Uczeń podczas edukacji szkolnej ma nie tylko nabyć wiedzę teoretyczną, ale także ( a może przede wszystkim) nabyć umiejętność wyciągania wniosków, przetwarzania informacji, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Szkoła ma pomóc dziecku odnaleźć się w dorosłym życiu. Jak nie wpaść w pętlę zadłużenia?, to scenariusz lekcji opublikowany na Portalu Edukacji Ekonomicznej( portal ten jest realizowany przez Narodowy Bank Polski). Na zajęciach uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Brzegu dowiedzieli się o kampanii edukacyjnej „Zanim podpiszesz” (http://www.zanimpodpiszesz.pl).
Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek tzw. „chwilówek” oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa. Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Realizacji zajęć „Jak nie wpaść w pętlę zadłużenia?” podjęła się w klasach 5a, 7a,7b,8a nauczycielka matematyki – pani Jolanta Kopij. Na lekcji prowadzonej przez platformę TEAMS uczniowie pracując w osobnych pokojach odpowiadali na pytanie: Po co dorośli biorą pożyczki? Jak można zaoszczędzić pieniądze? Okazało się ,że niektórzy młodzi ludzie dysponują sporą wiedzą z tego tematu. Większość z nich twierdziło, że uczestniczą niekiedy ( biernie lub czynnie) w rodzinnych rozmowach na takie tematy. A pomysłów na oszczędzanie pieniędzy mieli sporo:
– oszczędzać, pożyczyć od rodziny, praca dorywcza, założyć konto lokacyjne, szukać ofert bez odsetek ( grupa Emilki)
– aby nie brać kredytu można odkładać pieniądze co jakiś czas ( grupa Natalki)
– Co można zrobić by nie brać pożyczki?
-Znaleźć dobrze płatną pracę. Sprzedaż niepotrzebnych rzeczy. ( grupa Kuby)
– praca ,prace wakacyjne, sprzedawanie niepotrzebnych przedmiotów. ( grupa Michała)
– mieć drugą pracę, wyprowadzać psy, sprzedać np jakieś ciuchy które się nie ubiera ( grupa Leny)
– nie brać długich kąpieli (za wodę się płaci) ( grupa Marty)
Uczniowie poznali też cztery zasady bezpiecznych pożyczek:
- Sprawdź wiarygodność firmy od której pożyczasz pieniądze
- Policz całkowity koszt pożyczki
- Przeczytaj dokładnie umowę
- Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.
„Porozmawiam o tym w domu z rodzicami, dziadkami. Pokażę im stronę www.zanimpodpiszesz.pl”- zapewniali uczniowie na koniec zajęć. Będzie to podsumowanie lekcji o jakim marzy każdy nauczyciel!!
Jolanta Kopij