Sprzątanie biura – o czym pamiętać?

0

Czyste i dobrze zorganizowane biuro wpływa nie tylko na wizerunek firmy, ale także na efektywność pracujących w nim osób. Profesjonalne sprzątanie przestrzeni biurowych powinno oznaczać nie tylko odkurzenie wykładzin, ale także starcie kurzu ze wszystkich powierzchni oraz dezynfekcję toalet i wszystkich przedmiotów codziennego użytku.


Większość z nas w miejscu pracy spędza około czterdziestu godzin tygodniowo. Zakurzone meble, brudne okna albo nieprzyjemne zapachy mogą negatywnie wpływać na morale zespołu, a nawet stan zdrowia pracowników. Właśnie dlatego sprzątanie biura powinno odbywać się regularnie i według określonych zasad. 

Podstawa to organizacja

Zanim do pracy przystąpi personel sprzątający, należy zadbać o dobrą organizację przestrzeni biurowej. Ważne dokumenty najlepiej trzymać w wyraźnie oznaczonych segregatorach w specjalnie do tego przeznaczonych szafach. Jeśli to nie utrudnia zbytnio dostępu, najlepiej gdy znajdują się za zamkniętymi drzwiami (np. za szklaną witryną). Dzięki temu nie będzie zbierał się na nich kurz, a sprzątanie biura będzie mniej czasochłonne i kosztowne.  

Jeśli to możliwe warto także zabezpieczyć przewody elektryczne zasilające urządzenia takie jak komputery i drukarki. Można to zrobić za pomocą opasek zaciskowych. Dzięki temu sprzęt łatwiej będzie wyczyścić, bez narażania go na uszkodzenia.  

Sprzątanie biura – na co zwrócić uwagę? 

Wiele powierzchni biurowych pokrytych jest wykładziną. To tani i skuteczny sposób na zabezpieczenie podłogi przed uszkodzeniami. Ponadto takie rozwiązanie spełnia też funkcję estetyczną: na wykładzinie trudniej zauważyć ślady użytkowania. Z drugiej strony jednak jej dokładne czyszczenie jest wymagające. Na co dzień wystarczający będzie odkurzacz do pracy na sucho, jednak przy poważniejszych zabrudzeniach może okazać się niezbędne użycie specjalnego odkurzacza piorącego. W obu przypadkach doskonale sprawdzą się urządzenia Numatic. Przed czyszczeniem na mokro sprawdźmy jednak, czy materiał, z którego wykonana jest wykładzina, może być czyszczony w ten sposób. 

Jeśli natomiast podłogę w biurze wykonano z paneli albo z drewna upewnijmy się, że osoba, która sprząta wykorzystuje sprzęt, który nie spowoduje zniszczeń takich jak rysy czy wgniecenia. Warto nadmienić także, że powierzchnie wykonane z niektórych materiałów w ogóle nie powinny być czyszczone maszynowo. Najlepszym rozwiązaniem jest więc postawienie konkretnych wymagań firmie sprzątającej albo zakupienie własnych akcesoriów, które udostępnione zostaną osobie sprzątającej. 

Czystość to zdrowie

Bardzo istotnym aspektem jest również dezynfekcja toalet. Środki używane do czyszczenia takich miejsc jak toaleta lub umywalka powinny być jak najwyższej jakości i posiadać właściwości bakteriobójcze. Starannie oczyszczone powinny także zostać przedmioty, których często dotyka wiele osób. Sterylność ważna jest więc w przypadku klamek, wspólnych naczyń, czy sprzętu biurowego (np. spinaczy i pieczątek). Warto upewnić się również, że sprzęt elektroniczny czyszczony jest odpowiednimi środkami, ponieważ w innym razie może on ulec zniszczeniu. Dla przykładu, na monitorze wytartym zwykłym płynem do szyb mogą pozostać smugi, a w najgorszym razie może zostać nawet trwale uszkodzony. 

Raz na kilka tygodni powinny zostać umyte także okna. To szczególnie istotne, w przypadku, gdy biuro znajduje się w centrum miasta, a unoszący się w powietrzu pył osiada na szybach. Przejrzystość okien wpływa na ilość światła słonecznego wpadającego do pomieszczenia. Jego niedobór może negatywnie wpływać na psychikę pracowników. 

Zwróćmy też uwagę na dokładne ścieranie kurzu. Dokładne wytarcie ciasnych, trudno dostępnych przestrzeni (np. kratek wentylacyjnych i listw przypodłogowych) spowoduje, że biuro dłużej utrzyma świeżość i pozytywnie wpłynie na zdrowie pracowników. To szczególnie ważne, jeśli ktoś w zespole jest uczulony na kurz. 

Sprzątanie biura a wyposażenie

Profesjonalna firma sprzątająca powinna wyposażyć swoich pracowników w odpowiedni sprzęt. Dbanie o czystość biura to trudna, fizyczna praca. Przy pomocy odpowiednich akcesoriów, sprzątanie pomieszczenia będzie szybsze i dokładniejsze. Osoby, które się tym zajmują, powinny mieć do dyspozycji wszystkie niezbędne narzędzia takie jak np. mop, odkurzacz, szmatki z mikrofibry, czy myjki parowe.  

Przenoszenie tych przedmiotów z miejsca na miejsce może być jednak czasochłonne i uciążliwe, dlatego warto rozważyć wyposażenie się w wózki do hotelu, stosowane często do czyszczenia pokoi. Urządzenia te można zakupić w różnych wersjach, w zależności od przeznaczenia. Różnią się od siebie ilością wiader na wodę, a także przegródek i kuwet na akcesoria. Dzięki takiemu wózkowi komfort pracy osoby sprzątającej pomieszczenie poprawi się znacząco.