Muzyczne podsumowanie roku szkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5

0

Muzyka już w starożytności uważana była za dziedzinę sztuki mającą szczególny wpływ na kształtowanie postaw młodych ludzi. W szkołach spełniała dwie funkcje: edukacyjną i wychowawczą. W Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 w Brzegu trudny czas pandemii wbrew pozorom nie zniechęcił uczniów do rozwijania swoich pasji. Wręcz przeciwnie, przekonaliśmy się o szczególnie korzystnym działaniu muzyki – wspomagającym i motywującym do aktywności.


Miniony rok szkolny był czasem nauki zdalnej, który z pewnością dał się wszystkim we znaki i jak sami uczniowie przyznają, w wirtualnej rzeczywistości nie było łatwo podtrzymywać relacje czy przyswajać nowe wiadomości. Obecna niecodzienna sytuacja wyzwoliła jednak w młodych ludziach nowe pokłady kreatywności, które mimo obowiązujących obostrzeń wspólnie przezwyciężyliśmy.

Muzyka, jako jedna z najszlachetniejszych dziedzin sztuki, to przedmiot w naszej szkole, na którym uczniowie przede wszystkim zgłębiają jej podstawowe wiadomości, muzykują wspólnie ale i są szczególnie zachęcani do własnego zaangażowania w dodatkowe, pozalekcyjne zadania. W tym roku możliwości muzycznego działania było bardzo wiele.

Pod koniec I semestru podjęliśmy dwie inicjatywy. Pierwszą z nich było świąteczne kolędowanie na instrumentach, które zostało udostępnione w formie filmu jako życzenia bożonarodzeniowe od uczniów klas 7. W następnej kolejności w naszej szkole zorganizowany został konkurs  pt. „Wystylizuj się na swojego idola muzycznego”. Uczniowie mieli za zadanie wybrać wzór zdjęcia swojego idola muzycznego, ucharakteryzować się w taki sposób, aby jak najlepiej oddać jego podobieństwo i uwiecznić swoją podobiznę na zdjęciu. Obie fotografie wraz z krótkim opisem wyjaśniającym swój wybór przesyłane były do organizatora i zostały ocenione przez jury. Przesłane prace konkursowe przerosły nasze oczekiwania – jedenastu młodych ludzi miało odwagę, podzielić się swoimi zainteresowaniami w niezwykle oryginalny sposób. Opisy dołączone do zdjęć uczniów prezentują naszą młodzież jako ludzi posiadających swoje własne przekonania i autorytety: Lubię wielu współczesnych muzyków jednak mało, który z nich dorównuje KRÓLOWI MUZYKI POP- Michaelowi Jacksonowi. Jest on moim idolem, ponieważ jego muzyka zawsze poprawia mi humor. Lubię również oglądać jego teledyski, w których świetnie tańczy. Podziwiam go za jego perfekcjonizm i wybitny talent wokalny. Jego piosenki poruszają ważne tematy związane z losem ludzi, ekologią i miłością. Jestem przekonany, iż trudno będzie znaleźć drugiego takiego króla popu. (Ziemowit Krzykowski, kl. 6).

W II semestrze kolejną szansę na podzielenie się swoją pasją w ramach dodatkowych aktywności umożliwiła zabawa „Mam talent” zorganizowana dla klas 4-8, którą przeprowadzono w formie zdalnej. Organizatorom, M. Kudrze i M. Jabłońskiej-Bator udało się zachęcić do udziału w tej inicjatywie 9 osób prezentujących swoje umiejętności recytatorskie, wokalne oraz grę na instrumencie i taniec. Wszystkie wspaniałe występy i prace konkursowe można obejrzeć w prezentacjach multimedialnych umieszczonych na stronie internetowej szkoły.

Jak się okazało, czas lekcji on-line wyzwalał kreatywność nie tylko wśród uczniów. Obecna sytuacja również nauczycielom dała szansę na tworzenie ciekawych, niestandardowych zajęć. W taki sposób powstał pomysł przeprowadzenia lekcji interdyscyplinarnej, łączącej muzykę i ekologię. Temat „Woda jako łącznik między muzyką a życiem człowieka” przeprowadzono w formie on-line i jak sami uczniowie przyznali połączenie żywiołu wody z siłą muzyki było bardzo interesujące i oryginalne. Młodzież nie tylko utrwalała podstawowe wiadomości o wodzie, jej właściwościach i sposobach oszczędzania ale również poznawała terapeutyczne właściwości dźwięków wody i mogła zobaczyć instrumenty muzyczne naśladujące odgłosy wody lub wykorzystujące wodę jako siłę napędową do tworzenia dźwięku. Nauka w warunkach domowych dała także możliwość zachęcenia młodzieży do muzykowania na przedmiotach codziennego użytku – w tym przypadku eksperyment polegał na rozpoznawaniu melodii granych na szklankach wypełnionych wodą. Przeprowadzony temat wskazuje na to, że lekcje w nietypowym ujęciu, rozwijające zainteresowania i poszerzające wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki i sztuki cieszą się uznaniem wszystkich uczniów.

Wyjątkową szansą na pokazanie zdolności i kreatywności uczniów klas 7 była również praca domowa polegająca na stworzeniu własnej piosenki rapowanej, której ogólny temat brzmiał „Mój przekaz dla ludzkości”. W ramach przekazu, młodzież miała ograniczyć się do wybranej tematyki dotyczącej różnych zagadnień czy problemów. Wielu uczniów za wyzwanie podjęło tematykę dotyczącą trwającej pandemii, dbania o siebie i trudności z nią związanych ale jak się okazało – podzielili się również problemami nurtującymi ich na co dzień. Pisali o szacunku do samego siebie i drugiego człowieka, ekologii, własnej sytuacji życiowej, marzeniach, pasjach i ogólnych refleksjach życiowych. Zadanie napisania tekstu rapowanego nie tylko ujawniło wielkie talenty muzyczne ale i głębokie, pełne refleksji i wrażliwości sylwetki młodych ludzi. Niezwykłą motywację i zaangażowanie naszych uczniów potwierdziły nagrania piosenek rapowanych przez młodych twórców. Przedstawione teksty i poruszone tematy maja znaczenie uniwersalne i są przeznaczone dla każdego odbiorcy:

Współczesny świat

Widzę świat za oknem nieco inny,
Kiedyś był tak piękny i niewinny.
Żyliśmy bezmyślnie, bez umiaru,
Korzystając z ziemi cudnych darów.

Uwierz w jutro, nie poddawaj się!
Będzie lepiej, chociaż bywa źle.
Siła, moc i wiara –
Ten wygrywa, kto się bardziej stara!

Aż tu nagle – covid nas zatrzymał,
Strach i lęk, smutek – no i zima…
Siedzisz w domu, często przed ekranem.
Budzisz się z depresją,
Smutny każdy ranek…

Uwierz w jutro, nie poddawaj się!
Będzie lepiej, chociaż bywa źle.
Siła, moc i wiara –
Ten wygrywa, kto się bardziej stara!
(Emilia Denes, kl. 7).

Przedstawione powyżej działania mają przypominać, że muzyka jest przeznaczona dla każdego człowieka. Z pewnością kształtowanie umiejętności takich jak otwartość na nowe przedsięwzięcia czy rozwijanie estetyki i wyobraźni przedkładają się na inne sfery i dziedziny działania człowieka, ubogacając go wewnętrznie.

Podsumowując miniony rok szkolny, możemy z powodzeniem stwierdzić, że warunki pandemii nie zdołały zniszczyć dążenia do rozwijania wśród uczniów swoich pasji oraz kreatywności, z czego my, nauczyciele jesteśmy niezwykle dumni.

Korzystając ze zdobyczy starożytnych cywilizacji wyciągajmy wnioski, że naprawdę warto inwestować w sztukę, ponieważ jak powiedział Leonardo da Vinci – Sztuka jest królową wszystkich nauk przekazujących wiedzę wszystkim pokoleniom świata.

Monika Kudra
nauczyciel muzyki