Kolejny Rajd Rodzinny na Ślężę im. Emilii Nowak

Reklama
Materiał wyborczy KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW PRZYJAZNA GMINA DAMIAN MACHETA

Po raz kolejny tradycyjnie , wspięliśmy się na szczyt Ślęży. Ze względu na wcześniej niesprzyjającą pogodę ,tym razem wyruszyliśmy dopiero 24 maja. Dwoma autokarami – ponad 80 osób, w tym: uczniowie, ich rodzeństwo (starsze i młodsze), rodzice, babcie i dziadkowie, ciocie i wujkowie. Wszyscy w komplecie.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

I choć większość obawiała się prognozowanych na ten dzień burz, mimo pochmurnego nieba – wszyscy dzielnie o umówionej godzinie, zaopatrzeni w kurtki przeciwdeszczowe , stawili się pod szkołą. W końcu to nie pierwszy nasz rajd i niestraszne nam wichury i ulewy – zwłaszcza, że większość uczestników to stali, zaprawieni w bojach uczestnicy rajdów rodzinnych. Po ponad godzinnej jeździe, stanęliśmy u stóp Ślęży. Wędrówkę rozpoczęliśmy od Przełęczy Tąpadła. Żółtym szlakiem mozolnie wspinaliśmy się na górę. Niby łagodną kamienistą ścieżką – ale już po stu metrach było ciężko. Po drodze robiliśmy kilka krótkich postojów, aby wszyscy dołączyli i nikt się nie zgubił. Po blisko godzinnym marszu znaleźliśmy się na szczycie ,gdzie spotkaliśmy pana Marka Nowaka-męża ś.p. Emilii ,który też w miarę możliwości tradycyjnie wspina się na Ślężę.
Tym razem mogliśmy wejść do kościoła stojącego na szczycie ,gdzie prowadzone są prace archeologiczne. Ponadto trwają prace związane z renowacją wieży widokowej kościoła . Ustawiono rusztowania, wieża została uzupełniona nowymi cegłami klinkierowymi. Kościół na Górze Ślęża, swoją historią sięga początków XII w. za panowania Bolesława III. Komes Piotr Włostowic, sprowadził na Ślężę zakon augustianów przekazując im na własność Górę ,oraz fundując na szczycie kościół i klasztor. Decyzją ks. arcybiskupa metropolity wrocławskiego dr. hab. Mariana Gołębiewskiego w 2012 roku, kościół przekazany został pod opiekę duszpasterską parafii w Sulistrowicach. Od tego momentu podjęto starania przywrócenia sakralnego, historycznego jak i turystycznego waloru tego miejsca.
W schronisku turystycznym : kawa, herbata, bigos ,lody i obowiązkowo zapiekanki.Jeszcze tylko zakup pamiątek, grupowe zdjęcie „do albumu”- i schodzimy. Ze względu na śliską nawierzchnię (właśnie zaczęło padać) wybraliśmy dłuższy, ale wygodniejszy czerwony szlak. Schodziliśmy raz szeroką ścieżką, raz wyżłobionym przez strumień wąwozem. Po ponad godzinnym marszu znowu stanęliśmy u stóp Ślęży – tym razem z drugiej strony góry, w Sobótce.
Nie był to jednak koniec naszego rajdu. Tym razem postanowiliśmy „zahaczyć” o arboretum w Wojsławicach.
Wojsławice położone są 50 km na południe od Wrocławia i 2 km, na wschód od historycznej Niemczy, na obszarze chronionego krajobrazu Wzgórz Strzelińsko-Niemczańskich. Arboretum w Wojsławicach, założone w 1811 roku, zajmuje 114 ha powierzchni ( w tym park,sad starych czereśni i kilka hektarów bylin).
Ślęża pożegnała nas deszczykiem, ale za to Wojsławice powitały nas upalnym słońcem. Blisko dwie godziny spacerowaliśmy alejkami tego pięknego ogrodu, podziwiając mnóstwo gatunków i odmian roślin.( Znajduje się tam ponad 8 tysięcy gatunków i odmian ). Odpoczęliśmy, zjedliśmy, kupiliśmy piękne sadzonki i… wróciliśmy do Lewina obejrzeć zniszczenia spowodowane padającym w południe gradem.