Samochód z niskim spalaniem. Na jaki model postawić?

0
Reklama

Niskie spalanie to jeden z ważniejszych czynników podczas wybierania samochodu. Większość kierowców chce jak najrzadziej odwiedzać stację benzynową, nawet jeżeli niewielkie zużycie paliwa będzie związane z wyborem mniejszego silnika lub rezygnacją z dodatkowego wyposażenia. Jeżeli chcesz kupić niedrogi w eksploatacji samochód, poznaj modele odpowiednie dla Ciebie.

Najoszczędniejsze samochody benzynowe

Samochody benzynowe wciąż stanowią największą grupę pojazdów osobowych na rynku. Wybierają je chętnie osoby, które jeżdżą zarówno po mieście, jak i w trasie. Silniki benzynowe charakteryzują się stosunkowo dużą mocą i długą żywotnością, dlatego kierowcy cenią je sobie bardziej niż inne typy motorów. Które modele samochodów z silnikiem benzynowym zużywają najmniej paliwa?

Reklama - ciąg dalszy wpisu poniżej

Niemiecki automobilklub ADAC stworzył listę aut o najmniejszym zużyciu paliwa w różnych segmentach. Przy jej tworzeniu oparto się na danych producentów na temat emisji CO2 z cyklu WLTP. ADAC dodatkowo uwzględnił w zestawieniu informacje o spalaniu, przeglądach, serwisowaniu i utraty wartości dla poszczególnych modeli. Tym samym, koszty eksploatacji pojazdów określono na podstawie różnych czynników, co daje szerszy obraz wydatków związanych z użytkowaniem danego samochodu. 

Wsród samochodów małych i miejskich najmniejsze spalanie ma Honda Jazz 1.5. Średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi jedynie 4,5 l benzyny. Silnik posiada 109 koni mechanicznych, co przy niewielkiej masie auta i zgrabnych gabarytach sprawia, że Honda Jazz jest zwinna i szybka. 5,3 l paliwa na przejechane 100 km zużywają Opel Corsa 1,2, Mazda 2 SKYACTIV-G oraz Volkswagen up! GTI. Hyundai i10 1.0 Pure spala natomiast 5,4 l benzyny na 100 km. Dzięki temu te modele na https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/ cieszą się powodzeniem wśród kupujących, którym zależy na niskich kosztach eksploatacji pojazdów. 

Kierowcy, którzy poszukują kompaktowych samochodów, mogą postawić na Toyotę C-HR 1.8 Hybrid Flow, która zużywa średnio 4,8 l benzyny na 100 km. Opel Astra 1.2 Dl Turbo przejedzie 100 km, spalając 5,2 l paliwa, a Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend i Volkswagen Golf 1.0 TSI – 5,3 l. W klasie średniej prym w kategorii niskiego spalania wiodą Skoda Octavia 1,5 TSI ACT Ambition i Ford Mondeo 2.0 Hybryd Titaniu Automatik ze zużyciem paliwa na poziomie 5,6 l/100 km. 

Samochody z silnikiem hybrydowym

Oszczędności na paliwie są szczególnie widoczne, gdy stawia się na samochody z silnikim hybrydowym. Auta z tej grupy zużywają znacznie mniej paliwa, gdyż posiadają silniki benzynowo-elektryczne. Benzyna jest spalana w ograniczonym stopniu. Samochód wykorzystuje napęd elektryczny, gdy tylko jest taka możliwość. Silnik ładuje się sam, dzięki czemu zużycie paliwa w hybrydach wynosi około 3 l/100 km. Jest imponujące osiągnięcie, zwłaszcza, że nie dotyczy jedynie aut z najmniejszego segmentu, ale również większych samochodów z wyposażeniem dodatkowym. 

Niestety, samochody hybrydowe są droższe od aut z silnikiem benzynowym. Hybrydy kosztują nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej, co sprawia, że ich zakup dla przeciętnego Kowalskiego jest mało realny. Zebranie dodatkowej kwoty na auto z silnikiem benzynowo-elektrycznym zajmuje sporo czasu, dlatego większość kierowców wciąż stawia na klasyczne motory. Dodatkowo do zakupu hybryd może zniechęcać ograniczona żywność akumulatora, którego wymiana kosztuje znacznie więcej niż przeciętna naprawa zwykłego samochodu.

Obecnie auta hybrydowe są dostępne przede wszystkim w salonach samochodowych. Rzadko można je znaleźć pośród ofert sprzedaży samochodów używanych. Z tego powodu liczba hybryd na polskich drogach wciąż jest niewielka. Polacy kupują bowiem głównie używane pojazdy, zwłaszcza niedrogie samocody z pobliskiej okolicy. Znalezienie hybrydy z kartką na szybie i informacją o cenie sprzedaży jest niemalże niemożliwe (wzór takiej kartki jest dostępny na https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/kartka-na-szybe-sprzedam-samochod-wzor-pdf.html). 

Instalacja LPG w samochodzie

Instalacja LPG jest często montowana w samochodach w celu obniżenia wydatków na paliwo. Gaz jest dwukrotnie tańszy od benzyny, dlatego eksploatacja auta z instalacją gazową generuje niewielkie koszty. Przejechanie 100 km to wydatek rzędu 20-30 złotych w zależności od zużycia gazu w danym aucie. Niewiele modeli aut osobowych posiada fabryczną instalację LPG, dlatego po zakupie samochod zwykle konieczne jest jej zamontowanie na własną rękę. Można kupić auto z gotowym systemem LPG, jednak stopień zużycia instalacji może powodować konieczność jej szybkiej wymiany. Jeśli montaż nowej instalacji gazowej będzie wymagany, warto zaznaczyć ten fakt w umowie kupna sprzedaży samochodu (wzór: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/umowa-kupna-sprzedazy-samochodu-pdf-doc.html). W ten sposób uniknie się oskarżeń ze strony urzędu skarbowego o zaniżenie wartości pojazdu. Decydując się na oszczędne auto na gaz, powinno się jednak pamiętać, że silniki w takich pojazdach są narażone na szybsze uszkodzenie. Samochód po kilkunastu latach użytkowania i pokonaniu wielu kilometrów na LPG prawdopodobnie będzie często ulegał awariom.

Reklama