Czy leśna edukacja jest potrzebna dzieciom?

0
Reklama

W roku szkolnym 2021/2022 w klasie 2 Filialnej Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej- Curie w Dobrzyniu, realizowana była innowacja organizacyjno- metodyczna „Leśna klasa”. Głównym założeniem projektu było wprowadzenie uczniów w świat przyrody – fauny i flory Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, na którego terenie znajduje się placówka.


Zgodnie z jej założeniami uczniowie klasy 2 w każdy piątek podczas leśnych wypraw realizowali tematy ujęte we  wcześniej opracowanym „Kalendarzu przyrodniczym”. Raz w miesiącu odbywały się zajęcia z przedstawicielami  Ośrodka Edukacji Przyrodniczej w Ładzy.

Uczniowie nie byli oceniani w tradycyjny sposób,  stosowane było ocenianie kształtujące w wyniku czego dzieci bez żadnych ograniczeń, w odpowiednim sobie tempie nabywały nowych umiejętności, a otrzymując zrozumiałą informację zwrotną wiedziały jakie treści  wymagają utrwalenia. Innowacją nie byli objęci tylko uczniowie. Rodzice dzieci czynnie uczestniczyli w procesie edukacji swoich pociech. Konsultacje z wychowawcą odbywały się w formie on-line co dwa- trzy tygodnie i pozwoliły na bieżąco monitorować postępy oraz ewentualne problemy edukacyjne uczniów.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

W ramach innowacji uczniowie odwiedzili wiele ciekawych miejsc:

  • Domowe schronisko dla zwierząt w Rogalicach
  • Oczyszczalnia ścieków w Dobrzyniu Wielkim
  • szkółki leśnej pod Namysłowem
  • Muzeum ks. Jana Dzierżona w Kluczborku

Dodatkowo ”Leśna klasa” brała udział w wielu działaniach związanych z edukacją przyrodniczą:

  • ogólnopolska akcja sadzenia drzewek
  • udział w filmie promującym naszą szkołę
  • udział w „miniszkoleniu” leśnego surwiwalu 
  • udział w konkursie gminnym „Las na planszy”- zdobycie miejsca na podium przez jedną z uczennic
  • dwudniowy wyjazd na zajęcia zielonej szkoły do Ośrodka Przyrodniczego w Ładzy
  • udział w Małym Turnieju Przyrodniczym dla klas I-III w Ładzy

Podsumowując cały rok nauki w „Leśnej Klasie” z całą pewnością można stwierdzić, że edukacja przyrodnicza stanowi pozytywny czynnik wspomagający prawidłowy rozwój uczniów. Przede wszystkim  znacznie rozwinęła się  kreatywność dzieci. Rodzice zgodnie przyznają, że ich pociechy poszerzyły swoją wiedzę w tematyce przyrodniczej. Rozwinęła się  spostrzegawczość, koncentracja i poczucie przynależności do świata przyrodniczego. Uczniowie chętniej podejmują  aktywności na świeżym powietrzu.

Innowacja pedagogiczna przyczyniła się również do podniesienia jakości pracy szkoły poprzez stosowanie nowatorskich metod pracy, indywidualizację nauczania oraz kształtowanie postaw proekologicznych . W ramach projektu w kwietniu zorganizowany został konkurs „Las na planszy”, dedykowany uczniom szkół podstawowych Gminy Lubsza.

Projekt „Leśna klasa” był wspaniałym doświadczeniem dla uczniów, rodziców  i wychowawcy klasy. Najlepszym potwierdzeniem korzyści płynących z podejmowanych działań są wypowiedzi rodziców, którzy zauważyli pozytywne zmiany u swoich dzieci:

  • „W przeciągu tego roku szkolnego zauważyłam dużą zmianę w zachowaniu córki.  Monika, zrobiła się bardziej wrażliwa na otoczenie. Rozpoznaje ptaki, drzewa, bardzo dużo czasu spędza na świeżym powietrzu co nas bardzo cieszy. Nie trzeba jej namawiać na wyjście do lasu albo na spacer, podczas którego opowiada nam różne ciekawostki. Sami jako rodzice dużo się od niej dowiedzieliśmy, widzimy jej radość kiedy może nam powiedzieć czego nowego się nauczyła. Kiedy byliśmy na grzybach opowiadała nam jak nauczyła się rozpoznawać trujące grzyby po kapeluszu, dlaczego nie wolno zgrywać mchu lub przynosiła nam rośliny z których można przygotować herbatę. Nawet na naszej działce zaczęła budować szałas, w którym razem z bratem bawi się w biwak i opowiada czego nie wolno robić w lesie.  Bardzo lubi uczyć się na świeżym powietrzu. Wydaje nam się że właśnie dzięki takim zajęciom dużo łatwiej przychodzi jej nauka w szkole”.
  • „…Dzięki innowacji moje dziecko nauczyło się bardziej orientować w terenie. Córka stała się bardziej spostrzegawcza…”
  • „… Po każdym wyjściu do lasu córka opowiadała co zobaczyła. Bardzo ważnym elementem stał się szałas, który zbudowali samodzielnie- za każdym razem o nim wspominała. Jestem pewny , że takie lekcje w otoczeniu przyrody przyczyniły  się do zwiększenia jej świadomości na temat środowiska.”
  • „Córka od czasu prowadzenia lekcji w lesie jest spokojniejsza. Zwraca większą uwagę na otaczającą ją przyrodę . Chętniej wychodzi z siostrą na spacer. Dba o środowisko – w domu pilnuje tego aby śmieci były zawsze segregowane.”

Innowacja „Leśna klasa” została zakończona. Od nowego roku chętni uczniowie będą mogli uczestniczyć w kolejnym projekcie pt: „Leśnym tropem” gdzie w ramach kółka przyrodniczego realizowanego w określonych godzinach pracy świetlicy  będzie można w dalszym ciągu  zgłębiać tajemnice lasu.

Edyta Chołoniewska

Reklama