Na łamach Panoramy i portalu Brzeg24.pl publikowaliśmy teksty dotyczące Spółdzielni Mieszkaniowej „Zgoda” w Brzegu. Ostatnio informowaliśmy m.in. o decyzji spółdzielni dot. montażu nakładek elektronicznych na wodomierze, co było kosztowne i – jak informowali mieszkańcy – odbyło się bez konsultacji z lokatorami. Krzysztof Grabowiecki wielokrotnie proponował, że należy zwołać walne zebranie członków spółdzielni – zarząd niestety nie jest przekonany do tego pomysłu. Do naszej redakcji trafił list Zygmunta Sałęgi – czytelnika i byłego członka Rady Nadzorczej „Zgody”, który popiera pomysł zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia członków. Zdaniem autora listu – koszty zarządzania i zarządu Spółdzielni są niezwykle wysokie. Ponoszą je wszyscy lokatorzy. Wskazał także, że należałoby je zmniejszać, a tymczasem Rada Nadzorcza podniosła wynagrodzenia prezesów spółdzielni. Poniżej pełna treść listu Zygmunta Sałęgi.
W odróżnieniu od wspólnoty mieszkaniowej spółdzielnie charakteryzują się rozbudowaną administracją, której koszty utrzymania pokrywane są przez mieszkańców spółdzielni.
Przy tworzeniu planu finansowo- gospodarczego dla spółdzielni mieszkaniowej wskazać należy, że w procesie tworzenia tego planu, podstawowa rola przypada zarządowi spółdzielni a podjęcie decyzji, czyli uchwalenie planu, należy do rady nadzorczej.
W spółdzielni mieszkaniowej są dwa rodzaje kosztów: koszty zależne, to rada nadzorcza podejmuje uchwałę o wysokości opłat w spółdzielni; koszty niezależne od spółdzielni jak: CO, woda, odpady komunalne, ustalane są przez firmy które świadczą usługi.
Na podstawie planu finansowo-gospodarczego oraz regulaminu rozliczenia kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalenia wysokości opłat, paragraf 40, koszty zarządzania obejmują pkt 1.1. Są to takie koszty jak: a) płaca pracowników biurowych spółdzielni oraz badania lekarskie, delegacje, ryczałty za paliwo, koszty BHP za wyjątkiem pracowników działu technicznego, pracowników działalności społeczno-wychowawczej, pracownika ds. samorządowych; b) opłaty za funkcjonowanie pomieszczeń administracyjnych, koszty mediów, amortyzacja środków trwałych, artykuły biurowe, sprzęt biurowy, usługi informacyjne i konserwacja sieci informatycznej, ubezpieczenia majątku, podatek od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, opłaty bankowe; d) koszty prenumerat i abonamentów; e) publikacje własne i ogłoszenia w prasie; f) PFRON.
Mieszkańcy spółdzielni w 2021r na zarządzanie wnieśli do kasy spółdzielni kwotę 1696 349, 86 zł na utrzymanie administracji przy ul. Robotniczej 5. Na wynagrodzenie pracowników umysłowych w2021r kwota wyniosła 1621815,27 zł. Koszty zarządzania stanowią 60% kosztów eksploatacji, tj. (0,72zl/m2 – 0,30zł/m2=0,42zł/m2).
W planie gospodarczym w kosztach eksploatacji są umieszczone także koszty ogólne zarządu. Koszty ogólne obejmują pkt. 1,2 poz. 7 i są to: a) koszty Zarządu: płaca, badania lekarskie, ryczałty za paliwo, koszty BHP; b) koszty RN oraz wynagrodzenie pracownika ds. samorządowych; c) koszty organizacyjne i obsługa WZCz i nieruchomości; d) ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej członków Zarządu i RN; e) koszty badania bilansu, lustracji, składek wynikających z członkostwa spółdzielni w organizacjach zrzeszonych w Spółdzielczości. Koszty ogólne – koszty Zarządu stanowią 41,66% kosztów eksploatacji.
Koszt ogólny w spółdzielni wynosi 70681,57 zł jest to kwota w dyspozycji Prezesa Spółdzielni. Należy wspomnieć o wysokości opłat garaży w kompleksie BG8 Westerplatte, porównując koszty zarządzania do kosztów eksploatacji, to koszty zarządzania są 2,5 razy wyższe od kosztów eksploatacji.
Ponieważ występują wysokie koszty zarządzania jak i koszty ogólne napisałem w tej sprawie pisma tj., 23.05.2022r i 11.07.2022r do Prezesa Spółdzielni, na które nie otrzymałem odpowiedzi. Takie podejście Pana Prezesa do mieszkańców spółdzielni jest lekceważące.
W rozmowie z panią Główną Księgową w dniu 15.11.2022r również nie uzyskałem informacji w wyżej sprawie. Zasłaniając się tajnością, poinformowano mnie, że należy złożyć pismo w tej sprawie.
Natomiast panowie Prezesi dbają o swoje wynagrodzenia, dowodem jest że w ciągu 8 miesięcy (27. 01. 2022r- 25. 08. 2022r) RN podjęła uchwały o zmianie wynagrodzenia dla Prezesów, bez dyskusji, jednogłośnie.
Jak z tego wynika, Prezesi nie dbają jak obniżyć koszty zarządzania i Zarządu, ale dbają jak zwiększyć swoje wynagrodzenie? Współpraca RN z Prezesem jak widać jest bardzo dobra, brak dyskusji ze strony członków RN, a uchwały podejmowane są jednogłośnie. Przypominam, że kadencja RN skończyła się w czerwcu 2021 r. i nie może trwać dłużej niż 3 lata. Uważam, że nic nie stało na przeszkodzie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia członków spółdzielni w 2022 r. W Spółdzielni ,,ZGODA” w dalszym ciągu panuje pandemia, a Prezesi boją się, że członkowie spółdzielni mogą ich zarazić. Członkowie RN i Prezesi nie przestrzegają regulaminów Spółdzielni, Statutu Spółdzielni, Prawa Spółdzielczego, Ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych.
Takie działanie Zarządu może być niewłaściwe w zarządzaniu finansami spółdzielni jak i niegospodarności. Przykładem jest także fakt, że Prezes nie zajął stanowiska na temat kosztów ogólnych na kwotę 706813 zł pismo z dnia 23.05.2022r. Natomiast wobec członka spółdzielni jest zasada tajności najwyższym nakazem w Spółdzielni ,,ZGODA”. Tajne są wynagrodzenia, utajnione niektóre podejmowane uchwały RN.
W wypowiedzi udzielonej gazecie w Panoramie z dnia 22.12. 2021r jest bardzo ciekawa Pana [od red.: prezesa spółdzielni] wypowiedź – cytat – „uda mi się poprowadzić SM „ZGODA” tak, aby zadowoleni byli spółdzielcy jak i inne osoby”.
A czy tak jest? Współpraca zerowa! Popieram pana Krzysztofa Grabowieckiego odnośnie złożenia wniosku przez mieszkańców spółdzielni w sprawie zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia. Pomożemy zebrać 10% podpisów członków spółdzielni, aby walne zgromadzenie odbyło się bez zgody Zarządu.
Zygmunt Sałęga
Członek spółdzielni