osobistej
Przedstawienie stanu faktycznego W ostatnim czasie zgłosiły się do mnie organizacje, które twierdzą, że Urząd Marszałkowski w Opolu stosuje niedozwolone klauzule w umowach o dotacje nakazujące tym podmiotom oznaczanie profili na facebooku osób pełniących funkcje polityczne. Stowarzyszenia są oburzone, że otrzymując publiczne środki są zmuszane do promowania polityków Platformy Obywatelskiej, czego czynić nie chcą. Co bardziej bulwersujące część profili, jakie nakazuje się stowarzyszeniom oznaczać w każdej publikacji to profile niezwiązane z funkcjami wykonywanymi w Urzędzie Marszałkowskim, ale wyraźnie oznaczone jako profile polityków, czy radnych Koalicji Obywatelskiej w zupełnie innych samorządach. Czy członkowie zarządu oraz dyrektorzy departamentów zdają sobie sprawę, że te dotacje nie są przyznawane z ich prywatnych środków? Jak wiemy budowanie mediów społecznościowych to konkretna usługa, która na wolnym rynku ma swoją cenę. Wykorzystywanie środków publicznych do promowania prywatnych profili polityków budzi nie tylko wątpliwości natury etycznej, ale także prawnej. Proszę o wyjaśnienia w tym zakresie oraz podstawę prawną takich praktyk.
w sprawie kosztów delegacji służbowych w latach 2018 – 2024 członków Zarządu Województwa Opolskiego oraz Prezydium Sejmiku
Przedstawienie stanu faktycznego W ostatnim czasie powziąłem informację o mających posiadać gigantyczne rozmiary kosztach delegacji służbowych krajowych oraz zagranicznych członków Zarządu Województwa Opolskiego oraz członków Prezydium Sejmiku. Wnoszę zatem o przedstawienie kwot wypłaconych powyższym osobom z tytułu delegacji służbowych z podziałem na konkretne osoby oraz na delegacje krajowe oraz zagraniczne.
w sprawie raportu na temat realizacji programu Czyste Powietrze
Przedstawienie stanu faktycznego W lipcowym raporcie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na temat realizacji programu Czyste Powietrze Opole znalazło się na 1.471 miejscu, a najwyżej sklasyfikowana gmina w naszym województwie – Zawadzkie dopiero na 240. Zwracam się z wnioskiem do Zarządu Województwa, który ma swoich przedstawicieli w instytucji realizującej ten program o wyjaśnienie tej niedopuszczalnej sytuacji, przedstawienie szczegółowych informacji na temat realizacji tego programu w naszym województwie, występujących opóźnień oraz informacji w sprawie przygotowań naszego województwa do sezonu grzewczego w kontekście zagrożenia smogu. Proszę także o deklarację, czy dochodzi do celowego bojkotu tego sztandarowego programu poprzedniego rządu przez polityków opcji rządzącej, którzy oblężyli WFOŚiGW w Opolu?
w sprawie potwierdzenia złamania prawa przy zmianie składu zarządu WFOŚiGW w Opolu
Przedstawienie stanu faktycznego W sierpniu br. zwróciłem się do Zarządu Województwa z interwencją w sprawie potwierdzenia faktu złamania prawa polegającego na odwołaniu Wiceprezesa WFOŚiGW w Opolu z przyczyn politycznych. Na gruncie polskiego prawa każdy obywatel powinien być równo traktowany w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, czy ścieżki awansu m.in. bez względu na przekonania polityczne. Zarządy Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z ustawą o ochronie środowiska powołują i odwołują Zarządy Województw. Z głębokim niepokojem przyjąłem zatem, jako Radny Sejmiku Województwa Opolskiego, który winien stać na straży praworządności informację, ze Wiceprezes WFOŚiGW w Opolu Pan Jerzy Naszkiewicz został odwołany wyłącznie ze względu na swoją przynależność polityczną. Taką informację na antenie Radia Opole w audycji emitowanej dnia 31 lipca 2024 roku przekazała opinii publicznej Prezes tej instytucji Pani Aleksandra Drescher. Po stwierdzeniu, że sama po zmianie rządu zachowała stanowisko ze względów merytorycznych będąc dopytana, czy jej zastępca został w takim razie odwołany, bo nie był merytoryczną osobą Pani Prezes poinformowała, że „był merytoryczną osobą, jak najbardziej, z Panem Jerzym mnie się bardzo dobrze pracowało, natomiast tutaj względy chyba przynależności politycznej zdecydowanie leżały po stronie tego, że niestety został odwołany”. Mając na uwadze potwierdzenie, że odwołanie Pana Wiceprezesa WFOŚiGW w Opolu odbyło się z rażącym naruszeniem prawa w zakresie dyskryminacji obywatela wzywam do wyjaśnienia sprawy i udzielenia szczegółowych wyjaśnień w zakresie tej wypowiedzi oraz okoliczności sprawy w celu podjęcia dalszych kroków.
w sprawie finansowania promocji Marszałka Buły ze środków publicznych
Przedstawienie stanu faktycznego Na terenie Województwa Opolskiego w wielu miejscach wciąż można dostrzec bilboardy dotyczące programu realizowanego przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki pn. “Kształcenie ustawiczne to perspektywa na lepszą pracę i płacę”. Te wielkopowierzchniowe reklamy nie budziłyby żadnych wątpliwości, gdyby nie fakt, że ponad 1/3 ich powierzchni zajmuje wizerunek, imię i nazwisko Pana Marszałka Andrzeja Buły. Choć bilboardy pojawiły się znacznie wcześniej to pozostawały wyeksponowane przez okres dwóch kampanii wyborczych, w których Pan Buła brał udział. To kolejny przykład po koncercie za 1,2 mln. zł., czy spotach w telewizji za ćwierć miliona, w których z publicznych środków finansowano promocję konkretnej osoby. Ten proceder zaczyna zatem posiadać znamiona systemowego wykorzystywania publicznych środków do promocji Pana Buły. Wzywam zatem do przedstawienia całkowitych kosztów tej kampanii billboardowej, ilości oraz dokładnych lokalizacji tablic, co pozwoli mi zweryfikować, czy odpowiedź w tym zakresie jest kompletna i zgodna z posiadanymi już w tym zakresie informacjami, a także kto podjął decyzję o umieszczeniu wizerunku Pana Buły w kampanii realizowanej przez OCRG.
w sprawie wsparcia dla poszkodowanych w powodzi osób, firm oraz samorządów.
Przedstawienie stanu faktycznego Opolszczyzna zmaga się obecnie z klęską powodzi. Skala zniszczeń, jakie spowodował żywioł, zarówno u osób prywatnych, firm, jak i samorządów jest trudna do opisania. Obecnie wsparcie niosą ludzie dobrej woli. Potrzebna jest jednak długotrwała i systemowa pomoc. Zwracam się zatem o przedstawienie informacji na temat programu wsparcia ze strony Samorządu Województwa Opolskiego dla poszkodowanych w powodzi mieszkańców, przedsiębiorców oraz samorządów, a także już poczynionych w tym zakresie działań. Liczę przy tym na hojność i ofiarność naszego samorządu, który w innych przypadkach potrafi transferować olbrzymie kwoty i to na zadania co najmniej wątpliwe. Tu mamy do czynienia z potrzebą najwyższej wagi. Proszę przy tym o wyjaśnienia członków zarządu, którzy zasiadają w Radzie Nadzorczej WFOŚiGW w Opolu, w zakresie zapowiedzi pożyczek, jaka padła w siedzibie tej instytucji na usuwanie skutków powodzi, czyjego autorstwa była ta propozycja, która oburzyła całą opinię publiczną. Ufam, że wszyscy mamy przekonanie, że dziś jest potrzebne wsparcie bezpośrednie takie, jakie byliśmy w stanie zorganizować, jako społeczeństwo i państwo w czasie pandemii, czy wojny za naszą granicą, nie zaś obarczanie dziś poszkodowanych pożyczkami.
w sprawie informacji o braku środków na usuwanie skutków powodzi
Dnia 27.09.2024 roku o godzinie 15:21 kierowany przez Panią Prezes Aleksandrę Drescher Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu opublikował komunikat o następującej treści: “Z przykrością informujemy, że jesteśmy zmuszeni wstrzymać nabór wniosków o dotacje w ramach „Specjalnego programu udzielania pomocy finansowej na zapobieganie i usuwanie skutków powodzi dla terenów objętych stanem klęski żywiołowej na obszarze województwa opolskiego” z powodu wyczerpania kwoty przeznaczonej na realizację tego Programu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu. Obecnie zostanie przeprowadzona ocena złożonych wniosków. Po ich weryfikacji i ostatecznym rozliczeniu, w przypadku powstania oszczędności, nabór zostanie uruchomiony ponownie.” Jak można było się spodziewać taka informacja wywołała ogromne oburzenie opinii publicznej oraz mediów i w ciągu kilku godzin uzyskała podobnie, jak wcześniejsza sprawa pożyczek, zasięg ogólnopolski. WFOŚiGW o godzinie 19:29 dokonał zatem edycji powyższego komunikatu, który po zmianach brzmiał już w następujący sposób: “Informujemy, że zakończyliśmy pierwszy nabór wniosków o dotacje w ramach „Specjalnego programu udzielania pomocy finansowej na zapobieganie i usuwanie skutków powodzi dla terenów objętych stanem klęski żywiołowej na obszarze województwa opolskiego. Obecnie zostanie przeprowadzona ocena złożonych wniosków.” Równolegle ukazał się kolejny komunikat o treści: “Na koniec tygodnia mamy również dobre informacje. Już po weekendzie rusza kolejny nabór wniosków w ramach programu Usuwanie skutków powodzi 2024. Szczegółowe informacje będą dostępne na naszej stronie www” zaś w trybie znikającym “przypomnienie” o nieznanym wcześniej fakcie, że “druga pula środków przeznaczona będzie na pomoc doraźną i interwencyjną”. Wobec zaistniałego chaosu informacyjnego, w obliczu ogromej skali pilnych potrzeb wzywam zatem do przedstawienia spójnego komunikatu oraz wiążących informacji w sparwie wysokości oraz terminów możliwości ubiegania się oraz otrzymania wsparcia na usuwanie skutków powodzi w naszym województwie.
w sprawie informacji o “sposobie rozstrzygnięcia” naboru wniosków na usuwanie skutków powodzi w Województwie Opolskim
Dnia 30.09.2024 roku Prezes WFOŚiGW w Opolu Pani Aleksandra Drescher na antenie Radia Opole będąc zapytana o los wniosków, które zostały złożone do WFOŚiGW w ramach naboru na usuwanie skutków powodzi w naszym województwie, a pozostały bez rozpatrzenia ze względu na wstrzymanie tego naboru wobec faktu, że kwota wniosków powodziowych okazała się znacznie większa, niż pula przeznaczonych na ten cel środków udzieliła następującej odpowiedzi: „Powiem szczerze, że zawsze w trakcie weryfikacji okazuje się, że nie wszystkie wnioski zostaną objęte dofinansowaniem, bo będą błędy formalne, będą różnego rodzaju braki, jakieś tam ustawowe, ktoś czegoś nie dopilnował, więc zakładamy, że jakaś część wniosków niestety zostanie odrzucona z powodów formalnych.”
Powyższa deklaracja została przez wielu odbiorców zrozumiana w ten sposób, jakby z góry założono, że przez tu cyt. „braki, jakieś tam ustawowe” i przez to, że „ktoś czegoś nie dopilnował” zamierza odmówić się wnioskującym samorządom oraz organizacjom oczekiwanego w obliczu tragedii powodzi wsparcia. Jest to już kolejny wątek (po sprawie zapowiedzi udzielania oprocentowanych pożyczek na usuwanie skutków powodzi oraz wstrzymania naboru wniosków powodziowych z powodu wyczerpania na ten cel środków), wpisujący się w powstały chaos informacyjny, osiągający ogólnopolskie zasięgi, a powodujący niepotrzebne niepokoje wśród osób zainteresowanych oczekiwanym wsparciem. Nawiązując zatem do pisma z dnia 01.08.2024 roku, a także interpelacji z dnia 24.09.2024 roku oraz 30.09.2024 roku proszę o informację, czy środki dla samorządów dotkniętych tragicznymi skutkami powodzi, które złożyły wnioski o pomoc przekraczające alokację środków zostaną rozpatrzone, czy te które zmieściły się w alokacji będą rzeczywiście odrzucane przez tu cyt. „braki, jakieś tam ustawowe” i przez to, że „ktoś czegoś nie dopilnował”, czy kwota przewidziana przez WFOŚiGW oraz NFOŚiGW będzie wystarczająca, aby zaspokoić wszelkie potrzeby samorządów?