Od 14 stycznia do 10 marca br. w szkole podstawowej w Przylesiu odbywały się zajęcia w ramach projektu ” Szkoła międzypokoleniowa”. Zadanie to realizowane było pod patronatem Ministerstw Edukacji i Cyfryzacji oraz Instytutu Badawczego NASK, a jego głównym celem jest nauka seniorów (starszych uczniów) bezpiecznego korzystania z Internetu.
Innowacyjność tego projektu polegała na tym, że obok seniorów na zajęciach obecni byli uczniowie klas 7 i 8 – obok każdego seniora siedział uczeń i to właśnie ten młody człowiek udzielał wskazówek. Aby uczniowie mogli stać się mentorami, uczestniczyli oni w dwóch warsztatach stając ” twarzą w twarz” z trudnościami z jakimi zmagają się seniorzy:
– czytanie tekstu napisanego bardzo drobnym drukiem
– wiązanie kokardy gdy ręce nie do końca współpracują, bo np. są w rękawiczkach
– słuchanie bardzo cichego tekstu.
Realizowanie przez młodych ludzi tych ćwiczeń miało pomóc im zrozumieć problemy z jakimi zmagają się seniorzy, a właśnie z nimi współpracować będą uczniowie na spotkaniach w ramach projektu „Szkoła międzypokoleniowa”. Na warsztatach, które prowadziły panie: Jolanta Kopij – koordynator projektu i Daria Hladka – szkolny psycholog uczniowie mieli okazję wypowiedzieć się na temat „Co cenią u swoich dziadków-starszych sąsiadów?”. Padło wiele ciepłych słów, które pokazały, że młode pokolenie szanuje seniorów.
Po warsztatach dla młodzieży przyszedł czas na zajęcia z seniorami ( trzy dwugodzinne zajęcia) podczas których poruszano tematy: Pierwsze kroki z technologią, Podstawy bezpieczeństwa w Internecie, Rozrywka w Internecie, Internet jako codzienne wsparcie, Phishing i metoda na „wnuczka”, Oszustwa w Internecie. Zajęcia z seniorami rozpoczynały się od prezentacji – tzw. części teoretycznej, następnie były zajęcia praktyczne z uczniami ( praca w parach uczeń – senior) a zwieńczeniem każdych zajęć była tzw. „ karta pracy dla seniora” czyli kilka zadań, które były ćwiczone wcześniej, a teraz „starszy uczeń” miał je rozwiązać samodzielnie – oczywiście radą i pomocą służyli młodzi uczniowie. Miło było widzieć satysfakcję, która malowała się na twarzy każdego. „Nie było tak strasznie” – mówili po pierwszych zajęciach zarówno młodzi jak i starsi uczniowie. Wartością dodaną tego projektu było, to że uczniowie zyskali cenne umiejętności interpersonalne, rozwijając empatię oraz zdolność przekazywania wiedzy w sposób przystępny i zrozumiały. Seniorzy mieli także okazję usiąść w szkolnych ławkach i zobaczyć jakim zapleczem dydaktycznym dysponuje nasza szkoła- tablice interaktywne w każdej klasie. Zobaczyli jak działa drukarka 3D, dywan interaktywny FunFloor. Dzięki takim spotkaniom buduje się więzi między pokoleniami, ucząc się od siebie nawzajem i wzmacniając wspólnotę.
Jolanta Kopij














Rattling instructive and fantastic complex body part of subject material, now that’s user pleasant (:.