XIV Sesja Rady Miejskiej Brzegu – tekstowa relacja na żywo. Burmistrz szuka pieniędzy i chce podnieść podatek od nieruchomości na maksymalnym poziomie

0
Reklama

Dziś o godz. 9:00, w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji rozpocznie się kolejna sesja Rady Miejskiej Brzegu. W porządku obrad – oprócz stałych punktów – znajduje się m.in. przedstawienie informacji o: transporcie zbiorowym, funkcjonowaniu i potrzebach cmentarzy komunalnych, systemie gospodarowania odpadami, realizacji regulaminu utrzymania czystości i porządku w mieście, a także o realizacji zadań oświatowych. Radni będą także procedować nad kilkoma projektami uchwał, w tym związanych ze zmianami w budżecie gminy na 2019 rok.

Jednym z najważniejszych tematów dzisiejszej sesji będzie projekt uchwały przygotowany przez burmistrza Jerzego Wrębiaka w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Burmistrz Wrębiak chce, aby na terenie gminy Brzeg obowiązywały maksymalne stawki, jakie tylko można przyjąć. Więcej na ten temat można przeczytać >>>TUTAJ<<<

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Na tekstową relację na żywo z obrad zapraszamy od godz. 9:00. Jednocześnie przypominamy, że transmisję z sesji RM można oglądać na kanale YT pod linkiem https://youtu.be/QSuzWtK614o


Najważniejszym wydarzeniem dzisiejszej sesji było uchwalenie przez radnych nowych stawek podatku od nieruchomości. Radni koalicji Wrębiaka – cała jedenastka – karnie oddała głos za maksymalnie dopuszczalnymi prawem stawkami. Inną ważną i ciekawą rzeczą była pozostająca trochę w cieniu głosowania nad podatkami poprawka radnego Grabowieckiego. Radny zgłosił formalny wniosek aby wycofać do komisji uchwałę w sprawie warunków udzielania i wysokości stawek procentowych bonifikat przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców. Mimo, że za uchwałą usilnie lobbował Wrębiak radni większością 9 do 8 głosów przyjęli wniosek radnego Grabowieckiego. To chyba pierwsza porażka w głosowaniach burmistrza Wrębika w tej kadencji. Czyżby coś w koalicji/układzie Wrębiaka zgrzytało????

20.08

Koniec obrad sesja.

20.05

Radna Kulczycka dziękuje sarkastycznie burmistrzowi, że wspiera przedsiębiorców.

20.04

Trwa dyskusja na temat procedur towarzyszących sprawie pana Gazdy. Dyskusję zamyka przewodniczący Wójcik

19.52

Prawnik urzędu podkreśla, że dyskusja na temat problemów pana Gazdy nie ma sensu ponieważ jego sprawa leży w kompetencjach burmistrza a nie Rady Miasta. Radni nie mają tez kompetencji zatrzymania procedury przetargowej.

19.46

Według Wrębiaka pan Gazda blokuje sprzedaż całej nieruchomości a on nie pozwoli na to.

19.43

Burmistrz Wrębiak stwierdza, że sprawa tej nieruchomości leży w jego kompetencjach a on nie jest zainteresowany w sprzedaży oddzielnie tych działek tylko jako jeden duży obiekt.

19.40

Radna Kulczycka stwierdza, że wniosek o prawie pierwokupu nie został przedstawiony radzie choć powinien. Według niej niektórzy mieszkańcy mają ułatwienia w sprawie sprzedaży nieruchomości a inni mają „pod górkę”.

19.28

Burmistrz Witkowski odczytuje wyrok sądu dotyczący tej sprawy. Podkreśla, że nieruchomość, o której mówi pan Gazda jest przeznaczona w drodze przetargu do sprzedaży  wraz z 3 innymi i stanowi pewną całość

19.24

Pan Gazda dalej opisuje swoją korespondencję z burmistrzem i Zarządem Nieruchomości Miejskich. Przewodniczący Socha oddał teraz głos burmistrzowi Witkowskiemu.

19.04

Pan Gazda stwierdza, że przez 20 lat najmował lokal, płacił czynsz a miasto przez ten czas  nic nie zrobiło w tej nieruchomości. Pan Gazda wyjaśnia, że nie mógł inwestować w nie swoją nieruchomość i poza tym straciłby prawo do pierwokupu. Pan Gazda stwierdza też, ze do właściciela należy dbanie o należyty stan nieruchomości.

18.58

Radna Listowska stwierdza, że była dwa razy przy nieruchomości, w której pan Gazda prowadzi działalności. Według niej budynek jest w opłakanym stanie. Pyta też dlaczego pan Gazda nie zgodził się na zamianę na inny obiekt – podobno była taka propozycja wystosowana do pana Gazdy. Dla radnej logicznym jest aby teren który zajmuje nieruchomość pana Gazdy był przeznaczony na parkingi przy sprzedawanej nieopodal nieruchomości na cele mieszkaniowe.

18.41

Pan Gazda opisuje swoją trzyletnią korespondencję z burmistrzem Wrębiakiem

18.33

Moja skarga była rozpatrywana na na wielu komisjach poza komisją skarg i wniosków – co  uważam za bardzo dziwne – stwierdza pan Gazda.

18.28

Skarga pana Gazdy dotyczy prawa pierwokupu nieruchomości przy ulicy Wolności 14 jakie miał pan Gazda oraz wstrzymania obecnej procedury przetargowej sprzedaży tej nieruchomości. Pan Gazda był najemca tego obiektu przez 20 lat i stara się o wykup tej nieruchomości od trzech lat

18.26

Pan Gazda korespondencję z miastem utrzymuje już od trzech lat.

18.23

Problem pana Gazdy związany jest z nieruchomością przy Wolności 14.

Pisaliśmy na ten temat TUTAJ

18.21

Głos zabierze Ryszard Gazda w sprawie skargi na działalność burmistrza. Otrzymał czas na wystąpienie 15 minut.

18.21

Kolejny punkt obrad: Wolne wnioski i informacje.

18.18

Przewodniczący Socha odczytuje uchwałę w sprawie wyboru ławników na kadencję 2020 — 2023

18.13

Wznawiamy obrady. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki wyborów na ławników.

17.50

Koniec głosowania. Przerwa na liczenie głosów.

17.44

Trwa głosowanie. Poszczególni radni są wyczytywani i oddają głosy na kandydatów na ławników.

17.41

Koniec odczytywania regulaminu. Radni otrzymują karty do głosowania.

17.37

Na sali pojawił się mieszkaniec, który pytał radnych dlaczego jest wyrzucany z dziećmi z boiska na stadionie. Zakłócającego obrady mieszkańca wyproszono z sali obrad. Przewodniczący Andruchowicz dalej odczytuje regulamin.

17.33

Wznawiamy obrady. Przewodniczący komisji skrutacyjnej Andruchowicz przedstawia radnym regulamin.

17.09

Komisja przygotowuje kart do głosowania. 10 minut przerwy.

17.07

Radni przegłosowują skład komisji skrutacyjnej. 15 za 1 wstrzymujący się

17.06

Radny Andruchowicz wyraził zgodę. Jest już 3 kandydatów i komisja może się ukonstytuować.

17.05

Radny Chrzanowski wyraził zgodę.

17.00

Teraz wybór członków komisji skrutacyjnej. Konsternacja już trzech radnych nie wyraziło zgody. Tylko radna Głogowska wyraziła zgodę

16.58

Trwa odczytywanie kandydatur na ławników

16.52

Trwa przedstawienie opinii z prac zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników.

16.51

Kolejny punkt obrad: Wybory ławników na kadencję 2020-2023

16.50

Przewodniczący Wójcik stwierdza, że mamy historyczną chwile uchwalenia budżetu obywatelskiego.

16.49

Jacek N. dziękuje wszystkim członkom komisji oraz służbom burmistrza.

16.48

Radni przegłosowują projekt. 18 za

16.42

Radny Surdyka pyta o zabezpieczenia, które nie pozwolą głosować nie mieszkającym w Brzegu. Okazuje się każdy głosujący będzie składał tylko oświadczenie. Jacek N. natomiast wyjaśnia, że urząd miasta zakupi podobny system jaki stosuje urząd marszałkowski. Tam w trzeciej edycji głosowania nad budżetem obywatelskim głosowało ponad 100000 osób.

16.40

Pierwszy budżet będzie prawdopodobnie wynosił 250 000 złotych

16.37

70 % budżetu obywatelskiego będzie przeznaczony na zadania inwestycyjne. Na zadania będzie można głosować też elektronicznie.

16.35

Komisja odbyła 8 zebrań. W trakcie nich opracowano regulamin. Budżet obywatelski będzie promowany poprzez stronę www.budzetobywatelski.brzeg.pl

16.33

Teraz wprowadzona uchwała o budżecie obywatelskim. Uchwałę przedstawia Jacek N. radny, któremu w sierpniu br. prokuratura postawiła zarzuty znęcania się psychicznego i fizycznego nad żoną.

16.31

Radni przegłosowują wniosek formalny. 9 za a 8 przeciw.

16.26

Burmistrz Wrębiak uważa, że jeżeli miasto będzie sprzedawać za bezcen zasób mieszkaniowy to nie będzie środków na remonty mieszkań komunalnych.

16.23

Radny Grabowiecki uważa, że projekt powinien wrócić do komisji. Składa wniosek formalny w tej sprawie.

16.22

Radna Kulczycka pyta z jakiej bonifikaty skorzystali obecni na sali radni i urzędnicy.

16.20

Radny Wikieł uważa, że przegłosowanie tej uchwały sprawia że nierówno traktujemy mieszkańców. Radna Kulczycka pyta czy burmistrz skorzystał z bonifikaty. Radca prawna twierdzi, że to pytanie nie na temat.

16.17

Według Wrębiaka polityka miasta powinna polegać utrzymaniu zasobu mieszkalnego i oferowania mieszkań osobą najuboższym.

16.10

Radny Chrzanowski pyta czy burmistrz Wrębiak wykupił swoje mieszkanie. Burmistrz nie odpowiada i pyta Chrzanowskiego w jakiej gminie mieszka. Radny odpowiada, że w gminie Brzeg. Burmistrz nie odpowiada  za ile  wykupił mieszkanie.

16.06

My chronimy zasób mieszkaniowy poprzez to że ograniczymy sprzedaż – wyjaśnia Wrębiak. Według burmistrza 95 % bonifikata to rozdawanie majątku miasta za darmo.

16.04

Radny Chrzanowski podsumowuje politykę naszego miasta wobec mieszkań socjalnych w ten sposób: czekamy aż ktoś umrze i wtedy odzyskamy mieszkanie i w ten sposób zwiększymy zasób mieszkań socjalnych.

16.00

Następny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie warunków udzielania i wysokości stawek procentowych bonifikat przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców ( druk nr 9),

15.59

Radni przegłosowują uchwałę. 16 za.

15.55

Kolejny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów najmu oraz dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Brzeg oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów ( druk nr 8),

15.53

Zakończono procedurę zgłaszania kandydatów. Komisja będzie liczyć 20 członków. Radni przegłosowują uchwałę. 18 za.

15.39

Odczytywane są zgłoszenia osób do Komisji.

15.34

Okazuje się, że do komisji musi być przyjętych tylu członków ilu się zgłosi. Nie ma podstawy prawnej ani procedury wyboru członków Społecznej Komisji Mieszkaniowej.

 

15.31

Następny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie określenia liczby i powołania członków Społecznej Komisji Mieszkaniowej oraz uchwalenia Regulaminu Społecznej Komisji Mieszkaniowej ( druk nr 7),

15.30

Radni przyjęli uchwałę. 18 za

15.28

Kolejny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu nieruchomości stanowiącej własność Gminy Brzeg oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy ( druk nr 6),

15.27

Radni przyjęli uchwałę. 15 za, 3 wstrzymujący się

15.22

Wznawiamy obrady. Następny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym ( druk nr 5),

14.23

Przerwa w obradach do godz. 15.10

14.17

Koniec dyskusji. Teraz głosowanie. Radni przegłosowali podwyżkę. 11 za, 7 przeciw, 1 nie uczestniczył.

14.14

Radny Surdyka stwierdza, że chce się mu „zamknąć usta” – to reakcja na podpowiedzi prawników, którzy stwierdzają że radny zbyt często zajmiuje głos.

14.11

Radni podniosą podatki mieszkańcom tylko po to aby ułatwiać wydawanie pieniędzy. Radny Surdyka zapowiada, że jeżeli radni przegłosują podwyżkę podatków to on na następnej sesji zaproponuje uchwałę o obniżeniu pensji burmistrza o połowę i diet radnych o połowę.

14.07

Radny Surdyka stwierdza sarkastycznie, że może podnieśmy jeszcze wszystkie inne możliwy opłaty. Radny przypomina burmistrzowi Wrębiakowi przyznawane nagrody swoim zastępcom.

14.06

Jeśli i tak będzie miała pani znaleźć jeszcze 3 miliony to może znajdzie pani te 1,5 miliona – zauważa radny Wikieł przypomina też ostatnia wypowiedź Wrębiaka: „Zrównoważony rozwój, ale nie kosztem mieszkańców”

14.03

Radny Preis pyta skarbnik czy tylko z dochodów bieżących możemy kompensować podwyżkę wynagrodzeń. Albo nie remontujemy drogi, nie dokładamy do sportu, nie utrzymujemy zieleni – pyta pani skarbnik

14.00

Radny Różański stwierdza, że jeśli nie będzie podatków to nie będą realizowane inne inwestycje. Radny Różański stwierdza, że zagłosuje za.

13.58

Skarbnik Miasta stwierdza, że kwoty na podwyżki są wydatkami bieżącymi i należy je pokryć dochodami bieżącymi. – Niech państwo wskażą jakimi środkami pokryć te podwyżki – stwierdza skarbnik

13.57

Radna Listowska stwierdza, że nie widzi na sesji chęci współpracy między radnymi. Istotą sprawy jest to, że na różne wydatki nie ma pieniędzy – stwierdza radna Listowska

13.54

Radna Listowska stwierdza, że jeżeli w przyszłym roku przeznaczymy z budżetu pieniądze na podwyżki to nie będziemy mieć pieniędzy na remonty i inwestycje. – Istotą sprawy są kwoty jakie mamy dochody i jakie mamy wydatki – stwierdza radna Listowska

13.51

Radna Kulczycka stwierdza, że tej uchwale nie towarzyszy „żadne” uzasadnienie. Stwierdza, że na komisjach ustalono rozszerzenie takiego uzasadnienia i nie zostało ono dostarczone radnym. Radna Kulczycka stwierdza, że pieniędzy należy szukać w  oszczędnościach.

13.49

Radny Surdyka stwierdza, że podwyżki należą się nauczycielom a Wrębiak jako burmistrz źle zarządza budżetem miasta.

13.48

W oryginalny sposób pan pomaga szpitalowi. Czy szpital powinien płacić podatki. Pomagacie szpitalowi podnosząc podatki – pyta Surdyka. To pan zarządzał tym szpitalem. Był pan przez 8 lat członkiem zarządu powiatu – zaznacza Surdyka

13.46

Minister ustala górne stawki a pan musi się w nich zmieścić a nie ustalać do poziomu maksymalnego – stwierdza Surdyka

13.45

Szanowny panie Wrębiak – poprawia się radny Surdyka i wytyka burmistrzowi, że nie zna się na finansach i wydatkach jakie ponosi miasto

13.44

Panie Wrębiak to pan wszystkich poucza – stwierdza Surdyka. Wypowiedź przerywa przewodniczący Wójcik aby zwracać się kulturalnie…

13.43

Skarbnik wyjaśnia, że podwyżka podatków to tylko 1,5 miliona złotych resztę będzie miasto uzyskiwać z oszczędności.

13.39

Radny Wikieł stwierdza, że wszystkimi mieszkańcami burmistrz próbuje załatać dziurę budżetową. Radny Wikieł stwierdza, że burmistrz nie szuka oszczędności w budżecie, a wydaje ogromne pieniądze na gazetki w okresie wyborczym. Według radnego za kilka miesięcy zostaną podniesione następne opłaty jak śmieci.

13.38

Burmistrz uważa, że problem został szeroko omówiony na komisjach. Burmistrz nie zgadza się z opinią radnego Surdyki.

  • Jesteśmy miastem ani biednym ani mega bogatym – stwierdza Wrębiak

13.36

Pan przeremontował środki – nie zrobił pan żadnej inwestycji. Pan wydaje pieniądze – stwierdza Surdyka

Pan mówił, że Brzeg jest bogatym miastem. Gdzie to bogate społeczeństwo – pyta Surdyka

13.33

Wszyscy musimy zrobić „ściepę” aby poprawić panu wskaźniki. To niestosowne. – zwraca się do Wrębiaka radny Surdyka.
Radny uważa, że 5 letnia kadencja Wrębiaka pieniądze w budżecie „przepływają między palcami” . Jest tak dużo możliwości oszczędzania i cięcia kosztów, że pana propozycja podwyższania podatków jest niestosowna – stwierdza Surdyka

13.31

Radny Surdyka stwierdza, że uderza go argumentacja burmistrza Wrębiaka. – Żeby łatać dziurę w wydatkach na oświatę podnoszeniem podatków -stwierdza Surdyka.

Twierdzi, że to próba skłócania brzeskiego społeczeństwa.

13.29

Skarbnik Miasta podkreśla, że ta propozycja podatków jest związana z podwyżkami w oświacie. Koszt tych podwyżek będzie wynosił około 7 milionów, a subwencja wzrośnie tylko o około 3 milionów więc nadal według skarbnik będzie brakowało około 4 milionów złotych.

13.27

Propozycja Urzędu Miasta polega na podniesieniu stawek do maksymalnego poziomu ustalonego przez rozporządzenie wydane przez ministerstwo.

13.27

Kolejny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości ( druk nr 4),

13.27

Radni przyjmują uchwałę. 15 za, 4 wstrzymujące się.

13.24

Następny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej ( druk nr 3),

13.24

Radni przyjmują uchwałę. 15 za, 4 wstrzymujące się.

13.22

Kolejny punkt obrad. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Brzeg na 2019 r. oraz zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Brzeg na 2019 rok (druk nr 2),

13.20

Radni jednogłośnie przyjmują uchwałę. 18 za

13.19

Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych (druk nr 1),

13.18

Radni przyjmują informację.

13.17

Radny Wójcik dziękuje dyrektorom szkół, nauczycielom i pracownikom oświaty za pracę w ubiegłym roku.

13.16

Radny Różański zwraca uwagę, że ciągle subwencja jest niższa od kosztów. Miasta dokłada około 6 milionów złotych.

13.14

Burmistrz Witkowski informuje, że miasto będzie uczestniczyło w programie „Aktywny Maluch”.

13.09

Radna Listowska pyta udział w przedsięwzięciach organizowanych przez Aglomerację Wrocławską. W odpowiedzi uczestniczące w obradach sesji dyrektorki szkół informują o poszczególnych imprezach organizowanych przez Aglomerację.

13.09

Koniec referowania informacji.

12.58

Nadal trwa referowanie informacji.

12.49

Informacje referuje kierownik wydziału oświaty Elżbieta Ochmańska-Jurkowska.

12.46

Informacja została przyjęta. Kolejny punkt obrad: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych z uwzględnieniem wyników egzaminów w roku szkolnym 2018/2019. Informacja dostępna TUTAJ

12.44

Radny Różański pyta o oddelegowanego pracownika straży miejskiej do kontroli regulaminu utrzymania czystości.  Otrzymuje odpowiedź, że jedna osoba zajmuje się głównie przestrzeganiem regulaminu i kontroli posesji.

12.36

Radni przyjmują informację. Kolejny punkt obrad: Informacja o realizacji Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeg. Regulamin dostępny TUTAJ

12.29

Radny Szpulak pyta o tzw. program czystego powietrza. Zwraca uwagę na notoryczne wypalanie odpadów działkowych oraz opalanie pieców materiałami nie przeznaczonymi do tego. Otrzymuje odpowiedź, że na terenie działek istnieje zakaz spalania takich odpadów. Konsekwencje takiego spalania może egzekwować tylko policja. Najczęściej kończy się to tylko pouczeniem. Straż miejska kontroluje ogródki działkowe  w zakresie posiadania umów na wywóz odpadów komunalnych.

12.23

Radna Listowska pyta o karanie osób nierzetelnych, które unikają podawania prawdziwej ilości osób w posesjach i tym samym płacą mniejsze stawki za wywóz odpadów. Niestety miasto nie może korzystać z podobnych uprawnień jak przy uchylaniu się od płacenia podatków. Wspólnie ze strażą miejską dokonuje się także kontroli segregacji. Miasto ma prawo naliczyć opłatę do 5 lat wstecz.

12.22

Radna w trakcie w swojej wypowiedzi zwróciła uwagę, że przy każdej jej wypowiedzi burmistrz Witkowski się drwiąco śmieje.

12.19

Radna Kulczycka pyta o koszt darmowej aplikacji dotyczącej terminów odbierania odpadów. Otrzymuje informację, że roczny koszt utrzymania tej aplikacji to 6000 złotych rocznie. Radna uważa, że to nie jest uzasadniony wydatek. Taka informacja powinna się znaleźć na stronie ZHK

12.18

Radni przyjmują informację. Teraz następny punkt obrad Informacja na temat systemu gospodarowania odpadami w mieście. Informacja dostępna TUTAJ

12.15

Burmistrz Wrębiak, że większość poruszonych problemów będzie odzwierciedlona w następnych projektach budżetu. Według burmistrza mamy bardzo zadbane cmentarze.

12.12

Radny Andruchowicz apeluje aby postawić na cmentarzu pojemniki do segregacji. Dyrektor Sidor stwierdza, że na cmentarzu nie istnieje segregacja odpadów.

12.11

Radny Preis postuluje aby na cmentarzu pojawił się wzorem Namysłowa regał na zużyte częściowo znicze tak aby osoby biedniejsze mogły je powtórnie używać.

12.07

Radny Wojcik prosi aby burmistrz odniósł się do kwestii wykupu terenu od Beselu. Radny Wójcik zwraca uwagę na temat segregacji odpadów. Radny Wójcik prosi też aby przeanalizować mogiły osób zasłużonych, akowców i bohaterów wojennych tak żeby nie doszło do ich administracyjnej likwidacji.

12.02

Radny Witkowski pyta czy zdarzają się takie wypadki, kiedy bliscy przyjeżdżają na grób a okazuje się że go już nie ma. Dyrektor informuje, że zna takie dwa przypadki. Zasada jest taka, że jest określona osoba wyznaczona do opieki nad grobem z rodziny. Opłata jest wnoszona na 20 lat. Po tym czasie informuje się pisemnie o kolejnej opłacie. Najczęściej czeka się na taką opłatę nawet do 5 lat.

12.00

Radna Biss uważa, że miasto powinno zakupić tereny przyległe do cmentarza i należące do fabryki Besel. Dyrektor informuje, że gdyby było konkretne zapytanie należałoby propozycję taką wysłać do zagranicznych właścicieli.

11.56

Radny Preis zwraca uwagę, że na terenie cmentarza przy ulicy Ofiar Katynia brakuje pewnego odcinka muru i wykorzystują to niektóre osoby do spożywania tam alkoholu. Dyrektor Sidor potwierdza tę informację i apeluje o dodatkowe środki na remont ogrodzenia.

11.55

Burmistrz Wrębiak wyjaśnia, że wszelkie inwestycje na cmentarzach będą etapowane.

11.51

Sprawozdanie referuje dyrektor Marek Sidor. Informuje, że miejsc na pochówki starczy nam na 4 do 5-ciu lat

11.49

Informacja została przyjęta. Kolejny punkt obrad. Informacja na temat funkcjonowania i potrzeb inwestycyjnych Cmentarzy Komunalnych w Brzegu. Informacja dostępna TUTAJ

11.46

Radna Listowska wolałaby żeby przystanki sprzątał PKS a nie ZHK. Według radnej firma sprzątająca nie daje sobie rady ze swoimi podstawowymi obowiązkami.

11.45

Radny Grabowski pyta czy inne firmy korzystające z przystanków płacą za nie. Otrzymuje informację, że miasto nie ma ustalonego cennika za korzystanie z przystanków.

11.41

Radna Listowska uważa, że można by na istniejących wiatach zamieścić chociaż częściowe ścianki boczne i tylne aby chroniły przed zacinającym deszczem.

11.37

Radny Andruchowicz pyta o utrzymanie czystości przy wiatach i przystankach autobusowych. Zwraca uwagę, że zwłaszcza w poniedziałek przystanki są bardzo zaśmiecone. Otrzymuje odpowiedź, że utrzymanie czystości na przystankach należy do firmy transportowej

11.35

Radny Wikieł pyta czy inne gminy dofinansowują przejazdy autobusów PKS. Otrzymuje odpowiedź, że miasto finansuje tylko przejazdy w mieście inne gminy  finansują przejazdy na swoim terenie.

11.32

Radny Kozłowski pyta się kiedy na ulicy Konopnickiej powstanie wiata przystankowa i pyta ile podmiotów startuje w przetargu na transport. Otrzymuje odpowiedź, że 4 lata temu startowało 6 firm. W sprawie wiaty nie otrzymuje odpowiedzi. Radny Witkowski pyta o możliwość umieszczenia wiat  przy ulicy Małujowickiej przy ogródkach działkowych. Otrzymuje odpowiedź, że to droga powiatowa i nie ma zgody na umieszczenie takiej wiaty

11.30

Radny Grabowski pyta o przystanki. Według niego nie sa funkcjonalne. Nie chronią na przykład przed deszczem. Otrzymuje odpowiedź, że wcześniejsze wiaty miały ściany boczne i tylne, ale ze względu na wandalizm zostały przeprojektowane tak aby nie mogły być niszczone

11.29

Miast będzie chciało aby w przypadku nowej umowy autobusy miały wyższy standard na przykład w postaci klimatyzacji czy dostosowania do osób niepełnosprawnych.

11.27

Radny Różański stwierdza, że dokładając około 300000 złotych mielibyśmy darmową komunikację

11.25

Radna Listowska uważa, że rozkład jazdy jest nieracjonalny. Według niej jest dużo pustych autobusów. Powinny być one mniejsze. Otrzymuje odpowiedź, że miasto przy nowej umowie będzie próbowało zmniejszyć częstotliwość kursów autobusów.

11.22

Radny Prejs stwierdza, że rozkłady jazdy są umieszczane na przystankach w sposób niezbyt trwały. Radny pyta ile autobusów jest dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. NIe otrzymuje odpowiedzi ponieważ na sesji nie ma prezesa PKS Brzeg.

11.20

Radna Listowska pyta czy przy remontach przystanków są wymieniane też rozkłady jazdy. Otzrymuje odpowiedź, że tak i ze na większe rozkłady bardziej czytelne.

11.19

Wznawiamy obrady. Kolejny punkt Informacja dotycząca działania lokalnego transportu zbiorowego. Informacja dostępna TUTAJ

11.02

Sprawozdanie burmistrza zostało przyjęte. Przewodniczący Wójcik ogłasza 5 minut przerwy.

10.56

  • Mieszkańcy oczekują, że po wyborach będziemy współpracować ponad podziałami – stwierdza  w trakcie dyskusji Wrębiak.

10.54

Radny Wójcik stwierdza, że większość inwestycji były możliwe ze względu na współpracę z samorządem wojewódzkim (od red.: radny Wójcik jest pracownikiem tego samorządu)

10.53

Radny Wójcik stwierdza, że informacja o 12 miejscu gminy w rankingu samorządów powinna być szerzej eksponowana w mediach.

10.49

Radny Witkowski pyta o czynności odbiorowe dotyczące zieleni miejskiej. Burmistrz Wrębiak odpowiada, że te prace polegają między innymi na weryfikacji nasadzeń i wycinek.

10.47

Wrębiak informuje, że nowy właściciel terenów po byłej Garbarni zainwestuje w przeciągu 10 lat około 200 do 300 milionów złotych

10.44

Radny Żebrowski pyta o terminowość remontu ulicy Kamiennej. Otrzymuje odpowiedź, że inwestycja musi być zamknięta do końca roku. Burmistrz Wrębiak uważa, że z tego terminu wywiąże się wykonawca.

10.42

Radny Andruchowicz pyta jakie koszty miasto poniosło ze zrealizowaniem filmu reklamowego. Otrzymuje odpowiedź, że 18 000 złotych. – Wydaje mi się, że to doskonała promocja naszego miasta – stwierdza Wrębiak

10.41

Miasto w zeszłym roku przekazało sprzęt o wartości 30 000 złotych.

10.38

Radna Kulczycka pyta oo umorzenie podatku. Otrzymuje odpowiedź, że miasto jest na etapie określania wielkości zobowiązania. Umorzenie takiej kwoty według urzędu nie pomoże szpitalowi. Kwota jest zbyt mała w stosunku do całości zadłużenia. Co ciekawe jako członek zarządu powiatu Wrębiak zwracał się do ówczesnego burmistrza o umorzenie podatku…

10.36

Wrębiak stwierdza, że my (chodzi o samorząd) nie jesteśmy sfinansować problemu szpitala – konkluduje Wrębiak.

10.32

Radny Grabowski pyta czy miasto umorzy podatki szpitalowi. – Nie możemy umorzyć podatków ponieważ mamy decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Kolegium stanęlo po naszej stronie – stwierdza Wrębiak. Informuje, że według niego zainwestował około 3 milionów złotych w postaci wspólnego remontu dróg z powiatem. – My tak właśnie pomagamy, bo starosta może zaoszczędzić w ten sposób środki i przeznaczyć je na szpital – stwierdza Wrębiak.

10.27

Radny Grabowski pyta o kwestie wspierania szpitala. Burmistrz Wrębiak odpowiada, że przede wszystkim zależy mu żeby wybrzmiało, że burmistrz nie jest organem prowadzącym. Stwierdza, że spółki miasta „kredytują” szpital, który ma zaległości w opłatach za wodę i ciepło. – Pieniądze z naszego budżetu nie mogą być przekazywane  bezpośrednio do szpitala – stwierdza Wrębiak. Informuje, że stara się zorganizować spotkanie z Ministrem Zdrowia. Burmistrz Wrębiak stwierdza, ze nie chce oceniać kto jest winny za obecny stan szpitala.

10.19

Radny Socha pyta o ulicę Platanową. Otrzymuje odpowiedź, że remont będzie kompleksowy – nie tylko nawierzchni ale też innych mediów, jak wodociągi czy sieci energetycznej. Radny Socha pyta ile punktów oświetleniowych jest na terenie miasta  własnością TAURONU. Otrzymuje odpowiedź, że około 50 %.

10.17

Radny Socha pyta o podpisany list intencyjny z Wałbrzyską Strefą Ekonomiczna – chodzi o podpisanie umowy. Otrzymuje odpowiedź, że podpisanie umowy może nastąpić po 28 listopada.

10.06

Burmistrz Wrębiak odczytuje sprawozdanie.

10.04

Kolejny punkt obrad: Sprawozdanie Burmistrza z działalności międzysesyjnej. Sprawozdanie dostępne TUTAJ.

10.03

Radni przyjmują wniosek. 13 za, 4 wstrzymujących się.

10.02

Radny Chrzanowski stwierdza, że radny Kozłowski w ramach swoich uprawnień może sam dokonać takiej kontroli.

10.00

Następny punkt obrad: Przyjęcie wniosku radnego Kazimierza Kozłowskiego w sprawie podjęcia działań kontrolnych przez Komisję Rewizyjną. Wniosek dostępny TUTAJ

9.57

Kolejny punkt obrad: Interpelacje i zapytania radnych. Radny Grabowski składa interpelację dotycząca przeanalizowania wniosków dotyczących wjazdów na ulicę Długa oraz inne w centrum miasta.

9.54

Radny Wikieł zwraca uwagę, że w trakcie transmisji nie widać tzw. „ławy burmistrza”. Prawnik Urzędu stwierdza, że nie musi być widoczna…

9.53

Prawnik Urzędu Miasta stwierdza, że nie można udzielić głosu w wolnych wnioskach.

9.50

Pan Gazda krzyczy, że takie stawianie sprawy to manipulacja. Przewodniczący Wójcik nie zgadza się na wprowadzenie tego punktu do porządku obrad. Głosowany będzie tylko wniosek radnego Jacka N. Radni przyjmują porządek obrad. Przewodniczący Wójcik informuje, że udzieli głosu panu Gazdzie w punkcie wolne wnioski.

9.43

Jacek N. zgłasza wniosek do porządku obrad o wprowadzenie uchwały dotyczącej budżetu obywatelskiego. Radna Kulczycka składa wniosek o wprowadzenie pod obrady sprawy pana Gazdy. Przewodniczący Witkowski przewodniczący Komisji Komunalnej stwierdza, że nie ma projektu uchwały. Sprawę pana Gazdy przewodniczący Wójcik proponuje przedstawić w trakcie punktu Wolne wnioski. Radna Kulczycka uważa jednak, że sprawa pana Gazdy powinna wybrzmieć na sesji. Prawnik urzędu stwierdza, ze sprawa jest bezprzedmiotowa.

9.42

Obecnych jest 17 radnych.

9.40

Przewodniczący Wójcik ogłasza otwarcie obrad sesji. Pierwszy punkt obrad: Wnioski do porządku obrad.

9.35

Radny Szpulak pyta czy oprócz koncepcji został przedstawiony kosztorys. Otrzymuje odpowiedź, że na takim etapie prac ciężko o dokładne oszacowanie. Rząd kosztów to około 6 do 8 milionów złotych

9.29

Przewodniczący Sądu omawia zwycięskie prace.

9.26

Sąd Konkursowy przyznał 2 trzecie nagrody oraz jedna druga i jedną pierwszą.

9.23

Roman Rutkowski przedstawia zasady konkursu i omawia pracę Sądu Konkursowego.

9.21

Do konkursu zgłosiły się 44 pracownie, a ostatecznie prace przedłożyły 15.

9.18

Przewodniczący Wójcik informuje, że zanim rozpocznie się sesja zostaną przedstawione projekty koncepcyjne zagospodarowania Rynku w Brzegu wraz z zielenią i elementami małej architektury, które wzięły udział w konkursie. Roman Rutkowski przewodniczący Sądu Konkursowego przedstawia prace, które wzięły udział w konkursie.

9.15

W obradach będzie uczestniczył radny Jacek N. , któremu w sierpniu br. prokuratura postawiła zarzuty znęcania się psychicznego i fizycznego nad żoną.

9.11

Wiceprzewodniczący Socha zbiera podpisy od radnych na liście obecności. Nie wiadomo dlaczego sesja nie jest jeszcze rozpoczęta.

9.07

Coraz więcej radnych na sali. Jest już kworum. Chyba zaraz przewodniczący rozpocznie obrady

9.03

Trwają przygotowania do rozpoczęcia sesji. Będziemy mieć lekkie opóźnienie.

Reklama