„Ósemka” śpiewająco zdała egzamin z patriotyzmu

0
Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Już po raz drugi cała społeczność Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu w śpiewający sposób uczciła rocznicę odzyskania niepodległości przez państwo polskie. 11 listopada to szczególny dzień w naszej historii. Właśnie ta data jest symbolem patriotyzmu, nadziei, wiary i zwycięstwa, wbrew wszelkim przeciwnościom. By uczcić ten wyjątkowy dzień w szkolnych murach „Ósemki” odbył się koncert pieśni patriotycznych. W ten sposób cała społeczność szkolna nie tylko dała wyraz miłości do Ojczyzny, ale także oddała hołd poległym w walce o jej wolność Polakom.


 

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA

Na początku uroczystości wszyscy obecni odśpiewali trzy pierwsze zwrotki Mazurka Dąbrowskiego. Podniosłość chwili zaakcentowali uczniowie klas pierwszych Szkoły Podstawowej, którzy wykazali się nie tylko doskonałą znajomością tekstu, ale także wzorową postawą w trakcie wykonywania hymnu.

W tym roku koncert rozpoczął wyjątkowy występ nauczycieli, którzy wspólnie zaśpiewali pieśń „Żeby Polska była Polską” J. Pietrzaka, dając tym samym uczniom przykład patriotycznej postawy, co spotkało się z autentycznym gorącym aplauzem ze strony publiczności. Po występie belfrów miała miejsce część konkursowa. Każda klasa wraz ze swoim wychowawcą (IV –VI PSP nr 8 oraz I-III PG nr 4) zaprezentowała po jednej wylosowanej wcześniej pieśni. Wszystkie klasy wraz ze swoimi wychowawcami wykazały się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i odwagą, prześcigając się w pomysłach na zaprezentowanie swojej aranżacji utworu. Przed każdym występem artyści przedstawiali krótką historię swojej pieśni. Usłyszeliśmy m.in. uwspółcześnione – a przez to niezwykle oryginalne wykonanie „Serca w plecaku” klasy 1A, śpiew i niezwykłą choreografię pieśni „Wojenko, wojenko”  w wykonaniu 5a, wyśpiewanych pięknie na głosy przez 3B „Ułanów”, niezwykle melodyjnie wyśpiewany  przy bogatym i różnorodnym akompaniamencie „Pałacyk Michla” w wykonaniu 3B, podczas którego znalazły się również elementy występu teatralnego. Wszyscy młodzi wykonawcy wraz z wychowawcami zadbali o odpowiednie stroje, rekwizyty, podkład muzyczny. Podczas występów nie zabrakło nawet symboliki ogniska i prawdziwych instrumentów.

Konkursowe wykonania zostały ocenione przez profesjonalne jury w składzie: pani dyrektor Lucyna Bończak, pani Janina Koronkiewicz, pani Katarzyna Głuska i pani Monika Bider. W kategorii klas 4–6 Grand Prix otrzymała klasa 5a integracyjna wraz z wychowawcą Izabelą Jasiak. Wśród gimnazjalistów najwyżej oceniony został występ klasy IIIA i IIIB wraz z wychowawcą Alą Łukasik i Joanną Gazdą. Poziom występów był bardzo wysoki, w związku z czym na podium stanęły wszystkie biorące w nim udział klasy. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w szkolnym Święcie Niepodległości wyrażonym w koncercie pieśni patriotycznych uczestniczyło 100% dzieci, młodzieży i nauczycieli. Odejście od tradycyjnych corocznych szkolnych akademii przygotowywanych przez część uczniów na rzecz koncertu pieśni ma swoją niezwykłą wartość, bo angażuje wszystkich – całą społeczność, jednocześnie  dając radość i poczucie dumy.

Przygotowania do koncertu – jak podkreślają wychowawcy – zajmują bardzo dużo czasu i energii. Składają się na to: nauka śpiewu, tekstu, przygotowanie aranżacji muzycznej, strojów, kotylionów, choreografii. A wszystko to na godzinach wychowawczych, przed lekcjami, po lekcjach. Dlatego właśnie satysfakcja, integracja zespołów klasowych, jedność podczas występu, wspólne poczucie własnej tożsamości narodowej – jest wynagrodzeniem za cały ten trud. Uczniowie zaś podkreślają zdrową rywalizację – „Nie podpatrujemy, co przygotowują inni, tylko staramy się, aby nasz występ był wyjątkowy” – twierdzi uczennica klasy trzeciej.

Prowadzący koncert Wiktoria Rabanda i Kornelia Sachaj na koniec skierowały takie oto słowa: „Drodzy goście, koledzy i koleżanki. Chciałybyśmy, żebyście zapamiętali, że patriotyzm to także godna Polaka postawa, rzetelna nauka, znajomość hymnu polskiego, historii naszego kraju, jego tradycji, obrzędów, legend i zwyczajów. To kultywowanie wartości religijnych, oddawanie czci fladze narodowej i godłu państwowemu, kulturalne kibicowanie polskim sportowcom, a nawet czytanie i znajomość dzieł polskiej literatury. Wszystkie te elementy występują w szkole i swoim zaangażowaniem w życie szkoły, w naukę, udział w imprezach i uroczystościach pokazujecie swoją patriotyczną postawę tak jak dziś.”

Święto 11 listopada skłania do refleksji – czy patriotyzmu można się nauczyć? A może jest on nieodłączną częścią każdego refleksyjnego, mądrego człowieka? Dzisiaj młodzi ludzie nie muszą podejmować ryzyka, rezygnować ze swoich planów, nadziei na rzecz walki o wolność i niepodległość. Polska jest krajem wolnym, świętującym już 97-lecie niepodległości. Mimo że patriotyzm dzisiaj przejawia się w innych postawach niż kilkadziesiąt lat temu, jedno jest pewne – społeczność „Ósemki” zdała egzamin z patriotyzmu śpiewająco.

Ewa Chojnowska
Weronika Tworowska

Reklama
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Materiał wyborczy KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA