Mimo nauczania zdalnego obywającego się głównie na platformie Teams z wykorzystaniem wszystkich najnowszych technologii i aplikacji, uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 8 w Brzegu nieustannie rozwijają się w wielu różnych dziedzinach i osiągają świetne wyniki w licznych konkursach przedmiotowych i artystycznych. Nie bez przyczyny Ósemka nie od dziś nazywana jest w środowisku lokalnym „kuźnią talentów”, „szkołą artystów”, „teatralną kolebką”.
Koniec pierwszego półrocza to dobry czas na posumowanie najważniejszych wydarzeń i osiągnieć uczniów oraz pedagogów naszej szkoły.
Zasiać ziarno
W klasach I-III – mimo niemożności kontynowania takich pięknych imprez szkolnych jak np. Mistrzostwa Dwóch Pokoleń – działo się jak zwykle bardzo wiele. 8 listopada to Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania – w tym dniu odbyła się akcja „Śniadanie Daje Moc”. Uczniowie wraz z rodzicami przygotowywali w domu zdrowe, kreatywne kanapki, które spożywali w szkole. 21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji. Z tej okazji dzieci z klas I-III wykonały własne Ordery uśmiechu. W listopadzie zaś za pośrednictwem komunikatorów internetowych zarówno najmłodsi patrioci, jak i reszta społeczności szkolnej mogła uczestniczyć w akcji „Szkoła do hymnu” i odśpiewała w przeddzień Święta Niepodległości o godz. 11.11 hymn w postawie na baczność. Cała szkoła w minionym tygodniu w ramach Dnia Ochrony Danych Osobowych uczestniczyła w konkursie szkolnym, mającym na celu przypomnienie i podkreślenie ważności ochrony informacji o nas i naszych bliskich.
Z kolei uczniowie klasy 2b pod opieką wychowawcy Anny Pączek biorą udział w projekcie edukacyjnym „Mali detektywi. Jakie tajemnice kryje świat wokół nas?” realizowanym w ramach działania Uniwersytetu Dzieci w Klasie, który jest objęty honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zajęcia projektowe odbywają się w ramach lekcji kreatywności i mają bardzo ciekawą formę. Wprowadzają uczniów w świat zagadek i tajemnic nauki. Maluchy w konwencji detektywistycznej poznają tajniki matematyki, przyrody i informatyki. Dzięki temu rozwijają myślenie analityczne i kreatywne, koncentrację oraz umiejętność współpracy.
Ziarno, które kiełkuje…
Nieformalną kontynuacją tego projektu jest udział Ósemki w prestiżowym, pilotażowym projekcie „Szkoła dla Innowatora” – ośmioro nauczycieli uczestniczy w warsztatach, podczas których pogłębia wiedzę o tym, w jaki sposób nowatorskimi metodami nauczać młodych ludzi kompetencji proinnowacyjnych: współpracy, odwagi, samodzielności myślenia, rozwiązywania problemów, liderstwa, zarządzania sobą. Lekcja odwrócona, metody kreatywnego myślenia, uczenie przez dociekanie, praca z błędem, zadania interdyscyplinarne, praca w grupach i parach – to praktyki, które są swobodnie wykorzystywane także podczas lekcji online. W trakcie nauki zdalnej wykorzystujemy zaawansowanie technologiczne uczniów oraz potencjał TIK: kahoota, mentimeetera oraz inne ciekawe aplikacje. W ramach „Szkoły dla Innowatora” klasa 7c wysłała kreatywne listy do klasy 7c PSP nr 1 w Szprotawie. Dość napisać, że każdy był inny: jeden alfabetem Morse’a, inny w języku japońskim, jeszcze inny był w butelce, kolejny zapisany jako mapa myśli.
Podczas zajęć kreatywnych nauczyciele kształcą między innymi kompetencje miękkie, przygotowując podopiecznych do funkcjonowania w przyszłości poza murami szkoły. To na tych zajęciach uczniowie mają dużą przestrzeń i swobodę w podejmowaniu odważnych i innowacyjnych działań.
Z kolei uczniowie klasy 4b PSP nr 8 w Brzegu dołączyli do projektu eTwinning pt. „Christmas around Europe-Exchange”, który promuje szkolną współpracę w Europie za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczniowie odnoszą bardzo wiele korzyści, uczestnicząc w takich projektach. Przede wszystkim jest on realizowany w języku angielskim, więc wszystkie zadania wymagają użycia języka obcego w praktyce. Celem projektu była wymiana kartek świątecznych między 47 szkołami z 13 krajów Europy. Kolejnym etapem było napisanie listu, w którym dzieci opisują tradycje bożonarodzeniowe w ich kraju. Do listu dołączone zostały kody QR z adresem i zdjęciem szkoły, pozdrowieniami oraz kolędą zaśpiewaną w języku ojczystym. Dzięki temu projektowi uczniowie mogli dowiedzieć się, jak wyglądają święta w różnych krajach Europy i jak wiele nas łączy. Dzieci śledziły działania innych szkół i z dużym zaangażowaniem podchodziły do kolejnych zadań. Oczywiście, największą radością było oglądanie otrzymanych kartek oraz czytanie listów opisujących tradycje bożonarodzeniowe.
Cała szkoła bierze udział także w licznych konkursach szkolnych. Jednym z nich był konkurs na list do św. Mikołaja w języku angielskim, czy niedawno konkurs na znaczek i wiersz związany z obchodami Dnia Ochrony Danych Osobowych i uwrażliwienia młodych ludzi na potrzebę czujności w tym zakresie.
Warto wspomnieć również o naszych tegorocznych ósmoklasistach. W Ósemce konsultacje z uczniami odbywają się regularnie od początku roku szkolnego, wszystkie klasy przez pierwsze półrocze miały zapewnioną dodatkową lekcję z języka polskiego, matematyki oraz języka angielskiego poświęconą przygotowaniu młodych ludzi do tak ważnego dla nich egzaminu. Ponadto w grudniu wszyscy uczniowie klas ósmych wzięli udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty – przez trzy dni młodzież mogła przetestować swoją wiedzę i umiejętności, a także uświadomić sobie, co jeszcze zostało do powtórzenia oraz udoskonalenia. Trzymamy za nich kciuki!
Zbieramy plony
Ogromnym sukcesem Ósemki jest udział aż 35 uczniów w XVII OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE POEZJI PATRIOTYCZNEJ I RELIGIJNEJ „FIDES et PATRIA”. Uczestnicy przesyłali nagrania video, na których recytowali wybrane przez siebie wiersze patriotyczne lub religijne. Niemal wszyscy uczestnicy z naszej szkoły zostali nagrodzeni wyróżnieniami specjalnymi i wyróżnieniami, a na podium stanęło liczne grono z Ósemki: klasy 1-4 – I miejsce Ofelia Stępień –Rutowicz, II miejsce – Inka Chmiela, III miejsce – Milena Wiącek, Alijca Kłyż, klasy 5- 8 II miejsce – Julia Machnik, III miejsce – Emilia Feruś.
W Quzie Finansowym dla Juniorów „Bakcyl” zorganizoanym przez Fundację Warszawskiego Instytutu Bankowości nasz uczeń klasy 5c Filip Cichno otrzymał stuprocentowy wynik. Dominika Porcelanuk zajęła zaś I miejsce w kategorii klas VII-VIII za najszybsze i najlepsze rozwiązanie Quizu z zakresu bankowości. Obecnie czekamy na wyniki szkolnych eliminacji Europejskiego Quizu Finansowego.
Z kolei jeszcze w grudniu, Milena Wiącek – uczennica klasy 4b wygrała konkurs plastyczny pt. „Grudniowe Kartki Pocztowe”, zorganizowany przez Brzeskie Centrum Kultury. To jej praca zostanie wydrukowana w profesjonalnej drukarni jako prawdziwa kartka pocztowa w nakładzie ok. 100 szt. i zostanie rozesłana jako oficjalna kartka pocztowa BCK.
Za nami też gminne etapy Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych. Ósemka była organizatorem dwóch z nich – Polonistycznego i Matematycznego. Na oficjalne wyniki z większości przedmiotów trzeba jeszcze poczekać, ale wiemy już, że nasi uczniowie godnie reprezentowali naszą szkołę i odnieśli kolejne sukcesy.
Za nami z pewnością trudne, inne, wyjątkowe półrocze. Nauka zdalna nie pozwoliła na realizację wszystkich projektów i planów, ale jesteśmy dumni z naszych uczniów i nauczycieli. Każdego dnia staramy się, by prowadzone lekcje były kreatywne, prowadzone nowoczesnymi metodami, z elementami pracy grupowej. Nasi uczniowie prowadzą videoblogi w języku angielskim, tworzą stroje dla postaci literackich, mierzą cały dom na zajęciach matematyki i nie tylko… na pewno łączą naukę z zabawą – mimo że jest ona ograniczona do domowego zacisza. Cieszy nas ich ogromna frekwencja na zajęciach i chęć do pracy. By się o tym przekonać, zapraszamy do odwiedzenia naszej szkolnej strony: www.e-osemka.pl oraz profilu na Facebooku: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8. Nauczyciele na bieżąco dodają zdjęcia i opisy ciekawych lekcji i aktywności. Jeszcze raz gratulujemy naszym laureatom i jesteśmy dumni z sukcesów. Do zobaczenia!
Monika Słupska
Weronika Tworowska