Młodzież „nowego” ogólniaka kształci się w szkole i na Uniwersytecie Opolskim

0
Reklama

W ramach realizacji podpisanej kilka lat temu umowy uczniowie II LO im. Zb. Herberta odbywają regularne zajęcia na Uniwersytecie Opolskim. Są to zarówno wykłady jak i ćwiczenia z fizyki, chemii oraz biologii.


Stwarzają one wspaniałą możliwość praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej na lekcjach, jej pogłębienia i ugruntowania. Dokonywane podczas ćwiczeń praktycznych analizy, eksperymenty i doświadczenia sprawiają, iż młodzież porusza się w poszczególnych działach tematycznych coraz pewniej. I co bardzo istotne – uczy się przy tym samodzielności i odpowiedzialności, gdyż prowadzący zajęcia planują sporo zadań do indywidualnego wykonywania. Oddajmy głos samym zainteresowanym:
„W minionym tygodniu uczestniczyliśmy w zajęciach uniwersyteckich z biologii. Po krótkim wstępie i omówieniu zasad mikroskopowania przystąpiliśmy do pracy. Na początku przeprowadziliśmy doświadczenie pod kierunkiem wykładowcy.

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Polegało ono na wykryciu skrobi w bulwach ziemniaka i banana. Następnie dzięki dokładnej analizie, krok po kroku mogliśmy wykazać się zdolnościami i pomysłowością. Mieliśmy zaprojektować doświadczenie lub obserwację posługując się zarodnikami pieczarki, pleśnią, łodygami roślin czy kawałkiem banana. Było to świetne ćwiczenie połączone z inspirującą zabawą. Wszyscy ochoczo ruszyli do pracy i w jej efekcie udało się stworzyć ciekawe preparaty, na których można było zobaczyć między innymi grzyba z rodziny Penicillium z którego powszechnie wytwarza się antybiotyki oraz ciekawe rodzaje komórek prokariotycznych.

Po krótkiej przerwie udaliśmy się na ćwiczenia z chemii. Po wejściu na salę założyliśmy fartuchy i okulary ochronne. Prowadzący omówił plan zajęć i rozdał karty pracy. Następnie przystąpiliśmy do wykonywania doświadczeń. Było ich kilkanaście. Ku uciesze wielu mogliśmy korzystać z takich substancji jak kwas solny, wodorotlenek sodu, wodorotlenek miedzi itp. Oczywiście staraliśmy się działać bardzo ostrożnie i z dużą dozą dokładności. Podczas tych zajęć wszyscy mogli zobaczyć na własne oczy to, czego nie mamy możliwości doświadczyć na tradycyjnych lekcjach w szkole. Efektem końcowym zajęć były stworzone przez nas samodzielnie różne tlenki, kwasy i sole. Na wielu twarzach pojawił się wtedy uśmiech i chęć jeszcze głębszego poznania tajników chemii. Z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd do Opola.” – Jakub Kęcki kl.II b

Z kolei maturzyści z klasy matematyczno-fizycznej udali się na zajęcia laboratoryjne z fizyki.
„Dotyczyły one badań i eksperymentów z zakresu prądu stałego. Mogliśmy wykorzystać swoją wiedzę w praktyce, konstruując samodzielnie obwody elektryczne. Obok przyjemności płynącej z wykonywanych zadań, mieliśmy możliwość przyjrzenia się bliżej sprzętowi laboratoryjnemu jakim dysponuje uczelnia. Wielu z nas twierdzi, że udział w zajęciach uniwersyteckich daje każdorazowo poczucie wejścia w świat studencki.-Patrycja Marszałek kl.IIIc

Uczniowie II Liceum przygotowujący się do matury korzystają z różnych form kształcenia. Uczestniczą w dodatkowych zajęciach na miejscu w ramach kół przedmiotowych. Planowane są również wycieczki tematyczne a w perspektywie zajęcia akademickie na politechnice.

Reklama